Pohjakalan "pakollisuus"

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Xia
Junior Member
Junior Member

Pohjakalan "pakollisuus"

Viesti Kirjoittaja Xia »

Noniin, omppula on kypsymässä. Mutta mieleen tulikin, että kannattaako tuohon pieneen altaaseen ottaa jokin/joitain pieniä pohjanputsareita? Litroja tuossa on vain 40. Kasveja ja juurakoita tuolla tulee olemaan niin paljon kuin hyvältä näyttää. Mikä niin pieni tuonne edes mahtuisi? Ja viihtyisi hieman kovemmassa vedessä?

Minsku
"jokaisella naisella pitäisi olla minkki vaatekaapissa, jaguaari autotallissa, tiikeri sängyssä ja apina, joka maksaa kaiken"
70l seura-akva + 40l omppula
_Marjana_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

Mitään kalaa ei tuonne kannata ottaa. Turhan pieni allas. Mietin miksi tahdot monnin pohjalle 'putsaamaan'? Ne omenakotilot ajaa ihan saman asian [;)] Voit toki kalojen sijaa ottaa sukarapuja. Ja jos välttämättä kaloja tahdot niin voit hankkia esim vähintään 100L akvan [;)]
Tell me why we build castles in the sky?
tillukka
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tillukka »

Ei ole pakko ottaa. Kakkiihan pohjakalakin paljon, eli siinä mielessä on ihan turha putsaajista puhua. Pohjakala vaan elää pohjalla, mutta sottaa siinä missä muukin kala. 40-l pohja on kovin pieni, esim perus partamonnia sinne ei kannata ajatella.

Tehokkaimpia putsareita lienevät lopulta itse omput tai sukaravut.
180-L hohtomiljoonat, 720-L tiikerinuoliaiset
Koikarpit 200-L/lämmin, 720-L viileä ja 72 000-L ulkolammikko
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Eikös tonne mahdu ihan hyvin nuolimonnisia ihan hyvin, jos jotain pohjakaloja haluaa?
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Kyllä sinne pari ottoa mahtuu mahtumisen puolesta minunkin mielestäni, jos tosiaan jonkun monnikalan sinne ehdottomasti haluaa ottaa. :) Tosin itse suosittelisin tarkistamaan ottojen vesiarvovaatimukset, että käyvätkö ne yksiin omenakotiloiden vesiarvovaatimusten kanssa

Ennemminkin itse ehkä ottaisin sen sijaan vaikka sukarapuja tuommoiseen altaaseen. Lähinnä siksi, että otot ainakin omassa akvaariossa pitävät kovemmasta virtauksesta, mitä omput taas eivät juurikaan arvosta. Omissa akvaarioissa otot ovat lisäksi pehmeämmässä ja happamammassa vedessä kuin omenakotilot (jotka ovat ihan pelkille kotiloille varatussa 40,5l akvassaan).
Salama-Santeri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Salama-Santeri »

miljoonakala84 kirjoitti:Eikös tonne mahdu ihan hyvin nuolimonnisia ihan hyvin, jos jotain pohjakaloja haluaa?
Kisu74 kirjoitti:Kyllä sinne pari ottoa mahtuu mahtumisen puolesta minunkin mielestäni, jos tosiaan jonkun monnikalan sinne ehdottomasti haluaa ottaa. Tosin itse suosittelisin tarkistamaan ottojen vesiarvovaatimukset, että käyvätkö ne yksiin omenakotiloiden vesiarvovaatimusten kanssa

Ennemminkin itse ehkä ottaisin sen sijaan vaikka sukarapuja tuommoiseen altaaseen. Lähinnä siksi, että otot ainakin omassa akvaariossa pitävät kovemmasta virtauksesta, mitä omput taas eivät juurikaan arvosta. Omissa akvaarioissa otot ovat lisäksi pehmeämmässä ja happamammassa vedessä kuin omenakotilot (jotka ovat ihan pelkille kotiloille varatussa 40,5l akvassaan).
"Miljoonakala84" ei kaiketi tarkoittanut nuolimonneja eli ottoja, vaan nuolimonnisia. [;)]
Xia
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Xia »

Siis ei tuonne ole mun pakko mitään pohjakalaa ottaa. Nou hätä. Ja otot taitaa tykätä vähän pehmeämmästä vedestä, mitä olin tuolta kattovinani.. :)
"jokaisella naisella pitäisi olla minkki vaatekaapissa, jaguaari autotallissa, tiikeri sängyssä ja apina, joka maksaa kaiken"
70l seura-akva + 40l omppula
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Salama-Santeri kirjoitti:
miljoonakala84 kirjoitti:Eikös tonne mahdu ihan hyvin nuolimonnisia ihan hyvin, jos jotain pohjakaloja haluaa?
Kisu74 kirjoitti:Kyllä sinne pari ottoa mahtuu mahtumisen puolesta minunkin mielestäni, jos tosiaan jonkun monnikalan sinne ehdottomasti haluaa ottaa. Tosin itse suosittelisin tarkistamaan ottojen vesiarvovaatimukset, että käyvätkö ne yksiin omenakotiloiden vesiarvovaatimusten kanssa

"Miljoonakala84" ei kaiketi tarkoittanut nuolimonneja eli ottoja, vaan nuolimonnisia. [;)]
Ohos, niinhän siinä näköjään luki.. Noooo.. Sattuuhan sitä, paremmissakin piireissä. ;)
hannu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja hannu »

Nuolimonni tai nuolimonninen eivät kumpikaan ole edes pohjakaloja. Nuolimonnit viettävät aikansa laseilla ja kasvien lehdillä, nuolimonniset uivat välivedessä. Kääpiömonninen tai pikkumonninen puolestaan ovat pohjakaloja ja sopisivat kokonsa puolesta tuohon altaaseen.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

hannu kirjoitti:Kääpiömonninen tai pikkumonninen puolestaan ovat pohjakaloja ja sopisivat kokonsa puolesta tuohon altaaseen.
Saa tulla kertomaan meidän kääpiömonnisille, että niitten kuuluisi olla pohjalla, eikä uiskennella välivedessä ja hengailla kasvien lehdillä... :D
ninniw81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ninniw81 »

Pikkumonniset viihtyvät pohjan tuntumassa ja peuhaavat kivasti parvena omassa 84-litraisessani. :) Suosittelen lämpimästi.
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Xia kirjoitti:Siis ei tuonne ole mun pakko mitään pohjakalaa ottaa. Nou hätä. Ja otot taitaa tykätä vähän pehmeämmästä vedestä, mitä olin tuolta kattovinani.. :)
Mulla omput on kalattomissa altaissa ja ei oo ollut haitaksi. :)
317 L (sekala)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”