Hiekkaa ja kierteisiä on ihan turha pelätä, ja sora tosiaan karsii pohjan asukkeja, kun niitä varmasti vielä jonain päivänä sinne himoitset

.
Hiukka ohi aiheen, mutta:
Se, että harrastat itse ansaituilla rahoilla, tekee harrastuksesta haastavan, mutta samalla antoisan(ei millään pahalla niitä kohtaan, joiden vanhemmilla on varaa/halua kustantaa lapsensa harrastukset). Itsekin olen alussa pikkurahoilla koittanut raapia kasaan tarvittavat vermeet, kun oli ihan pakko saada akvaario. Mutta mä ansaitsin sen ja se oli mun oma.
Kannattaa miettiä tarkkaan, mistä säästää. Tarkoitushan on saada akvaariosta kaunis silmänilo, eikä leväistä murheenkryyniä mutavesineen ja sairaine kaloineen...
Hyvää hiekkaa löytyy joskus esim. lahjoitetaan- palstalta, mutta ihan luonnostakin voi hiekkansa hakea, esim. soramontulta tai rannalta. Tästä koituu tietysti enemmän työtä kuin Bilteman hiekasta, mutta on ilmaista
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
.
Luonnosta löytyy myös kauniita kiviä ja sopivia oksankäppyröitä somisteeksi, jos vain kulkee silmät auki. Siinähän niitä on hyvä bongailla koiraa ulkoiluttaessa.
A-W on pullollaan erilaisia askarteluohjeita suodattimista kiljupulloihin ja taustapapereista kutuluoliin sekä lannotteista räkmixeihin, jos löytyy intoa tehdä itse ja päästä ehkä hiukan halvemmalla.. Ja hauskaakin se on. Kesäisestä ötökkäjahdista nyt puhumattakaan.
Vesitestit ja kypsytys ovat aloituksen onnistumisen kannalta ihan välttämättömät ja niihin kannattaa panostaa. Kaikkea muuta ehtii sitten tuunata myöhemmin, vaikka altaassa olisi jo elämääkin.
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.