Vallisneria

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Vallisneria

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ostin tässä pari päivää sitten tuohon 84L akvaarioon 4 vallisnerian tainta, ja ois muutama kysymys tuosta kasvista.

1. Onko tuo valisneria semmonen että se viihtyy kovahkossa ja lievästi emäksisessä vedessä, tuossa 84L akvassa vedenkovuus on 5, ja ph 7.

2. Luin vanhahkosta akvaario kirjasta, että tuota tavallista vallisneriaa ei saisi leikata kus se saattaa lopettaa kasvunsa. Ite kyllä lyhensin noita kun eivät olisi muuten mahtuneet akvaarioon. :roll:
NoiR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NoiR »

1. Itse olen jostain lukenut samoin, että ainakin jotkut vallisnerialajit pitäisivät keskikovasta hiukan emäksisestä vedestä. Taitaa kuitenkin olla aika sopeutuvaisia nuo vallisneriat. Itse kun altaaseeni niitä toiselta harrastajalta ostin niin melkein kaikki lehdet ensin pehmenivät ja sulivat pois, mutta suurin osa taimista alkoi kasvattaa nopeasti uusia lehtiä ja leviää nyt jo melkein harmiksi asti :P Vesiarvot altaassa GH ~13 pH 8

2. Olen leikannut liian pitkiksi kasvaneita vallisnerian lehtiä ja vielä ei ainakaan kasvit ole olleet moksiskaan tuosta. Leikattu lehti saattaa ajan myötä muuttua ruskeaksi pikku hiljaa ja kuihtua viimeisellä pois. Voisin arvella että tärkeintä on ettei leikkaa kaikkia lehtiä kerralla. Tosin niinkuin yllä sanoin joistakin taimista suli kaikki lehdet istutusvaiheessa ja silti suurinosa taimista jäi eloon...
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

No pitää leikata vaan pisimpiä lehtiä aina pois. Ja tuossa äsken kun kävin googlessa ettimässä tietoa, niin joittenkin akvaariosivuilla sanottiin että ei ole hirveästi väliä että minkälainen ph tai veden kovuus akvaariossa on.
muiscu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Mulla viihtyi vallut tosi hyvin aikanaan kun pH 7,5 ja kovuutta enemmän kuin nykyisin. Nyt kun pH alle 7 ja pehmeä vesi, oli pakko luopua kun kasvoivat aika rähjäisinä. Kokeilemallahan se selviää :)
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mullakin vallisneriat viihtyy hyvin ja lisää taimia pukkaa kovasti. Vesiarvot ovat pH 7,2 ja kovuus 6. Mulla ainakin vallisneriat viihtyvät paremmin takaosassa ja keskellä akvaa, kulmassa ei tykännyt olla eikä pahemmin ees kasvanut. Lehtiä tuokin sulatti alussa.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Isommassa altaassa kasvaa tuota tavallista vallua ja vesi on pehmeää. Tuo kasvi kasvaa kausittain hyvin. Välillä pukkaa uutta taimea jatkuvasti, sitten kun niitä yksilöitä karsii rankemmalla kädellä, ottaa kasvi nokkiinsa ja ränsistyy. Tosin alkaa aina jossain vaiheessa kasvaa uudestaan. Lehtien leikkaamisestakaan tuo ei pidä. Onko minulla kasvi, jolla on persoonallisuus. 8O :roll:
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Itselläni lehtien päät muuttuvat keltaisiksi ja sen jälkeen koko lehti. Vallisnerian kasvussa itse olen huomannut pohjalannoitteen olevan tärkeämpää kuin vesiarvot. Viihtyivät hyvin vedessä, jossa pH 6.3 ja kovuus alle 3.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

No pohjalannotetta oon laittanut ihan reippaasti.
Muuten miten syvään hiekkaan tuo valisneria kannattas istuttaa? Ite laitoin pari tainta semmoseen kohtaan jossa hiekkaa on vaan 3cm korkeentaan.
NoiR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NoiR »

miljoonakala84 kirjoitti:No pohjalannotetta oon laittanut ihan reippaasti.
Muuten miten syvään hiekkaan tuo valisneria kannattas istuttaa? Ite laitoin pari tainta semmoseen kohtaan jossa hiekkaa on vaan 3cm korkeentaan.
Itselläni vallu merkkiä "nana" kyllä yrittää levitä myös akvaarion etuosaan jossa on todella ohuelti (2-3cm) hiekkaa ja siinä näyttäisi menestyvänkin, jos siirtäisi niitä taaemmas.
Jääpala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jääpala »

