Kiukaan laavakiviä akvaa?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
terra
Junior Member
Junior Member

Kiukaan laavakiviä akvaa?

Viesti Kirjoittaja terra »

Onko kukaan testannut, eli voiko hyvinpestyjä laavakiviä jotka on alunperin tarkoitettu kiuaskiviksi laittaa akvaarioon?

Kulkevat nimellä laavakivi ja ovat myös huokoisia, mutta pienempihuokoista kun nuo mitkä mulla on valmiiksi akvassa. Ne on joskus sikoinaan ostettu ihan akvaariokaupasta, mut oli toki kalliimpi kilohintakin! :mrgreen:

Nuo kiuaslaavakivet olis jus oikeen kokosia et niistä voisi rakennella vaikka mitä eikä tulisi lisäpainoa ihan silmittömästi.
sourz
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sourz »

Jos ne kiuaskiviä ovat niin tuskin ovat laavakiveä tai mitään muutakaan huokoista kivilaatua. Kiuaskivien tehtävä kun on varata lämpoä ja pysyä murenematta melko suuressa lämpörasituksessa.

Laavakivigrillistä ne saattaa olla. Ja jos ne sellaisesta on niin ei ne makkaratkaan ole myrkyllisiksi muuttuneet vaikka niiden kivien "höyryissä" niitä on grillattukkin.

En ole testannut, mutta luulisin, että voi käyttää.
snube
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja snube »

Minulla on akvassa jotain kiuas kiviä (en ole varma mitä kivityyppiä) ja kalat ovat ainakin hyvin voinut eikä haittaa kivistä ole tullut. Joten kyllä minun mielestä voi laittaa.
phanny
Member
Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja phanny »

Meillä on akvaariossa kiuaskiviä ja hyvin ovat toimineet. Itselläni ei kyllä taida olla samaa kiveä mitä sinulla mutta kiukaaseen tarkoitettuja kyllä.
Phanny
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

Täältäkin löytyy altaasta oliviinidiabaasista lohkottuja kiuaskiviä ja eivät itselläni käytössä olevin mittausvälinein todettuna vaikuta vesiarvoihin (mm. KH, GH, pH). Jotain arveluita muistan kuulleeni, että saattaisivat ainakin alkuvaiheessa vaikuttaa veden sähkönjohtokykyyn, mutta en ole itse mittaillut.

Näyttävät mielestäni oikein hienoilta. Aluksi laatikosta otetut kolhiintuneet kiuaskivet näyttivät turhan vaaleilta, mutta ajan myötä ne ovat tummuneet.
-Sami-
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Nyt ihan noviisina heitän mielipiteen/kysymyksen tuohon sähkönjohtavuuskykyyn..... että onko se oikeasti ratkaiseva tekijä missään muualla kuin merialtaissa??
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Sähkönjohtavuus kuvaa kaikkien veteen liunneiden suolojen määrää. Se on siis hyvä vedenlaadun yleismittari. Lisäksi jos sähkönjohtavuus altaan vedessä nousee kivien, soran ym. lisäyksen jälkeen, se kertoo siitä, että jotain suoloja niistä liukenee veteen.

Itse mittaan altaista jatkuvasti ainoastaan pH-arvoa ja sähkönjohtavuutta, koska silloin pääsen helpoimmalla ja halvimmalla. Vasta jos johtokyky on noussut tavallisesta arvosta huomattavasti, on lisätestien aika.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”