Opiskelijan akvaariot

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Hermen
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Opiskelijan akvaariot

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Heips,
kertokaahan ammattikorkeassa ja yliopistossa opiskelevat akvaristit, kuinka aikanne riittävät altaiden hoitoon? Kuinka monta allasta ja mikä on fiilis vedenvaihdon lähestyessä? Onko aikaa hoitaa altaat hyvin ja hoitaa kaikki kodinhoitoon liittyvät asiat itse kunnolla? Riittääkö rahat?

Minulle eräs akvaarioista varsin tietämätön henkilö vakuutteli, etten tule selviämään opiskeluaikana 2-3 akvaariosta ja niiden hoidosta. Jotenkin tuon henkilön kommentointi oli hieman masentavaa, sillä ainakin tällä hetkellä akvaarioharrastus on minulle erittäin tärkeää, jopa ns. "henkireikäni". Haluaisinkin kuulla akvaristien mielipiteitä ja tuntemuksia aiheesta.

Kommentoida saavat myös työssä käyvät ihmiset ja kaikki, joilla tämä aihe herättää jonkunlaisia ajatuksia. Olisin erittäin kiitollinen ihmisten mielipiteistä.
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
Fransesca
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Fransesca »

Mulla oli opiskelijakämpässä akvaario ihan omana viihdykkeenä. Allas oli pieni, siinä hillitysti kaloja ja kasveja, helppohoitoisia peruslajeja kaikki. Ei sitä niinkään kulueränä ajatellut, eihän se paljoa maksa, ellei halua mitään huippu-upeaa harrasteallasta.. Ja toisaalta, kun en ole bilettäjäsorttia, säästyi nekin rahat allasta varten.

Noin ylipäätään raha loppuu kuitenkin, samaan konkurssiin menee koko lysti [;)] Minimivuokra, sähkö, parikymppiä kännykkälaskuihin oli ns. pakolliset menot. Opintotuesta laskin, että näillä kuluilla, käymättä koskaan kotona,(bussilippu maksaa), mulla olisi ollut ruokaan 2e pvä, vaatteisiin, kirjoihin, saippuaan ja vessapaperiin ei sitten enää yhtään.. :roll:

Sitten, kun nappaat rahaa joko säästöstä tai ihan palkasta, aivan hyvin voi ottaa parikymppiä ylimääräistä akvakuluihin samalla nostolla. Ihan hyvällä omallatunnolla voi hommata itselleen jotain kivaakin, silloin jaksaa itse paremmin.

Ja kyllä mulla ainakin aika riitti...
marikki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marikki »

Fransesca kirjoitti:Mulla oli opiskelijakämpässä akvaario ihan omana viihdykkeenä. Allas oli pieni, siinä hillitysti kaloja ja kasveja, helppohoitoisia peruslajeja kaikki. Ei sitä niinkään kulueränä ajatellut, eihän se paljoa maksa, ellei halua mitään huippu-upeaa harrasteallasta.. Ja toisaalta, kun en ole bilettäjäsorttia, säästyi nekin rahat allasta varten.

Noin ylipäätään raha loppuu kuitenkin, samaan konkurssiin menee koko lysti [;)] Minimivuokra, sähkö, parikymppiä kännykkälaskuihin oli ns. pakolliset menot. Opintotuesta laskin, että näillä kuluilla, käymättä koskaan kotona,(bussilippu maksaa), mulla olisi ollut ruokaan 2e pvä, vaatteisiin, kirjoihin, saippuaan ja vessapaperiin ei sitten enää yhtään.. :roll:

Sitten, kun nappaat rahaa joko säästöstä tai ihan palkasta, aivan hyvin voi ottaa parikymppiä ylimääräistä akvakuluihin samalla nostolla. Ihan hyvällä omallatunnolla voi hommata itselleen jotain kivaakin, silloin jaksaa itse paremmin.

