Akvaariovesi ja orkidea

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Jessu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jessu »

Juuri noin, vaikka voi sen veden kuivata lehtiruusukkeesta esim. taitellun talouspaperin kulmalla. Itse en upota kasveja ämpäriin, koska taudit ja ötökät voivat levitä kastellessa samalla vedellä useita kasveja. Käytän kastelussa pakasterasioita: kasvi rasiaan ja vettä perään. Tällaiseen upotuskasteluun menee tietysti enemmän vettä, mutta on minusta jotenkin turvallisempaa.

Orkideakuume on vaarallinen tauti, kun se pääsee valloilleen: parantuminen on vaikeaa. Itse olen harrastanut orkideoja noin 7 vuotta, ja nyt kotona elelee n. 70 orkideaa, sekä hybridejä että luonnonlajeja.
Kannattaa muuten tutustua Suomen orkideayhdistykseen:
http://www.suomenorkideayhdistys.fi
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

Minäkin olen noita harrastanut ja harrastan vieläkin. Vuodesta 92 lähtien, joten on noita tullut tapettua jonkun kappaleen, huokaus. Eli kantapään kautta opittua.

Ei ne kasvit ole kovin nuukia vedenlaadun kanssa, paitsi jos asuu siellä missä on erittäin paljon kalkkia vedessä. Helsingissä ei oikein ole mitään syytä tehdä puhdistusriittejä veden kanssa. Suurin ongelma veden kanssa on, että noita mineraaleja/suoloja pääsee kertymään kasvualustaan. Sen hoidan kuntoon viemällä kasvit hanan alle, eli ei siis kasvia, mutta alusta, joka saa kunnon huuhtelun. Näinhän se luonossakin menee. Sade tulee ja huuhtelee kaiken. Jos kastelussa menee kasvikin märäksi niin talous tai vessapaperilla kaikki paikat kuiviksi. Luonnossa tuuli kuivattaa kasvit sateen jälkeen. Alustaakin kannattaa välillä kuivattaa, ettei se liian nopeasti mene muussiksi ja tukehduta juuria.

Jos pintajuuret ovat jatkuvasti valkoisia vaikka vettä on kaadettu niiden päälle, niin silloin juuri voi olla kuollut. Märkä juuri muuttuu vihreäksi. Kokeile, jos juuri tuntuu ontolta ja kuivalta. Mikäli näin on niin kannattaa vielä tarkistaa onko juurenpää kunnossa, joskus kasvia ei haittaa tuo välionttous, kunhan juuren sisälanka/suoni on kunnossa. Jos juuri on kuiva/mätä kärkeen asti niin napsi se pois. Ei kasvi kuolleella juurella tee mitään. Juuria kuolee silloin tälläin, tämä ei ole pahempi ongelma. Suurempi on, jos uusia ei tule.

Samaan veteen ei kasveja kannata upottaa, se on paras ja äärettömän tehokas tapa siirtää ötököitä kasvista toiseen. Jopa myrkytysupotuksessa tulee taatusti siirrettyä levossa olevaa ötökkämunaa seuraavaan kasviin. On tämäkin koettu. Silloin oppi, että terveet myrkytetään ensiksi ja sitten jo ne ötököitä saaneita. Viikon välein monta kuukautta. Kunnes viimeinenkin sukupolvi on tuhottu. Eli vinkki: uudet kasvit karanteeniin mielellään puoli vuotta ennen kuin niitä esitetään vanhoille kasveille.

Moni orkidea kasvaa niin että lehdet roikkuvat kasvupisteestä alaspäin, joten vettä ei jää tyveen. Ihminen nyt jostakin syystä haluaa pakottaa Nopsat ja muut orkideat kasvamaan ylöspäin, mikä ei ole niille luontaista. Oksilla tai rungoilla ne roikkuu. Joten kun niitä suihkuttaa, niin vesi ei valukaan niin kuin homma kuuluisi lehteä pitkin lehden kärkeen vaan tyveen, jolloin tiedossa on ongelmia. Jos veteen sekoittaa alkoholipitoista ainetta, niin vesi haihtuu paremmin, eikä jää yhtä pitkäksi aikaa bakteereja ja sieniä keräämään. Alkoholi tuntuu myös toimivan ötökkähävittäjänä. Hyvää kossua ei tosin kannata haaskata, vaan Sinolikin käy. Sitä ei vieraatkaan yritä juoda.

