Koiras vai naaras lehtikala?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mariana
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Koiras vai naaras lehtikala?

Viesti Kirjoittaja mariana »

Heips!

Tuli akvaarion mukana aikuinen lehtikala ja pitäisi sille morsmaikkua tai sulhoa lähteä hakemaan, kumpaa kannattaa lähteä etsimään? :D

Kuvat:

Kuva
Kuva
Kuva
Inneremont
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Inneremont »

Minusta näyttää naaraalta, mutta 100% vastausta en kuvien perusteella uskalla antaa. Kokeile syöttää niin paljon surviaista kun jaksaa syödä, naaras on tämän jälkeen pyöreä, uros pysyy varsin litteänä.
Biotooppiharrastaja
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Inneremont kirjoitti:Kokeile syöttää niin paljon surviaista kun jaksaa syödä, naaras on tämän jälkeen pyöreä, uros pysyy varsin litteänä.
Ruokahalu ei ole sukupuolesta riippuvainen asia. Koiraspuoleiset lehtikalat ovat ihan yhtä kykeneväisiä syömään itsensä pallomahaksi kuin naaraatkin.

Marianalle vastaukseksi, että mielestäni tuo on koiras. Otsa on turhan jykevä ollakseen naaras. Toisaalta on sitä lehtisukkeleilla nähty isompiakin kyhmyjä otsassa, mutta jos tuo on vasta nuori aikuinen...tai ei kaikille koiraille tule koskaan hirmu kyhyä.

Tässä on meidän edesmennyt lehtiskoiras, TaoTao. Vertaa otsakyhmyä.
Tässä taas Moses, ikää 8 kk.
(Tässä jutut lopuistakin)
mariana
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mariana »

Tämä kala on jo 6-vuotias, kämmenen kokoinen herra (?). Joten luulen että on kaikki kyhmynsä kasvattanut mitä kasvattaa. :D

Se on vaan harmi ettei kaupassa ole noin isoja lehtareita vaan kaikki on ihan vauvoja, saa nähdä miten suhtautuu teinityttöihin? Täytyy varmaan ottaa muutama pikku tyllerö ja antaa ukon valita jos joku kelpais ja antaa loput pois.
Inneremont
Senior Member
Senior Member

millia kirjoitti:
Inneremont kirjoitti:Kokeile syöttää niin paljon surviaista kun jaksaa syödä, naaras on tämän jälkeen pyöreä, uros pysyy varsin litteänä.
Ruokahalu ei ole sukupuolesta riippuvainen asia. Koiraspuoleiset lehtikalat ovat ihan yhtä kykeneväisiä syömään itsensä pallomahaksi kuin naaraatkin.
En puhunutkaan ruokahalusta, vaan siitä miltä näyttävät syömisen jälkeen. Koiraat pysyvät enemmän levymäisinä, kun taas naarailla ilmestyy selkeämpi pallomaha runsaan survariaterian jälkeen. Näin olen itse varsin menestyksekkäästi erottanut lehtareiden sukupuolia useamman kymmenen joukosta. Pään kyhmyistä tämä ei olisi onnistunut, seuraavat kuvat havainnollistavat sen varsin hyvin.

Kuva
Naaras vahtimassa poikasiaan.
Kuva
Koiras vahtimassa poikasiaan.
Kuva
Sama koiras 2v myöhemmin.
Kuva
Kyhmyinen naaras.
Kuva
Vanha koiras ja nuori naaras vahtimassa poikasiaan.
Biotooppiharrastaja
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Inneremont kirjoitti:
millia kirjoitti:
En puhunutkaan ruokahalusta, vaan siitä miltä näyttävät syömisen jälkeen. Koiraat pysyvät enemmän levymäisinä, kun taas naarailla ilmestyy selkeämpi pallomaha runsaan survariaterian jälkeen.
Niin, se kertoo vain siitä että sinun koiraspuoleisella lehtikalallasi on ollut pienempi ruokahalu. :mrgreen: Vatsalaukun koko ja muoto kun ei ole sukupuoleen sidoksissa. Koiraslehtikalaan mahtuu ihan yhtä paljon surviaisia kuin naaraslehtikalaankin ja koska vatsalaukku on niillä saman muotoinen, tulee molemmista yhtä palleroisia ähkinnän jälkeen.
En suosittelisi tuota "tunnistuismenetelmää", koska se on täysin riippuvainen kyseisen yksilön kyvystä syödä itsensä palloksi. Sen sijaan suosittelen tiiraamaan lehtikalan vehkeitä. Kyljen muoto peräaukon yläpuolelta on myös hieman erilainen, koska naaraalla on mätipussi siinä kohtaa (mäti ei siis koostu surviaisista, mutta saattaa lisääntyä muutaman päivän jälkeen kun on nautittu herkullinen toukka-ateria).
Marianan lehtikalan kylki on kovasti litteä siitä peräaukon yläpuolelta. Siinä kohtaa missä kuuluisi olla lehtikalan täytteenä mätiä, on lommo.
lare88
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lare88 »

mariana kirjoitti: Täytyy varmaan ottaa muutama pikku tyllerö ja antaa ukon valita jos joku kelpais ja antaa loput pois.
Mielestäni on aika lailla yhdentekevää kumpaa sukupuolta vanha lehtikala on, sillä tuskin pystyt kaupassakaloja ostaessasi erottamaan niiden sukupuolia. Hanki muutama nuori yksilö ja katso mitä seuraa. Lehtikalan sukupuolen tunnistaa varmuudella vain kudun yhteydessä, joskin itse luotan melko paljon inneremontin aikaisemmin esittelemään ruokintakeinoon. Mielestäni se on ainakin yhtä varma keino tunnistaa sukupuoli, kuin otsakyhmykin.