Ja kyllä mulla ainakin aika riitti...
Sitä peesaan että jos aikoo pelkällä opintotuella pärjätä, se on sen verran pieni että etenkin jos joku yllättävä juttu tulee, voi parikin kymppiä olla aika ylitsepääsemätön summa. Mitä tulee ajankäyttöön, se on ihan itsestä kiinni ja joku harrastus on pakko olla (ainakin mulla), muuten hajoaa polla. Ei se opiskelijan elämä pelkkää nenä kiinni kirjoissa olemista ole ja silloin kun on tenttiputki tai muuten kiireistä, tekee ihan terää ne pakolliset irtiotot siitä pänttäämisestä. Minä en ainakaan luopuisi akvaariosta varmuuden varoiksi, etenkään jonkun sellaisen neuvosta joka ei todellisudessa tiedä asiasta kovinkaan ihmeellisesti. Siihen voi syytä olla varautua että vimpan päälle hinkuttamiseen ei ole aina aikaa mutta jokaiselle meille tulee hetkiä jolloin akvaarion eteen ehtii tekemään vain sen pakollisen.
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
SirpaN
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SirpaN »

Itse opiskelen viimeistä vuotta ammattikorkeassa ja akvaarioita olen harrastanut hieman reilun vuoden, joten ehkä siltä osin olen hieman jäävi vastaamaan [;)] Altaita minulla ei kylläkään ole kuin yksi tällähetkellä. Oli pieni rapula tuossa välillä, mutta sen pistin pois. Pois laitto ei johtunut kylläkään rahan- tai ajanpuutteesta vaan muista syistä. Kyllähän tuohon aikaa saa uppoamaan jos niin haluaa, kuten myös rahaakin (jota kieltämättä on välillä mennyt liikaakin, mutta se on sitten ollut jostakin muusta pois tai muuta työkeikka lisää). Kuitenkaan kumpikaan ei ole omalla kohdallani rajoittanut harrastamistani, enemmänkin voisi sanoa, että sitä tekee tuo puolisko [;)] :mrgreen: No ei, vitsi vitsi... oikein ymmärtäväinenhän tuo on ollut. Luulenpa, että nämä asiat ovat todella yksilöllisiä. Kukin taplaa tavallaan. Vaikuttaahan tuohon omien elämänhallinnallisten seikkojen ohella mm. altaiden määrä, se kuinka paljon niihin on valmis investoimaan, aiempi/muu varallisuus ja se käykö työssä koulun ohella ja kuinka usein sekä onko esim. muita harrastuksia ja kuinka paljon. Itselläni ei ole edes tämän viimeisen vuoden kiireistä huolimatta loppunut aika harrastuksiltani ja koti ym. asiatkin on pysyneet järjestyksessä vaikka välillä tuntuukin, että vuorokaudessa on liian vähän tunteja. Niin, ja olen laiska :mrgreen:
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

En kyllä ymmärrä, miksi ei aika riittäisi altaiden hoitoon myös opiskellessa. Eihän siihen nyt ihan oikeasti niin paljon aikaa kulu, ellei sitten jatkuvasti ole laittamassa, järjestelykysymyshän se on. Tuolla logiikalla opiskelijalla ei voisi myöskään olla koiraa tai lapsia, aikaahan nekin vie ja huimasti enemmän kuin akvaariot...
Raha-asiat on sitten erikseen mietittävä, olisihan hyvä olla jokin hätävara olemassa, jos kalat sairastuvat tai tulee muuta yllättävää rahanmenoa. Viisikymppinen akvakirjan väliin jemmaan? :mrgreen:
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Hermen
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Minäkin olen ajatellut asian niin, että eihän altaiden ylläpito paljoa tule maksamaan. Kaikki alkuinvestoinnit on jo tehty, mitään tekniikkaa tms ei enää tarvitse hommata. Altaiden hoidonkin voi suorittaa hyvin vähällä ajalla, jos niin tahtoo. Ja todellakin, pieni altaan säätäminen tekee varmasti hyvää lukemisurakoiden välissä. Tuo 50€ akvaariokirjan välissä oli oikein kiva neuvo, täytyy pitää se mielessä. :)
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
jjantti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jjantti »

Minulla oli opiskeluaikana loppujen lopuksi viisi allasta ja hyvin aika riitti. Olivat kooltaan 40-140 litraisia eli kauhean isoja, tosin sorapohjalla eli lapota piti kaikkia. Mutta ei noin pienten lappoamiseen kauheasti aikaa mene ja lapposin vielä osan eri päivänä kuin osan, jos siltä tuntui ettei jaksa kaikkia kerralla. Loput sitten seuraavana päivänä.

