Eheim Aquaball 2212

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sade
Senior Member
Senior Member

Eheim Aquaball 2212

Viesti Kirjoittaja Sade »

Kokemuksia kyseisestä suodattimesta, hyvät ja huonot puolet? Minkä kokoiseen altaaseen korkeintaan? Thanks... :)

Edit: Vaihdoin tuon suodattimen numeron oikeaksi.
Viimeksi muokannut Sade, 17:05, 31.03.2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja rsy »

Mahtaakohan tuommoista Akvapallia olla olemassakaan? Ei.
-=Rami=-
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Niin, 2012 on aquaballia edeltäneen pickupin numero.

Kyllä se suurin aquaball menee 100-litraisessa, itse en kyllä sitä laittaisi mihinkään jos ei ole pakko.
Sade
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Sade »

Blue kirjoitti:Niin, 2012 on aquaballia edeltäneen pickupin numero.

Kyllä se suurin aquaball menee 100-litraisessa, itse en kyllä sitä laittaisi mihinkään jos ei ole pakko.
Huonoja kokemuksia, vai? Tarkentaisitko?
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mörkö kirjoitti:Huonoja kokemuksia, vai? Tarkentaisitko?
Joo, no suodattimesta loppu virtaus eikä ollut edes likainen. Eikä auttanut vaikka otti sen hienosuodatuslevyn pois. Tiedän kyllä porukkaa, joilla on parempia kokemuksia.
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

No hintaansa nähden ainakin tuo oma aquaball 2212 on riittämätön. Mutta tietämätön kun olin, niin tuli ostettua. Sen rahankin olisi voinut käyttää mattosuodattimeen.

Kyllähän tuo jotakin tuolla tekee, jos ei muuta niin noukkii osan roskista ja pitää pintavettä liikkeessä. Tukkeutuu melko nopeasti ja virtaus heikkenee vielä nopeammin. Kaverina sillä on 1000 l/h ulkosuodatin.
kirjo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kirjo »

Pienempi Aquaball oli käytössä kuukauden, kunnes tajusin lopullisesti minkä virheen olin tehnyt. Tukossa kaiken aikaa, virtaus ei riittänyt mihinkään jne. Onneksi on vanhoja 2010:a jäljellä....jos nyt tarvitsisin sisäsuodattimen, niin kelpuuttaisin vaikka Fluvalin mieluummin.
Elämä on sitä mitä meille tapahtuu silloin kun teemme muita suunnitelmia.
-Thomas La Manee-
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

kirjo kirjoitti:..Tukossa kaiken aikaa, virtaus ei riittänyt mihinkään jne. Onneksi on vanhoja 2010:a jäljellä....jos nyt tarvitsisin sisäsuodattimen, niin kelpuuttaisin vaikka Fluvalin mieluummin.
Samaa mieltä! Mulla oli tuo 2212 100-litraisessa ja 2012 220-litraisessa. jälkimmäistä pesin kerran 2 kuukaudessa, kun taas aquaballia kerran 2 viikossa :roll: Sitten siirsin 2012 pienempään akvaan ja ostin 2048:n isompaan altaaseen. Nyt en voi muuta sanoa, kuin että oikean ratkaisun tein ;)

Fluval on kyllä ihan laadukas suodatin, tiukkaa teki että maltoin myydä vanhan fluval 3:en.

Niin muuten, serkulla tuo aquaball on mennyt viime aikoina ihan hyvin, aluksi sekin tukkeutui nopeasti. Hienosuodatuslevyn poisto auttoi hänellä, mulla sekään ei auttanut.
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

Sisäsuodin

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Sisäsuodattimien vaahtomuovipatruunat ovat niin pieniä, että ne tukkeutuvat nopeasti. Toisaalta niiden ideana juuri onkin, että ne hoitavat mekaanisen suodatuksen ja pitäisi senvuoksi pestä lähes viikoittain. Paria viikkoa pitemmän ajan saavutin pesuvälissä käyttämällä pitkää mallia ja valmispatruunoiden sijasta vaahtomuovin jämäpaloista leikattua silppua. Turhista vaivoista pääsin vasta, kun tein 70-litraiseen akvaariooni muistaakseni 25cm x 25cm ja 3cm paksusta, keskiarkeasta suodatusvaahtomuovista pisaramallisen sylinterin, johon Aquaball-pallo erinomaisesti sopii pumpuksi. Ulostuloon pitää vain laittaa muutaman sentin pätkä Etolan paksusta muoviletkusta. Huoltoväli on tilanteen mukaan muutamasta kuukaudesta yli vuoteen. Pumpun toimintaa pitää tietenkin tarkkailla päivittäin, että virtaus pysyy hyvänä.