Jos orkidea on joutunut kylmään esim. kotikuljetuksessa, niin silloin juuret voivat kuolla. Vetokin aukinaisesta ikkunasta voi aiheuttaa saman. Veto voi aiheuttaa lehden tiputuksen. Yhdistettynä tyviin jääneeseen veteen niin kestänee kaiketi viikon ja kasvi on menetetty.

Niin kuten Dannykin mainitsi, niin rahkasammal on monen kasvin pelastaja. Jostakin syystä se herättää orkidean kasvuinnon ja tuottaa paljon uusia juuria. Eli, jos on käynyt hassusti ja kasvilta on mennyt kaikki juuret, niin putsatkaa kaikki kuollut pois, kenties laimennettu viinasumutus ja tarkka kuivatus hetken kuluttua ja sitten (muovi)ruukkuun mikä on täytetty sammaleella. Sammal saa olla "juuret" vedessä, mutta pelastettava kasvi ei. Sammal on pidettävä märkänä ja kasvi lämpimässä. Ei suoraa auringonpaistetta, se näännyttää toipilasta. Muovipussi voi olla hyväksi, mutta silloin riski kasvaa, että haihtuvaa vettä kertyy tyviin. Ja sammaltakin pitää huuhdella hyvin, ettei siitä sitten tule joku kotilo popsimaan uusia juuria... Ja ottakaa siististi luonnosta sammalta, ei mitään järkyttäviä suonraiskauskeruukeikkoja...

Kukkavanaa ei tarvitse leikata kukinnan loputtua. Jotkut suosittelevat osittaista leikkaamista, se voi nimittäin saada aikaiseksi uuden kukinnan. Minusta se on turhaa ja näännyttä kasvin. Kasvin pitää saada levätä kukinnan jälkeen. Saksia pitäisi aina pestä (ennen ja) jälkeen, kun suorittaa kasvin typistämistä. Orkideoissa on viruksia ja muita pöpöjä (ei tartu ihmiseen!) ja ne liikkuvat kätevästi kasvien haavanesteen kanssa seuraavaan kasviin. Eli aina kuumaan/kiehuvaan veteen ja pesuainetta. Tiskikone ja tuli on parasta, jos on varma että kasvi on sairas.

Ja sairaita kasveja ei kannata kauan paapoa, jos näyttää oikealta taudilta. Minä paapoin yhtä kasvia vuoden verran, enkä tyhmä tajunnut/halunnut uskoa, että kyse oli oikea tauti. Lopputuloksena oli että noin kaikki kasvit saivat sen ja niistä melkein kaikki ovat kuolleet. Voin kertoa, että tuli ihan sikakallis opetus. Harrastus meinasi loppua siihen, kun suosikkinopsani kuoli viime vuonna (vuonna 92 hankittu). Mutta en ole vielä luovuttanut kaiketi, kun raahasin 5 uutta kasvia kotiin. Tosin en yhtään nopsaa...

Ja viimeinen vinkki vielä: Ottakaa selville orkidealajin vaatimuksista ennen kuin hankitte. Noillakin on eri tarpeita. Esim. Cymbidium haluaa viileätä, kuten Milteonopsis (osa on virheellisesti nimetty Miltonioiksi). Jotkut tarvitsevat todella paljon valoa mutta myös runsaasti ilmanvaihtoa (tai tulee paistettu kasvi), toiset haluavat olla varjossa. Jotkut vaativat vettä paljon ja toiset hyvin vähän. Jotkut suuttuvat, jos ruukkua koskettaa ja toiset taas pitää istuttaa jatkuvasti. Internetissä löytyy paljon tietoutta ja toki myös kirjoista. Ihan kuten akvaariokirjoissa, niin uutta tietoa saadaan jatkuvasti lisää, joten kaikkea infoa pitää tarkistaa ja mielellään monelta eri taholta.

