Ferplast levitin?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
HomerXVI
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Ferplast levitin?

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Muutama kysymys koskis Ferplast co2 energy classic levitintä,jos jollain on sellainen.

Kielitaito on hiukan hukassa niin mites nuo mukana tulleet valmiit pussit tulee sekoittaa tuonne pulloon?Siinä on 3 pussia niin kipataanko ne vaan tuonne pulloon ja vettä perään,merkkiviivaan asti?Lähteekö se heti toimiin vai pitääkö odotella?

Oisko jollain sitä kiljuohjetta missä laitettiin ruokasoodaa liivatteen tilalle,kun en nyt löytäny enää sitä ohjetta mistään? :roll:
Jr. Jones
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jr. Jones »

Minulla on, juuri ostin tällä viikolla. Sokeria ekaan viivaan, sitten pussien sisällöt, ja lopuksi vettä omaan viivaansa asti. Ravistelemasta kiellettiin.

Lähti käymään n. vuorokaudessa. Itse jo ihmettelin mikä meni vikaan, kun ei tullut kuplan kuplaa. En vaan ollut malttanut odottaa riittävästi. kuplalaskuri putoilee aina vähän väliä, kun on imukupilla kiinni lasissa. Imukupin vaihto saattaisi auttaa. Ja takaiskuventtiilistä katkaisin vahingossa "lähtöpään" kun yritin irrottaa siitä letkua.

Pulloa pidän valaisimen päällä (1x18W) jotta pysyy lämpimänä, lattia kun on melko viileä.

Olen toki ihan aloittelija, mutta noin minä sen siis tein.
128 litraa: juovaperhosnuoliainen, rubiiniseeprakala, pandamonninen, smaragdirasbora
110 litraa: kääpiöpallokala, täplänuolimonni
-- -- -- --
HomerXVI
Senior Member
Senior Member

kiitokset!huomasin itsekkin saman asian että kuplalaskuri putoilee mutta auttoi jonkiverran kun kasteli sen imukupin kunnola.Saakohan tuon levittimen upottaa johtoineen veteen vai onko se johto oltava vedenpinnan yläpuolella?Harvinaisen lyhyt tuo johto tuossa laitteessa kun ei meinaa ylettyä millään lattian rajaan vaikka on kuin pinnassa levitin. :roll:
Jr. Jones
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kyllä se upottaa täytyy, koska vedenotto on laitteen yläreunassa.
128 litraa: juovaperhosnuoliainen, rubiiniseeprakala, pandamonninen, smaragdirasbora
-- -- -- --
HomerXVI
Senior Member
Senior Member

Mikähän tässä minun levittimessä sitten mättää,jos sanoit että lähti käymään vuorokaudessa ja mulla on menny 2 vuorokautta eikä mitään tapahtdu.Jos sokeri on hiukan vanhaa niin voikohan se estää käynistymistä vai voiko sokeri yleensäkkään mennä vanhaksi? :roll:
Submariner
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Submariner »

Onko lämpötila riittävä missä pullo on. Itselläni oli joskus sama käymään lähtemisongelma Ferplastin valmiiden käymispussukoiden kanssa.
Ota ruokalusikka- laita lusikkaan aivan pieni nokare tavallista pullahiivaa....sellainen 5mm läpimitaltaan pallukka- laita hieman kädenlämpöistä vettä lusikkaan- hiero sormella hiivapallukka varovasti veteen niin että se on täysin liuennut- kaada lusikallinen käymispulloon-sulje pullo- tunti tai pari niin se käy :-)
Näin tosiaan mulla lähti hyvin Ferplastit käymään.
HomerXVI
Senior Member
Senior Member

Nyt kuulin uutisen että se vesi mitä lisätään sinne yläviivaan olis pitänyt olla 42 asteista ja laitoin 26 asteista niin se on nyt sitten kuollu se hiiva ilmeisesti? :roll: Missäs lämpötilassa se pullo muuten pitää olla?
Jr. Jones
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Ohjeessa muistaakseni puhutaan jostain n. 26 asteisesta vedestä. Itse otin veden akvaariosta (kuten ohjeessa suositeltiin). Kauppias kyllä puhui 42 asteisesta.

