Aloittelijan kysymykset

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

jhr
Starting Member
Starting Member

Aloittelijan kysymykset

Viesti Kirjoittaja jhr »

Moi,
Olen tässä harkinnut meriakvaariota kuukauden verran ja esim eilen luin tätä foorumia tuonne puoleen kahteen (ja kasiks töihin :| ). Tuo FAQ on todella hyvä mutta olisiko mahdollista siihen ketjuun kerätä kaikki aloittelijalle tarpeellinen? Kaikkea tietoa kyllä löysin mutta ne oli hajallaan ympäri foorumia. Todella hyvää tietoa löytyi, esim. hintoja jne. Jos ne kaikki käyttökelpoinen olisi samassa kohtaa niin ei tarvitsisi kysyä tyhmiä kysymyksiä uudelleen ja uudelleen. Vaikka olen selannut näitä sivuja nyt kait yli viikon silti jotain on vilahtanut silmien ohi. Myös FAQ:ssa voisi olla kaikenlaisia linkkejä.

Esimerkiksi tätä en löytänyt mitään....
Voiko akvaarionn lisätä vähitelleen elävääkiveä vai pitääkö kaikki ostaa kerralla?
Ja esim piirustus missä "kädestä pitäen" näytetään elävänkiven "asennusojeet" ja myös korallien jne.
Myöskään tästä en löytänyt tietoa...mikäli joutuu muuttamaan kuinka pitää elossa meriakvaarion sisältö jos uuden akvaarion kypsytys uudessa asunnossa jo vie kuukausia?
Ja missä säilyttää kalat jne mikäli akvaario esim alkaa vuotaa?
kiitos :)
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Olethan Mikaelin manuaaliin tutustunut? Vähän syventää opintoja tuon oivan faq:n lisäksi.

T. nm. itsekkin vielä opiskelen :)
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Re: Aloittelijan kysymykset

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

jhr kirjoitti:Moi,
Olen tässä harkinnut meriakvaariota kuukauden verran ja esim eilen luin tätä foorumia tuonne puoleen kahteen (ja kasiks töihin :| ).
Moi.
Se on kiva se riutta-kärpänen. Sittenhän meni ihan hyvin, jos pystyit vielä työskentelemäänkin seuraavana päivänä! Vie kyllä koko käden :D

jhr kirjoitti:Voiko akvaarionn lisätä vähitelleen elävääkiveä vai pitääkö kaikki ostaa kerralla?
uuden kiven osto aiheuttaa uuden kypsymisen -> käytännössä kaikki kerrallaan
jhr kirjoitti: Ja esim piirustus missä "kädestä pitäen" näytetään elävänkiven "asennusojeet" ja myös korallien jne.
Sittenkun "asennat" kiviä, niin huomaat niiden menevät aivan oman tahdon mukaan :D (porakone + pvc-putki-meneltemä on hyvä!)
jhr kirjoitti: Myöskään tästä en löytänyt tietoa...mikäli joutuu muuttamaan kuinka pitää elossa meriakvaarion sisältö jos uuden akvaarion kypsytys uudessa asunnossa jo vie kuukausia?
Ja missä säilyttää kalat jne mikäli akvaario esim alkaa vuotaa?
Isoa allasta ei kannata hankkia, jos pian on muutto tiedossa. Silloin mieluummin nano.
jhr
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jhr »

John D kirjoitti:Olethan Mikaelin manuaaliin tutustunut? Vähän syventää opintoja tuon oivan faq:n lisäksi.

T. nm. itsekkin vielä opiskelen :)
Se manuaali ja paljon muuta on jo printattuna...ja parina iltana ovat olleet iltalukemisena...eli siihen asti kun herää siihen että TV on päällä ja kaukossädin pudonnut lattialle ja printit naamalla :mrgreen:
Paljon tietoa pitäisi omaksua....

Olen kyllä nanoakin pohtinut....täytyy vielä etsiskellä tietoa esim akvaarioiden kestävyydestä/käyttöiästä (ei innostaisi maksaa vesivahinkoa) :?
haukka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja haukka »

Tuo on sitä antautimista harrastukselle:) On kanssa tullut manuaali luettua moneen kertaan ja silti tuntuu että ei meinaa millään asiat jäädä päähän :roll: Ootan niin innolla et saa talon valmiiksi ja pääsee väsäileen merivesipyttyä itselle.
B&L
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja B&L »

Hei!