Ja jos pimahdus näihin ihaniin kasveihin on täydellistä niin tulkaa mukaan orkideayhdistykseen. Sen jälkeen paluuta ei enää ole... :D
herle
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja herle »

Olipas harvinaisen monipuolinen ja kiinnostava vastaus aco:lla moneen edellä esitettyyn asiaan. Olen harkinnut jonkin aikaa orkidean ostamista. Se on kyllä tosi kaunis kasvi. Täytyypä miettiä, minkä kasvin ostaisi kotiin :)
P.hystrix rausku uiskentelee altaassa.
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

Noita lajeja taitaa olla 100.000+ joten on mistä valita! :D Mutta onneksi kaikkia ei kaupoissa ole tarjolla, ainoastaan sellaisia jotka kiinnostavat ostajia ja niistäkin ihan vain pieni osa. Jos haluat/te ihmetellä mitä on olemassa ja myös pika"hoito"tiedon kera, niin suosittelen tätä sivua:
http://www.orchidspecies.com/
Sivustoa on ylläpitänyt useamman vuoden eräs sinnikäs kaveri. Jottei nyt ihan henki menisi katsellessa kaikkia niin suosittelen
C - cattleya, cymbidium, coelogyne
L - laelia
M - miltonopsia, miltonia
O - odonttoglossum, oncidium
P - phalaenopsis, pragmipedilum, pahpiopedilum
Z - zygopetalum
Noita meinaan löytyy ainakin välillä kaupoista.

Ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan. Nopsat ovat tosi helppoja, kun tietää nuo niksit. Ja kaikki arvostavat varmaan, jos akvaario on lähettyvillä. Ilmankosteus on kasveista oikein mukavaa. Kastelin minä näitäkin akvaariovedellä, kun muistin akvaariovettä jättää tätä tarkoitusta varten, mutta harvemmin. Tosin olen nyt neuroottinen sen tappotaudin takia, enkä oikein uskalla tätäkään enää. "Jos se vaikka oli joku akvaariojuttu joka sen aiheutti..." :roll:
Cofu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cofu »

acolla kun tuntuu olevan kokemusta noista orkideoista niin annappas pari vinkkiä.

Omissa phaleissa ja dendrossa vilistää nyt jos jonkin näköstä menijää, eikä asiaa kyllä nyt auta yhtään se että olen hölmönä kastellut ne samassa vedessä. Kerran olen jo pohjat vaihtanut ja toluliuoksessa uittanut, ja toki samassa kaikki. Argh!

Tänään meni kastelun yhteydessä hermo ja uhmasin kohtaloani kiikuttamalla jokaisen nanohetkeksi parvekkeelle ja suihkutin nuo substralin hyönteiskarkotteella. Ennen seuraavaa kastelukertaa ajattelin taas uusia nuo pohjat ja lilluttaa kasvit jossain myrkyssä. Mistään ei vaan ole selvinnyt esimerkiksi tuo toluliuoksen suhde, paljonko on tarpeeksi ja mikä on liikaa? Vai hiivinkö salaa ukon viinakaapille ja annan noille kossua :mrgreen: ?

Kasvit kuitenkin voivat hyvin siihen nähden, että karikkeissa vilistää ei sinne kuuluvia alivuokralaisia. Dendro tekee uutta bulbia raivon vallassa, pikkuphale kasvattelee keikiä ja juuria, ja isompikin uusia juuria suurella innolla. Yleensäkkin näyttävät hyvin voivilta, uusia terveän vihreitä pulleita juuria, uusia kiinteitä lehtiä, vanhat jämäköitä ja vihreitä.