Ohjeessa kielletään laittamasta lämmönlähteen lähelle, mutta mun pulloni on akvaarion loisteputkivalaisimen päällä ja villasukan sisällä.

Submariner - paljonko sun litkusi kuplii? En itse ole oikein tyytyväinen tuohon tehoon. (kasveilla on ongelmia, eikä ph laske, vaikka karbonaattikovuus on vaan 2. Nyt kun valo ei ole päällä, antaa max. 2 kuplaa minuutissa, eikä valo päälläkään hirveän paljon. Auttaisikohan tuo hiivan lisääminen asiaa? Ei näytä olevan häävi tuo valmis käymisseos, harmi kun tuli ostettua täyttöpakkauskin... :frown:
-- -- -- --
marikki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marikki »

HomerXVI kirjoitti:Nyt kuulin uutisen että se vesi mitä lisätään sinne yläviivaan olis pitänyt olla 42 asteista ja laitoin 26 asteista niin se on nyt sitten kuollu se hiiva ilmeisesti? :roll: Missäs lämpötilassa se pullo muuten pitää olla?
Hiivaa et saa kylmällä kuolemaan, ainoastaan liian kuumalla. Starttaa vaan hitaammin viileämmällä.
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
Submariner
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Submariner »

Pullahiivaa hieman lisäksi (kts yllä), silloin kuplii reippaasti, näin ainakin minulla kävi
marikki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marikki »

Voiko muuten tuota Ferplastin levitintä käyttää omatekoisen hiivatepullon kanssa?

-------------------
Submariner kirjoitti:Pullahiivaa hieman lisäksi (kts yllä), silloin kuplii reippaasti, näin ainakin minulla kävi
Laitoitko kuiva- vai tuorehivaa?
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
HomerXVI
Senior Member
Senior Member

Olen tehnyt uudet seokset ja sain kauppiaalta suomenkieliset ohjeet+uuden satsin käymisaineita.Veden pitää olla 37-41 asteista kun täyttää pullon.Tällätavoin saa parhaan tuloksen aikaiseksi.myöskään pullo ei saa olla yli 35 asteen lämpötilassa.

Mistäs tunnistaa tuorehiivan ja kuivahiivan?
-Piia-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -Piia- »

Tuore hiiva on kaupassa siellä maito yms tiskissä viileessä. kuivahiiva taas löytyy yleensä maustehyllystä, pienissä pahvilaatikoissa joissa on muutama pussukka. Kuiva hiiva on niinkus jauhetta kun tuorehiiva taas on palana.
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
HomerXVI
Senior Member
Senior Member

Nyt se alkoi sitten toimimaan mutta vielä aika hitaasti kylläki. :D
jostain luin että kuivahiivaa käytetään,en ole ihan varma.
viivis
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja viivis »

:| **ska systeemi.

Minulla nyt viikon ollut käynnissä.. Miten sen siis Pitäisi toimia? Tuo kyllä "käy" ja kuplia tulee, mutta sitten kun se levittimen "säiliö" osa tulee tarpeeksi täyteen hiilidioksidia, vasta sitten yhtenä isona kuplana sen pintaan pulauttaa levittimen yläosasta.. eihän siitä mitään jää altaaseen.

Töpseli on seinässä ja kaikki pitäisi siis olla ok... Liekö tuo levitin sitten rikki..? Ensimmäistä kertaa ajattelin kokeilla hiilarin lisäystä, kun tuo näytti olevan "idioottivarma" hökötys, mutta ei.. *muutama painokelvoton sana tähän väliin* Tuolla tuskin on mitään takuuta, ostin sen viime kesän lopulla.
Voisiko tuota jotenkin muuten käyttää, ilman tuota levitintä? Ei mahda auttaa laittaa tuohon Powerlineen kiinni.. puhaltaako se liika lujaa?
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

viivis kirjoitti::| **ska systeemi.