Vanha keskustelu, mutta ajattelin että omat kysymykseni sopivat tähän samaan ketjuun. Eli muutamaan asiaan en ole löytänyt vastausta. Ensinnäkin meriakvaarion kypsytyksestä, ihan suolavesi ja elävätkivet sisään ja sitten vaan odottelemaan?
- Vai käytetäänkö meripuolella myös bakteerivalmisteita (esim. Tetra Bactozym tai Tetra Safe Start tyylisiä) kypsytyksessä samoin kun makeassa vedessä?
- Vaikuttaako altaan kypsymiseen positiivisesti jos sinne laittaa toisesta toiminnassa olleesta meriakvaariosta korallihiekkaa ns. ympiksi?
- Koska sekaan voi laittaa ensimmäiset turbokotilot tai muita "Clean Up"-öttiäisiä, heti kun nitriittipiikki on ohi? Vai vasta levävaiheiden jälkeen?
- Mikaelin manuaalissa mainitaan kaksikomponenttijauhe.
Kun altaassa on vähän kalsiumia tarvitsevaa eliöstöä, on tämä kalsiumin lisäystapa ehdottomasti helpoin keino.

Jos nanoaltaaseen ei tule kivikoralleja (valoa ei riittävästi näille, eli ei tule mitään voimakkaasta valosta riippuvaisia eliöitä), tämä sopisi minun käyttööni?
Jauhe lisätään suoraan akvaarioveteen ripottelemalla. Esimerkkinä olkoon kauppa­nimellä BioCalsium myytävä tuote. Muitakin vastaavia jauheita on olemassa.

Eli tämän kanssa ei tarvita tippaletkusysteemiä? Sekoitus RO-veteen ja vesi kaadetaan suoraan haihtuneen tilalle altaaseen, näinkö?

Tässä oli ensimmäiset hölmöt kysymykseni, lisää luultavasti tulossa lähiviikkoina/muutaman kuukauden aikana, kun altaan perustaminen pikkuhiljaa alkaa lähestyä...

:D
fresh water 270L, nano-reef 35L & boxturtle terrarium
My pics
Cai
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: FOMA #10, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)

Vastauksia, tai ainakin sen yrityksiä

Viesti Kirjoittaja Cai »

Moikka

Seuraavassa omia näkemyksiäni. Ota muiden näkemyksetkin huomioon, näissä puuhissa osa asioista on suht yksioikoisia, mutta suurelle osalle löytyy eri näkemyksiä ja koulukuntia. [;)]
Ensinnäkin meriakvaarion kypsytyksestä, ihan suolavesi ja elävätkivet sisään ja sitten vaan odottelemaan?
- Vai käytetäänkö meripuolella myös bakteerivalmisteita (esim. Tetra Bactozym tai Tetra Safe Start tyylisiä) kypsytyksessä samoin kun makeassa vedessä? - Vaikuttaako altaan kypsymiseen positiivisesti jos sinne laittaa toisesta toiminnassa olleesta meriakvaariosta korallihiekkaa ns. ympiksi?

Olen nähnyt markkinoilla pikakypsytys-tuotteita, mutta ei ole mitään omakohtaista kokemusta. Olisin itse suht varauksellinen kikkaskonsteihin. Siis kivet + aikaa. Mikä auttaa on ehdottomasti olemassa olevasta akvasta "ympin" ottamisen alkubakteerikannaksi, kuten kirjallisuudessa usein mainitaankin. Olen itse aloittanut neljä-viisi purkkia, ja niissä ei ole ollut pahempaa levä-vaihetta. Ostin ensimmäisen purkin käytettynä ja pyrin saamaan mukaan mahdollisimman paljon "käytettyä" vettä. Purkin aloitus sujui ilman ongelmia.
- Koska sekaan voi laittaa ensimmäiset turbokotilot tai muita "Clean Up"-öttiäisiä, heti kun nitriittipiikki on ohi? Vai vasta levävaiheiden jälkeen?
Itse olen usein pistänyt öttiäiset kehiin mahdollisimman pian. Koska olen käyttänyt "vanhaa vettä" ja en ole koskaan täyttänyt altaitani kivellä, olen usimmiten pystynyt pistämään turbot ym heti altaaseen ilman mitään menetyksiä.
Eli tämän [kaksikomponenttijauhe] kanssa ei tarvita tippaletkusysteemiä? Sekoitus RO-veteen ja vesi kaadetaan suoraan haihtuneen tilalle altaaseen, näinkö?

Juuri näin.

