Ongelmia 140 litrasessa

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
partamonni95
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 15:57, 15.02.2008

Ongelmia 140 litrasessa

Viesti Kirjoittaja partamonni95 »

Tänään tulin mökiltä oltiin siellä 2 yötä, ja kun menin akvaarion luo, huomasin, että partamonni oli hypännyt pois akvaariosta. Se oli jo kuollut. Noh, sitten huomattiin yksi kuollut neontetra, se oli jo melki syöty, eikä siitä enää nähnyt mitään. Nyt huomasin, että kaikilla kirsikkabarbeilla oli mulkosilmät! :( Vesi on oikean lämpöistä.
Akvaario 140 litraa
Kaloina: miekkapyrstöjä, kirsikkabarbeja, monneja, albiinomonnisia, neontetroja ja sukarapuja. (Tiedän etteivät sovi yhteen.) :|
Kalat on ollu outuja jo viikon(?), mutta luulin sen liittyvän siihen kun on olu kuuma, ja siivosin altaan.
Vesiarvoja en ole sen koommin mittaillut, kun perustin ekan altaan. Ennen ei ole ollut mitään ongelmia.

Nyt ollaan tekemässä suursiivousta. Neuvoja kaivataan.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1809
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ongelmia 140 litrasessa

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Millaiset tavalliset hoitorutiinisi ovat? Esim. vedenvaihdot?

Vääränlaisissa vesioloissa kalasi altistuvat erilaisille sairauksille, joten veden seuraaminen vesitestein olisi ehdottoman järkevää. Kirjoitit, ettei ennen ole ollut mitään ongelmia. Se voi tarkoittaa myös sitä, että kalat ovat sinnitelleet mahdollisissa väärissä vesioloissa, ja kun niiden sietokyky sitten on lopullisesti pettänyt, ovat ne vasta saaneet näkyviä oireita.

Minkälainen on tuo mainitsemasi suursiivous vaiheittain? :?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
partamonni95
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 15:57, 15.02.2008

Re: Ongelmia 140 litrasessa

Viesti Kirjoittaja partamonni95 »

Joka viikko vaihdan n. puolet vedestä.
Suoraan sanoen me otetaan kaikki pois altaasta ja pestään hiekat. Vanhemmat haluaa aina tehä näin kun on ennenkin tehny. :|

-----------------------

Ja nyt kun otettiin monni ämpäriin, niin se alkoi kiertää ympyrää ja nyt se heittää kärrynpyöriä altaassa. :cry: Mikä niillä voi olla?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1809
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ongelmia 140 litrasessa

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

partamonni95 kirjoitti:Joka viikko vaihdan n. puolet vedestä.
Suoraan sanoen me otetaan kaikki pois altaasta ja pestään hiekat. Vanhemmat haluaa aina tehä näin kun on ennenkin tehny. :|

No toi on ihan jostai sieltä.. :roll: Noin ei todellakaan tehdä enää! Ei ole ihme, jos kalat voivat huonosti.

Käypä tutustumassa akvaariohoitoasioihin: http://www.aquahoito.info/suomi/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
partamonni95
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 15:57, 15.02.2008

Re: Ongelmia 140 litrasessa

Viesti Kirjoittaja partamonni95 »

Tiedän tiedän. Onhan tää ollut mulla jo 2 vuotta. :|
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1809
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ongelmia 140 litrasessa

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

partamonni95 kirjoitti:Tiedän tiedän. Onhan tää ollut mulla jo 2 vuotta. :|

No sitten ei muuta kuin uudet tavat akvaarionhoitoon käyttöön. Ja pyydä vaikka vanhempasi lukemaan netistä asioita, jotta ymmärtävät, miksei niillä "vanhanajan" tiedoilla (tavoilla pikemminkin) kannata ainakaan enää akvaariota hoitaa. Toivottavasti saat asiat kuntoon ja kalat sitä myötä voimaan paremmin. Nythän ne selvästi kärsivät kovasti.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
partamonni95
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 15:57, 15.02.2008

Re: Ongelmia 140 litrasessa

Viesti Kirjoittaja partamonni95 »

Juu. Siivotaan tää allas nyt ja katsotaan kuoleeko lisää..
cichlid
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 17:04, 08.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani / Oulu

Re: Ongelmia 140 litrasessa

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Olisi mielenkiintoista kuulla nuo altaasi vesiarvot, kun tuollaisia suursiivouksia harrastatte. Olivatpa vesiarvosi mitkä tahansa, niin kaikille altaasi asukeille ne eivät kuitenkaan sovi, sellainen sillisalaatti tuo kalasto on. Väärissä vesioloissa sairaudet sitten iskevät kaloihin ja nuo suursiivoukset vain pahentavat tilannetta. Miksi ihmeessä et ole kieltänyt vanhempiasi hämmentämästä tuon siivouksen kanssa, jos kerran sinulla on tiedossa oikeat akvaarion hoitotavat?
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Re: Ongelmia 140 litrasessa

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Suursiivoukset on parempi jättää akvaarion ulkopuolelle. Horjuttavat liikaa bakteerikantaa ja aiheuttavat mm. kalakuolemia ja leväongelmia. Lisäksi suursiivous on kamalan työläs. Miksi siis tehdä kamalasti työtä ja saada huono lopputulos, kun voisi tehdä vähän työtä ja saada hyvän lopputuloksen ;)?

Viikottaiseksi hoidoksi riittää 30-50 % vedenvaihto, pohjan imurointi (jos kyseessä on sora) ja kasvien karsinta. Tarvittaessa voit putsata suodattimen, mutta vasta kun sen virtaus alkaa selkeästi hiipua. Vähän hommaa ja hyvä tulos 8-) .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”