Jalusta lyhyempi kuin allas
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Jalusta lyhyempi kuin allas
Olen hankkimassa käytettyä allasta ja jalustaa. Onko sillä väliä käytön kannalta, mikäli jalusta on lyhyempi kuin allas ja ero on korvattu altaan mittaisella vanerilla tai muulla vastaavalla levyllä? Jalusta olisi puinen ja tulee 325-litraiselle akvalle. Alusta molemmin puolin noin 5-10cm liian lyhyt, siis leveyssuunnassaan.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Onhan noita virityksiä näkynyt, itse en noin isoa allasta uskaltaisi siinä pitää. Pelkkä vaneri reunoilla ei mielestäni tue tarpeeksi. Jos ostaisin tuollaisen allaskokonaisuuden, vaihtaisin jalustan toiseen. Voisihan tuotakin jalustaa hyödyntää, jos on ihan akvaariokäyttöön tarkoitettu, ja ostaa siihen sopivan altaan. 

Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
www.ciklidistit.fi
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
riippuu materiaalista, massiivipuu kestää paljonkin. itsellä 220L altaassa jalustan runko on 18cm sisempänä kuin levy molemmista päistä, tosin levyllä on paksuutta 50mm joten se kestää melkeinpä mitä vaan. sinun tapauksessa kriittisintä on levyn paksuus.. 30mm massiivipuuta kestää kyllä tuon painon noin pienellä matkalla.
3 allasta
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
Katsokaahan noita MP:n akvaariopaketteja. '
Niissä on 16mm lastulevy kansi joka on altaan muotoinen ja sen alla tukilastulevy noin 12cm altaan reunasta.
En selitä enempää käyn nappaamassa kuvan......

Eli kuvassa kaikki mustat levyt ovat minun itseni virittämiä MP:n jalustaan. Tuo MP:n erkkeriakvaario on normaalisti ilman niitä.
Eli ainaskin MP uskaltaa laittaa akvaarion alle lyhyemmän pöydä jopa lastulevystä. Itse laitoin pöytään 30mm työtasolevyn päälilevyksi ja sitten vielä pystyyn samaa levyä lisätuet.
Täällä lisää kuvia vastaavista joissa akvaario on suurempi kuin pöytä.
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ak ... lassic.htm
Sitten löytyy vielä vastaavia Juwelilta
http://www.porinakvaariokeskus.fi/akvaa ... 11919.html
Mutta joka tapauksessa täytyy sinun itse arvioida kestääkö jalusta altaasi painon.
Laita kuvia tänne niin osaamme paremmin kommentoida.
Niissä on 16mm lastulevy kansi joka on altaan muotoinen ja sen alla tukilastulevy noin 12cm altaan reunasta.
En selitä enempää käyn nappaamassa kuvan......

Eli kuvassa kaikki mustat levyt ovat minun itseni virittämiä MP:n jalustaan. Tuo MP:n erkkeriakvaario on normaalisti ilman niitä.
Eli ainaskin MP uskaltaa laittaa akvaarion alle lyhyemmän pöydä jopa lastulevystä. Itse laitoin pöytään 30mm työtasolevyn päälilevyksi ja sitten vielä pystyyn samaa levyä lisätuet.
Täällä lisää kuvia vastaavista joissa akvaario on suurempi kuin pöytä.
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ak ... lassic.htm
Sitten löytyy vielä vastaavia Juwelilta
http://www.porinakvaariokeskus.fi/akvaa ... 11919.html
Mutta joka tapauksessa täytyy sinun itse arvioida kestääkö jalusta altaasi painon.
Laita kuvia tänne niin osaamme paremmin kommentoida.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Pascallin lain mukaan paine jakautuu tasaisesti paineenalaiseen pintaan, jotenka vaikka pöytä olisikin samanmittainen kuin päällyslevy, kohdistuu siihen tarkalleen samalla tavalla paine (tietenkin siinä tapauksessa jos akva todellakin on suorassa pöytään nähden) Niin pitkään kuin pöytä pystyy kestämään akvan painon ei pitäisi olla väliä onko päällyslevy isompi kuin itse pöytä 
Tottakai päällyslevyn pitää kestää akvan paino myös

Tottakai päällyslevyn pitää kestää akvan paino myös

Altaat: 200l ja 100l
Vaimoke + 3vee leikki-ikäinen + vauva + koira + 2xkissaa
Vaimoke + 3vee leikki-ikäinen + vauva + koira + 2xkissaa
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Itselläni on jalusta 412 litraisen altaan alla 5 cm liian kapea. Väkästettiin sitten 48millisestä tolpasta taakse levikkeet. Eli koko pituudella on puu, jonka alle laitettiin pystypuut tukemaan ko. puuta. Muuten jalusta on alumiinijalusta, joka on "kuorrutettu" liimapuulevyillä. Tuohon alumiiniin sitten tylysti porattiin reiät puiden ruuvveja varten. Näkyy toimivan. 

Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
-
- Advanced Member
Taidan harkita ostoa vielä. Kuvia tuosta altaasta en viitsi laittaa tähän, mutta huuto.netistä löytyy. Haluaisin mieluiten alumiinijalustan, sillä se on aina vaikuttanut turvallisimmalta vaihtoehdolta.
Olen haeskellut sopivaa allasta jo pitkän tovin, mutta sellaista perusakvaariota ja kunnon jalustaa ei tunnu löytyvän. Tai sitten olen liian pihi
. Tekniikkaa en tarvitse ja useissa tarjotuissa olisi ne pitänyt ostaa myös.
Olen haeskellut sopivaa allasta jo pitkän tovin, mutta sellaista perusakvaariota ja kunnon jalustaa ei tunnu löytyvän. Tai sitten olen liian pihi
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Jos jalustan pitäisi kestääkseen olla saman mittainen kuin akvaario niin silloinhan jalkoja pitäisi olla vieri vieressä koko akvaarion matkalla ja vielä joka suuntaan. Kun akvaarion alla oleva levy tai vaikka vain kehys, on riittävän vahva, jalat voidaan sijoittaa mihin kohtiin tahansa. Tuossa edellä jo olikin viittaus Pascalin lakiin.