Jättiläismiekkakasvista

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tuntematon
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Jättiläismiekkakasvista

Viesti Kirjoittaja Tuntematon »

Moih!

Juuh, eli kysymyksiä jättiläismiekkakasvista löytyisi tällä kertaa. Itselläni on tuossa 660 litraisessa altaassa pari miekkakasvia, joita olen pitänyt tähän asti näinä jättiläismiekkakasveina, mutta nyt olen alkanut epäillä kasvien lajia. Lueskelin tuossa tuota Markku Varjon 200 akvaario kasvia - kirjaa, jossa luki jättiläismiekkakasvin kasvavan jopa 60 cm korkeaksi, onko todella näin? Ajattelin vain, kun nuo omat miekkani eivät näytä tuosta yhteen korkeammaksi kasvavan, tällä hetkellä ovat sellaisia 30 cm korkeita. Onko kyseessä siis jättiläismiekkakasvi tai mahdollisesti joku muu, ja kasvavatko jättiläismiekkakasvit siis todella jopa 60 cm korkeiksi? :)

Ehdotelkaapas samalla jotain korkeita ja näyttäviä kasveja suureen ja korkeaan akvaarioon, taustalle ja keskiosiin, niitäkin kaivattaisiin. :P
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Kylä nuo sinun miekkikset näyttävät jättiläismiekoilta ja ainakin minä olen nähnyt sellaisen yli 60cm pituisen jättiläismiekan joka ei mahdu enään edes 60cm korkeaan ja 60cm syvään tilaan järkevästi :mrgreen:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Dude
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Dude »

Kasvaako jättiläismiekkakasvit sitten nopeasti ja voiko niitä katkaista päästä ja istuttaa esim jonnekkin muualle akvaarioon kun ovat tuon muotoisia?
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Dude kirjoitti:Kasvaako jättiläismiekkakasvit sitten nopeasti ja voiko niitä katkaista päästä ja istuttaa esim jonnekkin muualle akvaarioon kun ovat tuon muotoisia?
Hmm... erehdyt varmaan kasvista, sillä jättiläismiekka kasvaa ruusukkeena pohjasta eikä sitä voi katkaista kärjestä kuten köynnöstäviä kasveja. Kasvukohtia on siis vaan yksi siellä alhaalla ja yksittäinen lehti on sen 60 cm korkea.
Dude
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Dude »

En erehtynyt mutta mantsan ope on joskus kertonut että sen muotoisia huonekasveja voi ainakin katkaista päästä ja istuttaa uudelleen, mutta se ei varmaan päde näissä..
phanny
Member
Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS

Viesti Kirjoittaja phanny »

Että lehden voi katkasta keskeltä poikki ja pistää soraan kasvamaan? 8O
Phanny
g.rosea
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

Ei toimi miekkakasveilla.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Mun tietääkseni ei toimi huonekasveillakaan, pistokas on aina nuori oksa tai latvus, jotkut lähtee kokonaisesta lehdestä vartensa kanssa..
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Onhan näitäkin huonekasveja, jotka lähtevät pelkästä lehdestäkin kuten esim. paavalinkukat (saintpauliat).

Mutta tarkoittikohan mantsanopesi jotain tuoksutraakkipuun tapaista kasvia? Senhän tosiaan voi katkaista latvasta... Miekat eivät ole samanlaisia/ kasva samalla tavalla.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Danny kirjoitti:Onhan näitäkin huonekasveja, jotka lähtevät pelkästä lehdestäkin kuten esim. paavalinkukat (saintpauliat)..
Ja anopinkielikin.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Nii, mut sen lehden pitää olla kokonainen mun tietääkseni. Sant Pauliat laitetaan juurtumaan sen lehtivartensa kanssa. Jukkapalmunkin voi katkaista samoin kun traakkipuun, mut niissähän varsi on kasvanut samalla joka lehden myötä. Miekkakasvissa ei runkoa ole ollenkaan.

Mä en ainakaan tiedä yhtään kasvia, jonka pistokas olis lehden puolikas, et oliskohan sillä opettajalla käynyt virhe tässä. Erehtyväisiä kai hekin voi olla.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Tässä ei tainnut olla kyse siitä että lähtevätkö lehden puolikkaasta, kun opettaja oli sanonut että "voi katkaista päästä". Minä ainakin tulkitsin sen tarkoittavat latvapistokasta.

