Kasvilannoite pilaa pohjan?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Kasvilannoite pilaa pohjan?

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Möyhentelinpäs tossa äsken pohjaa, ja huomasin, että muutamien kasvien juuret ovat muuttuneet mustaksi mössöksi. Näiden kasvien kohdalla hiekasta pöllysi mustaa kasvilannoitetta. Olen aikas varma, että jokin pohjalannoite on mennyt pilalle tms. ja "myrkyttää" pohjan ja kasvien juuret.
Tuota mustaa löytyy useasta kohdasta, juuri kasvien lähettyviltä.

Lannoitteina olen käyttänyt 7- Balls:eja, Initialsticksejä ja satekin voimapellettejä. Voimapelletit ei ole ainakaan aiemmin muuttuneet noin. Initialsticksit on mulle aika uusi kokemus, voisko ne olla kyseessä?
Mistä toi johtuu? Onko muille käynyt vastaavasti? Uskallanko enää tunkea tonne lannoitteita?

Pohjalla on aika hienoa maxittia, en nyt muista raekokoa. Ei kuitenkaan sitä ihan pienintä pölyä.
Jeba8
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 10:20, 12.03.2007
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Jeba8 »

Mulla saman tyyppinen kokemus initial sticseistä, yhdessä altaassa niitä käytin, bilteman hiekan pinnalle nousi koko ajan ihme mustanharmaata mössöä, kasvit sulivat ja lopulta vallisneria valtasi koko altaan. Ne napit saavat jäädä kauppaan minulta.
900l+720l+160l
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

No voi hitto :( Niitä on niin kovasti kehuttu ja mulla on iso purkki kaapissa... Uskoin, että ne riittäis pitkän aikaa...
Surku :(

Tietääkö kukaan, mikä tuon aiheuttaa?
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Mä olen initialsticksien suurkuluttaja. Jos karsin esim. vallisneriat niin jokaisen taimen istutan takaisin hiekkaan yhden sticksin kanssa. Sticksit toimivat niin kauan hyvin kun pohjalla on kierteisarmeija ja kun hiekkaa ei sekoita itse. Tosi hienon hiekan kanssa en ole kokeillut (0.8-1,2 mm yleensä ollut). Mustuminen kuulostaa siltä että pohja ei ole sekoittunut tarpeeksi ja on mennyt hapettomaksi.
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Pohjalla kyllä jyllää kierteisarmeija ja lisäksi on monnisia. Itse myös aika ajoin revin lyhentäessä köynnöstäviä pohjasta/ siirtelen kasveja, joten en oikein usko, että olisi tukossa... En tietenkään varma ole. Ei sieltä kyllä ilmakuplia nouse/ haise pahalle.
miuagua
Member
Member
Viestit: 390
Liittynyt: 11:25, 19.02.2006
Paikkakunta: Nastola, LAS

Viesti Kirjoittaja miuagua »

Initial sticks on yksi parhaita pohjaan laitettavia lannoitteita. Se ei leviä veden sekaan edes hienosta hiekasta jos ei ole aivan pinnan tuntumaan laitettu, eikä muutenkaan, vaan jää hiekan pinnalle josta on helppo lapota pois tai tökkiä takaisin pohjaan, jos sitä jostain syystä nousee ylös hiekan seasta.

Yksikään lannoite ei pilaa pohjaa, vaikka mössöksi muuttuisikin. Jos et halua mustan mössön nousevan hiekalle, niin älä sörki niitä rehuja. Lannoitteita nousee pinnalle joka kerta kun niitä kasveja revit, oli lannoite mikä tahansa.
llFiSull
Member
Member
Viestit: 396
Liittynyt: 10:07, 15.06.2005
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

miuagua kirjoitti:Initial sticks on yksi parhaita pohjaan laitettavia lannoitteita. Se ei leviä veden sekaan edes hienosta hiekasta jos ei ole aivan pinnan tuntumaan laitettu, eikä muutenkaan, vaan jää hiekan pinnalle josta on helppo lapota pois tai tökkiä takaisin pohjaan, jos sitä jostain syystä nousee ylös hiekan seasta.