Siis what to doo? Mänee järki noidenkin kanssa ja lisää mieleni halajais. En silti kyllä kotiin kanna yhtään lisää ennen kuin nuo on virallisesti pug free.
Ex-nick: Cofeingirl
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

kasiko kirjoitti: Ja ihan aiheeseen liittyen, olen kasvattanut perhosorkideoja ihan ilman kaarnaa lasisessa ruukussa. Ruukku täyteen vettä ja annetaan olla, sitten kun vesi on "juotu", jätetään pariksi viikoksi orkidea kuivilleen ja sitten taas kastellaan. Kasvaa komeasti, jos käyttää hiukan akvaariokasvilannoitetta. Ruukku kannattaa pestä aina silloin tällöin ja voipi juurten joukkoon laittaa hiukan puuhiiltä, ettei iske home.
Tämä jäi kiinnostamaan. Siis tarkoittaako tämä tosiaan sitä, että orkidea laitetaan ihan suoraan veteen siis vesiviljelyyn? Ruukun pohjassa ei varmaan saa olla reikää...
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

Osaatko, Cofu, kertoa mikä siellä vilistää??? Ei kuitenkaan villakirva eikä kilpikirva? Todennäköisesti ripsiäinen? Kokeile siihen 2% sinolia ja vaikka 2-5% mäntysuopaliuos sen kanssa. Olisikohan tolulla sama suhde? Kossua on otettava pikkuisen enemmän, mutta huomaa, että jäät todennäköisesti kiinni, kun kuuri on toistettava pitkään.

Huuhtele ensiksi kasvit läpikotaisin suihkun alla (lähtee suurin osa ötököistä). Sen jälkeen suihkutat jokaisen (aivan jokaisen!) kasvin pinnan valuvaksi ja annat kuivua (suihkualtaassa/kylpyammeessa). Ennen kuin viet takaisin pyyhit sinoli- tai toluliuoksella kukkalaudan (ettei sinne karanneet pompi takaisin kasviin). Tee näin kerran/pari kertaa viikossa kuukauden tai kahden verran. Sitten katsot riittikö? Niin ja mielellään kaikki kasvit, muutkin kuin orkideat. Hyvä asia on tietenkin ettei tarvitse kastella, kun menee kaikki märäksi siinä samalla... :roll: Varmista, ettei kasvit jää seisomaan veteen! Jonkinlainen pieni tuuletin voisi olla hyväksi. Olet muuten selvästi tulossa orkideamaaniseksi! :mrgreen:

Nirppu: Kyllä tuota vesiviljelyä on orkideoidenkin kanssa harrastettu. Osa jopa onnistuu sen kanssa vallan hyvin. Jotkut jopa loistavasti, mutta se vaatii paneutumista ja huolellisuutta. Jotkut kasvatusalustat on kehitetty tällaista vesiviljelyä varten (lasivilloja). Jotkut käyttävät lecasoraa ja jotkut eivät mitään. Osa orkideoista viihtyvät parhaiten ilman ruukkua, esim. Vandat ja vastaavat. Itse olen yrittänyt joitakin menetelmiä ja on mennyt surkeasti. Nyt minulla on joitakin tautisia kasveja paljasjuurisina tulppaanimaljakoissa, että olisi "steriilimpi" ympäristö. Menevät takaisin kasvatusalustaan, mikäli toipuvat. Eli tuosta kasvatusmenetelmästä minulla on vain ja ainoastaan huonoja kokemuksia, en osaa kertoa miten homma kuuluisi tehdä.

