Elävät ötökät
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Elävät ötökät
Eihän vesikirppuja ja hankajalkaisia voi kerätä järvistä missä on luonnon kaloja? Ainoat paikat, mistä vielä olen niitä löytänyt on pari kalaisaa järveä, enkä ole uskaltanut tuoda niitä omaan akvaariooni.
Vielä pari viikkoa sitten löytyi hyttysen toukkia (jotain samanlaisia, mutta ei varmaan normaalin keväthyttysen toukkia) sekä niitä läpinäkyviä matoja (oliko ne niitä sulkahyttysen toukkia), mutta sekin apaja ehtyi.
Mitä muita ötököitä olisi luonnossa näin syksyllä?
Olen aina lasta ja koiria ulkoiluttaessani ohimennen haaveillut näitä vesistäjä lähinnä vain omaksi iloksi akvaariohaavin ja pikku purkin kera. Mutta kyllä kiilakyljetkin tunsivat kyllä elävän ruoan, mitä petoja minulla onkaan akvaariossani.
Kevään hyttyssesonkiin täytyykin sitten varautua paremmilla välineillä.
Vielä pari viikkoa sitten löytyi hyttysen toukkia (jotain samanlaisia, mutta ei varmaan normaalin keväthyttysen toukkia) sekä niitä läpinäkyviä matoja (oliko ne niitä sulkahyttysen toukkia), mutta sekin apaja ehtyi.
Mitä muita ötököitä olisi luonnossa näin syksyllä?
Olen aina lasta ja koiria ulkoiluttaessani ohimennen haaveillut näitä vesistäjä lähinnä vain omaksi iloksi akvaariohaavin ja pikku purkin kera. Mutta kyllä kiilakyljetkin tunsivat kyllä elävän ruoan, mitä petoja minulla onkaan akvaariossani.
Kevään hyttyssesonkiin täytyykin sitten varautua paremmilla välineillä.
Hyttysentoukkia ei kannattaisi kerätä paikoista joisa on kaloja jos syöttää ne elävänä kaloilleen. Mutta jos toukat pakastaa niin tautivaara on aika pieni.
Itse kevät-kesäisin kerään hyttysentoukkia lähinnä ojista ja lätäköistä joissa kaloja ei ole, hyttyset syötetään kaloille pääasiassa elävänä mutta jos paljon tulee kerralla = paras sesonki niin ylimääräiset pakkaseen.
Pakastus kannattaa tehdä siten että hyttyset siivotaan, paremminkin hyttysten seasta roskat siivotaan, siihen on hyvä laakea matala muovivati joissa useinkin marketeissa myydään pihviä (suurpakkaus valkoinen) tälläiseen kun laittaa puhdasta vettä ja sankosta kauhaisee sille haavilla hyttysiä niin on aika helppo kerätä roskat pois hyttysten joukosta. Sitten roskista puhtaat hyttyset kaadetaan takaisin haaviin ja haavista minigrip pussiin, nyrkkisääntönä suurinpiirtein samanverran vettä pussiin kuin hyttysiä on. (itse käytän hiukan vähemmän vettä.) Muuten pidemmän aikaa pakkasessa ollessaan hyttysistä tulee niinsanottua kuivapakastetta joka kelluu, veden kanssa pakastettuna näin ei käy. Jos on kaloja jotka syövät mielummin pinnasta vettä ei kannata hyttysiin silloin jättää ollenkaan, antaa silloin hyttysten valua haavissa mahdollisimman kuivaksi ennen pakastusta.
Akvaariokaloille parempaa ravintoa lisääntymistä ajatellen ei olekkaan.
-------------------------
Ei järki oo kaikki yhden miehen päässä.
Itse kevät-kesäisin kerään hyttysentoukkia lähinnä ojista ja lätäköistä joissa kaloja ei ole, hyttyset syötetään kaloille pääasiassa elävänä mutta jos paljon tulee kerralla = paras sesonki niin ylimääräiset pakkaseen.
