Keltabarbien kihnutus ja takaa-ajo

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
tiipe-
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Keltabarbien kihnutus ja takaa-ajo

Viesti Kirjoittaja tiipe- »

Muutaman viikon ajan olen huomannut keltabarbeillani satunnaisia kidusten/kylkien kihnuttelua pohjahiekkaan. Kihnuttelua ei esiinny lainkaan akvaarion muilla kaloilla(seeprakaloja ja partamonni).

Aluksi minulla oli 5 lähes täysikasvuista keltabarbia ja kolme hieman pienempää. Näistä yhdellä kiduskannet törröttivät omituisen näköisesti ja kun kala alkoi näyttää heikolta, lopetin sen ja tutkin sen kidukset. Kiduslois -epäilyistäni huolimatta en nähnyt mitään erikoista kiduksissa; ne olivat kirkkaanpunaiset, ei länttejä tai muutakaan.

Nyt muutamien päivien ajan kaksi urosta on jahdannut kahta naarasta. Aluksi luulin sitä kutukäyttäytymiseksi, mutta olen alkanut epäilemään sitä koska urosten käytös on todella aggressiivista ja naaraat alkavat olla todella lopussa jatkuvan jahtaamisen vuoksi. Urokset syöksähtelevät naarasta päin ja "tärisyttävät" itseään naaraiden edessä/lähellä. Muutaman kerran toinen naaraista on ollut tosi heikkona ja maannut pohjalla, mutta kuitenkin piristynyt siitä muutamien tuntien kuluessa. Pienemmät keltabarbit urokset ovat jättäneet kokonaan omaan rauhaansa.

Onko mahdollista että kaloilla olisi kidusloisia, jotka aiheuttaisivat keltabarbiuroksien ärtyneisyyden? Vai voisiko kyseessä olla huonot vesiolot.

Vaihdan vedestä 40% viikossa, en käytä vedenparannusainetta. Voisiko siinäkin piillä mahdollinen syy? Mikä vedenparannusaine olisi hinta/laatu -suhteeltaan paras?

Altaan koko 140 litraa
Suodattimina Dolphin F-1200 ja Seran ilmapumppusuodatin(L<300)
Lämpötila 24 astetta
Nitriitti 0 mg/l
Nitraatti 12.5 mg/l
pH 7,5 (pitäisikö koittaa laskea?)
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Jotkut kalat ovat aikas ärhäköitä kutuesittelyissään. Keltabarbeja on mulla ollut, mutta siinä porukassa ei kyllä tapahtunut mitään noin aggressiivista. Yleensä loisilla on käsittääkseni aktiivisuutta alentava vaikutus kaloihin, joten veikkaan se olevan teillä kutukäyttäytymistä. Jotkin lajithan pullistelevat värisyttämällä itseään, niin että toinen näkee, kuinka suuri ja mahtava kumppani tämä olisikaan.

Se, ettei koiraitasi kiinnosta pienemmät keltikset voi johtua ihan siitä, että ne joko ovat koiraita, joista ei ole vastusta tai naaraita, jotka eivät ole tarpeeksi kookkaita koiraidesi makuun. Naaraiden oloja voinee parantaa hommaamalla jokunen naaras lisää tai sijoittamalla toinen koiras uuteen kotiin.

Itse olin pitkään käyttämättä vedenparannusainetta, mutta tubi-epäilyn vahvistuttua (kaikilla miekkiksilläni kroonisessa vaiheessa) ostin Tetra Aqua-Safea 500 ml (ehkä ihan pientä helpotusta oloon). Aapelin Akvaariosta 11,85 (akvaarioon.fi). Ja anteeksi mainostus. Parempia hintasuhteeltaan varmaan Seachemin vedenparannusaine (itellä pytyt niin pieniä, niin saisin pipetillä annostella). Ja joku Sera Aqutan...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”