Yksi keino yrittää tunnistaa kalan sukupuoli, on yrittää tiirailla niiden peräaukkoa (ei nyt sitten mitään kaksimielisyyksiä 8-) ). Varsinkin samanikäisiä kaloja vertailemalla tämä voi onnistua. Naaraan "aukko" on suurempi ja soikeampi, kun taas uroksella se on pieni ja lähes pyöreä. Naaraan aukko näyttää ikään kuin täydeltä, kun taas uroksella se on kuin reikä. Tässä hyvin epä'selvä selostus havainnoistani.
Minkä urheilussa saavuttaa sen terveydessä menettää.
Inneremont
Senior Member
Senior Member

millia kirjoitti: Sen sijaan suosittelen tiiraamaan lehtikalan vehkeitä. Kyljen muoto peräaukon yläpuolelta on myös hieman erilainen, koska naaraalla on mätipussi siinä kohtaa (mäti ei siis koostu surviaisista, mutta saattaa lisääntyä muutaman päivän jälkeen kun on nautittu herkullinen toukka-ateria).
Tästähän kehittyi mukava "juupas-eipäs" keskustelu :mrgreen: .
Olen täysin samaa mieltä siitä että varmin tapa on katsoa "vehkeitä", mutta tämä onnistuu harvoin kudun ulkopuolella. Jos tuo "pakkosyöttömenetelmä" on täysin vastoin anatomiaa ja tieteen ulkopuolella, minulla on käynyt sen suhteen mäihä. Luin siitä aikoinaan englanninkieliseltä keskustelupalstalta, päätin kokeilla ja mielestäni se on toiminut. Ei vaan kahdella kalalla, vaan useimmilla koirailla ja naarailla, sattumaa? Ehkä, mutta itse olen tyytyväinen lopputulokseen ja sehän riittää, ei ole kaloille tai muille akvaristeille haittaa... Tietenkään en pysty antamaan takuuta (ei ole tieteellistä näyttöä) mutta jos minulla toiminut kokeilu auttaa muita, olen tyytyväinen.

Varmin tapa saada pari on tosiaan hankkia useampi lehtikala (mieluiten niin että niitä olisi n. 8kpl) ja antaa luonnon hoitaa tehtävä. Jos yksinäisen lehtikalan sukupuoli on 100% varma, paras tapa on ostaa AW:ltä vastakkaista sukupuolta edustava lehtari. Onnea parinmuodostukseen.
Biotooppiharrastaja
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja weemano »

Kompromissi: hommaa 2 naarasta + yksi uros.
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Inneremont kirjoitti:Tästähän kehittyi mukava "juupas-eipäs" keskustelu :mrgreen: .Jos tuo "pakkosyöttömenetelmä" on täysin vastoin anatomiaa ja tieteen ulkopuolella, minulla on käynyt sen suhteen mäihä. Luin siitä aikoinaan englanninkieliseltä keskustelupalstalta, päätin kokeilla ja mielestäni se on toiminut.
OK. Mielipideasia siis. :roll:
Olen antanut kyllä lehtikalan poikasilleni aika ronskilla kädellä ruokaa silloin kun niitä oli ja kyllä ne kaikki vaan söivät itsensä palloksi. Se taas on fakta että kaikki sen poikueen kalat eivät olleet naaraita. En edelleenkään ymmärrä miten teidän koiraslehtikalat eivät saa syötyä itseään palloksi. Joko siinä on käynyt niin että ne eivät vaan halua syödä (jotain vialla?) tai sitten naaraat ovat olleet sen verran nopeampia syömisessä että ehtivät ensin saamaan mahansa täyteen. Kun se vaan ei ole mahdollista että jos kahteen lehtikalaan työnnetään yhtä paljon sapuskaa niin toinen ei paisuisi. Mihin se ruoka sitten menee?

Tässä kuvia meidän lehtisistä ennen ja jälkeen hullun (ei siis järjettömän) määrän surviaisia. Annoin niille äsken vuorotellen pinseteillä aina yhden surviaisen niin kauan että toinen alkoi kakomaan jo pihalle.
Koiraalla tuli kumpu selvemmin näkyville ja naaraalla taas sen luonnollinen pyöreys selvemmin esille.
Inneremont
Senior Member
Senior Member

Tottakai niihin menee saman verran sapuskaa, mutta minun kokemuksella ruuan jakautuminen kalan sisällä näyttää erilaiselta. Koiras muuttuu myös paksuksi, mutta tasaisesti, kun taas naaras näyttää siltä että se olisi nielaissut marmorikuulan. "Mielipideasiasta" (Onko tämä mielipideasia?) sen verran, niin kai kaikki asiat ovat enemmän tai vähemmän ennen kuin ne todetaan faktaksi tai päinvastoin. Maa oli litteä satoja vuosia ja kaikki jotka väittivät palloksi muutettiin grillihiileksi [}:)] . Pitäisi varmaan kokeilla 1000 kertaa tunnistaa tällä tavalla ja kirjata osumat ja hudit, muuttuisikohan mahdollisen onnistumisen jälkeen tieteelliseksi menetelmäksi? No ainakin saisin tiedon siitä, toimiiko menetelmä, vai onko ollut sattumaa... Nyt ajattelin kuitenkin nauttia Neitotonkijoistani :mrgreen: . Peace out
Biotooppiharrastaja
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”