Pakastus kannattaa tehdä siten että hyttyset siivotaan, paremminkin hyttysten seasta roskat siivotaan, siihen on hyvä laakea matala muovivati joissa useinkin marketeissa myydään pihviä (suurpakkaus valkoinen) tälläiseen kun laittaa puhdasta vettä ja sankosta kauhaisee sille haavilla hyttysiä niin on aika helppo kerätä roskat pois hyttysten joukosta. Sitten roskista puhtaat hyttyset kaadetaan takaisin haaviin ja haavista minigrip pussiin, nyrkkisääntönä suurinpiirtein samanverran vettä pussiin kuin hyttysiä on. (itse käytän hiukan vähemmän vettä.) Muuten pidemmän aikaa pakkasessa ollessaan hyttysistä tulee niinsanottua kuivapakastetta joka kelluu, veden kanssa pakastettuna näin ei käy. Jos on kaloja jotka syövät mielummin pinnasta vettä ei kannata hyttysiin silloin jättää ollenkaan, antaa silloin hyttysten valua haavissa mahdollisimman kuivaksi ennen pakastusta.
Akvaariokaloille parempaa ravintoa lisääntymistä ajatellen ei olekkaan.
-------------------------
Ei järki oo kaikki yhden miehen päässä.
-
- Elite Member
Tämmöstä meinasin kysellä, että kun nyt kohta koittaa kesä ja saa luonnosta kaiken laista pikku elukkaa/ötökkää kaloille pyydysteltyä, niin voisiko kaloilta jättää kesän ajaksi kuivaruoat kokonaan pois ja syöttää niitä pelkästään elävillä ötököillä? Entäpä voisko pakasteetkii jättää pois ja voiko pakasteet säilyttää kesän yli vielä vaikka ne onkii jo useamman kuukauden vanhoja. Vai kannattasko kaikki pakaste ruoat joita ei kerkeä syöttää heittää mäkeen ja ostaa sitten ensi talveksi uudet pakasteet?
Enä mitä kaikkia elukoita tuolta luonnosta vois kaloille pyydystellä?
Itelle tulee mieleen ainakii, itikantoukat ja kirvat, mutta entäs mitä muita, mitä eläviä elikoita vois syöttää monnisille/piikkisilmille?
Enä mitä kaikkia elukoita tuolta luonnosta vois kaloille pyydystellä?
Itelle tulee mieleen ainakii, itikantoukat ja kirvat, mutta entäs mitä muita, mitä eläviä elikoita vois syöttää monnisille/piikkisilmille?
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Periaatteessa voisi, jos ötökkää tosiaan löytyy ja jaksaa pyydystää riittävän paljon. En kuitenkaan usko, että kaloille on hyväksi jos niiden ruokavalio uusitaan kerralla totaalisesti, vaan kannattaa antaa kuivaruokaa läpi kesän, mutta painottaa ruokintaa pikkuhiljaa yhä enemmän tuoreeseen ruokaan. Ja syksyllä sitten taas pikkuhiljaa toiseen suuntaan.miljoonakala84 kirjoitti:Tämmöstä meinasin kysellä, että kun nyt kohta koittaa kesä ja saa luonnosta kaiken laista pikku elukkaa/ötökkää kaloille pyydysteltyä, niin voisiko kaloilta jättää kesän ajaksi kuivaruoat kokonaan pois ja syöttää niitä pelkästään elävillä ötököillä?
Noiden sääskentoukkien ja kirvojen lisäksi evääksi voisi antaa vaikka aikuisia sääskiä ja mäkäräisiä, vesikirppuja ja hankajalkaisäyriäisiä, vesisiiroja, änkyrimatoja (niitä pieniä valkoisia joita möyrii maassa), putkimatoja ja surviaisentoukkia. Ylipäätään kaikkea, mikä on suuhun sopivan kokoista eikä pure takaisin.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
-
- Elite Member
Selvä, kiitos paljon neuvoista, ehkäpä on järkevintä tehdä silleen että, syötän kaloja kuivamuonalla niinkun tähänkii asti, ja korvaan nuo pakasteet elävällä ötökkäruoalla. Noita änkyrimatoja miula onkii, kun sain täältä ostettua niitä, pitää vaan vielä odotella vähän aikaa että ehtisivät lisääntyä. 

Onkos mitään tapaa antaa monnisille osansa tällaisesta elävästä ruoasta? Eilen kaloilla oli oikein kekkerit hyttysentoukilla, mutta nehän eivät uppoa pohjaan monnisten iloksi. Täytyykö minun pakastaa ne, jos kuolleina uppoaisivat?
Täkäläiset hyttysentoukat ovat muuten niin hirmuisen kookkaita, että epäilin niiden jäävän syömättä. mutta vaikka isompi kuivaruokahiutale syljetään moneen otteeseen pois, nämä syötiin kyllä kerralla ja syljeksimättä. Jopa pienin rusokiilakylki onnistui nielemään herkkunsa.
