Suursiivous

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
eeplel
Junior Member
Junior Member

Suursiivous

Viesti Kirjoittaja eeplel »

Huomenna alkaa suur jynssäys 40litraseen (: !
Jos ehdin, haen myös hiekat ja laitan akvan kypsymään.
Ensi viikolla kaksi sukarapua.
Ainiin, melkein pääsi unohtumaan!
Kun otan kaksi sukarapua, niin onko se liian vähän tuohon?
Ja käykö jos otan 4 miljoonakalaa pinnalle uiskentelemaan myös ? :)

PS. pystyykös tuollaisella onkohan tuo nyt imuri, joka imee vettä ja kakkaa pohjalta niin pystyykös sillä aavikkohiekkaa imuroimaan?
iisku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja iisku »

Hiekkaa ei tarvitse lapota. 40L on miljoonakalalle minimikoko, itse harkitsisin jotain toista lajia. Sukarapuja ei tarvitse ollaa tiettyä määrää, mutta voit halutessasi ottaa enemmänkin kuin 2, ne kyllä alkavat lisääntyä nopeasti!
eeplel
Junior Member
Junior Member

Juu

Kiitos, mutta olen vain tuolla imurilla ottanut aina ennen, mutta mitenkäs muuten sitten siivoan pohjalta kakat ym?
Mitä lajia suosittelisit? :)
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Re: Juu

Viesti Kirjoittaja f_isu »

eeplel kirjoitti:Kiitos, mutta olen vain tuolla imurilla ottanut aina ennen, mutta mitenkäs muuten sitten siivoan pohjalta kakat ym?
Mitä lajia suosittelisit? :)
Kierteissarvikotiloita pohjalle.

Kaloiksi hehku-, kääpiö-, juovamini- tai minirasbora.
Pohjakaloja jos haluat, niin kääpiömonniset käy.
TAI
Jätä muut pois laskuista kokonaan ja laita akvaarioon kääpiöpallokaloja 8O.
<- Kaikille noille Varjo suosittelee 45-litraa.

Miljoonakalalle Varjo suosittelee minimissään 54-litraa.
eeplel
Junior Member
Junior Member

Hei

Kiitos taasen vastauksista, mutta varmistan vielä (Anteeksi kun olen näin tietämätön) Eli kotilot siivoaa ? Mutta onko muuta vaihtoehtoa tai pystynkö imurilla ottamaan kun se olisi turvallisin ja tutuin vaihtoehto nyt :) ?
ava
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja ava »

Imuria voit kuljetella hiekan päällä. Älä kuitenkaan laita ihan hiekkaan kiinni, sillon kyllä imasee hiekatkin mukaansa.

Ja kierteisiä möyhimään hiekkaa syvemmältä.
silakka ku silakka!
Helinä79
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Pohjan siivoustarve riippuu vähän pohjamönkijöistä ja suodattimesta. Kierteissarvikotilot möyhisivät pohjaa, eikä hiekka silloin mene "tukkoon" eli tahtoo sanoa ettei sinne pääse mudostumaan haitallisia kaasuja. (Näitä saat varmasti ihan ilmaiseksi paikkakunnan harrastajilta)Tämän saman voi kyllä hoitaa möyhimällä pohjaa sormin siivouksen yhteydessa, mutta ainakin omasta mielestäni kierteiset hoitavat homman paremmin. Pohjaimurilla voi kyllä myös siivota, kunhan oppii pitämään sitä tarpeeksi ylhäällä, ettei siivoa hiekkoja pois samalla:).
Jos pohjalla pyörisi lisäksi muutama kääpiömonninen, niin ne kyllä pöllyttävät sen verran, että kakkelit leijailevat suodattimeen.
Muuksi kalastoksi voisi ajatella esim.
6 miljoonakalakoirasta tai endlereitä (mitäs nämä nyt suomeksi olivatkaan, loistomiljoonakaloja?)
tai itse laittaisin noita pikkuruisia rasboroita, joita f_isukin suositteli.
Jos et välttämättä halua parvikaloja, niin tuohon kyllä menisi yksi taistelukalakoiras ihan hienosti.
Sukarapuja sopii altaaseesi yllättävän paljon:).
Kypsytyksessä helpoimmalla pääsee Tetran SafeStart- nimisellä bakteerivalmisteella tai toisesta akvaariosta otetulla ympillä, jolloin säästyy viikkojen odottelulta ja läträämiseltä. Vesiarvot on tiedettävä, jotta voisi sanoa, mitkä kalat altaaseesi loppujen lopuksi sopivat (tai sitten on muokattava vesiarvot sopivaksi haluamillesi kaloille). Myös lämpötila on hyvä tietää.

Muoks:
Niin ja unohtui sanoa, että tietämättömyyttä pahempi synti on, jos ei edes välitä ottaa selvää! Kysele vaan, kaikki me on joskus aloitettu tämä harrastus.
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
eeplel
Junior Member
Junior Member

Kiitos paljon

Juu kiitos, nuo miljoonakalat olisivat kyllä mukavin vaihtoehto.
Ajattelin myös että ehkä en otakkaan sitä hiekkaa kun tutumpi ja turvallisempi tuo sora/kivi jutska on.
Ja onhan tuolla 'eliöiden' ostolla nyt miettimisaikaa sen verran kuin haluaa.
Siivotaan nyt ensin ja katsellaan sitten mihin rahat riittävät :>
( Olen 13vuotias ja kaikki omilla säästöillä, käyn ulkoiluttamassa koiraa ja huomenna taasen tilipäivä! )
:-)
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Re: Suursiivous