Yksikään lannoite ei pilaa pohjaa, vaikka mössöksi muuttuisikin. Jos et halua mustan mössön nousevan hiekalle, niin älä sörki niitä rehuja. Lannoitteita nousee pinnalle joka kerta kun niitä kasveja revit, oli lannoite mikä tahansa.
Yhdyn kyseiseen kommenttiin. Minulla isot miekkakasvit oikein imevät kyseistä lannoitetta juuriinsa, eikä mustasta mönjästä ole tietoakaan. Jos nousevat pinnalle kasveja siirtäessä, ne saa helposti työnnettyä takaisin pohjalle. Oikein pitkäkestoista ja riittävää lannoitetta.
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
HomerXVI
Senior Member
Senior Member
Viestit: 597
Liittynyt: 20:19, 04.01.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Oliskos noista JBL kuulista hyvä kilpakumppani nuille tikuille?
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Joo, varmasti initialit on hyviä teillä joilla ne toimii. Mullapa ei tunnu toimivan. Uskonpa ettei se musta mönjä hyvää tee kasveille, kun kerran juuret muuttuu mustaksi mössöksi ja kuolee. Eikä uusia paljon kasva.

Kuulatkin on toiminut ihan ok, mutta ne levähtää aika kivasti aina veteen kun joutuu repimään kasveja irti.

Muutetaan sitten niin päin, jos lannoite ei pilaa pohjaa, niin mikä sen lannoitteen pilaa pohjassa?
Marjis
Member
Member
Viestit: 290
Liittynyt: 10:54, 11.03.2006
Akvaarioseurat: LAS
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

Mulla taas meni hermot initial stickseihin niin, että ikinä enää ei mun altaaseen tule. Hajoaa ihan mössöksi, ei todellakaan voi lisätä kasvien juurille enää jos altaassa on vettä. Tuntuu, että hajoaa mössöksi jos vaan on lähelläkään vettä, lisää siinä sitten altaseen jälkikäteen.
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Niin äkkiähän ne mössööntyy, mutta mä oon kyllä hyvin ehtinyt laittaa kun on kaatanut muutaman pöydälle, ottanut yhden kuivalla kädellä, antanut sen akvaariossa olevaan käteen, ja pistänyt tikun ennalta katsottuun paikkaan. Kuulostaa monimutkaiselta, mut ihan ok onnistunut :)
miuagua
Member
Member
Viestit: 390
Liittynyt: 11:25, 19.02.2006
Paikkakunta: Nastola, LAS

Viesti Kirjoittaja miuagua »

muiscu kirjoitti:Joo, varmasti initialit on hyviä teillä joilla ne toimii. Mullapa ei tunnu toimivan. Uskonpa ettei se musta mönjä hyvää tee kasveille, kun kerran juuret muuttuu mustaksi mössöksi ja kuolee. Eikä uusia paljon kasva.

Kuulatkin on toiminut ihan ok, mutta ne levähtää aika kivasti aina veteen kun joutuu repimään kasveja irti.

Muutetaan sitten niin päin, jos lannoite ei pilaa pohjaa, niin mikä sen lannoitteen pilaa pohjassa?
Lannoitteita ei pilaa mikään, mutta pohjan pilaa liian tiivis materiaali. Ja vaikka siellä kasvien juurilla mustaa mössöä olisikin, niin mikset antaisi sen olla jos pohja ei kuitenkaan ole mielestäsi tukossa? Monilla kasveilla (esim. melalehdillä) voi mennä istutuksen jälkeen pitkänkin aikaa ennen kuin rupeavat kasvamaan kunnolla. Ja mitä enemmän niiden juuria möyhitään, sitä kauemmin menee ennen kuin suostuvat taas kasvamaan.
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Jeba8 kirjoitti:Mulla saman tyyppinen kokemus initial sticseistä, yhdessä altaassa niitä käytin, bilteman hiekan pinnalle nousi koko ajan ihme mustanharmaata mössöä, kasvit sulivat ja lopulta vallisneria valtasi koko altaan. Ne napit saavat jäädä kauppaan minulta.
Mulla ihan samanlainen tuomio näistä tikuista, ei hyvä lannoite.
Mistä näistä tietää..
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Mut pakkohan niitä kasveja on siirtää puhtaammalle hiekalle kun kuolevat siinä mössössä :( Ja yritän pikkuhiljaa puhdistaa pohjaa siitä mustasta... Vai?
Kyse ei ole vain melalehdistä, vaan myös köynnöstävistä ja tiikerilumpeista jotka yleensä juurtuu aika nopsaan.
miuagua
Member
Member
Viestit: 390
Liittynyt: 11:25, 19.02.2006
Paikkakunta: Nastola, LAS

