Aloittelijan painajainen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

neiti_rock
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Aloittelijan painajainen

Viesti Kirjoittaja neiti_rock »

Sain tuossa kolmisen viikkoa sitten uuden 240-litrasen akvaarion. en olis ikinä uskonu että tässä käy mitään tämmöstä.

Nooh, tarkistin altaan silloin kun se tuli. Näytti ihan virheettömältä. Jotain tais olla kuitenkin pielessä.

Pesin akvan ja se näytti että kestää hyvin vettä.

Noh, nyt eilen sain sitten aikaseks kaiken, pesin hiekat, laitoin vedet ja suodattimen pyörimään.

Kului n. kaks tuntia, ihmettelin kun akva vähä ritisi ja rätisi. Aattelin et se on vaan se lämmitin kun ritisee. Noh, hetki lisää kuuluu tasanen tip tip tip. Akva vuotaa.

Ei muuta kun vedet veke. Pohja haljennu vasemmasta etukulmasta. Mikä voi tämmösen aiheuttaa? Päällisin puolin allas näytti olevan kunnossa. Voi toki olla etten oo sit jostain syystä huomannu jos siinä on ollu joku särö.

Takuuta ei kuulemma kauppiaan mukaan ole, kun on kolme viikkoa kulunu ja mun olis pitäny ekan viikon aikana tää huomata, että siinä on jotain vikaa. Vähän niinkun laitto mun piikkiin että allas tostanoin halkes.
Ny sitten tarjoaa 70:llä kympilä uutta kun maksoin alkuperäsestä n. 300 euroa. Pelottaa että jos siinä toisessakin on vikaa, ja toisaalta ei viitsi 300 euroakaan tosta noin heittää hukkaan.

Mielipiteitä, kannattaako ottaa vai jättää? Onko jollain samoja kokemuksia et akva halkee yhtäkkiä?

Kyllä pistää surettaa. Tosi kamala alku harrastukselle. :(

Edit: Lisätty isot alkukirjaimet.
-Ylläpito
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

Liikkeestäkö hait sen ?
neiti_rock
Starting Member
Starting Member

tilasin...

Tilasin Kalajuttu-verkkokaupasta. Allas on 240-litranen wromak. Kuulemma eka tapaus et on haljennu.

-Ylläpito
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

Öö, jaa. Eikös noissa kalustealtaissa ole yleensä ainakin se vuoden takuu?
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Aika onneton "takuu", jos kolmen viikon jälkeen ei ole enää voimassa..

Mutta olihan allas varmasti suorassa eikä esim. se haljennut kulma ollut muuta allasta alempana/ylempänä? Tai eihän alle jäänyt mitään muruja, jotka olisivat voineet kuormituksen lisääntymisen jälkeen rikkoa lasin?
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Re: aloittajan painajainen..:(

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

neiti_rock kirjoitti:takuuta ei kuulemma kauppiaan mukaan ole, kun on kolme viikkoa kulunu ja mun olis pitäny ekan viikon aikana tää huomata, että siinä on jotain vikaa. vähän niinkun laitto mun piikkiin että allas tostanoin halkes.
Voi hyvä sylvi sentään.

Tässähän on kyseessä kuluttajakauppa, johon sovelletaan kuluttansuojalakia. Kauppalain mukaisia tiukkoja tavarantarkastusvelvoitteita ei sellaisenaan sovelleta kuluttajakauppaan. Sitä paitsi sinähän tarkastit altaan, ja se näytti sinun (ei-asiantuntijan) silmään täysin moitteettomalta.

Mitä se takuu sitten koskee jos se ei koske tätä tapausta? Otapa kuluttajasuoja-asiamieheen yhteyttä jos eivät ala muuten lakia noudattaa!
neiti_rock
Starting Member
Starting Member

tasanen pohja on

Pitäs olla ihan tasainen pohja alla, kun on akvan oma kaapisto, tietääkseni siellä ei oo mitään muruja alla. Kauppias sanoi vain, että halkeemat syntyy yleensä omasta syystä ja niitä ei takuu korvaa. Munkin mielestä kyllä tässä haiskahtaa pahasti joku. Kyseessä kuitenkin uus allas ja tosiaan siinä ei ollut mitään halkeemaa kun se tuotiin, meitä on kaks tän asian suhteen todistamassa.
piupau
Member
Member

Viesti Kirjoittaja piupau »