Eli ei akva mikään ongelma ole opiskellessa. Pakkohan sitä on välillä ajatella ja tehdä muutakin kun vaan niitä tenttikirjoja lukea.
4 kissaa, koira ja 3 akvaa
Sophiru
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sophiru »

Asun solukämpässä missä saa pitää akvaariota ainoastaan omassa huoneessaan, eli tänne mahtuu vaan semmonen 100 l, mut hyvin mä sen ehdin hoitaa. Ja käyn yliopistossa. Osittain johtuu ehkä siitä et mul on enemmän netti- ja lukukursseja missä istun kotona työskentelemässä. Rahat riittää jos käy töissä kesällä ja säästää siitä, opintotuella ei millään pärjäis, kaikki menee vuokraan ja ruokaan.
Ei akvaarioita tällä hetkellä, mutta wabi-kusa projekteja kylläkin.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Täällä yksi yliopisto-opiskelija viiden altaan kanssa ( + tilapäiset pikkupurkit 5 kpl vielä päälle). Vakituisesti käytössä olevat altaat on kooltaan 45-250 litraa, ja hyvin noiden kanssa oon pärjäillyt. Mistään ei ole tarvinnut ajankäytöllisesti ajatellen opiskelujen takia tinkiä; altaan siivous on erinomaista taukojumppaa (täällä luen juuri prosessioikeuden tenttiin ja kohta täytynee ruveta altaan siivouspuuhiin).

Rahallisesti tilanne riippuu varmaan siitä miten paljon käy töissä. Itse käyn ehkä liikaakin opiskelujen etenemisen kannalta, mutta toisaalta haluan että minulla on rahaa tähän harrastukseen. En tosin pysty ostaa lähellekään kaikkea mitä haluaisin, mutta jos jotain mielenkiintoista tulee vastaan niin sitten täytyy vaan priorisoida. Pystyyhän harrastusta pyörittää vastaavasti vähemmälläkin rahamäärällä, jos hillitsee akvaarioliikkeessä itsensä ja keskittyy aika ajoin vain ylläpitohoitoon.
Amandar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Amandar »

Täältä löytyy yksi 200 litran allas. Kaikki hankinnat siihen on tehty ennen kuin tähän pikkukämppään muutin, eli jos tekniikat ei kauheana hajoile niin hyvä onpi.

Kotona asuessa mulla oli 3 allasta, nyt sitten jouduin myymään yhden 100-litraisen ja yhden 63-litraisen, koska aika (ja innostus koulun ohessa..) ei tahdo riittää. Pelkästään opintotuella mun olisi melkeinpä mahdoton elää; kuussa jäisi vuokran, veden ja sähkön jälkeen käteen noin 20 euroa. Töihin menisin koulun ohella, mutta valitettavasti meillä on viikoittain vaihtuvat lukujärjestykset; joskus koulua on klo 19 asti, joskus loppuu klo 16 ja tosiaan kun viikoittain vaihtuu järjestys, siinä on vähän huono työaikoja suunnitella.

Onneksi oon sen verran hyvässä asemassa kuitenkin, että porukoilta tulee jonkin verran kuukausittaista avustusta ja sillä pysyy hengissä. Opintolainaa kun en mielellään ottaisi. :) Pussikeittoja oon nyt syönyt viimeiset 1,5 viikkoa.. :roll:

Joululahjaksi pyysin porukoilta 50€ lahjakortin Aquaristikshop.comiin, niin sieltä voi sitten täydentää kalojen ruoat ja akvaarion kemikaalit. :)

Sitten mulla on tilillä aina hätävaraa, joista tosiaan nostan vain äärimmäisessä tilanteessa.

