Taavetti kirjoitti:Mä suosin erilaisten sairasepäilyjen hoidossa seuraavaa:
-vesiarvojen mittaus
-mahdollinen vesiolojen parannus
-muiden ongelmien kartoittaminen, esim. pohjan tukkeutuminen, mahdollinen myrkytys, liikaruokinta jne.
-kalan ottaminen karanteeniin ja mahdollinen lääkitys siellä
Vielä ei ole tarvinnut noihin turvautua, mutta on parempi tutkia muitakin kalojen terveyttä heikentäviä tekijöitä, kuin vain laittaa mahdollisesti haitallistakin lääkettä akvaarioon.
Vesiarvot mittaan kun ehdin. Tänään en jaksa, tulin juuri kotiin ja silmissä leijuu mustia pisteitä. Mutta päällepäin mikään ei viittaa siihen että oltaisiin pielessä.
Myrkytykseen en usko, muut kalat ja toinen rihma on kunnossa. Pohja ei ole tukossa, mikäli minä asiasta mitään ymmärrän. Liikaa ruokaa nuo syövät aivan varmasti, koska vaikka mitä safkaa oon tuohon lafkaan tunkenut niin aina rihmat ovat ensimmäisenä (ja viimeisenä) sapuskalla. Onko tähän ideoita?
Jos tuolla kalalla on loisia, niin miksi niitä ei olisi myös muilla kaloilla? Rihmat ovat tulleet akvaan yhtä aikaa yli vuosi sitten, sen jälkeen on ostettu kardinaalitetroja lisää, koska tummaripsimonni vissiin söi niitä välipalaksi. Kardinaalit tulivat helmikuussa (vai syksyllä jo...). Itse ajattelen että on viisaampaa lääkitä koko akva, mutta enhän minä mikään viisas ole