Sinisateenkaarien kosiot

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
terra
Junior Member
Junior Member

Sinisateenkaarien kosiot

Viesti Kirjoittaja terra »

Mulla nuo sinisateenkaarikalat aloittaneet kunnos kosiomenot. :roll:

Koitin lueskella nuita vanhoja viestejä mutta jäi epäselväksi mihin sattarit mätinsä laskee vai ripotteleeko ne niitä sikinsokin?

Onko ne silmin löydettävissä jos niitä siirtää poikasaltaaseen kasvatettaviksi?

Ja vielä et hoitaako vanhemmat poikasiaan (niinkuin ahvenet)vai voiko pienet huoleta ottaa jo mätinä pois altaasta?

Meillä ensimmäinen yhteinen kevät...

Terkkuja sattareiden entiseen kotiin Tampereelle! :mrgreen:

------------------------

Jäi siis mainitsematta että kasveja ei mulla tuossa altaassa tällähetkellä ole, joten se sammaltuppo on vain haaveissa, kiitos oskarin! 8O
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Re: Sinisateenkaarien kosiot

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Ne laskee mätinsä ihan suoraan minnesattuu-pitkinpoikin. Ja popsivat sen heti itse jos vaan pääsevät käsiksi siihen :roll: Harvemmin niitä edes ehtii näkemään, ne harvat jotka häipyy jonnekin kasvien suojaan voivat kehittyä, mutta pienokaiset ovat myös aikuisten herkkua. Eli eivät hoida poikasia mitenkään.

Kasvatus toimii paremmin niin päin, että syöttää aikuiset pakasteruoilla pari viikkoa ja siirtää ne sitten suureen kutualtaaseen (ihan vähintään 100 litraa, muuten koiras ajaa naraan hengiltä - eikä tämä ole ehkä, vaan näin tapahtuu). Kutualtaaseen kannattaa laittaa pohjalle kunnolla sammalta tai muuta kasvustoa (jonkunnäköisiä keinosammalia tai ruohomattoja voi myös kokeilla, kunhan ovat sen verran tiheitä etteivät aikuiset pääse muniin käsiksi) ja sitten poistaa aikuiset kun tuntuu siltä, että ovat kuteneet. Poikaset kasvatetaan ko altaassa. Seura-altassa on aika mahdotonta saada poikasia selviytymään.

Mutta vaikka ei tuohon rumbaan ryhtyisikään, niin kannattaa nauttia kauniista kutevista sateenkaarista! 8-)
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”