Vedenvaihdot suoritan viikonloppuna kun on vähän enemmän energiaa.
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja weemano »

Täällä on lukion 1-vuoden opiskelijalla hankinnassa 200 litrainen akvaario. :)
Äiti hieman avittaa kustannuksissa, maksan takaisin sitä mukaa kun voin.
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
w4nd4
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja w4nd4 »

Noh... Minäpäs kerron oman juttuni..
Opiskelen kyllä amiksessa jo toista ammattiani (palveluvastaavaksi)
Kotona minulla on tällähetkellä 3 allasta 250, 450, ja 60 litraiset. Siihen päälle vielä 3v poika, 2*koira, 4*kissa, 3*Rotta niin ja avokki.
Tänään juuri myin 100 litraiseni pois.
Avokkini ei siis hoida meillä altaita. En koe akvaarioiden hoitoa rasitteena, vaan päinvastoin.. Se on vastapainoa kiireiseen koulunkäyntiin (heilun suurkeittiöllä ja juoksen ympäriinsä).
Miehenikin on opiskelija joten opiskelijoiden budjetilla tätä tarhaa pyöritetään.
Makeaa 250l ja Suolaista 560l
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Täällä AMK-opiskelija ja 3 allasta. Välillä aika riittää ihan ongelmitta, välillä huolto vähän lipsuu [:I] . Nytkin teen töitä ja opiskelen sekä duunaan projekteja, joten "työaika" matkoineen on melkoinen (parhaillaan klo 6-20). Altaita pyöritellää kevyellä ylläpidolla ja sitten kun on aikaa, panostetaan kunnolla.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
tillukka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tillukka »

Olen pääasiassa amk-opiskelija, pienen pojan äiti ja vielä parisuhteessa pitää olla vaimo. On monta menoa ja harrastusta mutta silti akvaarioita ehditään pitää. Asiat täytyy laittaa tärkeysjärjestykseen ja minun harrastukseni on akvaariot 3-4kpl. Miehelle jää jääkiekko ja lapsosen hoito on tietty aina yhteistä. Onko vedenvaihto iso asia? Jokunen vartti viikossa siihen juu menee vaikka litroja vaihtuu meillä yli 400.

Miksi opiskelu estää akvaarioharrastuksen jos rahasta ei ole kyse? Kyllä työelämä ja perhekin jotain verottaa noin tulevaisuutta ajatellen. Ja kyllä, teen myös opinnäytetyötä tässä samalla, tarkoitus valmistua ennen joulukuuta.. akvaariot ovat minulle henkireikä ja irrotus arjesta.
180-L hohtomiljoonat, 720-L tiikerinuoliaiset
Koikarpit 200-L/lämmin, 720-L viileä ja 72 000-L ulkolammikko
ellaf
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ellaf »

Jostain syystä akvaarioista tietämättömillä on lähes aina se mielikuva, että akvaarion hoito on hirveän työlästä ja aikaavievää puuhaa. Ei kannata antaa tietämättömien kommenttien masentaa. Sitäpaitsi miten kenelläkään ihmisellä koskaan olisi aikaa akvaariolle, jos opiskelijalla ei olisi? Ei se työssäkäyvän ja perheellisen ihmisen elämä ole sen vapaampaa kuin opiskelijan - pikemminkin päinvastoin. Sitä paitsi opiskelijoilla on myös esim. koiria ja/tai vauvoja, ja näistä akvaario on aivan takuulla kaikkein vähiten aikaa vievä asia!

Itse opiskelen tällä hetkellä (täydentäviä opintoja, tutkinto on jo valmis), käyn iltatöissä ja hoidan siinä ohessa kahta akvaariota. Aika on monesti kortilla, mutta se vähä aika minkä akvaarioiden hoito vie, löytyy aina.
Kolme pientä kalallista kasviallasta
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Itse Turun yliopistossa opiskelevana olisi kyllä aikaa, vaan ei paikkaa. Niinpä kalat ovat äidilläni.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Täälläkin yksi yliopisto-opiskelija viiden altaan kanssa. Yliopistossahan on se mielenkiintoinen juttu, että luentoja on normaalisti vain muutama päivässä, ja loppu aika on... niin, itsenäistä opiskelua. Ainakin teoriassa. Jos aikaa hoitaa altaita ei yliopistossa opiskellessa ole, niin ei sitten koskaan. Ammattikorkeassa oleva poikaystäväkin valittelee tylsyyttään, eli ilmeisesti ylimääräistä aikaa sielläkin on.
Ainakin itse täytyy myöntää, että aikaa uppoaa paljon enemmän sosiaaliseen toimintaan kuin opiskeluun.