Minulla nyt viikon ollut käynnissä.. Miten sen siis Pitäisi toimia? Tuo kyllä "käy" ja kuplia tulee, mutta sitten kun se levittimen "säiliö" osa tulee tarpeeksi täyteen hiilidioksidia, vasta sitten yhtenä isona kuplana sen pintaan pulauttaa levittimen yläosasta.. eihän siitä mitään jää altaaseen.

Töpseli on seinässä ja kaikki pitäisi siis olla ok... Liekö tuo levitin sitten rikki..? Ensimmäistä kertaa ajattelin kokeilla hiilarin lisäystä, kun tuo näytti olevan "idioottivarma" hökötys, mutta ei.. *muutama painokelvoton sana tähän väliin* Tuolla tuskin on mitään takuuta, ostin sen viime kesän lopulla.
Voisiko tuota jotenkin muuten käyttää, ilman tuota levitintä? Ei mahda auttaa laittaa tuohon Powerlineen kiinni.. puhaltaako se liika lujaa?
Onko sulla toi laite kokonaan upoksissa? Ohjeessa mainitaan, että laite tarttee olla väh. 2 cm vedenpinnan alapuolella. Se levitin imee vettä ylhäältä ja puhaltaa alhaalla olevista aukoista sen hiilidioksidin altaaseen. Ei sieltä ylhäältä pidä mitään kuplia tulla. Kun se laite toimii moitteetta, siinä läpinäkyvässä säiliössä pitäis olla kuplia, jotka se siinä sekoittaa veteen. Siinä ylhäällä on pieni suodatinmatto, joka pitää puhdistaa aika ajoin. Muuten levitin menee tukkoon ja lakkaa toimimasta.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
viivis
Senior Member
Senior Member

On se kokonaan veden alla. Oli eka noin sen 2 cm vedenpinnan alapuolella. Nyt pikkuisen enemmänkin. Se säiliö on yläosaa lukuunottamatta täynnä vettä. Sitä vedetöntä tilaa on sen verran, että näkee, kun sinne kuplia tulee letkua pitkin.
Muuten en olisi huomannutkaan siinä olevan mitään vikaa, mutta eilen oli sattumalta näin illalla hiljaista (harvinaista sinänsä) ja kiinnitin huomiota siihen kummaan ääneen joka tuli siitä ison kuplan pulpahduksesta. En sitä sen toimintaa sen kummemmin nyt ole ehtinyt tutkia. Luulin kaiken olevan ok. Ollut niin paljon puuhaa, että laskeskelin tässä tuon olleen torstaista altaassa, eli ei ihan viikkoa.

Kokeilin jo asentajan lahjoja: otin töpselin irti ja laitoin takaisin (ikään kuin buuttasin koneen).. koputtelin vähän (jos toimii, kuten entinen tietokone.. jumiin jäätyään piti potkaista kylkeen). Ei toimi, ei.

Nyt ois hyvät neuvot tarpeen. Minulla ei koskaan ole ollut mitään hiilarisysteemiä altaassa, joten mitäs tuohon nyt laitan (ilmastinkiven?) jotta saan sen toimimaan kuten sen pitäisi toimia. On vähintään kaksikin peukaloa keskellä kämmentä noiden hiilarihökötysten kanssa [:I] Tuosta kannattanee kuitenkin ottaa töpseli irti seinästä..

Näin jo sieluni silmin, että se ääni tulee rikkoutuneesta ulkosuodattimesta tai altaasta.. :roll: Pienempi paha tuo on kuitenkin sitten..
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Se yläosan ritiläkansijuttu irtoaa kahdessa osassa sivuille päin. Ota ne kannet irti ja puhdista se sininen suodatinvanu, joka on sen ritiläosan alla. Kokeile tota, josko se sitten pelittäisi. Mä joudun putsaamaan sen suodatinpalan n. 1-2 krt viikossa riippuen sisustusinnostani [;)]
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
sourz
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sourz »

Samaa mieltä edellisen kanssa. Se on voinut mennä tukkoon. Sen sinisen vaahtomuovin voi jättää pois, paitsi jos altaassa ei ole esim. sukarapuja, jotka muuten voivat imeytyä sinne levittimeen.

