Olen aloittelija...antakaa ohjeita kaikesta tärkeästä...?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
oskudanny94
Starting Member
Starting Member

Olen aloittelija...antakaa ohjeita kaikesta tärkeästä...?

Viesti Kirjoittaja oskudanny94 »

Elikkäs voisitteko kertoa mulle kaikista vesiarvo,kala,vedenparannusaineet,käynnistys ym. jutuista mulle ?! Olis tosi tärkeää , koska akvaario on tulossa [;)]
g.rosea
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Olen aloittelija...antakaa ohjeita kaikesta tärkeästä...?

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

On vaikeaa antaa mitään tietoa kaikkeen, mutta näin vinkkinä kehottaisin selailemaan "Alkeet"-osastoa, sekä tietysti muitakin osastoja. Akvaarion perustamisesta taitaa olla joku linkkikoosekin, jos nyt en aivan väärin muista.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Tärkein ensin, eli kannattaa hankkia mahdollisimman suuri allas hyvillä valoilla heti alkuun :mrgreen: Sellainen 100-litrainen kuulostaa ensin paljolta, mutta kun sitä hetken katselee, loota onkin aika pieni. Ilmeisesti akvaarion koko on jo päätetty kun allas on jo tulossa (?). Iso allas antaa myös anteeksi virheitä ja on tietenkin näyttävän näköinen, jota tahtoo sitten pitääkin hyvässä kunnossa. Hyvä valaisin on pop, sillä tehottomassa valossa kasvit ei kasva ja innostus harrastukseen saattaa lopahtaa helposti.
*laa la laa*
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Tärkein ohje minkä tässä vaiheessa voi antaa: kerää tietoa. Ota selvää asioista mahdollisimman paljon ja mahdollisimman monesta lähteestä, huomioiden myös sen, mihin tieto perustuu: tutkimukseen, kokemukseen vai pelkkään mutuun. Ja tietysti se, kuinka vanhaa tieto on. Kirjastosta löytyy koko joukko akvaariokirjoja, joista osa on kyllä melkoisen vanhentuneita, mutta pätevää tietoa esimerkiksi vesiarvojen merkityksestä, erilaisista kalalajeista ja kasvien kasvuvaatimuksista löytyy silti. Laadukasta suomenkielistä akvaariokirjallisuutta ovat ainakin Markku Varjon Akvaariokalat ja Sata akvaariokasvia sekä Pertti Rassin Ripsi- ja imumonnit ja Panssarimonnit. Netistä taas hyviä tietolähteitä ovat esimerkiksi
- Jukka Järven sivut - ajantasaista tietoa esimerkiksi kalataudeista ja kypsytyksestä, vaikka sivut ovatkin kroonisesti kesken.
- Faunattaren akvaariosivut - osa tiedoista kaipaisi jo päivitystä, mutta enimmäkseen hyviä kuvauksia kalalajeista
- Helsingin akvaariokeskus - paljon kuvia ja lyhyitä esittelyjä harvinaisemmistakin kalalajeista, sekä hyvä Matkahuollonkin kautta toimittava liike
- Crisse-83:n kokoama akvaarioharrastajan linkkikooste
- Kypsytys-linkkikooste - tämä kannattaa lueskella ihan ensimmäisenä, jotta tiedät, miten akvaario perustetaan ja kypsytetään.

Jos englanti sujuu, englanninkielisiltä sivuilta löytyy vielä kasoittain lisää mielenkiintoista luettavaa, vaikkapa nämä:
http://members.optushome.com.au/chelmon/Rainbowfish.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - tietoa erilaisista sateenkaarikaloista ja sinisilmistä
http://www.fishbase.org/search.php" onclick="window.open(this.href);return false; - suuri kalatietopankki, josta voi hakea lajeja tieteellisen nimen, suomenkielisen nimen tai vaikka kotimaan mukaan
http://www.planetcatfish.com/index.php" onclick="window.open(this.href);return false; - paljon tekstiä erilaisista monneista
http://fish.mongabay.com/" onclick="window.open(this.href);return false; - yleistietoa kaloista, akvaariohoidosta ja erityisesti biotooppiakvaarioista
http://www.petshrimp.com/" onclick="window.open(this.href);return false; - akvaarion selkärangattomiin asukkaisiin keskittynyt sivusto

Ja tietysti kannattaa aina käyttää tuota sivun ylälaidasta löytyvää Etsi-nappulaa, sillä melkein mistä tahansa aiheesta on todennäköisesti jo keskusteltu ja vastaus voi löytyä nopeiten sieltä. Myös vanhoja ketjuja voi jatkaa sen sijaan, että aloittaisi aina uuden.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
oskudanny94
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja oskudanny94 »

Kiitti...jos jotain kiinnostaa niin on muute tulossa 120 l allas :)
Hannsu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Hannsu »

Niinkuin sanottu, litramääräsi on just kompakti aloittelijalle . Alle satasta ei kannata hankkia (paitsi poikasaltaaksi). Tervetuloa harrastuksen pariin!
T.Hannsu :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”