Raha onkin sitten toinen juttu. Jos otat opintolainaa, säästät kesätöistä tai vanhemmat auttavat, ei ole mitään ongelmaa. Mutta jos yrität pärjätä ihan pelkällä opintotuella, menee melko tiukille. Omassa kämpässäni on aika iso vuokra, ja sen jälkeen tuet riittävät juuri ja juuri ruokaan. Ei puhettakaan laskuista, taloustarvikkeista, harrastuksista tai bilettämisestä. :mrgreen: Onneksi rahaa tulee vähän muualtakin.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taju »

Kyllä nuo altaat vaan meilläkin lisääntyy ja kokoa kasvaa jatkuvalla syötöllä, vaikka opiskelijoita oltiin molemmat - avo ja minä. Mielestäni ihan hyvällä hoidolla ovat, vettä vaihdetaan kerran viikossa, on väännetty räkmixit ja saviturvepallerot. Jos huoltotoimista joskus lipsutaan, ei ole ajan- /rahanpuutteesta kiinni, lähinnä lorvikatarrista... [:I]

Nyt ole ns. "välitilassa", eli päätin vaihtaa alaa, joten maaliskuussa haku uuteen kouluun. Nyt nämä välikuukaudet olen ihan palkkatyössä, ja enemmän töiden kanssa alkaa tulla se jaksaminen kotiaskareissa ja muussa vastaan. Vaan komppaan kaikkia muita tässä; rakkaasta harrastuksesta luopuminen vain veisi loputkin mehut ja motivaation! :D
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Cocktail
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cocktail »

En kyllä itse koe akvaarion hoitoa ollenkaan työlääksi ja aikaa vieväksi. Opiskelen ammattikoulussa. Vaikka olisikin kolme allasta, ihan varmasti niille aikaa järjestyisi, ja jos ei, niin ei pidä hankkia sellaista jolle ei ole aikaa. Eihän siihen viikottaiseen vedenvaihtoon nyt niin paljoa aikaa mene, mutta toki itse tykkäilen läträillä akvaarion parissa muuten vaan kasveja järjestellen ja muuta värkkäillen.
Ja kun allas toimii, mitään ylimääräisiä kuluja ei tule. Lannoitteet ja vedenparannusaineet ostan suurina pulloina, että ne riittää todella pitkäksi aikaa ja rahaa säästyy. Ja rahaa säästyy siinäkin, kun valitsee lajeja jotka ei tarvitse kovin lämmintä vettä (ei tarvitse lämmitystä), tai muutakaan, kuten turveuutteen lisäystä yms. :)
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Minä opiskelen amk:ssa tekniikan alaa nyt ensimmäistä vuotta, kun oli olevinaan parempaakin tekemistä tuossa reilut viisi vuotta armeijan jälkeen välissä ennenkuin päädyin kouluun uudelleen menemään. Tein aiemmin erilaisia rakennustöitä.

Olen ollut nyt ihan täpinöissäni kun on tullut niin paljon enemmän uutta vapaa-aikaa ja virtaa entiseen verrattuna. Duunissa ollessa jos joku yö jäi huonoille unille se painoi aina seuraavaan viikonloppuun asti, nyt tuollaisia pystyy kompensoimaan paremmin. Altaiden kanssa kerkeää pelata paljon aiempaa enemmän ja olen myös aloittanut salibandy harrastuksen 2-3 kertaa viikossa ~8 vuoden tauon jälkeen uudelleen.

Altaita tällä hetkellä käytössä 440 ja 316 litraa sekä 100 ja 17 litraiset sterbain kasvatukseen. Uuden 175 litraisen plekoaltaan hommasin tuossa myös juuri ja sitä en ole vielä kerennyt toimintaan saamaan. Altaat hoidan täysin yksin.

Harrastuksethan maksavat aina. Jotkut enemmän ja jotkut vähemmän. Nyt pyrin taas rahoittamaan harrastusta hieman takaisin päin kasvattelemalla noita monnisia. Eipä noista työvuosista mitään muuta jäänytkään käteen kun heikentynyt terveys ja nuo altaat.

Avovaimoni ja minä aloitimme opiskelun yhtäaikaa nyt syksyllä ja kumpikin käy tilanteen mukaan lisäksi jonkun verran töissä. Jotenkin tuntuu ettei meillä elintaso ole oikeastaan tippunut juurikaan kun lopetimme kokopäiväiset paskatyöt ja siirryimme opiskelemaan. Toki olemme opintolainaa joutuneet ottamaan molemmat. Kulut ovat pienentyneet lähes samassa suhteessa kuin tulot.

