Monimetallit, ennen ja jälkeen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
deMastro
Member
Member
Viestit: 272
Liittynyt: 16:41, 09.11.2007
Paikkakunta: Helsinki

Monimetallit, ennen ja jälkeen

Viesti Kirjoittaja deMastro »

Minua on jo pitkään kiinnostanut että minkä eron monimetallit tekevät akvan ulkonäköön loisteputkiin nähden. Eli tänne ihmiset vois laittaa kuvia akvaarioistaan ennen monimetallien laittamista ja kuvia jotka on otettu monimetallien laittamisen jälkeen.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Parhaiten sen näkee kyllä livenä, mutta monimetallin pistemäinen valo aiheuttaa veteen luonnollisempia varjoja, veden liikettä, loisteputkien valo on tylsän tasaista.. Tossa olis(sama allas) ylempi loisteputkilla(4 putkinen) ja alempi 3x150W monimetalilla;

Kuva

Kuva
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

VesiEläin kirjoitti:Parhaiten sen näkee kyllä livenä, mutta monimetallin pistemäinen valo aiheuttaa veteen luonnollisempia varjoja, veden liikettä, loisteputkien valo on tylsän tasaista.. Tossa olis(sama allas) ylempi loisteputkilla(4 putkinen) ja alempi 3x150W monimetalilla

Onko tuossa oikeasti 3x150W 8O Minkä kokoinen tuo allas on, kuulostaa jotenkin hirveen paljolta? (3x70W kuulostaa mun korvaan oikeammalta, mutta mikä minä olen sanomaan?)
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

-ozkuz- kirjoitti:Onko tuossa oikeasti 3x150W 8O
Minkä kokoinen tuo allas on, kuulostaa jotenkin hirveen paljolta? (3x70W kuulostaa mun korvaan oikeammalta, mutta mikä minä olen sanomaan?)
Kyllä vaan.. Allas on(tai oli) 560-litrainen ja 60 cm:ä korkea. Siinä oli alkuunsa 3x150W monimetallit jotka myöhemmin supistin kahteen 150W:hen, jonka jälkeen vaihdoin vielä 3x70W:hen. Juurikin liiallisen valon takia, koska tasapainoa oli todella hankala pitää yllä. :mrgreen:
bymoor
Member
Member
Viestit: 470
Liittynyt: 20:01, 07.12.2006
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja bymoor »

Juu ei oo mulla loisteputkilla kuvaa, mutta tuossa erottuu mukavasti miten monimetalli valaisee:
Kuva

Eli kasveistä näkyy varjot paljon mukavammin. Mulla oli tossa alkuun 2x Livalin 150 wattista, mutta valoa oli paljonlaisesti ja tuo pistemäisen valon idea vähän sillon vesittyy. Toisaalta tuo akvaarion poikkituki ei näkyny noin tökerösti pohjassa.
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

VesiEläin kirjoitti:
-ozkuz- kirjoitti:Onko tuossa oikeasti 3x150W 8O
Minkä kokoinen tuo allas on, kuulostaa jotenkin hirveen paljolta? (3x70W kuulostaa mun korvaan oikeammalta, mutta mikä minä olen sanomaan?)
Kyllä vaan.. Allas on(tai oli) 560-litrainen ja 60 cm:ä korkea. Siinä oli alkuunsa 3x150W monimetallit jotka myöhemmin supistin kahteen 150W:hen, jonka jälkeen vaihdoin vielä 3x70W:hen. Juurikin liiallisen valon takia, koska tasapainoa oli todella hankala pitää yllä. :mrgreen:
Nonni :mrgreen: ajattelinkin, että minulla oli ongelmia aikoinaan 240 litraisessa 2x70w monimetallien kanssa ja tossa olis valoa jo 450W :D Melkeen jokaselle litralle oma watti valoa.


Edit:

Tässä omasta altaastani muutos. Kuvaan vaikuttaa myös soran vaihto hiekkaan ja kuvanlaatu :roll:



Kuva
Kuva
deMastro
Member
Member
Viestit: 272
Liittynyt: 16:41, 09.11.2007
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja deMastro »

bymoor kirjoitti:Juu ei oo mulla loisteputkilla kuvaa, mutta tuossa erottuu mukavasti miten monimetalli valaisee:
Kuva

Eli kasveistä näkyy varjot paljon mukavammin. Mulla oli tossa alkuun 2x Livalin 150 wattista, mutta valoa oli paljonlaisesti ja tuo pistemäisen valon idea vähän sillon vesittyy. Toisaalta tuo akvaarion poikkituki ei näkyny noin tökerösti pohjassa.
bymoor UPEA tankki. Rupes Heti Oskarikuume iskemään :mrgreen:

Mikäs tuikku sulla on tossa?

