Ruokintaongelma
Valvoja: Moderaattorit
Ruokintaongelma
Minulla on erikoisia ruokintaongelmia: toisaalta kaikki kalat eivät saa syödäkseen ja toisaalta ruokaa jää syömättä likaamaan vettä. Olen antanut välillä hiutaleita, mikä kelpaa tetroille, mutta kirjoahvenet eivät uskalla tai tajua ruuan olevan pinnassa. Olen antanut myös pakastettuja surviaisia, niitäkin tetrat syövät hyvällä ruokahalulla, mutta suurin osa jää syömättä, vaikka antaisin vaan alle puolikkaan annospalan. Nyt olen onkinut ylimääräiset ruuat haavilla pois, etteivät jää likaamaan vettä. Ainoa mikä kaikille kelpaa, on monnien spirulina-tabletit ja niistä kalat tappelevatkin. Kirjoahven-ukko ja isompi partamonni ovat kuninkaita ja vartioivat tabletteja, joten otot ja pienempi partamonni eivät saa mitään. Kalat ovat olleet minulla 1,5viikkoa, enkä ole nähnyt ottojen saavan sinä aikana mitään kalanruokaa, koska muut kalat ajavat ne pois. Ihme, että ovat vielä hengissä.
Miten saisin ruokittua ottoja niin, että muut kalat eivät ajaisi niitä pois? Entä miten saisin ahvenet syömään muutakin kuin levätabletteja, nehän tarvitsevat liharuokaakin?
Miten saisin ruokittua ottoja niin, että muut kalat eivät ajaisi niitä pois? Entä miten saisin ahvenet syömään muutakin kuin levätabletteja, nehän tarvitsevat liharuokaakin?
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Käy hakemassa ahvenille kaupasta lihapitoisia tabletteja tai pellettejä jotka menevät nopeasti pohjalle. Ne kelpaavat myös monneille. Pakastetut survarit vajoavat pohjalle jolloin ahvenetkin pääsevät niitä syömään. Maistuvat varmasti.
Laita myös ruokaa illalla, valojen sammuttamisen jälkeen niin ujotkin kalat pääsevä syömään.
Laita myös ruokaa illalla, valojen sammuttamisen jälkeen niin ujotkin kalat pääsevä syömään.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Survaria annan itse neljäsosan tai kuudesosan annospalasta, ruokailemassa on 4 kääpiöpalloa ja 6 pandamonnista. Ehkä vähentäisin vaan sitä survarin määrää niin, että kaikki tulee syötyä.
Tuota voi varmaankin koittaa ratkoa hankkimalla vielä ravintosisällöltään ja käyttäytymiseltään erilaisia ruokia. Otoille voisi ehkä koittaa jotain lasiin kiinnitettäviä ruokatabuja. Affenat taas taitaa olla sen verran suurempia kuin tetrat, että ruoan kokoa kasvattamalla se ehkä jäisi tetroilta syömättä?
En ole mikään kokenut harrastaja itsekään, mutta tällaisia nyt tuli mieleen. Joku ehkä osaa täsmällisemmin kertoa, mitä ruokia kannattaa kokeilla.
Tuota voi varmaankin koittaa ratkoa hankkimalla vielä ravintosisällöltään ja käyttäytymiseltään erilaisia ruokia. Otoille voisi ehkä koittaa jotain lasiin kiinnitettäviä ruokatabuja. Affenat taas taitaa olla sen verran suurempia kuin tetrat, että ruoan kokoa kasvattamalla se ehkä jäisi tetroilta syömättä?
En ole mikään kokenut harrastaja itsekään, mutta tällaisia nyt tuli mieleen. Joku ehkä osaa täsmällisemmin kertoa, mitä ruokia kannattaa kokeilla.
128 litraa: juovaperhosnuoliainen, rubiiniseeprakala, pandamonninen, smaragdirasbora
110 litraa: kääpiöpallokala, täplänuolimonni
-- -- -- --
110 litraa: kääpiöpallokala, täplänuolimonni
-- -- -- --
Kitos hyvistä vastauksista!
Oikeastaan isoin ongelma ei tällä hetkellä ole enää kirjoahventen syömättömyys, vajoava ruoka näyttää kelpaavan niille. Isoin ongelma on tällä hetkellä se, että ottojen ei anneta tulla syömään, vaan ne ajetaan hyvin aggressiivisesti pois, kun uskaltautuvat lähelle. Ruokintatilanne on oikeastaan joukkotappelu, jossa kirjoahvenet ja isompi partamonni öykkäröivät ja näykkivät muita kaloja. Pelkään, että joku heittää tappeluissa vielä henkensä!
Tetroista en ole niin huolissani, ne eivät pelkää vaan palaavat vaan aina syömään. Otot sen sijaan luovuttavat melko pian, eikä niille riitä ruokaa. 
--------------------------
Ja siis kirjoahvenet vahtivt tabletteja vielä senkin jälkeen kun ovat itse kylläisiä ja lopettaneet syömisen.
Oikeastaan isoin ongelma ei tällä hetkellä ole enää kirjoahventen syömättömyys, vajoava ruoka näyttää kelpaavan niille. Isoin ongelma on tällä hetkellä se, että ottojen ei anneta tulla syömään, vaan ne ajetaan hyvin aggressiivisesti pois, kun uskaltautuvat lähelle. Ruokintatilanne on oikeastaan joukkotappelu, jossa kirjoahvenet ja isompi partamonni öykkäröivät ja näykkivät muita kaloja. Pelkään, että joku heittää tappeluissa vielä henkensä!

--------------------------
Ja siis kirjoahvenet vahtivt tabletteja vielä senkin jälkeen kun ovat itse kylläisiä ja lopettaneet syömisen.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Otot syövät myös levää eli en olisi huolissani niistä. Minustakin näyttää ja tuntuu siltä, etteivät otot minun altaassani koskaan pääse varsinaiseen sapuskaan käsiksi, mutta hyvin ovat porskuttaneet jo vuoden päivät.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
www.ciklidistit.fi
-
- Advanced Member
Ja aina niistä pohjaruuista jää hitusia ja murusia ottojen syötäväksi. Itse näen noin kerran kuukaudessa juovaokamonnin syövän, silti se on läski kuin mikä. Ylipäänsäkin kirjoahvenaltaassa ruokintatuokio on kaikkea muuta kuin sievä, pieni tapahtuma; Vesi lentää ja aallot käy, kun kaikki yrittävät saada parhaat palat. Ja ruoka ryöstetään vaikka toisen suusta.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Hiutaleet saa vajoamaan kun sormien välissä laittaa hyppysellisen pinnan alle, nii että kastuvat.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html