Joitain ohuen ohuita punaisia matojakin oli joukossa, ne kelpasivat kardinaalitetroille. Tänään en taida namipaloja uskaltaa antaa, kalat ovat eiliseltäkin vielä aivan hirmuisen lihavassa kunnossa.
Täkäläiset hyttysentoukat ovat muuten niin hirmuisen kookkaita, että epäilin niiden jäävän syömättä. mutta vaikka isompi kuivaruokahiutale syljetään moneen otteeseen pois, nämä syötiin kyllä kerralla ja syljeksimättä. Jopa pienin rusokiilakylki onnistui nielemään herkkunsa.
Joitain ohuen ohuita punaisia matojakin oli joukossa, ne kelpasivat kardinaalitetroille. Tänään en taida namipaloja uskaltaa antaa, kalat ovat eiliseltäkin vielä aivan hirmuisen lihavassa kunnossa.

Mihin tv:tä tarvitaan, kun akvaario on keksitty?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Minuukin kiinnostaisi syöttää kaloille näitä herkkuja, on varmaan tosi terveellistä ja ravitsevaa.
Mut olis muutama tyhmä kysymys ensin selvitettävä...
Minkälaisella haavilla niitä pyydystätte, entä purkki, jolla kuljettaa? Lasipurkki, jossa vettä, vai?
Sitten ne hyttyset, nehän on toukkia vielä, eikö? Mitenkähän ne tunnistaa?
Mut olis muutama tyhmä kysymys ensin selvitettävä...
Minkälaisella haavilla niitä pyydystätte, entä purkki, jolla kuljettaa? Lasipurkki, jossa vettä, vai?
Sitten ne hyttyset, nehän on toukkia vielä, eikö? Mitenkähän ne tunnistaa?
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Hyttysen toukat ovat niitä pieniä, yleensä mustia, jotka riippuvat lampien, ojien ja lätäköiden pintakalvossa ja muistuttavat pikkuisia nutipäitä. Olen kauhaissut niitä mukilla tai kannulla (nopeasti, tai et saa niitä kiinni) ja kaatanut veden sitten pois kahvinsuodattimen läpi.
Muoks. elävänähän ne säilyvät vain vedessä, eli jätä sitä niille vähän.
Muoks. elävänähän ne säilyvät vain vedessä, eli jätä sitä niille vähän.
-
- Advanced Member
Ahaa, ai noin se käy
. Kiitos vinkistä, tarviipa mennä koiran kanssa ulkoillessa kattelee, löytyykö niitä. Onkohan niitä koko kesän saataviila, vai jonakin määrättynä aikana vain?

SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Eiköhän niitä koko kesäksi riitä, kun riittää kerran hyttysiäkin. Toivotaan ainakin. Koira minullakin muuten on matkassa mukana.
Se vaan meinaa hössöttää nin paljon, että veden pinta liikahtaa ja toukat sukeltavat. Sitten vain odotetaan, että ne palaavat pintaan.
Isosta ojasta otin toissapäivänä pohjaa myöten ja mukaan tuli niin pelottavia elukoita, että aion pysytellä ihan vain pintavesipyydystyksessä.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Isosta ojasta otin toissapäivänä pohjaa myöten ja mukaan tuli niin pelottavia elukoita, että aion pysytellä ihan vain pintavesipyydystyksessä.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
Varusteet joilla kerääminen on helppoa:
- tiheäsilmäinen haavi. Siis tosi tiheäsilmäinen
- laajasuinen ämpäri n. 10 litraa
- lasipurkki n. ½-litrainen käy hyvin
Ota ämpäriin vettä "ojasta" noin 6,24 litraa.
Kauho haavilla noita ötököitä ojasta ja viruttele haavista toukat ämpäriin.
Toista niin monta kertaa kuin viitsit.
Sitten poistat ämpäristä kaikenlaiset roskat ja ylimääräiset vedet jonka jälkeen kaadat toukat pienessä vesimäärässä lasipurkkiin.
Jos ojassa tai vesistössä josta olet toukat kerännyt, ei ole kalastoa niin voit syöttää niitä elävinä mutta muuten kannattaisi ehkä pakastaa toukat ensin.
No toukat elää jokusen päivän siinä lasipurkissa josta niitä voit syötellä kaloillesi pikkuhiljaa. Älä halkaise kalojasi.