Ja hölmöjä kysymyksiä ei edelleen ole, jos ei oteta lukuun sen että joku jättää kysymättä. Joskus täällä AW:ssa on saanut tylyn vastauksen esittämäänsä kysymykseen, mutta onneksi akvaristeista määräosa on fiksuja henkilöitä jotka mielellään auttavat harrastusta aloittelevaa.

Yksi ajatus. Oletko ajatellut soveltaa Haagan metodia? Hänen pojallaan on 120 litrainen nanoriutta jossa valoina 4 x 18W putket, ja suodattimena pönttö! Ei siis vaahdotinta eikä halogeeneja. Purkissa erittäin hyvä (myös SPS) korallien värintoisto ja -kasvu. Haaga soveltaa muten ymmärtääkseni balling metodia. Olen pohtinut tätä lähestymistapaa itse kunhan saan jossain välissä purkin jälleen pyörimään.

Cai
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

B&L kirjoitti:Ensinnäkin meriakvaarion kypsytyksestä, ihan suolavesi ja elävätkivet sisään ja sitten vaan odottelemaan?
- Vai käytetäänkö meripuolella myös bakteerivalmisteita
Testasin yhdessä altaassa tuollaista valmistetta ja en huomannut kypsymisessä eroa normaaliin.
- Vaikuttaako altaan kypsymiseen positiivisesti jos sinne laittaa toisesta toiminnassa olleesta meriakvaariosta korallihiekkaa ns. ympiksi?
Toki - toisaalta kivien mukana tulee kuitenkin suurin osa eliöistä.
Koska sekaan voi laittaa ensimmäiset turbokotilot tai muita...
Maltti on valttia, mutta kun vesiarvot on tasaantuneet, voi laittaa öttiäisiä. (Jotka ovat herkkiä elukoita, vaikka usein ajatellaan toisin.)
Jos nanoaltaaseen ei tule kivikoralleja (valoa ei riittävästi näille, eli ei tule mitään voimakkaasta valosta riippuvaisia eliöitä), tämä sopisi minun käyttööni?

Suuri osa akvaarion elukoista loppujen lopuksi hyötyy kunnollisesta valaistuksesta. Kannattaa tutkia Cain mainitsemaa ratkaisua.
Eli tämän kanssa ei tarvita tippaletkusysteemiä? Sekoitus RO-veteen ja vesi kaadetaan suoraan haihtuneen tilalle altaaseen, näinkö?
Caita lisätäkseni, älä vahingossa sekoita BioCalsiumia Kalsiumhydroksidiin. (Kalsiumhydroksilioksen pH on yli 12, joten se tappaa koko altaan tuolla menetelmällä.)
B&L
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja B&L »

Kiitos oikein paljon hyvistä vastauksista Cai ja Kimmo S. Moni asia alkoi valaistua...

Mutta siis siitä ei tule olemaan ainakaan haittaa jos viskaan sekaan yhden laatikon pohjalla lojuvan Bactozymin allasta perustaessani?

Siis tämä on Haagan metodi? http://haaga.aqua-web.org/Mini/index.htm Tosi kiinnostava juttu, aijon ehkä jotain samantyyppistä, tosin vähän sovellettuna.
My pics
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

B&L kirjoitti:Mutta siis siitä ei tule olemaan ainakaan haittaa jos viskaan sekaan yhden laatikon pohjalla lojuvan Bactozymin allasta perustaessani?
En muista mitä itse kokeilin. Galaksit eivät räjähtäneet ja maapallo kiertää edelleen aurinkoa. Mutta silti voi esittää vastakysymyksen, mitä hyötyä siitä olisi? Yhdessä tabletissa ei voi tulla mitenkään kivien bakteerimäärään verrattavaa määrää bakteereita. :)
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

Kimmo S kirjoitti:Yhdessä tabletissa ei voi tulla mitenkään kivien bakteerimäärään verrattavaa määrää bakteereita.
Varsinkaan, kun valmistajakaan (Tetra) ei lupaa tabletin sisältävän ensimmäistäkään bakteeria..
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
B&L
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja B&L »