Viesti Kirjoittaja miuagua »

muiscu kirjoitti:Mut pakkohan niitä kasveja on siirtää puhtaammalle hiekalle kun kuolevat siinä mössössä :( Ja yritän pikkuhiljaa puhdistaa pohjaa siitä mustasta... Vai?
Kyse ei ole vain melalehdistä, vaan myös köynnöstävistä ja tiikerilumpeista jotka yleensä juurtuu aika nopsaan.
Syynä voisi olla sitten liian tiivis hiekka. Myös kasvien juuret tarvitsevat happea pysyäkseen kunnossa, ja jos sitä ei ole, eivät juuretkaan pysy hengissä. Tiikerilumme ei muutenkaan tunnu viihtyvän kovin hienolla pohjalla, ja köynnöstävät taas eivät varsinaisesti juuria teekkään.
Kannattaa kokeilla löytää kasveja jotka viihtyvät hienossa hiekassa, tai vaihtoehtona harkita hiukan karkeampaa hiekkaa.
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Kiitos paljon vinkeistä :) Mutta luulen, ettei ne osu tähän tilanteeseen...

Tiikerilumpeet voi oikein mainiosti, ne joiden juurelle ei tuota mustaa ole ilmennyt. En kaikkien juurelle ole muistaakseni vielä ehtinyt sticksejä laittaa.
Nuo mun köynnöstävät (hentorotala ja karttulehti) tekee muuten todella komeat juuret ja imee kunnolla ravinteita pohjastakin, paitsi siitä kohdasta missä mustaa on. Siitä rotalat kuolikin :|

Täytyy varmaan lopettaa sticksien käyttö... Etsiä jotain muuta tilalle.
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Viestit: 580
Liittynyt: 10:28, 25.09.2006
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

muiscu: mitkä kasvit muuttuu juuristaan mustaksi?
Mä melkeinpä imaisisin sen kohdan pois ja laittaisin sen montun tilalle uutta hiekkaa.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Tiikerilumme, eri melalehdet, hentorotala, karttulehti... Kaikki joiden juurella on mustaa mössöä. Sitä mössöä löytyy muualtakin kuin kasvien kohdalta, siksi uskon sen olevan kasvilannoitetta. En siis usko, että juuret menisivät ensin pilalle ja tuottaisivat sen mustan.

Mä olenkin yrittänyt puhdistaa pohjaa siitä mustasta :) Ei kait se muu auta... Ottaa vaan päähän ko täys purkki olisi sticksejä, ja kun uskon niiden olevan hyvä lannoite... Mutta pakko kai myydä poies.
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1022
Liittynyt: 06:58, 25.08.2003
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja rsy »

Jeba8 kirjoitti:Mulla saman tyyppinen kokemus initial sticseistä, yhdessä altaassa niitä käytin, bilteman hiekan pinnalle nousi koko ajan ihme mustanharmaata mössöä, kasvit sulivat ja lopulta vallisneria valtasi koko altaan. Ne napit saavat jäädä kauppaan minulta.
Mustaa mössöä ja juurien hajoamista tapahtuu minullakin. Hiekkana Biltsun karkeampi. Lannoitteena Tetran Cryptoa ja Seachemin Flourish nappeja. Onnittelen itseäni p*skan hiekan valinnasta. Vai mistä se oli?
-=Rami=-
_________________________________________________
MonsterFishKeepers
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Miksi sä epäilet, että syy on hiekan?
tantrum
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 20:44, 06.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tantrum »

