Heippa, nyt menee kyllä niin kauas punaisista kiekoista, mutta täytyypi kysyä, että minkä puun karahka on tuo oikeanpuoleinen tuolla kiekkolassa? Tosi kauniita akvaarioita sinulla Chisantha! Meillä suolauksen kesti kaikki altaassa olleet kasvit, en lähtenyt repimään niitä pois, on niin kovat juuret noilla isoilla miekoillakin, etten raaskinut. Otin riskin ja se kannatti. Eivät ole moksiskaan.Chisantha kirjoitti:Minulla on ainakin toistaiseksi oikein positiivisia kokemuksia musta-aavetetroista kiekkojen kanssa. Ovat riittävän pieniä, jotta ymmärtävät pitää sopivan etäisyyden kiekoista, mutta kuitenkin sen mallisia, etteivät sovi kiekon ruuaksi. Ja lämpöhoitoa sekä suolausta ovat todetusti sietäneet erittäin hyvin. Siitä selvästi hiukan kärsivät kun jouduin ottamaan kasvit muutamaksi päiväksi pois altaasta enimmän suolan tieltä, mutta nyt ovat taas palautuneet normaaleiksi kun puskat ovat palanneet.
Punaisten kiekkojen kutu
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Kiitoksia vain.
Tuo oksa (tai siinä on oikeastaan kaksi oksaa, toinen pienempi) on peräisin omenapuusta, kuorittu huolella ja liotettu ennen akvaarioonlaittoa. Minulla kasvit kärsi aikalailla kun joutuivat olemaan ämpäreissä, altaani kaunistus, aivan mielettömän tuuhea vedensuosikkipuska kuoli kokonaan.
Eli jos joskus vielä joudun suolaa käyttämään, jätän kyllä kasvit altaaseen.

"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
-
- Junior Member
saanko mä kysyä mistä sä oot ostannut tämä kiekko? mä myin yks sininen kun mä asui vaasassalempiliisa kirjoitti:
Tässä tämä kuva noista muutamasta jäljellä olevasta poikasesta. Tämä kuva on tosiaan eilen otettu, mutta vieläkin tänään on jäljellä nuo kuusi.
Joten on kovasti poikasten kato käynyt verraten tuohon edelleideen kuvaan näistä poikasista..

-
- Junior Member
Joo kyllä mun mies näitä kuvia ottaa se on ny ostanu uuden kameran Nikon D300:n ja sen ottamia kuvia löytyy noista meijän koiruuksista, kun googlella kirjoittaa wonderworker sit kotisivuilta kohta linkit sitten kasvatteja siitä endless love niin ne on sen tekemät kotisivut.
Tämän kiekon olen ostanut Marilta pienestä akvaariokaupasta viime vuoden huhtikuussa.
Tämän kiekon olen ostanut Marilta pienestä akvaariokaupasta viime vuoden huhtikuussa.
No niinlempiliisa kirjoitti:Joo kyllä mun mies näitä kuvia ottaa se on ny ostanu uuden kameran Nikon D300:n ja sen ottamia kuvia löytyy noista meijän koiruuksista, kun googlella kirjoittaa wonderworker sit kotisivuilta kohta linkit sitten kasvatteja siitä endless love niin ne on sen tekemät kotisivut.

Re: kiekot
Laita kuvat vaikka tuonne => http://xs.to/*HANSKI* kirjoitti:Hei sanokaas miten nää valokuvat saa sinne webin sivuille kun mullakin on tossa Marlboron ja Turkoosin pentuja.
Otetaan esimerkki, vaikka linkin kuva "tohtorinhattu" http://tinyurl.com/263not <= lyhensin linkin, kun oli niin syntisen pitkä.
Ota hatun kohdalta hiiren oikealla näppäimellä "ominaisuudet" kopioi url ja uppaa tuonne ylimmäiseen linkkiin kuva. Kuvan url tässä tapauksessa on http://www.wahlman.fi/hattu.jpg
Sitten kun kirjoitat viestiä, tuolla ylhäältä löytyy valmiina Img-tagi, paina siitä, liitä kuvan url tagien jälkeen, lopuksi laitat "Sulje tagit" se on siinä.

- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
Hanskille vinkkinä, että "url" tarkoittaa verkkosivun osoitetta, tyyliin http://jotain.
http://xs125.xs.to/xs125/08114/hpim0948896.jpg
http://xs125.xs.to/xs125/08114/hpim0955286.jpg
http://xs125.xs.to/xs125/08114/hpim0958105.jpg
Moi. Hanski laittoi minulle mailina muutaman kuvan kiekoistaan. Tässä nämä olisivat. En kerennyt kuvia pienentämään, joten salosen kukkaroa ja hermoja säästääkseni kuvat ovat linkkinä.
Timppa
http://xs125.xs.to/xs125/08114/hpim0955286.jpg
http://xs125.xs.to/xs125/08114/hpim0958105.jpg
Moi. Hanski laittoi minulle mailina muutaman kuvan kiekoistaan. Tässä nämä olisivat. En kerennyt kuvia pienentämään, joten salosen kukkaroa ja hermoja säästääkseni kuvat ovat linkkinä.
Timppa
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Jatkan tähän ketjuun, jos sallitte
Kuinkas kauan tuo poikasten "pinnassa käynti" -vaihe pitäisi kestää. Minuutteja, tunteja? Itellä Red Melonien poikasista osa pintakalvossa kiinni ja näyttävät palaavan pintaan, vaikka emot välillä hakevat niitä pois, pitävät suussaan ja sylkäisevät taas uimaan. Sitä vaan, että koskahan niiden pitäis "lain" mukaan löytää kyljille?