Neljän vuoden aikana kerkeää sitä opintolainaa ottamaan sen reilun kympin maksimissaan. Omanikäiseni kaverit ovat onnistuneet samanlaisia summia velkaantumaan kaikennäköisten vanhojen autonromujen kanssa jne. joten en tuota osaa niin suurena ongelman pitää.

Alkuperäiselle kirjoittajalle sen verran että tietysti jos tuntuu se altaan hoito muutenkin vaivalloiselta ja olet aiemmin asunut vanhempien luona ja nyt on edessä omaan kämppään muutto ja kaikkien mahdollisten muiden arkiaskareiden opettelu niin ne saattavat olla rajoittamassa sitä aikaa joka altaan hoitoon kuluu. Mielestäni opiskelu ei altaiden hoitoa rajoita pikemminkin päinvastoin aikaa riittää paremmin verraten väsyttäviin töihin.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

teemu7117 kirjoitti:Alkuperäiselle kirjoittajalle sen verran että tietysti jos tuntuu se altaan hoito muutenkin vaivalloiselta ja olet aiemmin asunut vanhempien luona ja nyt on edessä omaan kämppään muutto ja kaikkien mahdollisten muiden arkiaskareiden opettelu niin ne saattavat olla rajoittamassa sitä aikaa joka altaan hoitoon kuluu. Mielestäni opiskelu ei altaiden hoitoa rajoita pikemminkin päinvastoin aikaa riittää paremmin verraten väsyttäviin töihin.
En voi sanoa, että tämäkään olisi itselläni ongelmia tuottanut, kun syksyllä muutin omilleni. Arkiaskareet vievät yllättävän vähän aikaa, kun on itse ainoa joka sotkee ja ainoa jolle täytyy hankkia ruokaa. :roll: Ja kummasti se satanen kuussa riittää aika hyväänkin ruokavalioon.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Itsellä kyseinen asia on myös ollut huolena, mutta aihe on toisenlainen. Armeijaan olisi marssittava ensi heinäkuussa. Lomille pääsee kyllä käytännössä katsoen melkein joka viikonloppu, mutta viikolla altaiden perään ei ole ketsomassa kukaan.

Olen parhaani mukaan yrittänyt alkaa uudistamaan akvaariohuoneiston altaistoa. Kaikki pikku altaat 8x 140l olisi tarkoitus automatisoida täysin, automaattiseen vedenvaihtoon ja ruokinta-automaatteihin. Silti kaikki mahdolliset katastrofit ovat mahdollisia altaiden suhteen. Isommat altaat ovat vakaampia, mutta niihinkin voi sattua aina ties mitä.

Täytyy vaan nyt yrittää tehdä ennakkovalmistelut niin hyvin, että kaikki sujuu sitten mutkitta. :|
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

pleko_88: Vuokraat jollekin akvaarioharrastajalle huoneesi viikoiksi. :D
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
keijusto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja keijusto »

No, mulla on tällä hetkellä 3 akvaariota (kahdessa herppejä), lisäksi maakilppari, 2 kameleonttia, ruokaeläinkasvatusta näille, 5 kissaa, 5 lasta ja opiskelen, käyn töissä ja kuntosalilla :mrgreen:

Kyllä sitä virtaa löytyy tärkeinä pitämilleen asioille. Mulla oli akvoja parhaimmillaan 8. Jos ei riitä virtaa niin sitten pitää vähentää. Kyllä niitä kausia varmaan kaikille tulee. Toisaalta harrastukset on vastapainoa opiskelulle.
Terttu H
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Terttu H »

Mulla oli opiskeluaikana pääasiassa yksi allas, ja kyllähän aikaa hoitamiseen oli riittävästi, välillä toki laiskotti. Nyt kun olen töissä, on aikaa ja energiaa vähemmän, välttämättömät hommat jaksaa jotenkin tehdä. Kuitenkin hauskinta akvaariotouhussa on suunnittelu, ja siksipä olen nyt laittamassa kakkosallasta... [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”