Malawaarion valaistus

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
suffeli
Starting Member
Starting Member

Malawaarion valaistus

Viesti Kirjoittaja suffeli »

Pitkään olen jo suunnitellut vaihtavani perinteisen loisteputken monimetallivalaisimeen, mutta yllättäen tekniikan ihmelapsena meni sormi suuhun, kun aloin tarkemmin tutustua aiheeseen.

Minulla ei siis ole minkäänlaista käsitystä lumeneista ja polttimoista yms. aiheeseen kuuluvasta termistöstä, mutta silti pitäisi jotenkin löytää altaaseen sopiva lamppu.

Uusi allas on siis 240 l. eikä valaisimen välttämättä tarvitsi olla suoraan eläinkaupasta ostettu, jos vain jostais muualta saisi kenties vastaavan laisen ratkaisun hiukan halvemmalla.

Miten olette siis toteuttaneet altaanne valaistuksen?

Monimetalli on saatava siitä en taivu senttiäkään, mutta kun millainen sen sitten kannattaisi olla, jotta säästyisi leväongelmilta? Muualta kun olen kysellyt neuvoja niin lamppusuositukset ovat olleet lähinnä kasvialtaaseen suunnattuja jytytykkejä eivätkä kauppiaat tunnu ymmärtävän ettei sillä megakasvilampulla tee mitään, jos ei niitä kasvejakaan juuri ole.
Amor-E-Morte
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Amor-E-Morte »

Ikävä ettet taivu monimetallista :| Itselläni on 300 l malawissa kaksi 18w Arcadian marine white putkea ja mielestäni valosävy on ihastuttava :mrgreen: tietysti jos välttämättä haluaa maksaa enemmän...

On monimetalleilla tietysti omat hyvät puolensa :roll: valo on ainakin elävemmän näköistä jos vedenpinta on liikkeessä. Ja levää tulee akvaarioon lähes varmasti (oli lamppu minkälainen tahansa)
[url=http:///http://irc-galleria.net/view.php?nick=%C4%E4kkA]Ystävä = hän joka tuntee sinut hyvin ja rakastaa sinua silti[/url]
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Minulla on 720-litraisessa kaksi metriä pitkässä altaassa Giesemannin monimetallivalaisin, jossa on kolme 70W valoa 10000K värilämmöllä. 70W lienee pienin monimetallipolttimo. Äkkiseltään tuntuisi, että sinun tapauksessi yksi 70-wattinen antaa liian epätasaisen valon, mutta se on makuasia. Joten sitten pitäisi olla 2*70W eli allas tulee tosi valoisaksi. Sitten vaan hankkimaan sopivaa valaisinta joko mallia mersu esim. Giesemann tai paljon edullisemmin mallia Corolla esim. raksavalaisin tms. Haulla löytynee hankintavihjeitä tai sitten joku joka tietää niin vastailee tähän ketjuun toivottavasti.

Minä en vaihtaisi monimetallia pois enää. Tykkään elävän valoisasta altaasta ja levänä on lähinnä piilevää joka ruskeana pimentää allasta. Kirkas valo kompensoi mukavasti. Ja levähän kuuluu malawiin.

-Juissi
suffeli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja suffeli »

En onnistunut kirveelläkään löytämään sopivia monimetallivalaisimia tuon kokoiseen akvaan ja nyt tuli Wromakin valaisinkansi. Täytyy siis kikkailla ledien kanssa ja etsiä sopivan sävyiset lamput niin ehkä siitä jotenkin saa silmää miellyttävän. Täytyypi pistää tuo Marine White korvan taakse.

Harmittaa vain kun olin jo niin tohkeissani monimetalleista ja vannoutunut että sellaiset tulee. Ongelma tosiaan oli että yksi oli liian vähän ja kaksi liian paljon (tai siltä se ainakin tuntui kun niitä katseli) ja kun tällä alueella tuota tarjotaa ei niin hirveästi ole.
Zissou
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Zissou »

Juissi kirjoitti:Minulla on 720-litraisessa kaksi metriä pitkässä altaassa Giesemannin monimetallivalaisin, jossa on kolme 70W valoa 10000K värilämmöllä.
Minä en vaihtaisi monimetallia pois enää. Tykkään elävän valoisasta altaasta ja levänä on lähinnä piilevää joka ruskeana pimentää allasta. Kirkas valo kompensoi mukavasti. Ja levähän kuuluu malawiin.
-Juissi
Minkälaista valaistusaikaa pidät tuossa?
~~~~~~~~~~
The Life Aquatic
Zissou
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Zissou »

Zissou kirjoitti:[Minkälaista valaistusaikaa pidät tuossa?
No just. Tuollahan ne on Juissin sivuilla hienosti dokumentoituna. 8-)
~~~~~~~~~~
The Life Aquatic
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”