Halpa 3D-tausta, kokemuksia?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MAMA
Junior Member
Junior Member

Halpa 3D-tausta, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja MAMA »

Löysin todella edullisen 3d taustan merkkiä Wromak. Ilmeisesti tehty Puolassa. Onko kellään kokemuksia ko. tuotteesta.

- Muuttaako vesiarvoja?
- Onko oikeasti yhtä hieno kun kuvassa.
- Mistä tuo on tehty? styroksia, kelluuko pahasti?
- Kuinka syvä tuo mahtaa olla?

http://www.kalajuttu.fi/product_details.php?p=744

Siis tuo on niin edullinen muihin valmistajiin verrattuna, että oikeen epälyttää tuollaista ostaa.
Se on koiralle oikein että koppi vuotaa ja luu on kovaa.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Meille on tulossa tuollainen 200x60 tausta. Ostimme kaverin suositeltua ja katsastettua ko. taustan... kaveri sanoi että paksuus on noin 5cm ja komeaksi kehui. Styroksia tämä tausta ei ole vaan jotain muuta sekoitetta.
Kauppias oli sanonut että tämä tausta päästää muutaman päivän ajan väriä, mutta se ei ole kuin esteettinen ongelma. Ei pitäisi vaikuttaa vesiarvoihin.

Nämä ovat nyt kolmannen käden tietoja, eli otahan ja soita liikkeeseen jos haluat varmempaa lausunto [;)]
maltsa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciclidistit
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja maltsa »

Minulla on 240 litran Tanganjikassa Wromakin 100x50 tausta (kalajutusta. kalajuttu.fi), ollut pari kuukautta ja hinta/laatu-suhde on mielestäni kohdallaan. Toki se ei ole niin hieno kuin kalliimmat taustat, mutta ihan sidettävän näköinen. Ei ole värjännyt vettä eikä vaikuta vesiarvoihin. Hiukan kevyttä ja tuo materiaali on, mutta se oli oikeastaan hyvä, kun jouduin käsin murtamaan siihen kalan mentävän aukon. Siinä on reunoilla hyttysverkkoa, millä se pitäsi kiinnittää lasiin, mutta silikoonista huolimatta kalat menivät taustan taakse, joten revin verkot irti ja mursin vielä sen reiän, että pääsevät vapaasti kulkemaan. Tausta pysyy kyllä paikoillaan ilman verkkojakin, kun kivet ja hiekka nojaavat siihen.
Itse materiaali on parin millin paksuista, taustan taa jää 5-6 cm paikoin, paikoin se on lasissa kiinni. Minulla on se missä on kanto WK 01, koska se oli ainoa, mitä oli ko. kokoa varastossa. Voin laittaa kuvan altaasta nettiin vaikka illalla.
MAMA
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MAMA »

Kiitos tiedoista. Tausta näyttää ihan kivalta ainakin kuvissa. Vähän ehkä liian ruskea, mutta levääntyyhän se aikanaan. :mrgreen:

Taustaa varmaan onnistuu kaventamaan esim. pistosahalla tai sirkkelillä. On hieman liian korkea.

Pitäisi viellä ratkaista sellainen ongelma kun tausta on 200 cm leveä ja akvaarioni on 210 cm:ä. Jättääkö päihin 5 cm raot ja antaa malaweiden uida vapaasti taustan taakse. Vai yrittäiskö pidentää taustaa esim pleksin palalla ja silikonilla.

Tekniikka pitäis tietty piilottaa taustan taakse.

Enköhän hommaa tuon taustan tässä jossain vaiheessa.
Se on koiralle oikein että koppi vuotaa ja luu on kovaa.
maltsa
Junior Member
Junior Member

Ei sen leikkaamiseen tarvita mitään kovin järeitä työvalineita, voi mennä ihan saksillakin, koska sain käsin murrettua siitä palan. Se voi kyllä murtua hallitsemattomasti, on sen verran haurasta. Korkeus on silleen että 50 cm korkea mahtuu hyvin 50 cm altaasen, koko tarkoittaa sitä, mihin altaaseen se on tarkoitettu. Minulla on allas 107 cm pitkä ja 100 cm taustan reunaan jäi kolo, siinä on ulkosuodattimen imuputki ja lämppäri. ja tosiaan yritin tilkitä ettei taakse mennä, mutta ei onnistunut. Onhan siellä hyvä piilo. Imuputki kun on reunan vieressä, niin vesikin vaihtuu takana hyvin.
Maiskis
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Maiskis »

Mulle tuli keväällä 200 x 60 Malawi tausta. Pidän todella paljon siitä. Minusta on luonnollisen näköinen.

Haju oli kamala. Haisi todella paljon hartsille, tausta on lasikuitua. Huuhtelin suihkulla kerran ja laitoin altaaseen. Ei tullut kalakuolemia ja haju häipyi vähitellen, mutta tuuletusta kyllä tarvii parina ekana päivänä.

Ei mulla ainakaan saanut leikattua saksilla, eikä saanut nyrkillä reikää. Itse porasin reikäporalla reiän taustaan. Tarkoitus oli laittaa imuputket ja lämmitin taustan taakse, mutta olen siirtänyt ne taustan etupuolelle. Mulla on kehysakvaario ja en oikein saanut aseteltua niitä hyvin, kun mulla on vielä kansilasitkin. Jos laseja ei olisi, varmaan toimisikin. Verkot revin minäkin pois, koska kalat menevät sinne taakse, niin pääsevät myös pois.

Kannattaa miettiä valmiiksi miten päin taustan laittaa. Mulla on akvaariossa kaksi alumiinitukea ja oli todella hankala yksin äheltää sieltä tuen alta taustaa akvaarioon. Ärräpäitä lenteli aika paljon. Sitä ei sieltä enää pois oteta kun on kerran laittanut.

On todella aika kevyttä materiaalia, mutta ei kellu. Mulla ei ole taustaa liimattu, vaan on siellä ihan hiekan ja veden varassa. Eli laitoin isot kannot pitämään taustaa pystyssä ja sitten hiekkaa taustaa vasten. Kun laitat vettä, niin tausta kyllä pysyy pystyssä.
maltsa
Junior Member
Junior Member

http://kuvablogi.com/blog/10057/ Tuolla noita kuvia sitten olisi siitä kanto-taustasta altaassa. Pokkarilla ei nyt kummosia kyllä saa.
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

Hienohan tuo tausta on! Alkoi itseäkin houkuttelemaan aikalailla laittaa kiekkolaan sellainen Amatson-tausta tuota samaa sarjaa. :) Nykyinen tausta on niistä NL-aquan edullisistä styroflevyistä tehty, ja alkaa olla jo parhaat päivänsä nähnnyt kun plekot ovat jyrsineet siitä pintaa ja muutenkin se vie vesitilavuutta altaasta todella paljon kun on paksua styroksia. Tuo voisi olla oikein hyvä ratkaisu pulmaan.
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”