Apua kalastovalintaan kaivataan

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Apua kalastovalintaan kaivataan

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Akvaario on kutakuinkin 350-litraa.

Malliltaan "loiva" ällä, eli sisänurkka ei ole 90 astetta, vaan siinä on pieni etulasin tynkä...Ymmärsikö kukaan.
No jos sen verta selventäis, että menee nurkan kohdalta samalla lailla kuin jos keittiössä on kulma kaappi, sekoitinko vielä lisää.
Vallan hyvin vois siis lätkäistä keittiön kulmatason päälle...

Mutta asiaan.

Kalastoa olen vääntänyt ja kääntänyt edestakaisin ja yrittänyt samalla saada selkoa tarjonnasta.
Nyt sitten kysyisinkin arvon raadilta hyväksyntää ja lisäehdotuksiakin otetaan vastaan.

Tuoho altaaseenhan saa näppärästi kunnon reviirirajoja kun siinä on erikseen itä- ja eteläsiivet.

Ensimmäisen kysymys on, että montako lajia mahtuisi 3 vaiko 4?
Minä tietenkin haluaisin 4. Valinnanvaikeus kun on kova.

Tässäpä pohdintoja

Johannii olisi yksi.
Olen kuullut sen aggressivisuudesta vähän puolesta ja vastaan. Onko vallan mahdoton? Kovin riitaisaa porukkaa en haluaisi.

Toinen, mitä täällä olisi tarjolla on tuo Pseudotropheus demasoni eli kuusiraitamalawi. Sillä nimellä myyvät
Se kiinnostaa kovasti.

Sitten yksi mikä olisi kans suosikkien listalla on Labidochromis Hongi.

Ja vielä yksi tapaus on noussut ilmoille, mitä paikallinen liike saa tänne hommattua, nimittäin
Labeotropheus trewavasae ja siitä muunnos "red". Eri asia mitä tulee sitten kun tilaa.

Ja sitten mielipiteitä ilmoille. Mitä voi pitää keskenään ja mitä kannattais jättää pois tai mitä tilalle ja vieläpä kuinka monta kutakin?

Tänks.
maape
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja maape »

Mulla on vain mutu-tuntumaa ja mitä olen "kylillä" kuullut puhuttavan eli mielipiteitä piisaa, tiedosta ei väliä. [;)]

Hongit on kauniita ja minusta suhteellisen rauhaisia. Ytyä niissä kuitenkin riittää, eikä niille kukkoilla.

Demasoneista olen kuullut, että olisivat herkkiä jos vesiarvot muuttuu ja että niitä pitäis sitten parvessa olla ainakin 10, jotteivät tappele.

Johanniista samoin kuullut, että ovat ärhäköitä. Minulla EHKÄ on kolme Johannii naarasta omassa altaassani. Ostin ne nimittäin Sauloseina, mutta raidat on kyllä ihan toiseen suuntaan eli pitkittäin ja ovat kooltaankin huomattavasti suurempia. Ne on kyllä aika äkeitä ja ovat ajaneet pari Saulosia hengiltä. Tämä siis oli ennenkuin älysin alkaa pelastella kovia kokeneet toipumaan välillä.

Määrissä suosittelisin olemaan aluksi varovainen. Ota mieluummin vähän ensialkuun. Nämä nimittäin ovat aika kovia lisääntymään. Kohta voi iskeä ylikansoitus, jos on piilopaikkoja sopivasti poikasille. :mrgreen:

Esimerkin vuoksi:

Minulla allas on 225L. Tällä hetkellä aikuisia kaloja on 7 Hongia, 8 Saulosia ja 3 Johanniita. Poikasia on... paljon...
Altaat: 400L malawaario
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Mitenkäs tuon kokoiseen altaaseen, laittaisitkos kolme vaiko neljä lajia?

Tulisinkohan sitten tappaneeksi Demasonit....saattaapahan tuota ollakin.
Jos sen tiputtaisi pois, niin mitä sitten tilalle, jos siis laittaisi neljä lajia?

Olisi kiva, jos löytyisi laji, missä olisi jotain punertavaakin väriä, mutta liekö sellaista edes olemassa. Onko kenelläkään tietoa?
Tuo viimeinen mainittu saattaa olla ihan arpapeliä mitä sieltä tulee, jos tilauksen tekee, onko lie kalassa punaista, vaikka nimi niin sanookin ja onko luonne sitten kamala.
jahonen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jahonen »

Kyllä tuollaiseen altaaseen sopi neljääkin lajia. Mulla on viittä lajia (about 4 per laji) 325l:ssa (Trewawasae, saulosi, cyaneorhabdos, elongatus ja caerulaeus). Tuosta voisi cearulaeuksesta ehkä luopua, mutta vaimon mielestä ei.

Tuo punainen trewa voi tosiaan olla aika hankala saatava. Itse en ole kovin usein nähnyt sitä muunnosta, mutta tihrustele nl-aquan varastolistaa josko niille tulisi sitä myyntiin.