Hui, meinasin ittekin juuri tilata Wromakin altaan, kylläkin 225l tai 335l, taitaa jäädä ostamatta! Ota yhteyttä suoraan maahantuojaan/valmistajaan, itselläni jokunen vuosi sitten samanlainen tapaus, ja liike ei suostunut korvaamaan,sanoi ettei takuuta ole halkeamisen takia 3kk:n jälkeen, valmistaja laittoi samantien uuden altaan tulemaan, ja entisen sain pitää. Eikä ollut mitään epäselvää valmistajan kanssa, kyseessä oli kylläkin Giant, mutta silti!
Jaani
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Kyllähän tämän täytyy mennä näin, että jos allas on asianmukaisesti asennettu, niin halkeamistapauksissakin takuu korvaa tuotteen. Onko altaan oma kaapisto asianmukaisessa kunnossa? Ettei se päässyt taipumaan kuormitettaessa?

Vaihtoehtoisesti joko uusi allas tilalle tai rahat takaisin. Ensisijaisesti myyjäosapuolella on oikeus toimittaa uusi korvaava tuote, ja kaupan peruminen on vasta se toinen vaihtoehto. Käytännössä kuluttajansuoja on niin vahva, että kukaan ei lähde tappelemaan asiakkaan kanssa, vaan tilanne sovitaan niin kuin asiakas haluaa.

Tietysti on mielenkiintoista pohtia, että onko asiakkaan otettava uusi samanlainen allas vastaan, jos luottamus tuotteeseen menee jo ensimmäisen kohdalla.

-Jaani-
neiti_rock
Starting Member
Starting Member

kaapisto

Kaapisto oli kyllä päällisin puolin ihan kunnossa kun altaan siihen laitoin. Kaapisto on akvan mukana tullut eli pitäisi olla siihen tarkoitukseen kestävä. Eli siis ei muuta kun rahoja perimään takas?

Mielenkiintosta, kun se kauppias väitti että halkeamat on oma vika ja niitä ei takuu korvaa. Kysäsen vielä kuluttajasuojasta tätä asiaa että mitä mieltä ovat. On se nyt kele jos 400 menee hukkaan kun allas hajoo heti kättelyssä.

En kyllä noita Wromakeja uskalla enää ostaa ollenkaan minkäänlaista tilalle. Huh, kyllä ottaa voimille ihan tosissaan.

-Ylläpito
Jaani
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Kuluttaja-asiamiehen kannan voi jo suunnilleen arvata. Akvaario on arvoesine ja sinällään kallis hankinta. Sen oletettava käyttöikä on vuosia, ellei jopa 10 vuotta. Jos akvaario on asennettu oikein, niin ei ole mitään tapaa kiertää myyjän vastuuta, kun allas hajoaa muutamassa viikossa. Kun ottaa huomioon, mitä on tapahtunut niin olettaisin, että viittaavat altaan valmistusvirheeseen ja tästä johtuen aiheutuneet vahingot on korvattava asiakkaalle.

-Jaani-
onnimonni
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja onnimonni »

Itselläni on sama paketti ja allaskaapista voin kertoa sen verran, että siinä olevien ruuvien kannat jäi selvästi kaapin pintaa korkeammiksi ja on 100% varmaa, että akvaario halkeaa jos unohtaa pehmusteet välistä. Muutenkin kuulostaa oudolta, että pohja olisi hajonnut "kulumisen" seurauksena, lasi kun materiaalina on varsin heikko kulumaan. Joko allas on selvästi rikki tai ehjä, mutta että hajoisi ajan saatossa ei mene päähän. Silikonit kyllä kuluu mutta itse lasit ei. Tietenkin valmistusvirhe on mahdollistan, enkä itsekkään luota täysin puolalaiseen laatuun :roll:

Vanhojen talojen lattiat saattavat myös joustaa ikävästi aiheuttaen melkoista painetta laseille. Useiden asteiden kallistukset tärinästä puhumattakaan ei varmasti tee hyvää. Oman altaani tuskin kestäisi hyppimistä läheisyydessä.

