Refusta luopuminen mielessä

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Idefix
Member
Member

Refusta luopuminen mielessä

Viesti Kirjoittaja Idefix »

Tekisi mieli selkeyttää järjestelmää poistamalla refu. Menenkö aivan metsään? Altaan toimintaan ja tasapainoon olen sinällään tyytyväinen mutta olisi kiva jos "laitteita" olisi vähemmän. Toinen syy mikä ärsyttää on refussa kasvavat lasiruusut. Pää-altaassa niitä ei ole pinsettikalan ansiosta. Harmittaa kun lasiruusut syövät pieneliöstöä mitä yritän refussa kasvattaa.

Altaassa on kiveä mielestäni reilusti (1500 litraa/250 kg), joten uskon, että sielläkin pieneliöstöllä olisi mahdollisuudet elää.
Kuva altaan alta liukuovet poistettuna.

Kuten kuvasta näkyy, olen (pakosta) rakentanut järjestelmän sanoisinko hieman hankalasti. Vesi tulee pää-altaasta vasemman puoleiseen altaaseen, jossa on vaahdotin, tämän altaan tilavuus on 126 litraa. Sieltä vesi menee kahta rinnakkaista yhdysputkea pitkin toiseen altaaseen (210 litraa, jos olisi täynnä) refuun, jossa on kaatokulma takaoikella. Kaatokulmassa on pinnantasaus anturi sekä nostopumppu myös ballink nesteet annostellaan sinne, kuten tarkimmat huomaavat.

Suunnitelmissa olisi poistaa kokonaan vasemman puoleinen allas ja sijoittaa vaahdotin nykyisen refun paikalle.

Mielipiteitä?

Nm. Koskahan jaksan laittaa johdot siististi :|
Elämä on kuin pokeri, jos ei ole paria niin täytyy olla hyvä käsi.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Kysymyksesi tuli varmaan monelle niin puuntakaa että jengi mykisty :D
Kuka nyt voi pärjätä ilman refua kun sitä on ylistetty viimeiset vuodet.
Ja että se on pakollinen nykyaikaisessa riutta-akvaariossa.

Minun mielestä ei haittaa vaikka kytkisit sen pois, varsinkin jos siellä on lasiruusuongelma.

En näe yhtään levää refussa, joten ravinteiden poistokaan ei toimi niin kuin pitäisi.

Kytke pois vaan ja heitä lasiruususet kivet mäkeen.
Voihan sen kytkeä sitten taas joskus....ja satsaisin makroleviin siinä ja ehkä DSB.
Onhan se hyvä totutus paikka uusille kaloillekin.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Mekin poistimme refun kierrosta enkä huomannut mitään sen kummempaa eroa. Mandariini oli ihan samankokoinen kuin ennen refun poisjättämistä eikä koskaan oikein saatu leviä kasvamaan kunnolla refussa :roll: Isossa altaassa jossa on kunnolla kiveä en näe että refu olisi mitenkään pakollinen. Jos on pieni allas ja eläviä syöviä kaloja niin refu lienee varsin tarpeellinen. Sinun allas EI ole pieni :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Minä näen refun edun vielä siinä, että sinne saa laitettua ylimääräistä kiveä pois pääaltaasta. Voi pääaltaan kivimäärän pitää pienempänä. :D - jos siellä ei rehut suostu kasvamaan...
Idefix
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Idefix »

K.S kirjoitti:Kysymyksesi tuli varmaan monelle niin puuntakaa että jengi mykisty :D
Niin taisi käydä. Hyvä, että yksi avasi pelin niin muutkin uskalsi mukaan :D . Makroleviä refussa ei ole mutta pää-altaassa niitä kasvattelen sitten sitäkin enemmän. Meinaa hermo mennä niitä nyppiessä. Allas on nyt ollut pystyssä 11 kk, joten uskon ja toivon, että ne ovat tilapäinen riesa. Parhaimmaksi asiaksi refussa olen todennut uusien kalojen pitämistä siellä muutaman viikon, jotta ovat vahvempia kun siirtyvät muiden seuraksi.

Tuskin raaskin kuitenkaan lasiruusuisia kiviä mäkeen laittaa vaan ajattelin ilahduttaa pinsettikalaa vaihteeksi lasiruusuaterialla.

Pitänee vielä hetki pohtia, mutta vielä olen poiston kannalla.
Elämä on kuin pokeri, jos ei ole paria niin täytyy olla hyvä käsi.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minusta Kimmo S:llä on ihan hyvä pointti, jos refu on huomattavan kokoinen pääaltaaseen verrattuna (esim 100l refu/ 300-litrainen pääallas). Idefixillä kuitenkin tuo refu ei pysty pitämään sisällä sellaista kivimäärää, että sillä olisi sen kummempaa merkitystä pääataalle. Etenkin kun tuon refun kivimäärän varmaan saa siirrettyä pääaltaaseen ilman, että kukaan pahemmin edes huomaisia muutosta (paitsi pinsettikalat ja aiptasia-bongaajat ;) ). Kotiutussumppuna sitä voinee pitää kytkemällä se väliaikaisesti kiertoon ilman sen kummempaa sisustusta jonkun kalan kotiutuessa (kaapissa on kuitenkin ovet jotka suovat uudela kalalle rauhaa, tai pari kuollutta kiveä voi pitää suojana).
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
TimoJ
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja TimoJ »

Olen pistämässä allasta pystyyn (800l) ja pähkäilly kanssa tuon refun laittoa!
ja koska mulla ei allasta refua varten ole, päätin ainakin aluks lähteä ilman refua!
heräsi vaan kysymys et jos refun lisää kiertoon myöhemmin ja laittaa sinne elävää kiveä niin aloittaako se kypsymisen/levävaiheet alusta?
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Idefixille: Tee refusta vedenvaihtoallas. Eli pidä sitä tyhjänä ja aina vedenvaihdon yhteydessä sulje se kierrosta, pumppaa viemäriin, uudet vedet sinne sekoittumaan ja sitten taas takaisin kiertoon.

Timo: Jos laitat uutta kiveä refuun, tulee uusi kypsyminen, mutta toisaalta voit kypsyttää refun omassa kierrossaan --> kypsyminen ei haittaa pääallasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”