Yhdessä tabletissa ei voi tulla mitenkään kivien bakteerimäärään verrattavaa määrää bakteereita.
Jeps, ei varmasti. Ajattelin vain, että kun ainakin tuoteselosteessa luvataan ,että siihen (Bactozym) on lisätty entsyymejä josta akvaarion bakteeristo hyötyy. Ja uutta akvaariota perustettaessa elävässä kivessä olevat bakteerit ovat varmasti "stressaantuneita", tai ainakin ovat kokeneet kovia kiveä kuljetettaessa liikkeestä kotiin, ja suoraan uuteen ympäristöön joutuessaan. Eli tuo paketin viimeinen pilleri tulisi käytettyä ns. buustina bakteeriston nopeampaan palautumiseen ennen kuin levät ehtivät hyökätä. Kuulostaako loogiselta vai olenko ihan hakoteillä? Vai olisiko sittenkin hyödyllisempää käyttää se tabu kun ensi kerralla pesen makeanveden ulkosuodattimen? Ei kai se vanhaksikaan mene. :)

Aloin miettiä tuota valaistusasiaa ja löysin tälläisen Arcadian Arc-Pod valaisimen.
Kuva
Tietääkö kukaan onko tämä turvallinen altaan yllä? Vedenkestävä ja ainakin CoralReef myy, mutta missään ei sanota onko suolankestävä.
My pics
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

B&L kirjoitti:... on lisätty entsyymejä josta akvaarion bakteeristo hyötyy...
...pesen makeanveden ulkosuodattimen?...
Oukkei, tuossa voisikin olla jo jotain järkeä, mutta silti laittaisin sen suodattimeen! :)

Tietääkö kukaan onko tämä turvallinen altaan yllä?
En tunne tuotetta, mutta minulla oli joskus testissä ihan tavallinen kirjoituspöydän valaisin, joka ruostui täysin --> valon edessä pitää olla jonkinlainen suojalasi, että suolaroiskeet voi pyyhkiä siitä pois.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

B&L kirjoitti:Aloin miettiä tuota valaistusasiaa ja löysin tälläisen Arcadian Arc-Pod valaisimen.
Kuva
Tietääkö kukaan onko tämä turvallinen altaan yllä? Vedenkestävä ja ainakin CoralReef myy, mutta missään ei sanota onko suolankestävä.
Tuossa on "lasi" (=muovi) alapuolella, eli siitä saa pyyhittyä suolaroiskeet pois. Itse mietin hankkivani kaksi noita 18-litraiseen purkkiin, sen luulisi riittävän. Tosin tuntui sen verran kalliilta (hintaa kertyy PIENEN purkin valaistukseen reippaat 80€), etä kasvialtaan muuttaminen nanoksi hyytyi siihen... Yhdellä vastaavanlaisella 11W valaisimella olen siis pitänyt allaolevaa makeaa 18-litraista, ja kasvit elävät vuoden ikäisellä polttimolla nipinnapin, eli en usko että korallit elävät yhdellä ArcPodilla

Kuva
Tuossa on siis kyseinen 18-litrainen vuosi sitten kun polttimo oli vielä nuori ja hiilaria upposi kasvien iloksi - nykyään allas on kaukana tuosta... Ealexilla oli samanmallinen & -merkkinen allas kahdella tuollaisella valolla Lemmikki 06-messuilla nanona ja oli vaikuttavan näköinen!

Jos pyrkimyksenä on ötökkäpytty jossa ehkä on joku pehmeä koralli niin yhdellä voisi nipinnapin selvitä, mutta polttimoa saa oikeasti vaihtaa usein. Muuten tuon kokoluokan altaaseen on todella vaikea löytää valaisinta (jos ei halua ripustaa katosta).

Valon sävystä en sitten mene sanomaan mitään, eli saako tuohon viileänsävyistä polttimoa..?
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
B&L
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja B&L »

Pitää sitten tuota valaistusasiaa kypsytellä mielessä... Tutkailla lisää vaihtoehtoja.

Nyt olen jo siinä vaiheessa että osaa tarvikkeista olen tilaamassa. Ja eteen tuli taas kysymys. Jotenkin tuo kalsiumin lisäys on kaikkeni hankalin asia sisäistää. :|

Tropic Marin:in Bio-Calcium, Aqua Light CalciumBioPower, HW Calcium Marin Plus.
Ovatko nämä kaikki toisiaan korvaavia aineita, vai onko ainoastaan tuo Tropic Marin:in Bio-Calcium sellainen kaksikomponenttijauhe ja muut jotain kasvunparannuslisiä?
My pics
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

B&L kirjoitti: Jotenkin tuo kalsiumin lisäys on kaikkeni hankalin asia sisäistää.
Nanoaltaassa vedenvaihto on aika hyvä kalsiumin lisäystapa :) - ainakin aluksi.
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Tietääkö kukaan onko tämä turvallinen altaan yllä?
Minulla on kaksi tuollaista ala-altaassa. Pysyvät tukevasti reunassa kiinni ja tosiaan niissä on ihan ok roiskesuojaus eikä ruostuvia osia.