Ja miekoilla on maavarsi, joka vastaa runkoa muilla kasveilla. ;)
hani
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja hani »

Monet begoniat lähtevät kasvuun lehden paloista, jotka ovat laitettu mullan päälle tiiviisti kiinni esim. nuppineuloilla ja muovihuppu päälle, ettei kosteus haihdu!
Akvat 100l & 300l + 8-kulmainen 160l, labbis&dobberi
viivis
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja viivis »

bj kirjoitti: Mä en ainakaan tiedä yhtään kasvia, jonka pistokas olis lehden puolikas, et oliskohan sillä opettajalla käynyt virhe tässä. Erehtyväisiä kai hekin voi olla.
Ihan OT... Ainakin sellaisen kasvin kuin "enkelin siipi" olen saanut kasvamaan laittamalla pelkästään osan kasvin isosta lehdestä märkään multaan kukkaruukussa. Ihan ilman juurruttamista tms. Samoin St.Paulianin.. Tosin tämä ei toimi kyllä vesimiekkojen kanssa. :D
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Ihan OT joo :D . Enkelin siivestä mä en tiedä yhtään mitään. Saint Pauliasta sanotaan, että pitäis laittaa lehti ruotineen. Mut jos on lähteneet pelkästä lehden palasta ni tää on mulle uutta...
Jaani
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jaani »

VesiEläin kirjoitti:
Danny kirjoitti:Onhan näitäkin huonekasveja, jotka lähtevät pelkästä lehdestäkin kuten esim. paavalinkukat (saintpauliat)..
Ja anopinkielikin.

Anopinkieli tosiaan voi lähteä kasvamaan vaikkapa useampaan palaan pätkitystä lehdestä. Yksi pitkä lehti osiin ja multaan osittain ja odottelemaan. Itse tätä joskus kokeilin ja sain mätänemään jokaisen alun. Vika oli minussa, ei kasvissa :mrgreen:
Sinällään mielenkiintoinen ominaisuus noilla, että kasvullisesti lisättävä kultareunainen anopinkieli muuttuu riittävän monen lisäämisen jälkeen kokonaan vihreäksi.
Joku on onnistunutkin
http://www.huonekasvit.net/foorumi/view ... ecb7fd894f

Santtuja olen kasvattanut aikanaan myyntiin, kun olin kauppapuutarhalla töissä lukion jälkeen. Santuissa lisääntymiseen riittää lehti, jossa on pieni pätkä lehtiruotia. Kaupallisessa viljelyssä pyritään lisäämään näitä mahdollisimman lyhyellä lehtiruodilla, sillä mitä pitempi lehtiruoti ja mitä syvempään lehden istuttaa, niin sitä kauemmin kestää kasvin taimettuminen. Tämä taas lisää kasvatusaikaa ja kustannuksia ennen kuin kasvi saadaan myyntikokoon. Pieniä asioita, mutta isoja asioita, kun puhutaan busineksesta.

Jättiläismiekasta - minulla oli 160x60x60 cm mitoissa kaksi jättiläismiekkaa ja luovuin niistä, kun altaassa ei enää ollut mitään muuta kuin miekkaa. Kyllä siitä todella iso tulee, jos se viihtyy. Paras allas olisimielestäni kansilasiton, aika matala ja hyvin valaistu, jossa kasvi levittäytymään ja pääsee oikeuksiinsa. Milloinkahan sitä saisi aikaiseksi ison paludaarion, jossa noita voisi hyödyntää luontaisella tavalla.

-Jaani-
akvavitix
Starting Member
Starting Member

Re: Jättiläismiekkakasvista

Viesti Kirjoittaja akvavitix »

Tuntematon kirjoitti:Moih!
... ja kasvavatko jättiläismiekkakasvit siis todella jopa 60 cm korkeiksi? :)
Kyllä se tosiaan kasvaa noinkin isoksi. Meillä on nyt pisimmät lehdet lähes 60 cm pitkiä. Se siirrettiin juuri 60 l akvasta isompaan 60 syvään ja pisimmän lehden kärki ylettyy lähes pintaan saakka.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”