Kuinkas kauan tuo poikasten "pinnassa käynti" -vaihe pitäisi kestää. Minuutteja, tunteja? Itellä Red Melonien poikasista osa pintakalvossa kiinni ja näyttävät palaavan pintaan, vaikka emot välillä hakevat niitä pois, pitävät suussaan ja sylkäisevät taas uimaan. Sitä vaan, että koskahan niiden pitäis "lain" mukaan löytää kyljille?
Nyrkkisääntö 30° akvaariovesi.opsu7-9 kirjoitti: koskahan niiden pitäis "lain" mukaan löytää kyljille?
Kudusta 3 vrk kuoriintumiseen => kuoriintumisesta 3 vrk uimaanlähtöön => uimaanlähdöstä kyljille mahdollisimman nopeasti => 3 vrk uimaanlähdöstä kiekonpoikaset kuolevat jos eivät selviydy kyljille.
(poikanen on kuolemassa, kun poikaset alkavat kieppua ns helikopteriefekti)
Tunnilleen tämä ei pidä paikkaansa, mutta on suuntaa antava. Mitä lämpimämpää on vesi, sen nopeampaa on kalanpoikasten aineenvaihdunta, joten lämpimmämmässä vedessä kaikki käy suhteessa nopeammin.
Lisäksi muutama huomio eri värimuotojen selviämisestä. Mitä vähemmän jalostettu värimuoto on, sen enemmän emokalat pysytyvät tummumaan ja tuottamaan paremmin poikasille kylkieritettä. Pulujen muunnokset (pigeon blood) eivät pysty tummuman edes sairastuessaan ja eivät tuota kunnolla kylkieritettä.
Pinnassa käynti kirjoahvenilla on pakollinen toimenpide, uimarakon täyttämiseksi, aikaa on muistini mukaan parisen tuntia uimaanlähdöstä. Kiekonpoikasten ei kuulu normaalisti "huuhailla" pinnalla pitkään, uimaanlähdön jälkeen, vaan olla emokalojensa kylkien välittömässä läheisyydessä kaiken ollessa ok.
Pulun muunnoksilla tämä on yleistä että poikaset haahuilevat pinnassa, eivätkä löydä kyljille, syitä on kaksi. Emot eivät pysty tummumaan perinteisen kiekkokalan tavoin, joka on yksi viesti poikasille, kyljille löytämiseksi. Sekä juuri sen takia että emokalojen kylkierite tuotto on huono tai lähes olematon.
Pulun muunnoksia ammattimaisesti viljeltäessä on käytetty puhtaan valkeita taustoja, pohjaa ja etulasia myöten = vaaleaa taustaa vasten poikaset erottavat emokalat paremmin. Tähän kuuluu myös kaiken tumman eliminoiminen poikasaltaasta uimaanlähdön jälkeen = kuturuukku tai alusta pois jne, jopa ns pillifilttterin vaahtomuovikin on vaalean sävyinen jne.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Ei kai jos jaksaa nähä vaivaa, täällä palstalla yksi heebo kasvatti niitä jollain keltuaispöperöllä. Sinun pitää sit olla melkein täyspäivänen äiti niille.
Itse tässä pidän itselleni peukkuja kun pieniä merkkejä oisi vihdoin että kutupari olisi tulossa ja mikä parasta minun komeimmista ja isoimista kiekkosista. Olikos se niin että selkäevästä erottaa sukupuolen?
Itse tässä pidän itselleni peukkuja kun pieniä merkkejä oisi vihdoin että kutupari olisi tulossa ja mikä parasta minun komeimmista ja isoimista kiekkosista. Olikos se niin että selkäevästä erottaa sukupuolen?
Voivat ja eivät voi.f_isu kirjoitti:Voivatko kiekon poikaset selvitä ilman emokaloja, jos ottaa kudun erilliseen altaaseen? Onko kylkien erite kuinka pakollinen juttu?
keinokasvatus on yksi vaihtoehto. Se on liian työläs, vaikea, aikaavievä jne jos kalanpoikaset eivät ole suunnattoman arvokasta värimuotoa. (Suomessa maksetaan itkien muutama kymppi/poikanen = ei anna aihetta keinokasvatukseen) Työmäärä ei vastaa euroja.
Ilman keinokasvatusta tai emojensa kylkieritettä kiekkokalan poikaset eivät selviä.
Keinokasvatuksesta ei sen enempää, ei anna aihetta.
Joo tässäkin tapauksessa syynä on ilmeisesti emojen vaaleus (Red Melonit). Emot kyllä selvästi yrittivät napsia poikasia suuhunsa ja puhalsivat ne sitten eteensä, mutta eipä nuo osanneet kyljille etsiytyä. Akvan lasit on kyllä etulasia ja pohjaa lukuunottamatta vuorattu valkeiksi, muttei näyttänyt auttavan. Sikäli sääli, kun muuten kaikki menee suht mukavasti. Täytynee kai vielä yrittää myös pohja saada valkeaksi ja toivoa parasta.
Kyseessä ei ole pelkästään emojen vaaleus, vaan myös se että ne ovat menettäneet kyvyn tummentua poikasia varten.opsu7-9 kirjoitti:Joo tässäkin tapauksessa syynä on ilmeisesti emojen vaaleus (Red Melonit). Emot kyllä selvästi yrittivät napsia poikasia suuhunsa ja puhalsivat ne sitten eteensä, mutta eipä nuo osanneet kyljille etsiytyä. Akvan lasit on kyllä etulasia ja pohjaa lukuunottamatta vuorattu valkeiksi, muttei näyttänyt auttavan. Sikäli sääli, kun muuten kaikki menee suht mukavasti. Täytynee kai vielä yrittää myös pohja saada valkeaksi ja toivoa parasta.
Kun poikaset eivät ole kuitenkaan vastaavasti oppineet etsimään eritetta vaalealta pohjalta niin homma ei toimi.
Tilanne on vastaava kuin kissarodulla joka ei pysty lisääntymään ilman ihmisen apua ja kuolisi muuten sukupuuttoon.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>
En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>
En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)