Yhdestä 50cm x 50cm palasta saa siis periaatteessa neljä tällaista pientä (vain vähän Aquaballia paksumpaa, mutta niin pitkää kuin akvaarion vedensyvyys sallii) lieriötä, mutta lisäksi tarvitsee niille pohjan, joten yhden korkeudesta esim. voi tinkiä senverran.

Toinen mahdollisuus on leikata tai porata paksumpaan vaahtomuoviin reikä joka ulottuu melkein läpi ja on niin iso, että pumppu menee sen yläpäähän. Vaahtomuovin kun kastelee ja antaa jäätyä pakkasessa, niin sitä voi kairata/porata siististi. Todella terävällä veitsellä vaahtomuovin halkaisu onnistuu hyvin niin, että siitä muodostuu suodatinpussi. Leikkaa matto niin, että se on joka kohdasta yhtä paksu, myös pohjasta.

Hakusana: pisaram*

Lue pienellä oleva teksti seuraavan sivun alaosasta:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... bdc0476c76
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Mulla on kaksikin aquaballia 2210 ja 2212 ja ihan hyvin on toiminut, puhdistan ne noin kerran kuussa, eikä virtaus silloinkaan pahemmin ole huonontunut. Nämäkään eivät ole altaassa itsekseen vaan apuna on ulkosuodattimet.
Nuorimmaisemme Annika: "Iskä, jos lohikäärmeet syöksevät tulta, niin miksi ne eivät pala?"
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Sisäsuodin

Tiitu kirjoitti:Sisäsuodattimien vaahtomuovipatruunat ovat niin pieniä, että ne tukkeutuvat nopeasti. Toisaalta niiden ideana juuri onkin, että ne hoitavat mekaanisen suodatuksen ja pitäisi senvuoksi pestä lähes viikoittain. Paria viikkoa pitemmän ajan saavutin pesuvälissä käyttämällä pitkää mallia ja valmispatruunoiden sijasta vaahtomuovin jämäpaloista leikattua silppua.
Rohkenen olla eri mieltä. 2012 oli mulla 200-litraisessa 1,5 kk puhdistamatta, enkä olisi puhdistanut silloinkaan ellen olisi siirtänyt suodatinta toiseen altaaseen. Nykyinen 2048 menee suunnilleen saman pituisen ajan pesemättä.
aquado
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Re: Sisäsuodin

Viesti Kirjoittaja aquado »

Tiitu kirjoitti:Yhdestä 50cm x 50cm palasta saa siis periaatteessa neljä tällaista pientä (vain vähän Aquaballia paksumpaa, mutta niin pitkää kuin akvaarion vedensyvyys sallii) lieriötä, mutta lisäksi tarvitsee niille pohjan, joten yhden korkeudesta esim. voi tinkiä senverran.
Pitääpä kysäistä, että miksi pisaramallisessa pitäisi olla pohja, kun suorassa matossakaan ei sellaista ole? Jos suodatin yltää akvaarion pohjaan asti, ei virtausta kai merkittävästi hiekan läpi tapahdu?

Tietysti, jos tuota käyttää sisäsuodattimena, eli pumpun teho on reilusti mattosuodatinsuosituksia korkeampi, joutuu sitä puhdistamaan ajoittan. Tässä tapauksessa ymmärrän tuon pohjan tarpeellisuuden, että suodattimen voi jättää kokonaan hiekan päälle. Onko muita syitä pohjalle?

Miten muuten estätte kalojen kiilautumisen pisaramallisen suodattimen taakse, vai pidättekö suodattimen sen verran irti laseista, että sieltä mahtuu helposti kulkemaan?
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

...

Väljästi on, ettei ole kiilautumisen vaaraa. Pohjan ansiosta suodatin on sopiva mihin tahansa akvaarioon, veden syvyydestä riippumatta. Kansi- ja pohjalasin väliin asennettuna ei pohjaa tarvita ja itseasiassa hiekka taitaa vain lisätä suodatuspintaa. Pohja on kuitenkin niin helppo leikata ja liimata silikonilla, että olen sen yleensä tehnyt. Eipähän ole vaaraa, että jostain raosta vesi pääsisi kiertämään suodattimen vaahtomuovit.

Sisäsuodattimen pienen vaahtomuovinpalan nopea tukkeutuminen ei varmaankaan ole mielipidekysymys, jos edes silmämääräisesti arvioi pumpun tehon ennen ja jälkeen puhdistuksen/uuden vaahtomuovin vaihdon.
Viimeksi muokannut Tiitu, 08:55, 19.03.2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: ...