-Juissi
B&L
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja B&L »

Kiitos jälleen hyvistä vastauksista!
Minulla on kaksi tuollaista ala-altaassa. Pysyvät tukevasti reunassa kiinni ja tosiaan niissä on ihan ok roiskesuojaus eikä ruostuvia osia.
Saako tiedustella, mistä olet Arc-Podisi hankkinut? Saako siihen hankittua sinisen värisävyn lamppua? Ja vielä, lämmittääkö paljon vettä?
My pics
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

akvaarioon.fi oli hankintaosoite.

Ei ole sinisävyä ainakaan minulla. Ala-altaassa kasvaa makrolevää, joten se trooppinen sävy sopi mainiosti. Ei juuri lämmitä, loisteputki kun on.

-Juissi
Dude
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Dude »

Onko kellään 60 litraista Tetra AquaArt -akvaariota??Kun mulla on ja siinä on se suodattimen sisällä oleva jutska mikä kerää liat niin tarvis tietää että voiko niitä ostaa jostain lisää.Yksi mulla on varalla mutta se tuli sen akvan mukana..
B&L
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja B&L »

Olen sulatellut tuota Haagan metodia ja päätin että pyrin johonkin samantyyliseen, kuulosti fiksulta ja erittäin toimivalta.

Tässä tarvikelista, pärjäänköhän näillä?

Allas 35l

AINEET:
Reef Salt (Aqua Medic)
Bio-Calcium (Tropic Marin)
Elimi-Phos Longlife (Tropic Marin)
De*nitrate (Seachem)
Aktiivihiiltä

TEKNIIKKA:
Kiertovesipumppu Micro-Jet 450l/h (Aquarium Systems)
Lämmitin 50w (Hydor)
"suodatin" Air Filter (Eheim, fiksaan sitä itse hiukan uuteen uskoon, teen mm kammion johon saan suodatinpusseissa hiilen ja muut materiaalit)

MITTAUS:
Digitaalinen lämpömittari (MoZoo)
Hydrometri (Aquarium Systems)
Ca-vesitesti (JBL)
Mg-vesitesti (JBL)
PO4-vesitesti
(loput vesiarvot Tetratest Kit:illä)

VALAISTUS:
Ei viellä varmuutta. Pitää löytää pieni mutta tehokas valaisin. Tätä pitää selvitellä.

MUUTA:
kelluva levämagneetti
PVC-putkia 12mm
Kivipora 12mm

n. 5kg hiekkaa
7kg elävää kiveä

Ja sitten tietysti ämpäreitä, pihtejä ym. sälää...
My pics
B&L
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja B&L »

edit ups, tuli kahteen kertaan
My pics
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Aqua Medic Reef Constructia ja kasa nippusiteitä! :)
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Tarvitset myös Tangit PVC-liimaa 8-)

Itse kun en ole koskaan käyttänyt pillisuodatinta niin en tiedä kuinka paljon se loppupäässä kuplii... Kannattaa eliminoida kaikki mahdollinen kuplinta ettei suolaa roiski pitkinpoikin.

Ja etenkin pikkualtaisiin kannattaa katsoa tarkkaan pumppujen tehoja verrattuna virrankäyttöön. Mitä enemmän se käyttää sähköä pumppaustehoon nähden, sen kuumemmiksi pumput lämpiävät. Pienessä altaassa pienikulutuksinen, eli viileä pumppu on kullanarvoinen (kesällä pitää muuten tuulettaa hulluna ja silloin vettä myös haihtuu hulluna, mikä puolestaan tarkoittaa, että pikkuallasta ei jätä yksikseen edes viikonlopuksi).
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
B&L
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja B&L »

Apua, nyt on ensimmäisen meriveden valmistus edessä, RO-vesi jo ämpäreissä. Suolana minulla on hw marinemix proressional. Pussissa ei ole mitään "for dummies"-osiota missä kerrottaisiin suurinpiirtein kuinka paljon suolaa per 10l vettä. Pitääko vaan laittaa ruokalusikka kerrallaan hydrometri apuna? 8O

Entä sekoitetaanko Tropic Marinin Bio-clacium jo tässä vaiheessa mukaan? Nyt oon ihan sekaisin mitä pitää tehdä
My pics
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”