Kaikesta huolimatta toivon, että saat uuden akvaarion tavalla tai toisella ja pääset jatkamaan hienoa harrastusta, jonka itsekkin olen vasta löytänyt.
_Ansku_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja _Ansku_ »

Voisiko jokin lasi olla vino/huonostihiottu? Itse vaatisin rahat takaisin, ja ostaisin jonkun toisen akvaarion.
neiti_rock
Starting Member
Starting Member

totta.

kiitos kaikille kannustuksesta. mä kans vähän epäilen että kyseessä on valmistusvirhe. kauppias kun ei sitä suostunut myöntämään ja yrittää syytää kaiken asiakkaan niskaan. on kuulemma 20 vuotta niitä wromakkejaan myyny ja ikinä ei oo tämmöstä ollu. kerta se on ensimmäinenkin! tasosta sen verran että kyllä se oli tasainen ja ruuvit tiukasti kiinni. kun on taso suunniteltu tuohon tarkoitukseen niin luulisi sen olevan altaalle hyvä pohja.

meinasin kans itse et ehkä parempi vaan vaatia rahat altaasta takas ja ostaa jostain läheltä uus jonka voi itse tarkistaa ostotilanteessa. jos ukko väittää jotakin vastaan niin siinä tapauksessa käännyn kuluttajasuojaan ja aion kyllä nyt joka tapauksessa heille tän homman kertoa.

uskomatonta millasia kauppiaita sitä tässä maailmassa on. nyt ihan vihaks pistää kun alkaa kunnolla ajattelemaan.

---------------------------

hähää, siitäs sai.

laitoin viestiä kyseiselle kauppiaalle että haluan altaasta rahat takas, koska kyseessä on altaan valmistusvirhe. ja laitoin vielä senkin että aion kääntyä kuluttaja asiamiehn puoleen jos asiassa on jotain epäselvyyttä.
piupau
Member
Member

Sinäänsä aika hauskaa, jos sulle väitti että on 20v myyny Wromakin altaita.. Mä tosiaan OLIN ostamassa samanmerkkistä allasta,ja soitin viime viikolla kalajuttuun ja kyselin lisää, sanoi että on myynyt merkkiä n.parisen vuotta, kun kysyin et onko ollut ongelmia altaiden kanssa!! 8O
¤albiinomonninen¤
Member
Member
Akvaarioseurat: Tas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ¤albiinomonninen¤ »

Sen hän ansaitsi! Olisi pitäny rahat palauttaa mukisematta.
Sano, että hän voi hakea akvaarion ja myydä sen jollekkin toiselle.
Kattoa sitten saako vielä lisää rahaa myymällä lisää päälle!
Olivian lemmikkisivut =)
Tiesin sen, mutta unohdin.
neiti_rock
Starting Member
Starting Member

no hoh...

no niin, ei taida myyjä pelata oikein selvillä korteilla....tuskinpa taitaa tuntea altaitaan kovin hyvin, jos niitä vasta kaks vuotta myynyt!! 8O huh hei, kyllä se on kovin mua yrittäny huijata. vastausta tohon mun viestiin jonka sinne lähetin ei oo kuulunu ainakaan vielä, mutta piru vie nyt en kyllä luovuta vaan hankin ne rahat takas vaikka virkamiesten kautta...:D

uskomatonta miten kehtaa ukko aloittelijaa huijata. että vaan 70e lisää niin uus allas tulee tilalle....huh huh!
partamonni95
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja partamonni95 »

Jahas, ompa siinäkin ''takuu'' :x . Itelläni ainakin 1 vuoden, kalajutusta tämäkin. Rahat on SAATAVA takaisin.
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Moikka.

Nyt vain kova kovaa vastaan, otat luurimen kauniiseen käteen ja soitat myyjälle. Ihan rento ja mukava kaveri sieltä vastaa ja annat palaa oman mielipiteesi, eiköhän asia järjesty. Kyllähän tuo pitää ehdottomasti korvata sinulle tuo allas kokonaisuudessaan, miksi lie yrittää nyt sinua vähän viedä.
Itselläni on toiminut kyseisen liikkeen (omistajan) kanssa kaupat aina loistavasti ja tosi reilusti.
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Olen samaa mieltä allablazen kanssa; soittamalla ne asiat parhaiten ja nopeiten selviää. Jos ei yhteisymmärrystä löydy niin ota yhteyttä siihen kuluttajasuoja-asiamieheen. Seuraava askel on se että kuluttajasuoja-asiamies ottaa sinun puolestasi yhteyttä liikkeeseen. He vaativat kuitenkin ensin, että olet itse pyrkinyt selvittämään asiaa liikkeen kanssa.