Monnisille saat helpoimmin syötettyä toukkia siten että ne ovat pakastettuja eli kuolleita. Hommaa akvaariosi korkeutta hieman pidempi putki n. 20mm joka ei saisi olla läpinäkyvä. Laita putki akvaarioon siten että sen pää pohjalla on auki. Sitten kaadat toukkia putkeen ja annat niiden valua putkea pitkin pohjalle pikkuhiljaa samalla voit ruokkia muita kalojasi jollain pintaruualla ettei ne hyökkää putkenpäähän.
Tällä putkella voit antaa muutakin ruokaa pohjalle.
Jos putki on läpinäkyvä niin muuta kalat seuraa pohjalle putoavaa ruokaa ja syö sen suihinsa pohjalta ennen pohjakaloja.
- tiheäsilmäinen haavi. Siis tosi tiheäsilmäinen
- laajasuinen ämpäri n. 10 litraa
- lasipurkki n. ½-litrainen käy hyvin
Ota ämpäriin vettä "ojasta" noin 6,24 litraa.
Kauho haavilla noita ötököitä ojasta ja viruttele haavista toukat ämpäriin.
Toista niin monta kertaa kuin viitsit.
Sitten poistat ämpäristä kaikenlaiset roskat ja ylimääräiset vedet jonka jälkeen kaadat toukat pienessä vesimäärässä lasipurkkiin.
Jos ojassa tai vesistössä josta olet toukat kerännyt, ei ole kalastoa niin voit syöttää niitä elävinä mutta muuten kannattaisi ehkä pakastaa toukat ensin.
No toukat elää jokusen päivän siinä lasipurkissa josta niitä voit syötellä kaloillesi pikkuhiljaa. Älä halkaise kalojasi.
Monnisille saat helpoimmin syötettyä toukkia siten että ne ovat pakastettuja eli kuolleita. Hommaa akvaariosi korkeutta hieman pidempi putki n. 20mm joka ei saisi olla läpinäkyvä. Laita putki akvaarioon siten että sen pää pohjalla on auki. Sitten kaadat toukkia putkeen ja annat niiden valua putkea pitkin pohjalle pikkuhiljaa samalla voit ruokkia muita kalojasi jollain pintaruualla ettei ne hyökkää putkenpäähän.
Tällä putkella voit antaa muutakin ruokaa pohjalle.
Jos putki on läpinäkyvä niin muuta kalat seuraa pohjalle putoavaa ruokaa ja syö sen suihinsa pohjalta ennen pohjakaloja.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
-
- Elite Member
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Sopivia hyttyshaaveja on bongattu (ainakin viime keväänä) lasten lelukaupoista, esim BR-lelutalosta. Kulkee nimellä perhoshaavi. Voi vaatia vähän tuunausta (mm. varren pidennys ja vahvistus harjanvarrella tai onkivavalla) mutta toimiva peli. Jos ei montaa euroa maksa niin kannattaa ottaa muutama, ainakin tällainen blondi saa helposti hentoisen kangashaavin rei'ille
.
LAS lähtee hyttystämään torstaina, tavoitteena olisi napsia ötököistä kuvia ja laittaa tännekin näytille mitä saaliiksi voi saada
.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
LAS lähtee hyttystämään torstaina, tavoitteena olisi napsia ötököistä kuvia ja laittaa tännekin näytille mitä saaliiksi voi saada

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
- Advanced Member
Laita vaan Adrianna, kuvia näytille. Kävin eilen kattelemassa viitisen ojaa, enkä kyllä nähnyt niissä muita kuin semmoisia isompia ötököitä veden pinnalla juoksemassa. Taitolaji se on varmaan tämäkin hobby.
-
- Advanced Member
Re: Elävät ötökät
Jatkan tänne kysymyksen hyttysentoukka-asiastani,,,, kun
luin ketjusta, että ei kannata ottaa hyttysentoukkia kalallisista vesistä. Itselläni olisi hyttysentoukkia mukelon uima-allas väärällään, mutta sinne on otettu alunperin vesi lähijoesta jossa käsittääkseni on kaloja. Eli onko nämäkin käyttökelvottomia?
luin ketjusta, että ei kannata ottaa hyttysentoukkia kalallisista vesistä. Itselläni olisi hyttysentoukkia mukelon uima-allas väärällään, mutta sinne on otettu alunperin vesi lähijoesta jossa käsittääkseni on kaloja. Eli onko nämäkin käyttökelvottomia?
