Miksi jaavansammal ei viihdy ?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
elisabeth73
Junior Member
Junior Member

Miksi jaavansammal ei viihdy ?

Viesti Kirjoittaja elisabeth73 »

Olen ostanut useaan otteeseen komeat, vihreät tupsut kyseistä sammalta. Joka kerta samalla tuloksella,, se alkaa irtoilla kannosta, mössööntyy ja harmaantuu, kunnes lilluu altaan pohjalla tukkoina jotka häviävät sitten vedenvaihdon yhteydessä viemärin uumeniin. Pitäisikö ne irtoavat tukot vaan "köyttää" takaisin kantoon/kiveen vai luovuttaa? Muut kasvit viihtyvät hyvin, mutta tietenkin lempikasvini on juuri tämä joka ei pidä minusta!
born to party, forced to work
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Vesiarvot, valaistus, lämpötila ja lannoitus? Auttaisi pikkaisen, jos nämä tietäisi :)
cichlid
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Liian kirkkaassa valossa ei jaavansammal tunnu viihtyvän. Minun sammaleelle kävi suuremmassa altaassa samalla lailla, irtosi kannosta ja hävisi olemattomiin. Vähän aikaa sitten siirsin saman kannon hämärämpään pikkuakvaarioon, ja nyt yllättäen kantoon jääneet sammaleentähteet ovat alkaneet kasvaa melkoisella vauhdilla. En keksi muuta selitystä kuin tuon valaistuksen, samoja lannoitteita kun molempiin altaisiin laitan.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Minulla taas jaavansammal kasvaa hirveää vauhtia, vaikka on kiinni kannossa (peittää sen kokonaan), joka ulottuu pinnan lähelle ja lamppuun on matkaa noin 10 cm. Jatkuvasti saan olla leikkelemässä etenkin pinnan tuntumassa olevasta osiosta nyrkin kokoisia paloja irti. Tosin kasvi kasvaa myös hämärämmässä altaassa mattosuodattimeen kiinnitettynä.

Minulla on ollut hoitona kummassakin altaassa PMDD vedenvaihdon yhteydessä ja vettä vaihdan puolet 1-2 viikon välein. Tetran hiilidioksilevitin ja -pullon käytössä ja levittimen täytän silloin kuin muistan. Lämpötila on kummassakin altaassa 26 astetta ja aina toisinaan parturoin koko sammaleen mahdollisimman matalaksi. http://irc-galleria.net/view.php?nick=M ... d=76956896 tuosta saa vähän osviittaa siihen, millainen viritelmä minulla on.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
elisabeth73
Junior Member
Junior Member

wau

..Kuulostaa houkuttelevalta nuo nyrkin kokoiset ylimääräiset sammal-tukot.. tehtäiskö kauppoja? heh :mrgreen:
..En ole hetkeen mitannut arvoja, mutta täällä on todella pehmeä vesi, ph on neutraali, hiilidioksidi-lisää annan kun muistan (nestemäinen hiili), ravinnetta ohjeen mukaan, eli 250 litraiseen 25ml viikossa (easy life pro fito). Asukkaina seeprakirjoahven-pariskunta lapsilaumansa kanssa. Lämpötila +26. Valaistuksena 1 kasvivaloputki ja 1 päivänvalo. Älä vaan kysy tarkkaa merkkiä, ei pysty muistamaan. Altaan muut kasvit jaavansaniainen(-kasvaa komeasti )ja vallisneria jota saa nyppiä pois kun lisääntyy viidakkotasolle hetkessä.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minusta tuo valomäärä on hieman vähäinen. Minulla altaassa, jossa on vähemmän valoa alkaa sammal nimenomaan irtoilemaan ja se muuttuu ohuemmaksi ja lankamaisemmaksi. 150W monimetallin paahteen vieressä, hieman varjossa mutta juuri hiilarin aktiivilevittimen vieressä tuo kasvaa kuin unelma. Saa olla repimässä kourallisia irti tuon tuosta. Eli sinulla tuo nestemäisen hiilen annostelu saisi olla joko säntillisen päivittäinen tai vaihtoehtona harkita hiilidioksidilisän virittämistä (mahdolliimman tasaiset olosuhteet ovat kasveille eduksi). Ja kaikki kasvit kiittää.

Ja niin, kasveille ei anneta hiilidioksidilisää nestemäisellä hiilellä, vaan hiililisää (hiilidioksidilisä ja nestemäinen hiili ovat kaksi tapaa antaa kasveille tuikitärkeää hiiltä kasvua varten) :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
nukki2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nukki2 »

Mullakaan ei jaavansammal, ( kuin myös muut sammaleet) ei viihtynyt edes lievässä virtauksessa. Kun siirsin sen/ne suvanto kohtaan samassa altaassa johan loppui "irtoilu ja mössöily".

Valon tarpeesta vielä, mulla ne menestyivät monimetallialtaan hieman varjoisammassa kohdassa kylläkin, mutta kasvoivat sellaista vauhtia, että aina sai olla parturoimassa. Siirsin ne pikkualtaaseen 18 watin alle seurauksella, että kasvu hidastui mutta kasvusto pysyi kuitenkin kauniina. Ja sehän sopii tällaiselle laiskanpullealle akvaristille oikeen hyvin, meinaan se kasvien hidaskasvuisuus!
tytsi
elisabeth73
Junior Member
Junior Member

kiitos

..hyvistä neuvoista. Vaihtane paikkaa vähempi virtaavaan kohtaan ja yritän skarpata hiilen annostelussa. Valaistusta en kyllä aio lisätä. Olen nyt sitonut kaikki mössöt kantoon kiinni ja elättelen toiveita että se lähtee kasvuun.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Minulla tuo jaavansammalkannon yläosa on ulkosuodattimen ulosvirtauksen edessä eikä näytä olevan moksiskaan siitä melko voimakkaasta virtauksesta.

Ellei sitten nuo ahvenet salamyhkäisesti revi sitä sammalta? Minä 250 litraisessa en saa jaavansammalta menestymään, kun kalat pistelevät sitä poskeensa. En koskaan näe ketään itseteossa, mutta kummasti sammal aina revitään irti kiinnityksistään ja on syödyn näköinen.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Pörri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pörri »

Jaavansammal tuntuu tykkäävän virtauksesta. Mullakin se ensin harmaantu ja kuoli pois, vaikka monta kertaa yritin, mutta sittenkun laitoin sen ihan virtauksen viereen, johan alko kasvamaan! Valaistuksella en oo huomannu olevan suurtakaan merkitystä, mulla on pärjänny sekä kirkkaassa että hämärässä valaistuksessa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”