Kääpiökynsisammakoista kokemuksia?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jasumiiti
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Nainen

Kääpiökynsisammakoista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Jasumiiti »

Muutaman viikon niitä omistaneena olen hurahtanut täysin näihin pikku vipeltäjiin.
Puoli tuntia meni äskenkin niiden touhuja seuratessa.
Mulla on 200 litran akvaariossa muutama monni, monnisia (viher-, täpläpyrstö-- sekä täplämonnisia), kääpiöitynyt :( tiikerinuoliainen (sain ton akvaarion mukana), kultis, miljoonakaloja ja kardinaalitetroja.
Hyvin tulevat keskenään toimeen, olen kyllä ajatellut laittaa sammakoille oman altaan jahka löydän sopivan.
Ihan sopuisasti ruokailevat keskenään, yksi sammakko läpsäytti monnia naamalle ja tämä pakeni.... 8-) .
Sammakot syövät samoja ruokia mitä muutkin asukit, lisäksi annan joka toinen päivä pakastettuja verimatoja tai valkoisia katkarapuja.
Kertokaas te joilla näitä otuksia on ollut kauemmin jotain niistä.
Hassua miten niillä on ihan omat luonteenpiirteensä jo nyt.
phanny
Member
Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS

Viesti Kirjoittaja phanny »

Kääpiökynsisammakoista en osaa mitään sanoa mutta kalastoa sinun olisi syytä oikeasti viilata. Tiikerinuoliaiselle tulisi löytää uusi koti toisen akvaristin parven jatkeeksi sekä kultiskaan ei mahdu 200-litraiseen. Kardinaalit sekä miljoonakalat tarvitsevat aivan erilaista vettä joten niitä ei samassa altaassa voi pitää. Jos tarkoitat muutamalla monnilla partamonneja niin toivottavasti ne ovat pelkkiä naaraita eikä molempia sukupuolia.. :?
Phanny
Manteli]]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Manteli]] »

Olen samaa mieltä, että kalastoa kannattaa muuttaa..

Minulla oli kerran kääpiökynsisammakko 65 litran akvaariossa jossa oli silloin (kalasto on nyt muuttunut melkein kokonaan) piikkisilmä, 5 mustatetraa, 2 touhunuoliaista, monni, 2 albiino monnista ja se kääpiökynsisammakko. Sammakolla oli veden pinnalla kelluva 'puinen lautta' tai joku sellainen että pääsee siihen ja eli noin 3 viikkoa kunnes hävisi kokonaan..... mitähän sille tapahtui??
Jasumiiti
Starting Member
Starting Member

Joo, tiedän ettei kalasto ole esimerkillisin.
kultiksesta en raaskisi luopua, se on ollut mulla jo kohta 6v. Sitä pitää vähän rapsuttaa aina kun vähän järjestelee akvaariota.
Tiikerinuoliainen tuli tosiaan tuon akvaarion mukana ja olen sille hankkimassa uutta kotia. Ihan mukava heppu mutten siihen ole kauhean kiintynyt.
Partikset on molemmat uroksia ja elävät sovussa samalla reviirillä :o .
Miljoonakalat saavat olla niin kauan kuin ovat, kardinaaleja hankin vielä lisää.
Mieli tekisi isompaa allasta mutta se on kustannuskysymys,
Olen aivan hurmaantunut pikkutetroihin mutta onneksi järki sanoo, että olisi katastrofi hankkia niitä.

muoks. Sampit ovat nyt omassa altaassa, saapi nähdä miten viihtyvät erillään.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Sammakothan eivät tosiaan kuulu samaan altaaseen kalojen kanssa, joten hyvä että pääsivät omaan kämppäänsä.