Tiitu kirjoitti:Sisäsuodattimen pienen vaahtomuovinpalan nopea tukkeutuminen ei varmaankaan ole mielipidekysymys, jos edes silmämääräisesti arvioi pumpun tehon ennen ja jälkeen puhdistuksen/uuden vaahtomuovin vaihdon.
No minä en tiedä mistä se johtuu, mutta tuon 1,5 kuukauden aikana en huomannut juuri minkäänlaista hiljentymistä virtauksessa. 2012 ei ole periaatteessa ollenkaan riittävä suodatin 220-litraiseen akvaarioon, mutta jostain syystä sen putsausväli oli silti todella pitkä. Ja se on tosiasia että kahdessa ja kuudessa viikossa on tässä tapauksessa todella suuri ero.
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

Moi

Kuinka usein vaihdat suodatuspatruunan? Teetkö puhdistuksen kevyesti puristelemalla vaiko perusteellisemmin?

Meillä virtaus lähes loppui kahdessa viikossa puhdistuksen jälkeen eri akvaarioissa ja eri sisäsuodinmalleissa niin, että melkeinpä yhden viikon puhdistusväli tuntui tarpeelliselta.

Entä oletko koskaan käyttänyt Bactozymiä tms. bakteerivalmistetta? Itse käytin tätä parin kuukauden ajan uusissa akvaarioissa. Voisikohan se selittää jotain?
vee_monn
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vee_monn »

mullakin on 100l akvassa 2212 aquaball ja välillä se menee tukkoon, ellä on ärsyttävää. joten tahtoisin kans vinkkejä miten vältän tukkeutumisen? kohta täytyy taas mennä putsaamaan suodatin.... [}:)]
Kaksin aina kaunihimpi.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Moi

Tiitu kirjoitti:Kuinka usein vaihdat suodatuspatruunan? Teetkö puhdistuksen kevyesti puristelemalla vaiko perusteellisemmin?

Meillä virtaus lähes loppui kahdessa viikossa puhdistuksen jälkeen eri akvaarioissa ja eri sisäsuodinmalleissa niin, että melkeinpä yhden viikon puhdistusväli tuntui tarpeelliselta.

Entä oletko koskaan käyttänyt Bactozymiä tms. bakteerivalmistetta? Itse käytin tätä parin kuukauden ajan uusissa akvaarioissa. Voisikohan se selittää jotain?
Mihinkään mainitsemistani suodattimista en ole vaihtanut suodatinpatruunaa, ei ole mielestäni ollut tarvetta.

Puhdistaessani patruunoita puristelen niitä niin kauan että ne imevät taas vettä kunnolla sisäänsä ja saavat oikean muotonsa. Päästän ne siis aika likaisiksi, mutta en ole nähnyt tarpeelliseksi pestä suodattimia, jos veden virtaus ei kerran hiljene merkittävästi.

En ole käyttänyt mitään bakteerivalmisteita. Meinaatko että se edesauttaisi suodattimien tukkiintumista?
TwB
Starting Member
Starting Member

Aquapallero on...

Viesti Kirjoittaja TwB »

... ja hyvin toimii, 120 l:ssa on 2212, ja virtauksen ongelmat eivät kohdallani johdu suinkaan suodattimesta vaan siitä että nuo rrrrrkeleen vihannekset yrittävät taas täyttää jokaisen kuutiotuuman altaasta...

Suodattimena tuo on riittävä kun kalasto on pieni ja ruokinta niukkaa (parvi tetroja, partis, pari imunuoliaista, hunajarihmaklaani; järsivät kasveja ja popsivat poikasia valmisruuan lisäksi)
Vaahtomuovipatruunoissa on kyllä melko paljon lietettä jos pesuväli lähenee kuukautta, mutta vesi kulkee läpi koska täytin sekä alimman että sen pikkukorin substraattipalleroilla.
Ovelaa, eikö... [;)]

Mielestäni Aquaball on hyvä omassa lajissaan, eli se on kauniisti muotoiltu sisustusobjekti. Ulkonäön vuoksi minäkin siihen päädyin kun olin todennut sen olevan teholtaan minun käyttööni riittävän. (Ei sen puoleen että se tuossa nykyisessä kasviskuutiossa minnekään näkyisi...)
"The universe," said Arthur. "is big enough and old enough to look after itself for an half an hour."
Akvaariomikko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvaariomikko »

200 l altaassa Eheim 2026 ulkosuodatin ja sisällä Aquaball 2212 roskia keräämässä. Puhdistan vedenvaihdon yhteydessä tuon Aquaballin eli noin viikon välein. Hyvin toimii jo toista vuotta, eikä virtaus ainakaan viikossa heikkene niin että näkyisi.

