Jättipistia

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Carmila
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Jättipistia

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Mitä on "jättipistia"?

Olen muutaman kerran törmännyt tässä lähiaikoina tuohon nimeen, ja alkoi asia kiinnostaa. Itselläni kun pistioiden koko on jotensakin olosuhdesidonnainen (n.1-20cm) - näin olen tulkinnut - mutta lieneeköhän meikäläisen altaissa sitten useampaakin lajia, josta tuo vaihtelu johtuu.
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Jättipistia= iso pistia(halkaisija vaikka sen 20 cm) [;)]
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Minuakin on hämännyt sama asia. Siitä tulee erheellinen kuva, että olisi kyse omasta lajistaan, kun puhutaan jättipistiasta.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Marjis
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

Pistia voi sopivissa oloissa kasvaa todella isoksi, suurin mitä itse olen akvaariossa nähnyt, on ollut 30 cm halkaisijaltaan. Itse olen saanut suurimmat kasvatettua tähän mennessä 20 cm kokoon.
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Millä ihmeellä te niitä jättimäisiä pistioita lannoitatte? :mrgreen:
Damae
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Damae »

Ei kasvanut pistia mulla, siksi myös kiinnostaa tuo teidän lannoitus. Voipi olla että mulla oli liian kova virtaus niille, tai sitten vaan liian vähän lannoketta. Kertokaapas siis mitä lannoketta ja miten käytätte :)
Pessimisti ei pety.
Marjis
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

Lannotan kun muistan. :D Ensin oli käytössä Tropican Master Grow ja nyt on käytössä Satekin PMDD. Pistiat on vieläpä melkoisessa virtauksessa. Tuolla ne rehottaa altaassa loisteputkien alla.
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
annuli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja annuli »

Minä myös hetken hämmästelin mikä tämä jätti on... Meillä pienessä altaassa pistia kasvattaa vain uusia pisitioita halkaisijaltaan korkeintaan 5-8 senttiä. Altaassa myös sukarapuja, joten en laita nestemäistä hiiltä. Toisin kun isossa altaassa pistia on hetkessä jopa 20 cm halkaisijaltaan, jossa nestehiililoraus säännöllisesti. Pohjatabletit tuskin vaikuttavat... Parissa viikossa pistia triplaa-nelinkertaistaa vedenpinnan ja olen surutta lahjonut biojäteastiaa, kun ei tuota jaksa aina lahjoittaa eteenpäinkään ja pinta on aivan tukossa.

Joten, täällä ainakin nestehiili on ykkösjuttu pistian kasvussa! Sama homma kilpukan kanssa.
inka.k1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja inka.k1 »

Nestemäisen hiilen käytön aikaan avonaisessa akvassa pistiat kasvoi minulla yli 20cm halkaisijaltaan ja kukkivatkin.

Aikaisemmin ilman easycarboa ja kansilasien kanssa pistia oli vain todella pientä.
Damae
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Damae »

Ilmeisestikin en siis osannut lannoittaa oikeassa suhteessa, kun kerta virtauksessakin kasvavat noin isoksi. Käytössä on ollut koko ajan Seachemin flourish, flourish excel+1½ litran kiljupönttö, valona 150w monimetalli 10 000k polttimolla (ei muista oliko varmasti tuo kelvinmäärä [:I] ) n. 30cm päässä vedenpinnasta, ei kansilaseja.
Tänä päivänä pistia on hävinnyt melkein kokonaan, muutama surkea ruikku löytyy etsimällä salvinian joukosta. Kaikkein parasta tässä on se, että ostin pistiaa ison läjän jonka joukosta löysin n. 3cm mittaisen salvinian, jota vaalin ja varjelin. Nyt se pirulainen on vallannut altaan ja pistia tiessään.
Pessimisti ei pety.
hannu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja hannu »

Minä en lannoittanut mitenkään, valaistuksena oli 2x 15W hehkulamput ja suodatuksena ilmapumpulla toimiva suodatin. Tuo oli 25 cm leveä poikasallas ja pistia ulottui etulasista takalasiin.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Re: Jättipistia

Viesti Kirjoittaja rain- »

Pompsautetaas tätä aihetta vähän ylemmäs kun tuntuu olleen kauppapuoli täynnä "jättipistiaa" tässä viime aikoina. Kuten tässä aiheessa on mainittu, kyseessä on siis ihan tavallinen pistia, vain vähemmän kitukasvuinen kuin jokin pienempi pistian taimi. Riippuu tosiaan ihan taimen viihtymisestä minkä kokoiseksi se kasvaa (ja lisäksi isompi emokasvi jaksaa kasvattaa isompia taimiakin). Pistia kasvaa luonnossa jopa 80 cm kokoiseksi lätyksi, joten kasvupotentiaalia sillä on valtavasti ja mielestäni on hassua kutsua jotain 10-20 -senttistä pistian tainta jättipistiaksi. :D
Retuliini
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Retuliini »

Vaikka onkin sama kasvi kyseessä, niin onhan se ostajan kannalta mukava tietää minkä kokoista pistiaa on tarjolla.
Itsellä jättipistiat rehoittavat ja jatkuvasti saa olla niitä poistamassa yhdestä altaasta. Ja mitään lannoitteita en käytä kyseisessä altaassa. Toisessa altaassa käytän lannoitteita ja siellä pistiat ovat pieniä. Ehkä se on niin, että isompi emotaimi vaan jaksaa kasvattaa isompia ja pienemmät tekevät pienempiä pistioita. (Hankin nimittäin tätä jättipistiaa toiseen altaaseen, kun luulin, että ovat erilajeja keskenään). Ovat kyllä hieman erinnäköisiä näin ulospäinkin, joten helpostihan näitä eri lajeiksi voisi sekoittaakin.
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Mutta silloin on parempi sanoa että isokokoista pistiaa, eikä ruveta keksimään uusia lajeja/muotoja noin vain.

Eihän sitä esimerkiksi isokokoista hentojatulinsammaltakaan myydä jättihentojatulinsammalena, isoa tavallista vallisneriaa jättivallisneriana tai isoa jättivesimiekkaa monsterivesimiekkana (tai kitukasvuista/nuorta kultakalaa kultakalan kääpiömuotona). Jos kyse olisi eri muodosta, niin silloin sille saattaisi tulla jokin uusi nimi (kuten keihäslehti/kääpiökeihäslehti), mutta tässä tapauksessa mielestäni ostajaa johdatetaan harhaan myymällä jättipistiaa ja pistiaa.
g.rosea
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

rain- kirjoitti:
(tai kitukasvuista/nuorta kultakalaa kultakalan kääpiömuotona).

Akvaariokaupoista kyllä usein löytyy...

Itse kyllä arvostan eniten sellaisia myynti-ilmoituksia joihin on raaskittu ottaa kuva kasveista. Siinä selviää kasvien kunto ja koko jne.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”