Rihmakalalla pilkut silmissä ja kylkievä pienentynyt

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
äpyli
Junior Member
Junior Member

Rihmakalalla pilkut silmissä ja kylkievä pienentynyt

Viesti Kirjoittaja äpyli »

Mikä mun huulirihmakalalla on ja mitä mä teen?

Oon ollut tosi kiireinen, joten akvaarioon on viimeisen viikon ajan vain työnnetty ruokaa. Kala on ihan selvästi sairas, mutta mikä sillä on? Muut kalat näyttävät olevan tallessa ja kunnossa, mutta tuo alkaa kääntyä kyljelleen.

Vesiarvoja en oo kattonut aikoihin [:I] mut ph on ollut aina n 7, lämpötila 24 C, 7-10pv:n välein vaihdan vettä n.1/3 tilavuudesta. Allas on 120 l ja muuna kalastona ollut iät ja ajat karninaalitetroja, tummaripsimonni ja pari partista. Pohjalla soraa.

Huulirihmat ovat aina olleet pulleita, ne saa leijonanosan hiutaleista. Kardinaalit ei oikein meinaa saada ruokaa (ovat pysyneet pieninä) ja niitä sääliessäni tulee annettua ehkä himppa liikaa safkaa.
-intoa on, taitoa toivotaan lisää-
cichlid
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Kertoisitko hieman tarkemmin, mitä esim. tuo pilkut silmissä tarkoittaa?
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
äpyli
Junior Member
Junior Member

Kummassakin silmässä on harmaat pisteet keskellä silmää, toisella rihmakalalla ei ole, eikä tälläkään ole aiemmin ollut. Toinen kylkievä on käynyt lyhyeksi ja on kiinni kyljessä, mutta ei minun silmääni näytä että muissa evissä olisi mitään vikaa - tai muissa kaloissa.

Kala on ollut akvaariossa n. 13 kk. Nyt se oleilee lämmittimen päällä nurkassa ja kääntyy hiljalleen kyljelleen ja jopa enemmän jo vatsalleen. Käy uimassa sitten lenkin ja palaa takaisin kyhjöttämään, taas kääntyy hiljalleen kyljelleen...
cichlid
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Tästäoireluettelosta löydät tietoa sekä sameista silmistä että liimautuneista evistä. Tuo kyljelleen kääntyminen kyllä kuulostaa jo huolestuttavalta.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Mulla kääpiörihmiksellä samentu silmä urosten välisessä tappelussa. Voisiko olla taisteluvammoja?
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
äpyli
Junior Member
Junior Member

iomeron kirjoitti:Mulla kääpiörihmiksellä samentu silmä urosten välisessä tappelussa. Voisiko olla taisteluvammoja?
Kun noi on tyttöjä molemmat. Kummassakin silmässä on vain pieni piste keskellä.

Tuota oireluettoloa eilen selailin, voisi olla joku sieni tai loisjuttu?
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Meidän taistelukalamummolla oli aikanaan sameat pilkut kummassakin silmässä. Ei enää. Annoin Junglen Parasite Clear kuurin (poretabletti) ja sillä lähti. Ilmeisesti siis oli loinen. Tästä on jo useita kuukausia aikaa ja mamma porskuttaa yhä. On jo kyllä vanhus, ei enää elämänsä kunnossa ja ikääkin jo ainakin 2 vuotta.
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
äpyli
Junior Member
Junior Member

Mimosa x: voisin yrittää tuota samaa kuuria. Kala on päivä päivältä sairaampi, mutta yhä jaksaa käydä reippaasti syömässä.

Molemmat huulirihmat ovat kovin pulleita ja aina ensimmäisinä syömässä ja ahmimassa. Ovat aina olleet tuollaisia, mutta voisiko sekin olla merkki sisäloisista?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Mä suosin erilaisten sairasepäilyjen hoidossa seuraavaa:
-vesiarvojen mittaus
-mahdollinen vesiolojen parannus
-muiden ongelmien kartoittaminen, esim. pohjan tukkeutuminen, mahdollinen myrkytys, liikaruokinta jne.
-kalan ottaminen karanteeniin ja mahdollinen lääkitys siellä

Vielä ei ole tarvinnut noihin turvautua, mutta on parempi tutkia muitakin kalojen terveyttä heikentäviä tekijöitä, kuin vain laittaa mahdollisesti haitallistakin lääkettä akvaarioon.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
äpyli
Junior Member
Junior Member

Taavetti kirjoitti:Mä suosin erilaisten sairasepäilyjen hoidossa seuraavaa:
-vesiarvojen mittaus
-mahdollinen vesiolojen parannus
-muiden ongelmien kartoittaminen, esim. pohjan tukkeutuminen, mahdollinen myrkytys, liikaruokinta jne.
-kalan ottaminen karanteeniin ja mahdollinen lääkitys siellä

Vielä ei ole tarvinnut noihin turvautua, mutta on parempi tutkia muitakin kalojen terveyttä heikentäviä tekijöitä, kuin vain laittaa mahdollisesti haitallistakin lääkettä akvaarioon.
Vesiarvot mittaan kun ehdin. Tänään en jaksa, tulin juuri kotiin ja silmissä leijuu mustia pisteitä. Mutta päällepäin mikään ei viittaa siihen että oltaisiin pielessä.

