![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Keppejä!
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Keppejä!
Eli mistä saisi/ mitkä olisisvat hyviä keppejä, tuollaiseen jaavansammalkeppien tekoon??! Miten pitäisi käsitellä tms. Tuolla on kuva kepeistä, minkälaisia haluaisin
!-> http://i12.tinypic.com/453s67b.jpg
-
- Senior Member
Tuolla on hyvä kuvaus katajasta: http://kasvio.avoin.jyu.fi/laji.php?id=38kimsl kirjoitti:Tietääkö joku missä päin jyväskylää löytyy jompaa kumpaa!? Ja minkä näköinen tuo kataja on eli mistä sen tunnistan!?
Katajaa nyt löytyy vähän joka paikasta täältä Jyväskylästä, runsaimmin ehkä sähkölinja-aukeilta. Katajan keräämiseen tarvitaan sitten periaatteessa maanomistajan lupa.
Monninomistaja jo vuodesta -94.
-
- Elite Member
Kuolleissakin katajan oksissa on se haju, mikä jo kertoo ettei se ole kaikkein turvallisin akvaarioon laitettavista puista. En tällä hetkellä kuollaksenikaan muista mikä sen mahdollisesti puusta irtoavan aineen nimi oli, mutta myrkky se on. Vähän sama jos männyn tervaskannon akvaarioon laittaisi...miljoonakala84 kirjoitti:Kannattaa etsiä kuolleita katajan oksia, niin ei ole mitään ongelmia.paul kirjoitti:Kataja on havupuu joita ei suositella akvaarioon laitettavaksi.
-
- Junior Member
- Viesti:
Kimsl: kunhan lumi vähän sulaa, kävele isäsi asunnon takana olevaan metsään, löydät sieltä tarvittavaa materiaalia vaikka kuinka paljon. Mutta muista, että oikeasti et saa ottaa metsästä kuin maahan pudonneita tai muuten kuolleita oksia jne. Puiden oksien katkominen jne. ei ole jokamiehen oikeudella sallittua.
Muuten, mulla on siinä naapurissa pieni omenapuu, jota ihan pian leikkaan. Siitä voisit muutaman oksan saada, jos haluat. Laita vaikka yv siitä, milloin olet isän luona.
Katajasta: tuossa aikaisemminkin esiin tulleessa linkissä se jo lukee: kataja on myrkyllinen. http://kasvio.avoin.jyu.fi/laji.php?id=38
Muuten, mulla on siinä naapurissa pieni omenapuu, jota ihan pian leikkaan. Siitä voisit muutaman oksan saada, jos haluat. Laita vaikka yv siitä, milloin olet isän luona.
Katajasta: tuossa aikaisemminkin esiin tulleessa linkissä se jo lukee: kataja on myrkyllinen. http://kasvio.avoin.jyu.fi/laji.php?id=38
-
- Elite Member
Joo, tosin vaikka katajasta on tullutkin lähinnä myönteistä mielipidettä niin pienellä varauksella. Mutta siis minulla ei ole missään altaistani jossa sitä on aiheuttanut ongelmia. Männystä ja kuusesta on tosin aina välillä kuulunut tyytymättömyyttä (lue: ongelmia, kalakuolemia), mutta joillakin on taas mennyt ilman sen suurempia mölinöitä. mutta se täytyy ainakin sanoa kun vauhtiin päästii, että ei ainakaan pajua joka sisältää runsaasti toksiineja.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
-
- Advanced Member
Nyt on kuorittu ja otettu (?) nila pois! En vaan oikein tiennyt mikä se nila on ja haittaako se kuinka paljon, että jos sitä jää ihan vähäsen?
Miten kannattaa/pitää liottaa, kuinka kauan? Ne on aika pitkiä! Joten pitänee vielä leikata, ja sitten katsoa, että mahtuuko ämpäriin likomaan (jos sielä voi liottaa)! Pitääkö ne oksat muuten ensin kuivattaa tms.?
Miten kannattaa/pitää liottaa, kuinka kauan? Ne on aika pitkiä! Joten pitänee vielä leikata, ja sitten katsoa, että mahtuuko ämpäriin likomaan (jos sielä voi liottaa)! Pitääkö ne oksat muuten ensin kuivattaa tms.?
-
- Junior Member
- Viesti:
Joku muu saa korjata, jos olen väärässä
Eli, älä kuivata: kuiva puu kelluu, katkeaa eikä ime vettä itseensä.
