Lasit puhtaiksi ilman naarmuja!

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

miljoonakala84 kirjoitti:Kumma juttu, mutta ite olen kanssa puhdistellu noita kavaarion laseja tuommosella taikasienellä, muta niitä vihreitä levätäpliä ei kyllä saa mitenkään sillä pois vaikka jynssää miten konaa.
Tällaisella lähtee loistavasti tiukassa olevat levät:
http://www.akvaarioon.fi/index...
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Uskaltaako tuollaista käyttää kaarevaan etulasiin, jollainen mulla on tuossa 228 litraisessa?
Damae
Junior Member
Junior Member
Viestit: 191
Liittynyt: 15:36, 22.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja Damae »

^miksi ei?
Pessimisti ei pety.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mie oon tuon isomman altaan laseista viime aikoina harjannut levät pääasiassa vanhoilla hammasharjoilla, levä kun on ollut siellä laseissa lähinnä vain sellaista hentoa pikku "nukkaa", lähtee hyvin hammasharjalla lasia naarmuttamatta ja pääsee kätevästi ihan saumojen viereenkin ilman pelkoa raapan terällä silikonien vahingoittamisesta :) Tuosta hampiharjasta on myös mielestäni helpompi pitää kiinni kuin raapasta, jossa se varsi on aina se sen verran pitkä että saa käännellä ja väännellä vaikka miten, että saa sen terän kunnolla (muita kuin etu)lasia vasten. Hammasharja toimii toki myös pikkualtaaseeni, mutta siellä nyt on käytössä ikivanha magneettilevänpuhdistaja.
Akvarismia 1992-2014
sourz
Member
Member
Viestit: 393
Liittynyt: 22:04, 27.01.2008

Viesti Kirjoittaja sourz »

nirppu kirjoitti:Uskaltaako tuollaista käyttää kaarevaan etulasiin, jollainen mulla on tuossa 228 litraisessa?
Jos terä on ruostumatonta terästä niin uskaltaa.
Ruostumattomasta teräksestä tehdyillä partakoneen/mattoveitsen terillä on todella vaikea saada naarmuja lasiin.
Ei ainakaan autolaseja tummetaessa tule naarmuja, vaikka terällä leikataan tummennuskalvoa lasia vasten.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Eli voisin siis raapata tiukassa olevat levät esim. tällä.
sourz
Member
Member
Viestit: 393
Liittynyt: 22:04, 27.01.2008

Viesti Kirjoittaja sourz »

nirppu kirjoitti:Eli voisin siis raapata tiukassa olevat levät esim. tällä.
Kyllä tai vastaavalla luultavasti puolet halvemmalla rautakauppa tuotteella.
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 18:47, 15.04.2004
Paikkakunta: Joensuu, LAS

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Itse olen havainnut parhaimmaksi levänpoistovälineeksi karkean suodatinmaton, kuhan vaan huolehtii, että lasin ja maton välissä ei ole hiekkaa . Ennen käytin skrabaa, mutta sitten vähän liian innokkaasti jynssäsin sillä lasia niin lipsahti se silikonisaumaan niin päätin vaihtaa välinettä :)
skare
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1784
Liittynyt: 13:26, 08.10.2001
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala / TAS

Viesti Kirjoittaja skare »

Handy-leväskraballa lähtee tiukimmatkin levät :)
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

skare kirjoitti:Handy-leväskraballa lähtee tiukimmatkin levät :)

Handylle ääni täällä! Joskus löysin tuollaisen skrapan ja mahtava vekotin.
Käytetään ikkunanpesussakin esim. maalitahrojen poistossa.

Nimimerkillä "vanha" ikkunanpesijä :mrgreen:
kasiko
Member
Member
Viestit: 407
Liittynyt: 23:33, 07.11.2005
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Minä vannon Lindexin kanta-asiakaskortin nimeen :mrgreen: Itse viritin siihen vielä bambutikusta varrenkin ettei käpälät kastu.
sig73
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 21:13, 13.03.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kouvola

Re: Lasit puhtaiksi ilman naarmuja!

Viesti Kirjoittaja sig73 »

Itsekin käyttänyt sitä valkoista ns. ihmesientä ja parin-kolmen viikon vanhat levät lähtee lasista suht helposti. Jos kuitenkin on esim. takalasissa vanhaa ja kovaa levää, niin ei kannata hankata sillä, sieni alkaa hajota. Onko kellään muuten kokemusta JBL-spongi sienestä? Ei kai siitä naarmuja tule lasiin?
180 L ja 240 L tropiikki. 2 nuorta punaista kollikissaa ja 17 v. mummelityttökatti. 60 L, 100 L ja 180 L minikasvihuoneina.
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Lasit puhtaiksi ilman naarmuja!

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Mulla on käytössä JBL Blanki ja Floaty. http://www.ebay.de/itm/JBL-BLANKI-SET-m ... 0741792207

Blanki ensin hirvitti, tuommoista teräsvillaa. Mutta ei naarmun naarmua, tarpeeksi pitkä varsi 60 cm syvään akvaan ja aivan loistava levänpoistoväline. Ylettyy myös takalasiin. Silikooneja saa tosin varoa.

Floaty oli mielestäni aika kallis, mutta myöskin tehokas päivittäiseen pikkuputsaukseen. Riittävän iso että muutamalla vedolla lähtee höttö.
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lasit puhtaiksi ilman naarmuja!

Viesti Kirjoittaja Koss »

Kanta-asiakas-, automaatti-, pankkikortit ovat ihan hyviä uusina, mutta menevät melko nopeasti siihen kuntoon että pinnasta reunoilta alkaa irrota muovikalvo jolla saa naarmuja lasiin. Havaittu useissa eri korteissa. Alkuun luulin että väliin jää hienoa hiekkaa mutta asiaa tarkemmin tutkittua huomasin että tuo irrallinen reunus aiheuttaa naarmuja.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lasit puhtaiksi ilman naarmuja!

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Itse olen huomannut että ns.taika tai ihmesieni on paras levän poistossa. Pienet vihreät levät laseissa jotka eivät lähteneet edes pankkikortilla lähtivät tällä sienellä. Siihen saa vielä varsi joka helpottaa lasien pyyhkimistä. Suosittelen!
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lasit puhtaiksi ilman naarmuja!

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Käytössä oli siis Akron Ihme/taikasieni johon kuului myös varsi. Poisti kaikki levät suht.helposti.
Pakkauksen päällä lukee että soveltuu akvaariokäyttöön. Muuta ei enää tarvitse käyttää :)
Teho tosiin heikentyy muutaman käyttökerran jälkeen jolloin on hyvä vaihtaa sieni uuten mikäli on kyseessä on hyvin vaikeasti lähtevä levää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”