Tarkka vedenlämpömittari?
Valvoja: Moderaattorit
Tarkka vedenlämpömittari?
Hyvät digitaaliset kuumemittarit lupaavat tarkkuudeksi +- 0,1 astetta. Mistä saisi vastaavia vedenlämpömittareita? Instrumentariumistako?
Mutta sillähän voi aina huvikseen osoitella akvaarioon, kun tarvitsee tietää lämpötila. Ja silloinkin veteen eikä lasiin.marinum kirjoitti:Laserlämpömittari on tosi kätevä ja tarkka, mutta sitä ei tietenkään pidetä akvaariossa.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kids, just because I don't care doesn't mean I'm not listening!
260L, 189L
260L, 189L
Se laser on siinä vaan tähtäimenä, mittaus tapahtuu infrapunalla ja mittaustarkkuus on luokkaa +-2 astetta. Eli ei kovin tarkka jos miettii että tulos on jotain väliltä 24-28.marinum kirjoitti:Laserlämpömittari on tosi kätevä ja tarkka, mutta sitä ei tietenkään pidetä akvaariossa.
Kuumemittareissa ei yleensä riitä asteikko akvaarion lämmöille.
Halvin ja tarkin on perus elohopea lämpömittari.
Digitaalisissa pitää laittaa lähemmäs satanen että saa sen +-0.1 astetta.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
Laserilla on hieman vaikea päästä tuohon tarkkuuteet ihan käytännössä.
Ns. kosketuksettomat lämpötilanmittaukset vaatii aina että tunnetaan materiaalin "emissivisyyskerroin" eli se miten ko. pinta heijastaa mittaus säteen takaisin. Tuo kerroin täytyy aina varmistaa ja sen lisäksi mittauksen kulma pitäisi olla hyvin tarkkaa 90-astetta. Näiden kanssa päästää noin 2%:n tarkkuuteen lasermittarilla yleensä.
Googleta "lämpömittari"
Tarvitsetko kiinteän mittarin vai siirrettävän?
Oliskos tommoset "sääasemat" tai vauvan kylpyvesimittarit sopivia jos tingit tosta tarkkuudesta hieman. No ne voi sitten itse kalibroida kyllä.
Ns. kosketuksettomat lämpötilanmittaukset vaatii aina että tunnetaan materiaalin "emissivisyyskerroin" eli se miten ko. pinta heijastaa mittaus säteen takaisin. Tuo kerroin täytyy aina varmistaa ja sen lisäksi mittauksen kulma pitäisi olla hyvin tarkkaa 90-astetta. Näiden kanssa päästää noin 2%:n tarkkuuteen lasermittarilla yleensä.
Googleta "lämpömittari"
Tarvitsetko kiinteän mittarin vai siirrettävän?
Oliskos tommoset "sääasemat" tai vauvan kylpyvesimittarit sopivia jos tingit tosta tarkkuudesta hieman. No ne voi sitten itse kalibroida kyllä.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
-
- Junior Member
Halvoista akvaariomittareista minulla on huonoja kokemuksia, näyttävät vähän mitä sattuu. Ja minulla on kylpyvesimittari, mutta siinä spriiputki on niin löysästi kiinni, että se liikkuu edestakaisin aika helposti, mikä "hieman" vaikuttaa mittaustulokseen, se täytyy aina käsin asettaa oikeaan kohtaan. Kaupassa hiljattain katselin samanlaisia, ja pakkaus lupasi niille tarkkudeksi +- 1 astetta.
Innostuin vain asiasta, kun sattuneesta syystä ostin alkuviikolla digitaalisen kuumemittarin, ja ohjeen mukaan se oli tosiaan noin tarkka, +- 0,1 astetta. Eikä ollut eds kallis, about 8e. Harmi vain, ettei asteikko riitä akvaarioveden lukemiin eli tarpeeksi alas. Miksiköhän tuollaista 22-32 -astetta mittaavat digitaaliset mittarit ovat sitten niin hirmu kalliita...?
Edit: mittarin ei tarvitse olla kiinteästi akvaarioon sijoitettava, itse asiassa niistä näkee lukeman mielestäni aika huonosti...
Innostuin vain asiasta, kun sattuneesta syystä ostin alkuviikolla digitaalisen kuumemittarin, ja ohjeen mukaan se oli tosiaan noin tarkka, +- 0,1 astetta. Eikä ollut eds kallis, about 8e. Harmi vain, ettei asteikko riitä akvaarioveden lukemiin eli tarpeeksi alas. Miksiköhän tuollaista 22-32 -astetta mittaavat digitaaliset mittarit ovat sitten niin hirmu kalliita...?

Edit: mittarin ei tarvitse olla kiinteästi akvaarioon sijoitettava, itse asiassa niistä näkee lukeman mielestäni aika huonosti...
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Semmoinen digitaalinen ulkolämpötilamittari on varmaan miltei paras, kuin vaan löytää sellaisen mallin missä anturi on vedenkestävä. Itse mittari voidaan pitää siis piilossa vaikka kavaariokaapissa ja pelkkä anturin johto ohajtaan altaaseen. Yleensä näissä on tarkkuus varmaan suunnilleen 0,5 astetta.
Aqualife Oy (tukkukauppa) toi ainakin jossakin välissä tämmöisiä digitaalisia lämpömittareita akvaarioon. Olivat hinnaltaan todella edullisia, mutta valitettavasti niissä oli melko paljon viallisia. En sitten tiedä ovatko enään valikoimissa, mutta jos ovat niin paikallinen akvaariokauppias onnistuisi sieltä semmoisia tilaamaan.
Aqualife Oy (tukkukauppa) toi ainakin jossakin välissä tämmöisiä digitaalisia lämpömittareita akvaarioon. Olivat hinnaltaan todella edullisia, mutta valitettavasti niissä oli melko paljon viallisia. En sitten tiedä ovatko enään valikoimissa, mutta jos ovat niin paikallinen akvaariokauppias onnistuisi sieltä semmoisia tilaamaan.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Toisen olen ostanut Pienestä akvaariokaupasta joskus vuosi sitten ja toinen Uudesta Akvaariosta muutama viikko sitten. Molemmissa liikkeissä on näitä vielä jäljelläkin.pleko_88 kirjoitti:Tämä on muistaakseni juuri se Aqualifen tuoma vempele. Koska ja mistä ostit omasi?Muffe kirjoitti:Itselläni on pari A.I.M-merkkisiä akvaariolämpömittareita. Itse olen toisessa todennut 0,5 asteen heiton, toinen näyttää oikein.