Edit: Vaihdoin tuon suodattimen numeron oikeaksi.
Valvoja: Moderaattorit
Samaa mieltä! Mulla oli tuo 2212 100-litraisessa ja 2012 220-litraisessa. jälkimmäistä pesin kerran 2 kuukaudessa, kun taas aquaballia kerran 2 viikossakirjo kirjoitti:..Tukossa kaiken aikaa, virtaus ei riittänyt mihinkään jne. Onneksi on vanhoja 2010:a jäljellä....jos nyt tarvitsisin sisäsuodattimen, niin kelpuuttaisin vaikka Fluvalin mieluummin.
Rohkenen olla eri mieltä. 2012 oli mulla 200-litraisessa 1,5 kk puhdistamatta, enkä olisi puhdistanut silloinkaan ellen olisi siirtänyt suodatinta toiseen altaaseen. Nykyinen 2048 menee suunnilleen saman pituisen ajan pesemättä.Tiitu kirjoitti:Sisäsuodattimien vaahtomuovipatruunat ovat niin pieniä, että ne tukkeutuvat nopeasti. Toisaalta niiden ideana juuri onkin, että ne hoitavat mekaanisen suodatuksen ja pitäisi senvuoksi pestä lähes viikoittain. Paria viikkoa pitemmän ajan saavutin pesuvälissä käyttämällä pitkää mallia ja valmispatruunoiden sijasta vaahtomuovin jämäpaloista leikattua silppua.
Pitääpä kysäistä, että miksi pisaramallisessa pitäisi olla pohja, kun suorassa matossakaan ei sellaista ole? Jos suodatin yltää akvaarion pohjaan asti, ei virtausta kai merkittävästi hiekan läpi tapahdu?Tiitu kirjoitti:Yhdestä 50cm x 50cm palasta saa siis periaatteessa neljä tällaista pientä (vain vähän Aquaballia paksumpaa, mutta niin pitkää kuin akvaarion vedensyvyys sallii) lieriötä, mutta lisäksi tarvitsee niille pohjan, joten yhden korkeudesta esim. voi tinkiä senverran.
No minä en tiedä mistä se johtuu, mutta tuon 1,5 kuukauden aikana en huomannut juuri minkäänlaista hiljentymistä virtauksessa. 2012 ei ole periaatteessa ollenkaan riittävä suodatin 220-litraiseen akvaarioon, mutta jostain syystä sen putsausväli oli silti todella pitkä. Ja se on tosiasia että kahdessa ja kuudessa viikossa on tässä tapauksessa todella suuri ero.Tiitu kirjoitti:Sisäsuodattimen pienen vaahtomuovinpalan nopea tukkeutuminen ei varmaankaan ole mielipidekysymys, jos edes silmämääräisesti arvioi pumpun tehon ennen ja jälkeen puhdistuksen/uuden vaahtomuovin vaihdon.
Mihinkään mainitsemistani suodattimista en ole vaihtanut suodatinpatruunaa, ei ole mielestäni ollut tarvetta.Tiitu kirjoitti:Kuinka usein vaihdat suodatuspatruunan? Teetkö puhdistuksen kevyesti puristelemalla vaiko perusteellisemmin?
Meillä virtaus lähes loppui kahdessa viikossa puhdistuksen jälkeen eri akvaarioissa ja eri sisäsuodinmalleissa niin, että melkeinpä yhden viikon puhdistusväli tuntui tarpeelliselta.
Entä oletko koskaan käyttänyt Bactozymiä tms. bakteerivalmistetta? Itse käytin tätä parin kuukauden ajan uusissa akvaarioissa. Voisikohan se selittää jotain?
Laita suodatin alemmas..? Ja sen ilmaputken voi siitä kai poistaakin, jos siltä tuntuuJasmiini kirjoitti:Tuommoinen suodatin tuli ostettua kakkossuodattimeksi ja heti tuskastuin huonoon käyttöohjeeseen.
Tuon vesisuihkun mukana tulee ilmaa ja mistä sen ilman mahtaisi saada pois? Koko akva on täynnä pieniä ilmakuplia ja näyttää ihan samealta ja kuin olisi täynnä pientä nöyhtää.