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
-
- Advanced Member
En usko olevan mitään vaaraa jos laitat noita akvaarioosi. Olen hieman kysellyt asiasta ja antanut itselleni kertoa että kovin harvinaisia ovat hyttysentoukkien mukana tulevat loiset jotka olisi akvaariossa vaarallisia. Olen muuttanut kantaani asiassa hieman.toukopouko kirjoitti:....... Eli onko nämäkin käyttökelvottomia?
Itse käytän kaloille herkkuna nykyään mm. kuivattuja hyttysentoukkia jotka tulee suurelta osin kiinasta ja siperiasta ja kukaan ei tiedä onko lammikoissa kaloja.
En usko loppujen lopuksi asialla olevan suurtakaan merkitystä. Pikkuisen huuhtelet puhtaalla vedellä ja laitat akvaarioosi.
Nykyään olen vannoutunut kuorittujen artemioiden fani ja kalani tykkää myös.

-
- Advanced Member
Ookoo, tackar ja pockar. Huomenna haavin nuo talteen ja syötän kaloilleni. Haavin ne puhtaaseen raanaveteen ja siitä altaaseen. Katsotaan...
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Perhana soikoon, minä en saa tuonne partsin vesiämpäriin nyt sitten toivomallakaan aikaseksi hyttysviljelmää. Kyllä ottaa aivoon. Sen kerran kun niitä pirulaisia toivois paikalle, niin ei sitten näy mailla eikä halmeilla. Pitäiskö sinne sankoon heittää vielä vähän jotain rehua pintaan? Onko "avovesi" nyt liian pelottava?
4 kissaa, koira ja 3 akvaa
-
- Advanced Member
jjantti kirjoitti:Perhana soikoon, minä en saa tuonne partsin vesiämpäriin nyt sitten toivomallakaan aikaseksi hyttysviljelmää. Kyllä ottaa aivoon. Sen kerran kun niitä pirulaisia toivois paikalle, niin ei sitten näy mailla eikä halmeilla. Pitäiskö sinne sankoon heittää vielä vähän jotain rehua pintaan? Onko "avovesi" nyt liian pelottava?
Mä olen kuullut, että joku havunoksa tai heinä vois auttaa asiaa. En ole kyllä itse vielä kokeillut. Lisäksi tuon hanaveden pitäisi kai vanheta ensin tuossa saavissa ennen kuin kelpaa hyttysille. Jotkut käyttävät akvaarion vettä ja se voisikin olla houkuttelevampi ötököille, tai sitten sadevesi.
Mä asun viidennessä kerroksessa (tai oikeasti kuudennessa kerroksessa, sillä alin kerros asuttamaton) ja mulla on parvekelasit, joita pidän kissojen takia lähes aina miltei suljettuna (pienet tuuletusraot), joten mulla ei varmaan tuo hyttystenkasvatus onnistu täällä. Äitini takapihalla, pienen metsikön reunassa vois olla tosi hyvä kasvatella, mikäli saisin tuollaisen saavin sinne pihalle laittaa. Täytynee kysellä.

Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
-
- Advanced Member
Kuinka korkealla sun partsi on?jjantti kirjoitti:Perhana soikoon, minä en saa tuonne partsin vesiämpäriin nyt sitten toivomallakaan aikaseksi hyttysviljelmää. Kyllä ottaa aivoon. Sen kerran kun niitä pirulaisia toivois paikalle, niin ei sitten näy mailla eikä halmeilla. Pitäiskö sinne sankoon heittää vielä vähän jotain rehua pintaan? Onko "avovesi" nyt liian pelottava?
Jos on yli 5m korkeudella maasta niin siellä on hyvin harvoin hyttysiä.
Mulla on kokoajan ovi auki ja mun kämppään ei tule hyttysiä juuri koskaan ja pihalla niitä kuitenkin on kohtalaisesti.
Onkos siellä noita hyttysiä yleensäkään sillä alueella?
Eli ei muuta kuin paljasta pintaa näkyviin ja iltasella houkuttelemaan niitä hyttysiä sinne partsille.

Tokassa kerroksessa ollaan. Laistettu parveke mutta ukot ylhäällä, josta todistettavasti mahtuu talitintti sisään eli pitäis mahtua itikankin. Ei tähän 5 metriä varmaan tuu korkeudeksi. Heh, täytyy varmaan ruveta houkutuslinnuksi itikoille ja istuskella iltaisin lehtiä lukemassa partsilla, josko sitten sais hyttysviljelmän. Alan kohta tosiaan epäillä, ettei Helsingissä oo itikoita.
4 kissaa, koira ja 3 akvaa