Katko sellaisen mittaisiksi, että mahtuu sankoon. Paksuimmat saattavat vaatia järeämpiä aseita (lue: saha), jos meinaat niitä katkoa ja altaaseen laittaa.
En osaa sanoa, kauanko liotetaan. Ajattelen, että joitain päiviä (?).
Minä ehkä ottaisin välillä sangosta pois ja vaihtaisin vettä, jotta näkisin irtoaako niistä jotain vielä. Samalla niitä voisi harjata jollain kovalla harjalla, jotta pinta olisi mahdollisimman puhdas.
Muita ohjeita en osaa antaa. Muut lisätköön.
Onnea matkaan. Odotan tosissani niitä kuvia sinun uudesta sisustuksesta!

Eli, älä kuivata: kuiva puu kelluu, katkeaa eikä ime vettä itseensä.
Katko sellaisen mittaisiksi, että mahtuu sankoon. Paksuimmat saattavat vaatia järeämpiä aseita (lue: saha), jos meinaat niitä katkoa ja altaaseen laittaa.
En osaa sanoa, kauanko liotetaan. Ajattelen, että joitain päiviä (?).
Minä ehkä ottaisin välillä sangosta pois ja vaihtaisin vettä, jotta näkisin irtoaako niistä jotain vielä. Samalla niitä voisi harjata jollain kovalla harjalla, jotta pinta olisi mahdollisimman puhdas.
Muita ohjeita en osaa antaa. Muut lisätköön.
Onnea matkaan. Odotan tosissani niitä kuvia sinun uudesta sisustuksesta!
-
- Advanced Member
No, niin nyt on sammal kepit akvaariossa, mutta vesi on vielä sameaa, kun hiekka "vähän" pöllysi! Laitan kuvia, kuhan vesi kirkastuu ja saan kameran!
Luulen, että ihan hyvä tuli, kuhan näkee paremmin:), vaihdoin samalla järjestystäkin ja laitoin siihen isoon omenapuuhum missä on ennen ollut jaavansammalta ni ricciaa! Noissa sammalkepeissä on muuten hommaa ja sammalta menee paaaljon!!! Huh!
Taistelukalan uros poikasia oli pinnalla pienissä astioissa/kelluvissa poikashäkeissä yksi poikanen lähti jonnekkin, ONNEKSI isä ei vielä tunnista toiseksi urokseksi ja poikanen on sen verran iso, että ei tule syödyksi!![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Taistelukalan uros poikasia oli pinnalla pienissä astioissa/kelluvissa poikashäkeissä yksi poikanen lähti jonnekkin, ONNEKSI isä ei vielä tunnista toiseksi urokseksi ja poikanen on sen verran iso, että ei tule syödyksi!
-
- Advanced Member
Re: Keppejä!
Kuvia löytyy:), allekirjoituksessa olevasta linkistä! 

Pakko kommentoida tätä vanhaa ketjua: katajanmarja on myrkyllinen suurissa määrissä (ja se marjakin on itse asiassa käpy eikä marja...).Katajasta: tuossa aikaisemminkin esiin tulleessa linkissä se jo lukee: kataja on myrkyllinen. http://kasvio.avoin.jyu.fi/laji.php?id=38
Olisiko lisää kokemuksia tai ajatuksia katajan oksien käytöstä akvassa? Mökillä on pari ihanaa katajan latvusta menossa kokkoon, tekisi mieli sovitella niitä akvaarioon.
Mä olen tuupannut omenapuun oksat suoraan altaaseen kuorimisen jälkeen. Jos siihen on johonkin nilaa jäänyt sen kyllä huomaa nopeasti. Nila tummuu paljasta puuta nopeammin ja ne nilan rääppeet lähtee parin päivän altaassa olon jälkeen ihan helposti pois.
Mulla on omppupuun oksa häkkyrä kokoa 60x50x40cm joten eihän se minkään valtakunnan vatiin olisikaan mahtunut likoamaan. Tosin mulla on se etu että saan omasta puutarhasta näitä oksia ja tiedän varmasti ettei niitä ole millään torjunta-aineilla käsitelty.
Mulla on omppupuun oksa häkkyrä kokoa 60x50x40cm joten eihän se minkään valtakunnan vatiin olisikaan mahtunut likoamaan. Tosin mulla on se etu että saan omasta puutarhasta näitä oksia ja tiedän varmasti ettei niitä ole millään torjunta-aineilla käsitelty.