Olen muuten kuullut että joku kehui pitäneensä orkideoita akvaarion lampun päällä lämmön takia. Siemenestä kasvatetut kasvilapsukaiset ovat siitä pitäneet.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

aco kirjoitti: Nirppu: Kyllä tuota vesiviljelyä on orkideoidenkin kanssa harrastettu. Osa jopa onnistuu sen kanssa vallan hyvin. Jotkut jopa loistavasti, mutta se vaatii paneutumista ja huolellisuutta. Jotkut kasvatusalustat on kehitetty tällaista vesiviljelyä varten (lasivilloja). Jotkut käyttävät lecasoraa ja jotkut eivät mitään. Osa orkideoista viihtyvät parhaiten ilman ruukkua, esim. Vandat ja vastaavat. Itse olen yrittänyt joitakin menetelmiä ja on mennyt surkeasti. Nyt minulla on joitakin tautisia kasveja paljasjuurisina tulppaanimaljakoissa, että olisi "steriilimpi" ympäristö. Menevät takaisin kasvatusalustaan, mikäli toipuvat. Eli tuosta kasvatusmenetelmästä minulla on vain ja ainoastaan huonoja kokemuksia, en osaa kertoa miten homma kuuluisi tehdä.
Eli taitaa olla viisaampaa pitää tuolla kaarnamullassa nuo perhoset.

Miten muuten tuo kymbidi viihtyy tavallisessa huoneilmassa, kun luin aiemmasta viestistäsi, että se vaatisi viileämpää lämpöä? Kannattaako sitä edes kokeilla, jos lämpöä on tasaisesti ainakin 23 astetta? Sellaisen perään olen välillä haikaillut...
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

Cymbidiumiä on eri sorttisia ja joku harva niistä voi viihtyä. Siis, kun luonnonlajeista puhutaan. Mutta kaupassa löytyvät hybriidit ovat tod.näk. kaikki kylmää vaativia. Eli älä ota. Itsekin olen toiveikkaasti halunnut tällaista kasvia, pari kolme on ollutkin. Ne ovat siirtyneet täältä kompostiin kiituuttaen ensiksi vuoden pari. Se on aika karseata seurata, kun kasvi yrittää ja yrittää, jos ilmasto paranisi taas sen haluamaksi, ja lopulta luovuttaa viimeisten voimien loputtua. Jos sinulla on tarjota kylmää ikkunaa, esim. näitä uusia ikkunoita yläritilän kera mistä tulee kylmää, niin voisi ehkä kenties mahdollisesti onnistua jonkinlaisella ikkunakaapilla, mutta en lupaa mitään.

Kasvit muuten viihtyvät paremmin, jos yöllä on pikkuisen viileämpää kuin päivällä. Useimmilla meillä on näin kotona, mutta jos on jokin hysteerisen hyvä lämmönsäätelijäkoneisto kotona, joka osaa pitää lämpötilan todella samassa astelukemassa, niin menee vaikeaksi jo kaikkien kasvien kanssa.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Joo, ei ole sellaista ikkunaa, joten kauppaan saa siis jäädä. Kiitos, kun estit virheostoksen!

Kaksi perhosta mulla tuossa "kituuttaa". Toinen tekee parhaillaan uutta kukkavanaa, joka kasvaa kyllä tosi hitaasti. Mitenkähän monta kuukautta tuo vanankasvatus oikein kestääkään?
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

Heh, kuukaudesta varmaan vuoteen... Sekin on kiinni minkälainen hybridisekoitus se sinun kasvisi oikein on. Keltaiset taitavat olla hitaampia ja joskus jopa jättävät homman kesken (kokemuksen syvä rintaääni). Mutta ei pidä hermostua, kyllä ne joku päivä yhtäkkiä heräävät, kun niiden mielestä kukkiminen onkin paikallaan. Ja silloin kukkivat useimmiten harvoilla kukilla mutta uskomattoman sitkeästi. Ja kannattaa tutkailla onko kukissa tuoksua. Jotkut tuoksuvat vain tietyn osan päivästä (aamulla, päivällä tai illalla).