Mulla rehottaa vallisneriat tuolla 40l rapulassa. Kasvavat takanurkassa, jossa on hiekkaa n. 6-7 cm. Pohjalannotteita en ole laittanut ollenkaan, koska kasvavat nyt paremmin kuin edellisessä paikassa, jossa oli pohjalannoitetta. Melkein joka päivä tulee uutta taimea. :D
ViisiraitaKen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ViisiraitaKen »

Itsellä 250 litraisen toinen pää on vallisneriaviidakko, jonka keskellä kuusiraitabarbit viihtyvät (pois viidakosta avoveteen niitä pirulaisia ei saa millään) Pohjalannotteita en vallisnerioille ole laittanut ollenkaan, akvan toiseen päähän muille kasveille toki laitan. Lisäksi joka toinen viikko veden vaihdon yhteydessä nestelannoitetta. Pehmeä vesi.

Itsellä ei ainakaan pohjalannoitteita kaipaa (tosin 4 kk sitten akvaa perustettaessa jonkin verran Seran kestolannoitetta laitoin), kasvaa nimittäin niin nopeasti, että vedenvaihtojen yhteydessä täytyy aina taimikaupalla niitä roskiin heittää, jotta akva säilyisi siedettävän näköisenä. Lehtien kelluvan osan kierrän spiraaliksi toiseen päähän, jottei vie valoa muilta kasveilta. Osittainen lehtien leikkaaminen vaikutti ihan hyvältä harvennuskeinolta.
saagelo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja saagelo »

Miksiköhän minulla vallisneria ei kasva kunnolla pituutta? Uusia taimia tulee kokoajan jokapuolelle, mutta sitten ne ei kasva kovin korkeiksi, vaan jotain 20-30cm korkeintaan. Tetran powersandia on koko akvaarion pohjalla, lisäksi paikoitellen lannoitetabletteja. Vesi on pehmeää ja ph n. 7. Hiekkakerros 4-7cm riippuen paikasta.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Hyvin viihtyy vallut myös malawissa jossa lisääntyvät melkein riesaksi. Kuitenkin kalat vetävät niitä hyvää tahtia myös poskeen :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Mitä laatua saagelon vallisneriat ovat? Tropican sivuilta löytyy artikkeli eri lajeista (heti etusivulta löytyy): http://www.tropica.com/default.asp
iisku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja iisku »

Sain vähän aikaa sitten kaksi ihan hyvänkokoista puskaa vallisneriaa, pisimmät lehdet yli 80cm. Kasvaa etunurkassa ja uusia taimia pukkaa. Musta on kivannäköiset ne lehdet siinä pinnalla akvaarion pituussuunnassa etulasissa. 8-)
saagelo
Member
Member

Fisuliina kirjoitti:Mitä laatua saagelon vallisneriat ovat? Tropican sivuilta löytyy artikkeli eri lajeista (heti etusivulta löytyy): http://www.tropica.com/default.asp
Ostin tuon vallisnerian vallisneria spiraliksena. Nimen perässä luki suluissa terracotta. Tarkoittaako se vain sitä että kasvi oli saviruukussa?

Jokatapauksessa vallisneriani tekee lehtiinsä ruskeaa raitaa ja pilkkua, varsinkin uudet taimet ovat jopa punarusehtavan raidallisia. Ei taida olla tavallinen vallisneria spiralis? Se on harmi jos ei kasvakkaan korkeammaksi, koska on 50cm korkeassa altaassa ja olen istuttanut sitä lämmittimen, suodattimen imuputken ja hiilidioksidilevittimen eteen altaan päätyyn.

Ostettaessa tuo oli enemmän vihreä, nyt uudet lehdet aika raidallisia.

Voiko tuo lyhyeksi jääminen olla joku puutostila? Valaistusta 200l altaassa on 2 x 30w heijastimilla, putket ovat laadukkaat ja uudet actizoon supralux ja nominal tx. Valoa ei toki paljoa ole, mutta vallisneriahan ei sitä kamalasti tarvitsekkaan?
saagelo
Member
Member

Mikä on helppohoitoisin vallisneria laji? Onko ne spiraalimaiset vaativampia, kuin suoralehetiset? Ajattelin vaihtaa tuon pilkullisen vallisneriani toiseen lajiin, joka kasvaisi isommaksi! Akvaario on 50cm korkea, jättiläisvallisneria olisi varmasti näyttävin, mutta kasvaisi niin, että pinta ihan tukossa?

Nuo kierteiset lajit kiinnostaisi myös.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”