Myrkytykseen en usko, muut kalat ja toinen rihma on kunnossa. Pohja ei ole tukossa, mikäli minä asiasta mitään ymmärrän. Liikaa ruokaa nuo syövät aivan varmasti, koska vaikka mitä safkaa oon tuohon lafkaan tunkenut niin aina rihmat ovat ensimmäisenä (ja viimeisenä) sapuskalla. Onko tähän ideoita?

Jos tuolla kalalla on loisia, niin miksi niitä ei olisi myös muilla kaloilla? Rihmat ovat tulleet akvaan yhtä aikaa yli vuosi sitten, sen jälkeen on ostettu kardinaalitetroja lisää, koska tummaripsimonni vissiin söi niitä välipalaksi. Kardinaalit tulivat helmikuussa (vai syksyllä jo...). Itse ajattelen että on viisaampaa lääkitä koko akva, mutta enhän minä mikään viisas ole :roll:
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Noi antamani ohjeet ovat ihan omaa järkeilyä, miten toimisin vastaavassa tilanteessa. Lääkityksistä vielä sen verran, että mikäli yrittää poistaa kaikki muut mahdolliset heikentävät tekijät (liika ruokinta, väärät vesiarvot jne.) harkitsisin vasta niiden antoa. Eihän ihminenkään ota lääkkeitä varmuuden vuoksi, eikä lääkitse samanaikaisesti terveitä yksilöitä (joitain poikkeuksia lukuunottamatta).

Harmittavan usein tartutaan ensi hätään lääkeputeliin, ennen kuin kalojen mahdollinen sairaus on todettu. Usein taustalla voi olla kuitenkin vähäisilläkin toimenpiteillä korjattavia ongelmia, eri asia ovat tietenkin ihan selvät sairauksien tunnusmerkit (esim. jotkin näkyvät loiset ja silloin on syytä käsitellä kaikki kalat kerralla). Usein kaloilla voi olla yhtä aikaisesti useampiakin sairauksia, jos olot ovat otolliset, ja siksi erilaiset oireilut saattavat jatkua yhden lääkkeenannon jälkeenkin. Parhaiten hoidat siis sairauksia parantamalla hoitorutiineja ja tekemällä riitävästi vedenvaihtoja ja pitämällä altaan olot sen asukeille sopivina.

Ei ollut tarkoitus paasata, mutta harmittavan usein tuntuu ensiapu olevan lääkitys. Sairaan kalan siirtäminen karanteenialtaaseen saattaa monesti estää muiden kalojen sairastumisen. Muutoinhan taudinaiheuttajat pääsevät yhden sairaan kalan ansiosta oikein villisti lisääntymään. Karanteenauksella tuota määrää pystyy jo tehokkaasti vähentämään.

Aina ei suinkaan ole kyseessä sairauksien kohdalla puutteelllinen akvaarionhoito, vaan esim. kala voi myös sairastua johonkin perinnölliseen sairauteen, esim. syöpään, jolloin sen vastustuskyky taudinaiheuttajiin nähden heikkenee ja se on alttiimpi muille sairauksille.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
äpyli
Junior Member
Junior Member

apua, nyt toinenkin rihmakala pullistelee

Vesiarvot ovat:
gH 5
kH 4
pH 7,5
nitriitti alle 0,1
nitraatti 10

Lämpötila 24 C.

Otanko nuo kaksi karanteenialtaaseen (=vedenvaihdossa käytetty saavi) ja suodattimen tuosta akvasta sinne, varasuodatin tähän ammeeseen. toista lämmitintä ei ole, kumpaan mä sen laitan?

Ahnaasti syövät edelleen. 8O
äpyli
Junior Member
Junior Member

Re: Rihmakalalla pilkut silmissä ja kylkievä pienentynyt

se terveempi rihmakala kuoli perjantaina. Aamulla oli pullea kuin pallokala 8O . Otin molemmat rihmat karanteeniin, mutta pullukka ei sit kestänyt. Toinen siellä yhä porskuttaa, lepäilee ed paljon vasemmalla kyljellään mutta uiskenteleekin kyllä.

Aqua Medik:iä laitoin kaverin seuraksi ohjeen mukaan. vaan voipi olla, että lopulta sairastuivat ylensyöntiinsä?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”