Lisävalo on muuten hyvä idea talvisin, silloin kukinnasta tulee yleisesti parempi. Kasvikaan ei järkyty niin paljon keväällä, kun valoa yhtäkkiä tuuppaa hurjasti lisää. Eli joku putki ajastimella varustettuna roikkumaan ja putken alle niin paljon (kirputtomia) orkideoita kuin suinkin saa mahtumaan... :mrgreen: Loppukeväästä alkusyksyyn ei kannata tuhlata sähköä, jollei putken töpseliä vaihda tuulettimen töpseliin...
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ahaa! Viestistäsi voin päätellä, että viime kesänä asennetusta ilmalämpöpumpusta tykkää muutkin kuin vain ihmiset ja kalat [;)]

Tällaiset ne mun orkideat muuten on. Kuvassa 2 oleva muistaakseni on se, joka on nyt sitä kukkavanaa on leiponut jo monta kuukautta. Joku kellertävä (pilkuin) tuo on väriltään...

Kuva

Kuva
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

Hankkiudu heti eroon noista kasveista ennenkuin joudut häpeämään! Minä voin auttaa ja ottaa ne hoitooni... [;)] :mrgreen:
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Vähän mua oikeasti hävettääkin, kun joudun kuvista niiden kukkia ihailemaan. Valkoinen on tainnut kukkia uudelleen, mutta tuo toinen ei ole vielä moista esittänyt. Oli vaan tosissaan tuuria, kun löysin noin kauniin markettikukan.
Cofu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cofu »

aco, en oikein tiedä mitä nuo ovat. Vaikka kuinka kuukkelia kiduttaa niin ei tunnu löytyvän saman näköistä väkeä.

Ötökät ovat ehkä maks 2mm mittaisia, valkoista paperia vasten harmaita, pieniä vipeltäjiä. Uivat äärettömän kätevästi kasteluveden pinnallakin ja lusikalla lipikoin niitä sitten raivon vallassa pois. Olisikohan nuo mahdollisesti tulleet akvaariosta, kukat nimittäin viettävät talvea altaan reunoilla elohopeiden valosta nauttien ja allas kun on auki niin sielä pinnalla loikkii niitä jotain, en muista mitä, öttiäisiä. Toisaalta nuo orkideoissa olevat eivät hypi mihinkään. Varsinaista kirppuongelmaa ei siis kuitenkaan kait ole.

Eli siis väännetään rautalangasta, ensin uitan nuo läpimäräksi suihkun alla, sen jälkeen suihkupullolla sumuttelen tolua niskaan ja annan valua "kuivaksi", niinkös? Pelkällä tolulla voi varmaan pyöräyttää suojaruukut. Tuosta rääkistä nuo vasta tykkäävätkin, saa nähdä sanooko ainakin dendro itsensä irti kun juuri uutta bulbiaankin kasvattelee. Ei sillä, aina oppii uutta ja olen siihen varautunut että muutama menetetty sielu saatetaan saada ennen kuin alkaa homma kantapään kautta rullaamaan.

Jokaiselle siis nyt omat uittoaltaat ja lisää järvivettä mökiltä. Olen siis kastellut nuo ihan järvivedellä. Sillä äitinikin on saanut nuo menestymään, joten samoja kikkoja käytetään tässäkin talossa. Kunhan ensin nauttivat jonkin aikaa kaupungin vedestä toluhöysteellä.
Ex-nick: Cofeingirl
Piipukka77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piipukka77 »

Kannattaa kaupoissa niitä juuria katsellessa kiinnittää huomio siihen juuren kärkeen, jos se juuren kärki on sen näkönen että sieltä ois tulossa "pallo" ulos se on hyvä, kasvussa oleva juuri.

Kerrattain euromarketissa eräs vanhempi nainen tonki orkideoja ja lopulta otti sen huonoimman mitä ottaa saattaa ja ystävällisesti hänelle sanoin että jos voin sanoa niin älä ota näistä yhtäkään, iloa riittää ehkä viikoksi.
Kaikissa juuret todella huonossa kunnossa ja kukkavanat, nojaa, kuolleita.

Itse ostan kaikki orkideat kukkakaupoista koska siellä on asiansa osaavat työntekijät.
Eläimellinen emäntä;on koiraa,on kissaa ja nyt vielä allas ja karvanaamainen ihana mies <3
Tinja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tinja »

Ihanaa mikä keskustelu löytyi!!!!

