Mahtuisiko timanttikirjoahvenpari?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Mahtuisiko timanttikirjoahvenpari?

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Nyt on tullut kirjoahvenkuume, niin mahtuuko/kannattaako mun ottaa akvaarioon timanttikirjoahvenpari? Akvaario on 128 litrainen ja siellä on (kun pääsen seeprakaloista eroon) 12-14 kardinaalitetraa ja 8 kuparimonnista. Vesi on pehmeää, hapanta (pH 6.8) ja lämpötila on n. 25, mutta tarpeen tullen sitä voi vielä nostaa. Suodatuksena on Eheimin 2211 ulkosuodatin ja Fluvalin 3+ sisäsuodatin.
peltsi92
Member
Member

Viesti Kirjoittaja peltsi92 »

Mielestäni menisi ihan hyvin timanttipari joskin monnisten kanssa voi tulla ahdasta. :?
noel.runeberg
Member
Member

Viesti Kirjoittaja noel.runeberg »

Itellä ollut 140-litrasessa pariskunta timanttikirjoja ja aika rauhallisia olivat kunnes koiras päätti alkaa ahdistelemaan naarasta ja partamonnia :roll: Tämän jälkeen koiras muutti 250-litraseen ja siellä antoi turpiin triplasti isommalle rusokirjoahvenkoiraalle joka luhistui täysin ja vietti tämän jälkeen aikansa akvaarion nurkassa piilossa timanttikirjolta. Timanttikoiras oikein loisti mahtia kun se metsästi rusokoirasta. Myös molemmat rusonaaraat saivat nokkinsa jos ei urosta löytynyt.
Timanttikirjonaaras taas käyttäytyi hyvin siinä 140-litrasessa johon sen jätin ja siellä se polskuttelee edellen.
Tämän jälkeen timanttikirjokoiras sai muuttaa kalojen taivaaseen.
Elikkä tämän jälkeen voin todeta ettei timanttikirjo ole mikään enkeli niin kuin jossain lähteissä mainitaan. Tosin luonne on varmaan yksilösta kiinni.
Ja tässä puhun pahaa vain koiraasta, naaras taas oli enkeli kirjoahveneksi [;)]

Voisin kokeilla tuossa 128-litrasessa ja jos hankit pariskunnan niin toivottavasti et saa samanlaista verenhimoista timanttikoirasta kuin mä sain :roll:
Monnisfriikki!! 250l
Sekä hölmö koiramme
Get a life or die tryin
Helgaliini
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Helgaliini »

Minulla on tuossa 92 litraisessa yksi timanttikirjoahven. Sen sukupuolesta minulla ei kyllä ole mitään tietoa, luulisin että koiras. Allas on sille suositusten mukaan muutaman litran liian pieni, sen tiedän kyllä. Muita isompia kaloja altaassani ei sen lisäksi ole, joten tavallaanhan se elelee niinkuin lajiakvaariossa. Keisaritetroja on keskivedessä pieni parvi lisäksi ja 4 kpl kiilakylkiä, eikä sitten muuta. Ainakin tuo minun yksilö on hyvin sopuisa luonteeltaan. Aiemmin tuossa olleet kardinaalitetratkin saivat olla ihan rauhassa.

Muuten, tietäiskö kukaan miten näiltä timanttikirjoahvenilta erottaa sukupuolen?
lasagne
Member
Member

Viesti Kirjoittaja lasagne »

Jos altaaseen tulee kirjoahvenia, saat sanoa bye bye shrimps, sillä jos kirsikkasukarapusi elelee samassa altaassa joutuvat ne syödyksi. Timanttikirjoahvenia pari voisi olla hyvä, tai sitten perhoskirjoja, punakääpiöitä tai töyhtökääpiöitä, ihan miten vain.
Team fortress 2!!!!!!!!
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Kirsikkasukaravut ovat pikkuakvaariossa (41 litrasessa).
Helgaliini
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Helgaliini »

En tiedä, onko tuo minun timantti joku ihmeellinen lauhkea poikkeus, mutta muutama sen kanssa asuva kirsikka- ja vihersukarapu on saanut olla kyllä ihan rauhassa. Minun mielestäni voit kalallinen hyvin kokeilla timattiparia altaaseesi, hyvin rauhallisia nuo tuntuvat olevan ja suurimman osan ajastaan lymyilevät kantojen tuntumassa ja möllistelevät etulasilla ruoan toivossa. Yksinkin näyttää viihtyvän, kun saa "hallita" allasta. Eivät nuo mitään superuimareita siis ole, sen perusteella menevät mielestäni vähäisemmässäkin tilassa...Tämä oli kuitenkin vaan omaan timanttikokemukseeni perustuva henkilökohtainen mielipide.
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja weemano »

Meille tuli juuri tänään kaksi timanttia.
Eivät erityisemmin ole hätyytelleet muita kaloja ainakaan vielä.
Perhoset aikanaan pikkuisen jahtasivat muita kaloja pois juurakoltaan.
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”