Voihan siinnä impellerissäkin (roottorissa) tai sen magneetissa olla vikaa/valmistusvirhe.

Ylimääräinen kaasu pitäisi purkautua ala kautta.
viivis
Senior Member
Senior Member

Voinhan tuon tehdä. Tosin en usko sen olevan tukossa, koska se on juuri otettu paketista. Kun sen eilen nostin hetkeksi altaan pintaan, niin se on ihan "iskemättömän" näköinen, kirkaan sininen. Kuten kun sen sinne torstaina laitoin. Ei se silloinkaan tuon kummemmin toiminut...

Edit klo 23:02.. levitin nostettu altaasta, ei ole tukossa. Kun töpselin laittaa seinään, ei mitään tapahdu. Laitoin letkun päähän ilmastinkiven ja siellä se nyt kuplii toistaiseksi kasvipuskassa.
Kiitos avusta.
Ama
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Ferplast levitin?

Viesti Kirjoittaja Ama »

Uutta kysymystä vanhaan aiheeseen. Eli sama ongelma täällä ettei tuon levittimen roottori pyöri, ainakin oletan vian olevan siinä. Hankin setin käytettynä ja alkuun ei ollut mitään ongelmaa toiminnassa ennenkun otin johdon pois seinästä, sen jälkeen ei ole lähtenyt toimimaan. Olen avannut ja putsannut levittimen, ei tulosta. Ilmeisesti masiina on rehellisesti rikki eikä vika ole asennuksessa/huollossa. Surkuhupaisaa että hiivate toimii varsin moitteettomasi. Kysymys kuuluukin että onko ihan turhaa laittaa tuon tilalle passiivilevitin? Hyödykkäämpää lienee koittaa metsästää uusi aktiivilevitin...
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Nuo Ferplastit on iänkaikkea olleet huonoja/hankalia. Tietenkin tyhjää parempi on uutta ootellessa laittaa hiilari tulemaan vaikka huokoisen ilmastinkiven kautta.
Uutena tuollainen kivi toimiikin aika hyvin ainakin pienissä akvoissa, tukkeentuu sitten myöhemmin ajan kanssa kun levättyy ym.
trollfest
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja trollfest »

viivis kirjoitti::| **ska systeemi.

Eikä, mulla oli iha sama ongelma! Meillä ei hiilidioksidin karkuun päästämisen lisäksi levitin edes sotkenut hiilidioksidia kunnolla veteen. Siispä purkasin koko härpäkkeen osiin ja puhdistelin kaikki. Ainakin tossa mun kappaleessa oli sielä potkurin magneetin ja sen "pesän" välissä jotain muovi moskaa joka hidasti/esti sen pyörimistä. Uudelleen kasauksen jälkeen laite toimi about viikon verran ja sen jälkeen se alkoi pikkuhiljaa lopettamaan sotkemista ja päästämään hiilaria karkuun. Ärsyttävää.

Heivasin kaapin perukoille koko levittimen ja ostin Duplan levittimen tilalle. Toimii hyvin kun tekee vähän voimakkaammin käyvän kiljun. [;)]
Tällä hetkellä talossa 40l kasvi- ja rapukuutio ja hevimies.
Ei niin akvaarioaiheiset höpinäni
JG
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JG »

Joo, samat ongelmat täällä. Kuusi vuotta kohta ollut tossa 275 litrasessa pöhisemässa joten olen jo tottunut sen oikutteluihin. Jossain vaiheessa kokeilin Tunzen aktiivilevitintä mutta sen käyttömukavuus oli vielä heikompi kuin Ferplastin. Ne joilla se on ollut kyllä tietävät..Itse asiassa se sippasi lopulta. Todella suuri pettymys niinkin isolta nimeltä. Sinistä tyynyä saa kyllä vähän väliä olla putsaamassa ja välillä levittimen kääntäminen vaakatasoon auttaa myös. Seuraavaksi ajattelin kokeilla Tampereen akvaariokalassa myytävää aktiivilevitintä. Jospa se toimisi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”