Täällä kanssa yksi orkideoihin hurahtanut, orkideoita on ollut jo yli 5 vuotta eikä loppua näy.
Tällä hetkellä kukkii kaunis Phalaenopsis luddemanniana jonka kukintaa olen odottanut kolme vuotta :D Täytyypä joskus laittaa kuva.

Minulta löytyy myös "orkideakaappi" (n. 100l terraario) :mrgreen:

Aiheessa pysyäkseni: minäkin kastelen kalankakkavedellä :D

Ei muuten kaikissa kukkakaupoissa ole osaavia henkilöitä, netistä voi ostaa harrastajalta parempia...
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

Minäkin olen välillä noiden jämäpöytien ympäri hyörimässä. Kunhan hintalappu kertoo ettei ole enää normaalihinta. [;)]

Cofu: Siiroilta kuulostavat. Juu noihan sen voi tehdä. Ja sitten toistat ja toistat. Ja toluspray oli laimennettu, eikö vain? Ruukkuja voi sitten tositehoista käyttää, nehän eivät ole herkkiä. Itse laittaisin laimennukseen kyllä tipan jotakin alkoholia sekaan, mutta minä olen aika raaka noissa touhuissa. Ja varaa vaikka se spraypullo mukaan sinne suihkutukseen, kun vesi on altaasta valunut pois niin voit suihkuttaa allasta, että siellä olevat siirat kuolisivat...
mayawi
Member
Member
Akvaarioseurat: http://porinakvaariokerho.aqua-web.org/ ... nkohtaista

Viesti Kirjoittaja mayawi »

Mitenkäs orkkideat ovat viihtyneet monimetallien paahteessa..?
Ja jos on viihtynyt niin mikä lajike..?

-M-
sos-84
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

http://kuvablogi.com/blog/5069/7/

Tuolta löytyypi meikäläisen Phaleanopsikset.
Kukinta on nyt jo ohi, jonkinasteinen "tauko" näyttäisi olevan kasvussa meneillään. Ei minkäänlaista muutosta ole havaittavissa, paitsi kukkavanat kuivaa pois...
Noo pitää malttaa vaan odottaa, toivottavasti intoutuvat kasvattelemaan lehtiä ja juuria, kun eivät mitään isoja puskia vielä ole. Hakkeen vaihdoin jokaiselle heti kukinnan päätyttyä, sen verran oli maatuneen näköiset tavarat ruukuissa.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
hj60
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Mulle eräs nainen sanoi ,että laita läpinäkyvään ruukkuun sillä juuret tarvii valoa ja jos kerran on akvaario niin sen päälle tykkää kosteasta ja vettä ei saa olla pohjalla koska juuret kuolee jos laittaa kiviä alus lautaselle niin sinne valuu ylimääräinen vesi jos sitä sattuu valuun.
Itse tein niin olen kastellut aijemmin akvaariovedellä mutta nyt en uskalla ku noi ph pomppii saaskatsoa miten käy kuoleeko koko kukka! :P
Toivottavasti ei.
Lightforce
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lightforce »

Elikkä orkidean läpinäkyvää muoviruukkua ei kannata laittaa enää mihinkään koristeelliseen päällysruukkuun?
Itse ostin Phalaenopsiksen ja sen juuret tunkevat ruukun pohjan rei'istä läpi, mitä niille pitäisi tehdä? Kukassa on kaksi kukkavartta, ainakin viisi kukkaa auki ja muutama nuppukin.
Mitenkäs hake vaihdetaan, jos se näyttää menneen vanhaksi? Kaikki vanhat hakkeetko vain nypitään juuristosta pois ja tuikataan kasvi uuden hakkeen sekaan ruukkuun?
Kyseessä on ensimmäinen orkideani ja yritän pitää sen mahdollisimman pitkään hengissä. :D
340 l seura-akvaario (loistobarbit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
hj60
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Elikkä orkidean läpinäkyvää muoviruukkua ei kannata laittaa enää mihinkään koristeelliseen päällysruukkuun?
Niin se kaamean näköinen ruukku mikä itsellänikin on niin se vaan ei mitään kaunista koriste ruukkua!
Itse ostin Phalaenopsiksen ja sen juuret tunkevat ruukun pohjan rei'istä läpi, mitä niille pitäisi tehdä? Kukassa on kaksi kukkavartta, ainakin viisi kukkaa auki ja muutama nuppukin.
Mulla oli ihan samallai ja kun laitoin sen tuohon aluslautaselle kivien päälle niin nyt juuret on lautasella sitä en tiedä mitä niille pitäisi tehdä mutta ite ainakin annan olla ovat kivan näköisiä.
Mitenkäs hake vaihdetaan, jos se näyttää menneen vanhaksi? Kaikki vanhat hakkeetko vain nypitään juuristosta pois ja tuikataan kasvi uuden hakkeen sekaan ruukkuun?