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

eeplel kirjoitti:Huomenna alkaa suur jynssäys 40litraseen (: !
Jos ehdin, haen myös hiekat ja laitan akvan kypsymään.
Ensi viikolla kaksi sukarapua.
Muista kypsytellä allas rauhassa ja kunnolla ja hanki eläviä otuksia vasta kun altaan bakteerikanta on niitä valmis vastaanottamaan.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Re: Kiitos paljon

eeplel kirjoitti:Juu kiitos, nuo miljoonakalat olisivat kyllä mukavin vaihtoehto.
Ajattelin myös että ehkä en otakkaan sitä hiekkaa kun tutumpi ja turvallisempi tuo sora/kivi jutska on.
Ja onhan tuolla 'eliöiden' ostolla nyt miettimisaikaa sen verran kuin haluaa.
Siivotaan nyt ensin ja katsellaan sitten mihin rahat riittävät :>
( Olen 13vuotias ja kaikki omilla säästöillä, käyn ulkoiluttamassa koiraa ja huomenna taasen tilipäivä! )
:-)
Jos laitat pohjalle hiekan, voit tosiaan ottaa sinne sitten vaikka vähän myöhemmin niitä pohjakalojakin - kivi ja sora kun eivät ole oikein pohjakalaystävällinen vaihtoehto. Itse olen omat hiekkani hommannut ihan rautakaupasta, raekoko 0,5-1,2mm, 40 kilon säkki maksoi 6,50€. Ja niitä talkkareita eli kierteissarvikotiloita on turha pelätä, ne ovat ns. hyvää sakkia.

Jos otat miljoonakaloja, niin ota vaikka näyttävämpiä ukkoja ja pelkästään siis niitä, muuten olet kohta ongelmissa liian suuren populaation kanssa.
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Hiekkaa ja kierteisiä on ihan turha pelätä, ja sora tosiaan karsii pohjan asukkeja, kun niitä varmasti vielä jonain päivänä sinne himoitset :mrgreen: .

Hiukka ohi aiheen, mutta:
Se, että harrastat itse ansaituilla rahoilla, tekee harrastuksesta haastavan, mutta samalla antoisan(ei millään pahalla niitä kohtaan, joiden vanhemmilla on varaa/halua kustantaa lapsensa harrastukset). Itsekin olen alussa pikkurahoilla koittanut raapia kasaan tarvittavat vermeet, kun oli ihan pakko saada akvaario. Mutta mä ansaitsin sen ja se oli mun oma.
Kannattaa miettiä tarkkaan, mistä säästää. Tarkoitushan on saada akvaariosta kaunis silmänilo, eikä leväistä murheenkryyniä mutavesineen ja sairaine kaloineen...
Hyvää hiekkaa löytyy joskus esim. lahjoitetaan- palstalta, mutta ihan luonnostakin voi hiekkansa hakea, esim. soramontulta tai rannalta. Tästä koituu tietysti enemmän työtä kuin Bilteman hiekasta, mutta on ilmaista [;)] .
Luonnosta löytyy myös kauniita kiviä ja sopivia oksankäppyröitä somisteeksi, jos vain kulkee silmät auki. Siinähän niitä on hyvä bongailla koiraa ulkoiluttaessa.
A-W on pullollaan erilaisia askarteluohjeita suodattimista kiljupulloihin ja taustapapereista kutuluoliin sekä lannotteista räkmixeihin, jos löytyy intoa tehdä itse ja päästä ehkä hiukan halvemmalla.. Ja hauskaakin se on. Kesäisestä ötökkäjahdista nyt puhumattakaan.
Vesitestit ja kypsytys ovat aloituksen onnistumisen kannalta ihan välttämättömät ja niihin kannattaa panostaa. Kaikkea muuta ehtii sitten tuunata myöhemmin, vaikka altaassa olisi jo elämääkin.
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Annap
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Annap »

Hei!

Minä arvostan tuollaista yritteliäisyyttä ja jos haluat, voin lahjoittaa sinulle noita kierteisiä ja jos haluat niin myös omenakotiloita.

Laita yv jos haluat kotiloita:D
eeplel
Junior Member
Junior Member

Heips

Päätin kuitenkin ottaa soraa/kivi pohjan. Siivous on nyt tehty ja kasvitkin paikoillaan. Ilmoittelen ja voin laittaa myös kuviakin kun asukit ovat saapuneet.
Kiitos vastauksista ja kotilotarjouksestasi ;)

--------------------

http://kiksu.irc-galleria.net/d/images2 ... 131553.jpg

Noniin laitoin kuitenkin tästä kuvan kypsytysvaiheessa siis on. :)
Mielipiteitä ?
Eihän se mikään erityinen ole mutta oma akvaarioni kuitenkin !
irkku82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Kuvaa ei pääse katsomaan. Tulee vain valkoinen sivu missä
sanotaan:

Forbidden
You don't have permission to access /d/images20/00/46/81/46/76131553.jpg on this server.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
eeplel
Junior Member
Junior Member

Toimiiko

Toimiikos nyt ? (:
irkku82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Ei valitettavasti toimi. Herjaa vieläkin samaa.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
eeplel
Junior Member
Junior Member

Hmm

No voihan :/ Kyllä ainakin yksi mun kaveri pääsi siitä linkistä sitä kattomaan

---------------------

http://kiksu.irc-galleria.net/d/images2 ... 131553.jpg
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Ei näy, ei näy...
Täällä lukee tälläin:

Sivusto kieltäytyi tämän sivun näyttämisestä

Todennäköisimmät syyt:
WWW-sivusto vaatii kirjautumisen.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Re: Kokeillaanpa uudestaan

AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

se kuva näkyy hyvin ja hieno se on ei munkaan akvaario ole mitenkään erikoinen, mutta mun oma akvaario ja mule tärkee ei muiden mielipiteillä ole väliä. Vaan sillä että saan pitää edes akvaariota.
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”