Vaikka kuinka ketuttaa, ei kannata ensimmäisenä ruveta mesoamaan vaan yrittää saada asiaa eteenpäin niin sanotusti hyvällä. Selvitä asia alusta loppuun rauhallisesti, jospa myyjäkin ymmärtää asian laidan jo kunnon keskustelusta. Periaatteessa hänellä on oikeus vaihtaa tuote uuteen vastaavaan, ja vähempään ei tietenkään kannatakaan tyytyä.
piupau
Member
Member

Se on ihan totta, että soittamalla kannattaa ensin koittaa sopia ystävällisesti. Tai sitten ota yhteyttä suoraan valmistajaan/maahantuojaan, niinkuin minä silloin,kun ei liike suostunut takuu akvaariota korvaamaan.
neiti_rock
Starting Member
Starting Member

kyllä kyllä. nyt tässä kävi mun suhteen onnenpotku että saan kaverini vanhan 250 litraisen altaan ja ihan ilmaiseksi..:) eli harrastus saa jatkua. uutta allasta en siis enää tarvitse tuon vanhan hajonneen tilalle.

mutta hmm...kai tuosta silti jotain korvausta pitäs saada kun ei tuo mikään halpakaan ollut ostaa. pitää tosiaan soittaa myyjälle ehkä se on parasta niin. kyllä tää tästä.

pääasia et ainakin et saan jostain nyt sen ehjän altaan..:)
Canttarelli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Canttarelli »

Tuosta kuluttajansuojasta vain sen verran. Että kyseisellä kauppiaalla on oikeus ensisijaisesti antaa sinulle korvaava tuote tuon rikkoutuneen tilalle. Tai sitten vastaavanlainen saman hintatason tuote. Eli hänen ei ole pakko antaa rahoja takaisin. Kaupan purku on yleensä se viimeinen keino jos hän ei pysty sinulle uutta antamaan.

Mutta toivotaan että ei ala tässä sinun kanssa tappelemaan, vaan pääset aloittamaan ihanan harrastuksen kunnolla! :)
25L uusi rapula
neiti_rock
Starting Member
Starting Member

joo, aattelin nyt sitten että let it be. pidän tuon vanhan hajonneen ja hommaan sinne jotain ihania asukkeja...:D siis en kaloja...:) jyrsijöistä on kyllä kokemusta pidemmältäkin ajalta...:)

sinällään tää päätty nyt hyvin et saan kuitenkin sen akvan ja vielä 10 litraa tosta isomman..:D ja ihan ilmaiseksi. eli asiat järjestyy pikkuhiljaa...siis en saa sitä akvaa siltä kauppiaalta vaan kaverilta. tästä liikkeestä en olis enää uutta allasta halunnu, sen verran meni luotto noihin wromakeihin.

mutta terranahan tuo kyllä käy hyvin.... :mrgreen: on ainakin tilaa temmeltää.

jokseenkaan en nyt jaksa alkaa tappelemaan mistään rahoista, jos tolle hajonneelle altaalle nyt kuitenkin löytyy käyttöä. kun aloin oikein järjellä miettimään.

mutta varotuksen sana tosiaan niille jotka noita wromakeja harkitsee niin miettikää vielä. se on ainakin varmaa että tosta verkkokaupasta en enää mitään tilaa, sen verran työkeä tuo kauppiaskin minua kohtaan oli.

mut hei...loppu hyvin kaikki hyvin...oon kai liian kiltti rähisemään mistään takuusta...:D asia olis toki eri jos en olis saanu toista allasta mistään näin pian. mutta kiitos kaikille neuvoista! :)
annuli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja annuli »

Hei haloo, eihän tuossa ole mitään järkeä! Jo ihan yleisen tavan vuoksi vaadit saada hyvitystä/uutta allasta tms. mihin ratkaisuun päädyttekään. Ei noin vaan saa antaa periksi! Eihän kellään(?) ole varaa ostaa rikkinäistä tavaraa nurkkiin lojumaan kun on mahdollisuus saada täysin toimiva. Luuri käteen ja sitä rataa.

Niin ja mitä mä olen asioinut Kalajutun kanssa, siis tuon Lappajärven pään, olen saanut ihan ok-tasoista kohteliasta palvelua. Oliko tosiaan itse Juha sun kanssa käynyt tätä kauppaa? En uskoisi että hänelle noin paha päivä tulisi. Myymälöiden asiakaspalvelusta en sitten sanokaan mitään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”