Sukarapujen veden kovuudesta
Valvoja: Moderaattorit
Sukarapujen veden kovuudesta
Menestyykö esim kirsikkasukaravut pehmeässä vedessä? Meillä kun on tosi pehmeä vesi (tai siis ex-450 litrasessa oli) niin vähän mietityttää tuo asia. Neontetroja ajattelin laittaa pienen parven, kuulostaako miltä? Itse asiassa allas (n.52 l.) tulee olemaan 7v pojan omilla säästöillä ostettu, hänen toiveensa nuo sukaravut, joten olisi toiveena että kaikki pysyvät hengissä.
se allas on vielä kaupassa, nyt viikolla pitäis käydä ostamassa. Mä en enää muista mitä ne arvot oli tarkalleen vanhassa altaassa, mutta tosi pehmeätä ja jokseenkin happaman puolella oli. Tosin siinä edellisessä altaassa oli paaaaljon kantoja, oisko ne vaikuttanut omalta osaltaan....
Lähinnä nyt pelkään että josko taas on tosi pehmeä vesi niin ei onnistu rapusien hankinta, ja sekös jässikkää harmittaisi...
Mutta mikä sen kovuuden pitäis olla missä noi kirsikkasukaravut viihtyvät parhaiten?
Lähinnä nyt pelkään että josko taas on tosi pehmeä vesi niin ei onnistu rapusien hankinta, ja sekös jässikkää harmittaisi...
Mutta mikä sen kovuuden pitäis olla missä noi kirsikkasukaravut viihtyvät parhaiten?
Minulla on tulisukarapuja, helmisukarapuja ja marmorisukarapuja elellyt tyytyväisenä Kurikan vesijohtovedessä, jossa kokonaiskovuus on jotain 3-4 luokkaa ja akvaarioveden pH 6,5-7. Jos et puhu vedestä, jossa kokonaiskovuus on alle 3, niin tuskin siellä mitään ongelmia tulee. Sukaravuille voi aina myös tarjota kalsiumpitoista ruokaa (itse syötän omilleni tekemiäni katkarapulastuja joihin olen lisännyt kalsiumpitoista tavaraa ja sitten välillä pieniä paloja valkoista kalojen lomaruokaa, joka on pääosin kalsiumia).
Itselläni kirsikkasukarapuja, mitään eroa voinnissa ja lisääntymisessä ei ole, vaikka osa mm. taistojen kanssa samassa vedessä, osa omppujen ja hammaskarppien. Noille ainakin riittää pelkkä vesi ympärille, lämpötilahaarukkakin 20-28 asteen väliltä
Ja ei, tarkoituksella en ole "sopimattomiin" oloihin laittanut, mm. kasvien mukana ovat levinneet toisiin altaisiin.