Jos sisäsuodatin, minkä merkkinen ja mallinen tahansa, menee nopeasti tukkoon, on se ainakin merkki siitä, että suodatin toimii tehokkaasti. Vanha suodatin ei ehkä ollutkaan kovin tehokas.

Ratkaisuksi näkisin joko

a) Lyhentää suodattimen puhdistusvälejä
b) Hankkia lisää suodattimia
c) Tarttua ongelman ytimeen eli siihen, miksi suodatin tukkeutuu. Jos kaikki on kunnossa (esim. ylimääräiset roskat, kuolleet lehdet ym. poistetaan havaittaessa), voi palata kohtiin a tai b.
Jasmiini
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jasmiini »

Tuommoinen suodatin tuli ostettua kakkossuodattimeksi ja heti tuskastuin huonoon käyttöohjeeseen.

Tuon vesisuihkun mukana tulee ilmaa ja mistä sen ilman mahtaisi saada pois? Koko akva on täynnä pieniä ilmakuplia ja näyttää ihan samealta ja kuin olisi täynnä pientä nöyhtää.
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Jasmiini kirjoitti:Tuommoinen suodatin tuli ostettua kakkossuodattimeksi ja heti tuskastuin huonoon käyttöohjeeseen.

Tuon vesisuihkun mukana tulee ilmaa ja mistä sen ilman mahtaisi saada pois? Koko akva on täynnä pieniä ilmakuplia ja näyttää ihan samealta ja kuin olisi täynnä pientä nöyhtää.
Laita suodatin alemmas..? Ja sen ilmaputken voi siitä kai poistaakin, jos siltä tuntuu [;)]
hillopulla
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hillopulla »

Mulla on melkein pelkkiä aquaballeja altaissani ja olen ollut erittäin tyytyväinen niiden toimintaan. Riippuu altaasta, miten usein niitä joutuu putsaamaan. Yleensä 2-4vkon välein. Pienimmissä altaissa mulla on kai 2208 ja siitä sitten isonee 2212 ja joissakin altaissa on useampi niitä tai vain yksi ulkosuodattimen lisäksi keräämässä roskia.

Musta ne on paljon parempia, kun ne vanhat pickupit, joita mulla kanssa on. Noissa saa suunnattua sitä virtausta paremmin tiettyyn suuntaan ja kyllä musta noissa virtausta riittää ja kunnolla.

Ja sen ilmantulon ja kuplatuksen saa pois, kääntämällä siitä harmaasta nupista siellä ilmaletkun päässä. Siitä saa säädettyä muutenkin haluaako vähän vai paljon kuplia. Musta se on loistava keksintö. Joihinkin altaisiin olen laittanut pidemmän letkun, jotta olen saanut suodattimen syvemmälle, mutta silti kuplia. Musta ne kuplat on hyviä ja ei niistä ole ollut haittaa, päinvastoin.
Altaat: 50l, 100l ja 1000l (upotettuna tauluksi seinään omalla hoitohuoneella). Lisäksi 6 kissaa, 2 koiraa, 2 kuttua, 10 kanaa ja kukko, viiriäisiä, rottia, käärmeitä ja aviomies.
SepiMies
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SepiMies »

Myös täällä on 2212 ollut käytössä jo lähemmäs 2 vuotta ja olen siihen ihan tyytyväinen. On nykyään 65L akvassa kahdella "korilla" ja kevyellä kalastolla, joten ei tarvitse putsailla kuin kerran kuussa kevyesti huuhtoen. Ennen huolehti 165L akvan suodatuksesta ja huonoa oli vain "liian suuri" paluuaukko, mikä ei luonut kunnon pintakiertoa. Suutinsarjaa en aikoinaan saanut tilattua, mutta nykyään sitä vissiin taas saisi. Siinäkin piti putsata kerran kuussa, jolloin oli tosin jo "saastainen".

Plussat:
-Helppo putsata, käyttää, suunnata
-Erittäin hiljainen, kunhan putsauksesta on kulunut pari päivää
-Hyvä "liansitomiskyky"
-Pitkä huoltoväli

Miinukset:
-Liian suuri paluuaukko, mikä tekee pintakierrosta laiskaa
-"Pohja-aukko" eli huomasin, että tukkeutuessaan imee vettä pohjasta, jolloin vesi ei enää kierrä "suodattimien" läpi

Eli näin täällä. Nyt jos olisin ostamassa sisäsuodatinta, ottaisin 2012, mutta silloin sitä ei ollut saatavilla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”