Muukaan kalastosi ei kyllä sovi mitenkään yhteen, eikä ole mitään järkeä pitää kaloja vuosikausia huonoissa oloissa. Nykyisellä porukalla osa kaloista kärsii joka tapauksessa. :|
Ongelmat listana:
- tiikerinuoliainen tarvitsisi parven ja parimetrisen altaan (kääpiöityneenäkin kuitenkin sen parven)
- kultakala samoin
- kultakala ja täplämonniset tarvitsisivat viileämpää (max 24 C) vettä kuin tiikerinuoliainen ja kardinaalitetrat (mieluusti väh. 26 C)
- miljoonakalat vaativat kovaa ja emäksistä vettä, tetrat taas pehmeää ja hapanta
- monnisia on niin montaa lajia, että niillä kaikilla ei mahdu olemaan riittävän kokoista parvea (vähintään 6 kappaletta/laji)
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Enempää kommentoimatta kaloihin, tunnustan vielä sen, etten ole perehtynyt räpyläjalkaisiin. Kuten itsekin sanoit hankkivasi niille oman altaan, niin hyvä homma.

Joskus aikoinaan serkuilla oli tavallinen kynsisammakko ja kaloja. Olivat viikonlopun poissa. Takaisin tultuaan sammakko oli kuolleena, kun oli tukehtunut johonkin piikkimonniin (ei tietoa lajista), jonka ahneuksissaan oli yrittänyt syödä... :roll:
Marissa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Marissa »

Joskus harrastuksen alkualkoina mulla oli kääpiökynsisammakko kalojen kanssa samassa,mutta se hävisi sitten johonkin eikä mistään löytynyt.
Eläinkaupassa sanottiin vaan että kalojen kanssa samassa voi pitää...

Eli laita sammakko omaan altaaseen (ennen kuin se häviää [;)] ) ja osta sille vaikka pari kaveria.

Mullakin omassa 420l paludaariossa 3 kiinankellosammakkoa ja tulevaisuudessa voisin hankkia kynsisammakoita.

Tuolta löytyy hyvää tietoa
http://www.sammakkolampi.net/kynsisammakot/index.html
koira, 2 kissaa, 2 akvaariota ja 420L paludaario.
Jasumiiti
Starting Member
Starting Member

Kiitos ohjeista :D .

Sampeja on 3kpl joten seuraa riittää.
Tiikerinuoliaiselle on jo uusi koti. siirrän sen tällä viikolla.
Tetrat kiinnostavat, mutta mä en mene nyt mihinkään kauppaan ennen kuin olen tehnyt jonkinlaisen suunnitelman noista kaloista.
Ja kultiksen joudun kyllä lopettamaan :frown: ..Siitä on tullut kauheen agressiivinen (tietty kun ei ole kavereita ja liian pieni allas).
Tietysti mieluusti antaisin sen jollekin, mutta sitä olisi varmaan syytä pitää karanteenissa, koska en ole aivan varma niitten mustien pienten laikkujen syystä.

Ja akvaarioko muka rentouttava harrastus :( :mrgreen: ...
¤albiinomonninen¤
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ¤albiinomonninen¤ »

Luin joskus jostain mustienpilkkujen aiheuttaja olis tiehytmatojen toukat Diplostomum, verimato Sanguinicola (serkun platyilla oli joku tauti...)
Olivian lemmikkisivut =)
Tiesin sen, mutta unohdin.
annuli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja annuli »

Jasumiiti kirjoitti:
Ja akvaarioko muka rentouttava harrastus :( :mrgreen: ...
Kyllä, kun kaikki perusasiat ovat suht. kunnossa!
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja weemano »

ettei kultakala olisi kasvamassa lopulliseen väriinsä..?
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
Jasumiiti
Starting Member
Starting Member

weemano kirjoitti:ettei kultakala olisi kasvamassa lopulliseen väriinsä..?
Niin..ehkä se on paluuta juurille :P .
Silloin kun aikoinaan ostin ko. kalan, se oli musta. Kun se alkoi kasvamaan, uudet alueet olivat kullanvärisiä.
Musta alue pieneni ja pieneni..ja nyt se on ihan kullanvärinen.

Olen lääkinnyt General Tonic'lla ja GoldMed'lla..laikkuihin ei vaikutusta.

Jatkamme tutkimuksia :D .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”