Ja mitä muita kaloja sulla on sielä?
NoiR
Member
Member
Viestit: 440
Liittynyt: 16:44, 31.05.2007
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja NoiR »

Ennen

Jälkeen

Toki on allas muutenkin muuttunut ja kuva on otettu eri kameralla/asetuksilla. Valaistustyylin muutoksen kuitenkin näkee aika dramaattisesti. Livenä tuo korostuva poikkituen varjo ei erotu häiritsevästi. Myös monimetallipolttimon värinsävy on turhan lämmin minun makuuni, jotain 3200k kai. Vaihtoon menee, mutta vasta kun tuosta aika jättää...
w85
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 15:59, 13.04.2006

Viesti Kirjoittaja w85 »

150 w monimetalli oli n. 2 kuukautta 150litraisen päällä. kasvit kukoisti kasvoi ja rupeskukkimaan. mikä hauskinta altaan vieres oli tollainen moni haarainen kaktus se versosi noin 1-2 cm "oksastaan"

Nyt lamppu siirrettiin uuden 900 l päälle toisen pariksi.
Nyt orottelemaan tuloksi. viikon jälkeen yhdet kasvit saanu pikkasen jo punaista väriä. lupaavalta näyttää.

kokemukseni jälkeen
laittaisin joka paikkaan näitä lamppuja mut sähkö lasku ei anna periksi :)
Inneremont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 608
Liittynyt: 11:48, 24.09.2004
Paikkakunta: Helsinki, HAS/Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Inneremont »

bymoor kirjoitti: Kuva

Toisaalta tuo akvaarion poikkituki ei näkyny noin tökerösti pohjassa.
Itse laittaisin poikkitukeen juurakkoa/oksia tai vaihtoehtoisesti Pistiaa/Vesihyasinttia sen ympärille, jolloin tuo kova varjo muuttuisi luonnollisemmaksi. Muuten allas myös minun makuun!
Biotooppiharrastaja
bymoor
Member
Member
Viestit: 470
Liittynyt: 20:01, 07.12.2006
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja bymoor »

deMastro kirjoitti:
bymoor kirjoitti:Juu ei oo mulla loisteputkilla kuvaa, mutta tuossa erottuu mukavasti miten monimetalli valaisee:
Eli kasveistä näkyy varjot paljon mukavammin. Mulla oli tossa alkuun 2x Livalin 150 wattista, mutta valoa oli paljonlaisesti ja tuo pistemäisen valon idea vähän sillon vesittyy. Toisaalta tuo akvaarion poikkituki ei näkyny noin tökerösti pohjassa.
bymoor UPEA tankki. Rupes Heti Oskarikuume iskemään :mrgreen:

Mikäs tuikku sulla on tossa?

Ja mitä muita kaloja sulla on sielä?
Eli tuikkuna siis yksi Livalin TD150W 10000k lampulla. Fläpit pitäis hommata, mutta en oo mistään löytäny. Ja koittanu niitä livaliltaki suoraan kinnata, mutta ei oo kuulunu mitään niistä.

Tuolla on 3x Tiikerinuoliaista, Adonis, L-24, L-114, L-190, L-282 ja nuo 2 oskaria. Jos kuume on liian kova, ni tuu hakee noi oskarit pois. :) Alkaa menee hermosto noihin, ku syövät muitten ruuat.

Kaivoin tosta vielä toisen kuvan, ku jostain syystä toi ylempänä oleva kuva näyttää aika tummalta. Tuolta:
http://bymoor.no-ip.org/kuvat/1xlival.jpg

Ja löyty vielä tommonen, jossa on 2x 150W livali. Toi on kypsytyksen jälkeen:
http://bymoor.no-ip.org/kuvat/2xlival.jpg
Ja tuo kuukautta myöhemmin ku oli oskarit just haettu:
http://bymoor.no-ip.org/kuvat/2xlival_2.jpg

Tuosta alemmasta kuvasta ainaki näkee sen että kasvien ja oksien varjot ei tuu niin hyvin esiin pohjahiekalta, kun valonlähteitä on 2.

Inneremont kirjoitti:
bymoor kirjoitti: Toisaalta tuo akvaarion poikkituki ei näkyny noin tökerösti pohjassa.
Itse laittaisin poikkitukeen juurakkoa/oksia tai vaihtoehtoisesti Pistiaa/Vesihyasinttia sen ympärille, jolloin tuo kova varjo muuttuisi luonnollisemmaksi. Muuten allas myös minun makuun!
Joo se ois kyllä toimiva ratkasu, mutta nuo oskarit ei taitais moisista tykätä. Ne jo nytten meinaa kolhia itteään tohon yhteen kantoon, ku ruokaa kärkkyvät ja koheltavat.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”