Meikän altaassa pohjalla Tetran complete substraattia ja päällä hienoa hiekkaa, kasvien juurien kohdalla Initial sticksejä jotka laitoin ennen istutusta , myöhemmin lisätty Seachemin nappuloita ja Tropican kapseleita roimasti. Pohja siinä kunnossa että menee puoli allasta mustaksi jos kaivelee varomattomasti.
Kierteisiä löytyy, mutta pallokalat kyllä verottavat niitä, eli kanta ei kovin suuri.
Miekkakasvit ja rusolehti kasvaa hulluna. Tiikerilumpeet ja pensasojakaalit kukkii jatkuvalla syötöllä, jälkimmäistä saa harventaa jatkuvasti.

Mutta jos lisään jonkin uuden kasvin altaaseen, se lähes aina menee aluksi todella huonoon kuntoo ennen kun alkaa viihtymään. Uusista rusolehdistäkin lähti lähes kaikki lehdet ennenkun alkoivat kasvamaan, pari kuukautta myöhemmin kasvavat riesaksi asti. Nyt kyllä näyttävät komeilta kun on 15cm latvasta viininpunaisia.

Eli en kyllä usko että ongelma olisi lannotteissa vaan jossakin muussa, esimerkiksi jonkin ravinteen puutos, kuten raudan. Vaivasi nimittäin omaa allastani jokin aika sitten, kunnes ostin testin ja pääsin ongelman ytimeen ja lisäsin raudan annostusta roimasti.
720 l Malawi + 300 l Tanganjika + 96 l Rio Meta + 96 l Malawi poikas-allas + 96 l Tanganjika poikasia + 120 l Malawi poikasia +25 l evakkola
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Raudan puute pohjassa vaiko vedessä? Vai molemmissa?

Mulla on pohjassa rautanauloja jotka on kyllä aika kiitettävästi hävinny ajan kanssa... Nestemäisenä lisään PMDD:tä, luulisin, että siinäkin on rautaa.

Mulla tuli noi sticksit kasvien jälkeen, eli suurimmalla osalla kasveista oli jo kunnon juuret. Jotenkin ne ei sitten kai ole tottunut stickseihin tjtn?
Skerries
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 09:19, 12.02.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Skerries »

Mulla on vuosien käytön jälkeen vaan hyviä kokemuksia stickeistä.
Tottakai ne hajoa vedessä puruksi ja mustaksi mössöksi.
En ymmärrä miksi se olisi ongelma. Varsinkin kierteissarvet myllertäessään pohjaa nostavat sitä mössöä ajoittain myös pinnalle, mutta ei siitä haittaa pitäisi olla eikä ole ollutkaan.

Kasvien juuretkin kuolevat aikanaan samoin kuin kasvien lehdet lajista riippuen ja niiden tilalle kasvaa sitten uusia.

Haiseeko akvaario sitten pahalta? Pilaantunut pohja nimittäin haisisi.

Osoittaisin syyttävää sormea jonnekin toisaalle, mutta eihän niitä stickejä tietenkään pakko ole käyttää.
If you want the rainbow, you gotta put up with the rain. - Steven Wright
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Ei haise pohja.

Olen mä yrittänyt miettiä mistä muusta se voisi johtua kuin stickseistä, mutten vaan keksi :| Ainoastaan ne juuret menee mustiksi jotka on kosketuksissa "mustaan mössöön". Yleensä juuret kuolee menemällä ruskeiksi, ja samaan aikaan kasvaa uusia juuria. Edes alkuja on aina ollut näkyvissä....

Ehdotuksia mistä muualta sitä vikaa hakisin? Miul o ideat loppu.
Marjis
Member
Member
Viestit: 290
Liittynyt: 10:54, 11.03.2006
Akvaarioseurat: LAS
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

Et ole altaaseesi lisännyt esim tammenlehtiä? Omasta kokemukesta tiedän, että ne menevät aivan mustaksi puruksi jos pääsevät hajoamaan altaassa kunnolla.
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”