Ruokintaongelma

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jennic
Starting Member
Starting Member

Ruokintaongelma

Viesti Kirjoittaja jennic »

Minulla on erikoisia ruokintaongelmia: toisaalta kaikki kalat eivät saa syödäkseen ja toisaalta ruokaa jää syömättä likaamaan vettä. Olen antanut välillä hiutaleita, mikä kelpaa tetroille, mutta kirjoahvenet eivät uskalla tai tajua ruuan olevan pinnassa. Olen antanut myös pakastettuja surviaisia, niitäkin tetrat syövät hyvällä ruokahalulla, mutta suurin osa jää syömättä, vaikka antaisin vaan alle puolikkaan annospalan. Nyt olen onkinut ylimääräiset ruuat haavilla pois, etteivät jää likaamaan vettä. Ainoa mikä kaikille kelpaa, on monnien spirulina-tabletit ja niistä kalat tappelevatkin. Kirjoahven-ukko ja isompi partamonni ovat kuninkaita ja vartioivat tabletteja, joten otot ja pienempi partamonni eivät saa mitään. Kalat ovat olleet minulla 1,5viikkoa, enkä ole nähnyt ottojen saavan sinä aikana mitään kalanruokaa, koska muut kalat ajavat ne pois. Ihme, että ovat vielä hengissä.

Miten saisin ruokittua ottoja niin, että muut kalat eivät ajaisi niitä pois? Entä miten saisin ahvenet syömään muutakin kuin levätabletteja, nehän tarvitsevat liharuokaakin?
srd
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja srd »

Käy hakemassa ahvenille kaupasta lihapitoisia tabletteja tai pellettejä jotka menevät nopeasti pohjalle. Ne kelpaavat myös monneille. Pakastetut survarit vajoavat pohjalle jolloin ahvenetkin pääsevät niitä syömään. Maistuvat varmasti.

Laita myös ruokaa illalla, valojen sammuttamisen jälkeen niin ujotkin kalat pääsevä syömään.
Jr. Jones
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jr. Jones »

Survaria annan itse neljäsosan tai kuudesosan annospalasta, ruokailemassa on 4 kääpiöpalloa ja 6 pandamonnista. Ehkä vähentäisin vaan sitä survarin määrää niin, että kaikki tulee syötyä.

Tuota voi varmaankin koittaa ratkoa hankkimalla vielä ravintosisällöltään ja käyttäytymiseltään erilaisia ruokia. Otoille voisi ehkä koittaa jotain lasiin kiinnitettäviä ruokatabuja. Affenat taas taitaa olla sen verran suurempia kuin tetrat, että ruoan kokoa kasvattamalla se ehkä jäisi tetroilta syömättä?

En ole mikään kokenut harrastaja itsekään, mutta tällaisia nyt tuli mieleen. Joku ehkä osaa täsmällisemmin kertoa, mitä ruokia kannattaa kokeilla.
128 litraa: juovaperhosnuoliainen, rubiiniseeprakala, pandamonninen, smaragdirasbora
110 litraa: kääpiöpallokala, täplänuolimonni
-- -- -- --
cichlid
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Katkarapupelletit (vajoavat) ovat pienenä määränä hyvää ruokaa sekä ahvenille että muille pohjakaloillesi. Muita hyviä vaihtoehtoja JBL NovoTab ja Tabis, joissa on myös eläinperäistä raaka-ainetta runsaasti.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja weemano »

katkarapu pelletit kelpaa täällä koko kalastolle, ensin vetelee isommat kalat pikkuisen kovana ja sitten loput menee pienten suihin ja kierteisille. :)
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
adaina
Member
Member

Viesti Kirjoittaja adaina »

Sitten voi tietenkin tarjota räkmixiä jos vain jaksaa kokata sitä ensin pakastimeen.
jennic
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jennic »

Kitos hyvistä vastauksista!

Oikeastaan isoin ongelma ei tällä hetkellä ole enää kirjoahventen syömättömyys, vajoava ruoka näyttää kelpaavan niille. Isoin ongelma on tällä hetkellä se, että ottojen ei anneta tulla syömään, vaan ne ajetaan hyvin aggressiivisesti pois, kun uskaltautuvat lähelle. Ruokintatilanne on oikeastaan joukkotappelu, jossa kirjoahvenet ja isompi partamonni öykkäröivät ja näykkivät muita kaloja. Pelkään, että joku heittää tappeluissa vielä henkensä! 8O Tetroista en ole niin huolissani, ne eivät pelkää vaan palaavat vaan aina syömään. Otot sen sijaan luovuttavat melko pian, eikä niille riitä ruokaa. :(

--------------------------

Ja siis kirjoahvenet vahtivt tabletteja vielä senkin jälkeen kun ovat itse kylläisiä ja lopettaneet syömisen. :(
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Otot syövät myös levää eli en olisi huolissani niistä. Minustakin näyttää ja tuntuu siltä, etteivät otot minun altaassani koskaan pääse varsinaiseen sapuskaan käsiksi, mutta hyvin ovat porskuttaneet jo vuoden päivät.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
cichlid
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Ja aina niistä pohjaruuista jää hitusia ja murusia ottojen syötäväksi. Itse näen noin kerran kuukaudessa juovaokamonnin syövän, silti se on läski kuin mikä. Ylipäänsäkin kirjoahvenaltaassa ruokintatuokio on kaikkea muuta kuin sievä, pieni tapahtuma; Vesi lentää ja aallot käy, kun kaikki yrittävät saada parhaat palat. Ja ruoka ryöstetään vaikka toisen suusta.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Hiutaleet saa vajoamaan kun sormien välissä laittaa hyppysellisen pinnan alle, nii että kastuvat.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

Tietysti voisi koittaa myös tiputtaa ruokaa muutamaan eri paikkaan samanaikaisesti (huom. vain sitten tarpeeksi pieni määrä) jottei koko sakki ole vääntämässä siellä yhdessä kohdassa. :)
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
Jentse
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jentse »

Meillä barbit eivät tajua/osaa syödä pinnasta, joten laitan seeproille ensin ruuan pintaan ja sitten barbeille pinnan alle, että hiutaleet vajoavat.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”