sehän pitää sittten joskus vaihtaa isompaan ruukkuun mutta sitä en tie koska munnon neuvo sitten ku juuret tulee niin ulos että ei purkkia näy! :D itsellään julmetun vanha ja iso orkkidea
Tinja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tinja »

Orkideat eivät välttämättä vaadi sitä läpinäkyvää ruukkua, itse suosin saviruukkuja koska niistä ylimääräinen kosteus haihtuu helposti pois. (Suosittelen saviruukkuja kaikille innokkaille kastelijoille :mrgreen: )
Kaupan muoviruukussa tulleet orkideat laittaisin joko lasiseen orkidearuukkuun tai ihan vaan johonkin keraamiseen suojaruukkuun jotta pysyisivät paremmin pystyssä.

Tässä kuvia Phalaenopsis luddemannianasta:
http://i269.photobucket.com/albums/jj78 ... 070917.jpg
http://i269.photobucket.com/albums/jj78 ... 070907.jpg
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

Todellakin, niin ei niitä ole pakko pitää läpinäkyvässä ruukussa, mutta on helpompi seurata, että kasvualusta ja juuret ovat kunnossa. Istutus lasiruukkuun en suosittele, koska lasi tuntuu myös orkidealle kylmältä ja kasvi voi ruveta voimaan huonosti. Itse reijitän (muovi)ruukkuni kyljistä, jolloin ilmaa pääsee sieltäkin.

Ei noita kasveja tarvitse istuttaa joka vuosi. Minä istutan, jos näkyy selvästi että nyt on jokin huonosti. Jos kasvi voi hyvin, se saa olla siellä. Jos kasvia häiritsee, se voi lopettaa kukkimisen pitemmäksi aikaa. Istutus kannattaa tehdä talven loppuvaiheessa, ennen kuin juuret alkavat kasvamaan (tuoreet vaalean vihreät kärjet). Jos kasvu on jo alkanut, on parempi jättää touhu.

Juuret menevät/kasvavat sinne minne niitä lystää. Ja juuri ulos noista pohjareijistä tai mistä reijästä hyvänsä. Ei niille juurille kannata mitään tehdä. Kasvi voi jopa närkästyä, jos niille yrittää jotakin ihmeellistä. Annatte vain niiden olla niin hyvää tulee. :D

Ja nopsan kasvialusta voi muodostua monesta, mutta itse harrastan kalkitsematonta turvetta, sammalta, männyn kaarnaa pieninä paloina, lehtipuun hiiltä pieninä paloina. (Pieni pala on n. 1cmx1cm.) Pohjalle lecasoraa ja saviruukun sirpaleita. On paljon muutakin laitettu kuten korkkipaloja, styroxia, vaahtomuovia... Mutta kun vanhan rojun tyhjentää pois, on helpompi kaataa se biojätteeseen, kun on kalastanut pois lecan ja sirpaleet ja kaikki muu on biojätettä. Vaahtovuovi tuntuu myös kuristavan juuren, olen löytänyt monta juurta, jotka olivat kuolleet heti siitä kohdasta missä se on kasvanut vaahtomuovipalan läpi. :frown:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”