Tuli akvaarion mukana aikuinen lehtikala ja pitäisi sille morsmaikkua tai sulhoa lähteä hakemaan, kumpaa kannattaa lähteä etsimään?

Kuvat:

Valvoja: Moderaattorit
Ruokahalu ei ole sukupuolesta riippuvainen asia. Koiraspuoleiset lehtikalat ovat ihan yhtä kykeneväisiä syömään itsensä pallomahaksi kuin naaraatkin.Inneremont kirjoitti:Kokeile syöttää niin paljon surviaista kun jaksaa syödä, naaras on tämän jälkeen pyöreä, uros pysyy varsin litteänä.
En puhunutkaan ruokahalusta, vaan siitä miltä näyttävät syömisen jälkeen. Koiraat pysyvät enemmän levymäisinä, kun taas naarailla ilmestyy selkeämpi pallomaha runsaan survariaterian jälkeen. Näin olen itse varsin menestyksekkäästi erottanut lehtareiden sukupuolia useamman kymmenen joukosta. Pään kyhmyistä tämä ei olisi onnistunut, seuraavat kuvat havainnollistavat sen varsin hyvin.millia kirjoitti:Ruokahalu ei ole sukupuolesta riippuvainen asia. Koiraspuoleiset lehtikalat ovat ihan yhtä kykeneväisiä syömään itsensä pallomahaksi kuin naaraatkin.Inneremont kirjoitti:Kokeile syöttää niin paljon surviaista kun jaksaa syödä, naaras on tämän jälkeen pyöreä, uros pysyy varsin litteänä.
Niin, se kertoo vain siitä että sinun koiraspuoleisella lehtikalallasi on ollut pienempi ruokahalu.Inneremont kirjoitti:En puhunutkaan ruokahalusta, vaan siitä miltä näyttävät syömisen jälkeen. Koiraat pysyvät enemmän levymäisinä, kun taas naarailla ilmestyy selkeämpi pallomaha runsaan survariaterian jälkeen.millia kirjoitti:Ruokahalu ei ole sukupuolesta riippuvainen asia. Koiraspuoleiset lehtikalat ovat ihan yhtä kykeneväisiä syömään itsensä pallomahaksi kuin naaraatkin.Inneremont kirjoitti:Kokeile syöttää niin paljon surviaista kun jaksaa syödä, naaras on tämän jälkeen pyöreä, uros pysyy varsin litteänä.
Mielestäni on aika lailla yhdentekevää kumpaa sukupuolta vanha lehtikala on, sillä tuskin pystyt kaupassakaloja ostaessasi erottamaan niiden sukupuolia. Hanki muutama nuori yksilö ja katso mitä seuraa. Lehtikalan sukupuolen tunnistaa varmuudella vain kudun yhteydessä, joskin itse luotan melko paljon inneremontin aikaisemmin esittelemään ruokintakeinoon. Mielestäni se on ainakin yhtä varma keino tunnistaa sukupuoli, kuin otsakyhmykin.mariana kirjoitti: Täytyy varmaan ottaa muutama pikku tyllerö ja antaa ukon valita jos joku kelpais ja antaa loput pois.
Tästähän kehittyi mukava "juupas-eipäs" keskustelumillia kirjoitti: Sen sijaan suosittelen tiiraamaan lehtikalan vehkeitä. Kyljen muoto peräaukon yläpuolelta on myös hieman erilainen, koska naaraalla on mätipussi siinä kohtaa (mäti ei siis koostu surviaisista, mutta saattaa lisääntyä muutaman päivän jälkeen kun on nautittu herkullinen toukka-ateria).
OK. Mielipideasia siis.Inneremont kirjoitti:Tästähän kehittyi mukava "juupas-eipäs" keskustelu.Jos tuo "pakkosyöttömenetelmä" on täysin vastoin anatomiaa ja tieteen ulkopuolella, minulla on käynyt sen suhteen mäihä. Luin siitä aikoinaan englanninkieliseltä keskustelupalstalta, päätin kokeilla ja mielestäni se on toiminut.