Demasoneista on moni tosiaan sanonut niiden olevan vähän herkkiä ja että niitä tarvittaisiin isohko lauma agressioita lievittämään.

Mutta kuten maape sanoi, altaasta ja kalastosta riippuen, sulla voi olla hyvin äkkiä paljon kaloja.

Meillä ilmeisesti ripsimonnit ja isot kivet (vähemmän pikkukoloja) pitävät tuon liikakasvun kurissa kun 1.5 vuodessa hengissä on selvinnyt n. 7 poikasta. Kun samaan aikaan muutama aikuinen on mennyt tappeluissa, niin nyt vasta alkaa näyttää siltä, että ensi kesänä voisi ehkä jo harventaa jos lisääntymistahti jatkuu.

Tietysti jos haluat muitakin värejä kuin mitä kivikkomalaweilla tyypillisesti (ruskea, harmaa, oranssi, keltainen, sininen), niin hietikkomalawit on yksi vaihtoehto. Jenkit kutsuvat niitä sateenkaarimalaweiksi ihan syystä.

Olen kyllä nähnyt vihreitä kivikkomalaweja, mutta ne ovat tahattomia risteymiä kahden sinisen ja keltaisen eri lajin huuman hetkestä. Niitä tuskin tulet näkemään myynnissä.

T:Jarkko
ninuska
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Jos oranssi väri on riittävän punaista, niin ainakin seepramalawista on tosi oranssinpunainen värimuunnos liikkeellä. Olen joskus nähnyt niitä liikeen altaissa. Selvästi voimakkaamman värinen kuin esteri, enempi punaiseen taittaa tuo väri.

Oma kokemus trewavasaesta on, että ovat ihan leppoisaa porukkaa, esim. melanochromikset on paljon ärjympiä. Mutta ahveniahan nuo on kaikki 8-) . Enimmäkseen malawit kisaavat oman lajin kanssa, harvemmin on otteluita eri lajisten kalojen välillä. Näin on ainakin minun altaassani ollut tähän asti tilanne.
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Paikallinen kalakauppias sanoi tilauslistoillaan olevan sitä punaista Trewaa, jos se siis on sitä mitä sanovat olevan.
Voinhan pyytää tilaamaan ja katsoa mitä sitten tulee.

Jospa sitten jätän Demasonit rannalle ruikuttamaan elikäs ostamati.

Noi Hongit olis sitten yks laji.

Entäpä Johannii, onko se vain makuasia otanko sitä nuiden kaveriksi vai repiikö se nuo kappaleiksi tai toisensa?
Tai mikä olis sitten hyvä vaihtoehto Johanniin sijaan?

Kyllähän tuo oranssi värikin silmää miellyttää kovastikin. Täytyypäs sitä oranssia seepramalawiakin miettiä.

Täytyykös noiden hietikkomalawien olla sitten ihan keskenään, eli hietikkojen altaassa vain hietikkoja?
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

Kyllä ihan punaistakin löytyy Aulonocara muunnoksesta mutta tuskin Suomesta saa.Itse kyselin syksyllä mutta Siniriutasta ei tullut mitään vastausta ja Nlaquasta sanottiin että saa ja selvittelevät mutta siihen sekin kontakti loppui.

http://www.malawi-firefish.de/images/11 ... wimmel.jpg
jahonen
Junior Member
Junior Member

Hietikkomalawit on useimmiten lihansyöjiä, kun taas kivikkomalawit on usein kasvissyöjiä ja/tai sekasyöjiä.

Tämä lienee suurin syy siihen, miksi hietikko- ja kivikkomalaweja harvoin pidetään yhdessä. Niiden hyvä ruokkiiminen on hyvinkin hankalaa.

Useimmat altaathan ovat juuri tuollaisia välimuotoaltaita, eli kiviä reunalla, hiekkaa keskellä, joten itse altaista ei homma taida olla kiinni.

Tuo punainen aulonacara (hietikkomalli siis) tunnetaan käsittääkseni jenkeissä nimellä "German Red/Ruby Red", eli se ei ole aito värimuunnos, vaan saksassa tehtailtu jalostamalla punaisimmat poikaset aina keskenään (http://www.cichlid-forum.com/articles/red_peacocks.php). Eli on aito laji, mutta tuota väriä ei välttämässä luonnossa koskaan näe. Olisiko tässä syy miksi tuota ei suomessa kauheasti ole?

Punaisesta trewasta pieni huomio. Jos se on "Red top", niin sillä on vain punaiset evät muuten kalan ollessa sininen. Tuossa taas on kuva "Mpanga Red" muunnoksesta tuosta trewasta: http://www.cichlid-forum.com/profiles/s ... hp?id=2295

Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Se ei ole tuo " Red top". Se oliskin nätti. Liikkeen tilauslistoilla on neljää eri värimuunnosta saatavilla. "Rosa", "Chilumba", "Orange Pombo" ja sitten ihan pelkkä "Red".

Onko tietoa millaisia ovat?

Onko kaikki Aulonacarat hietikkomalaweja?
jahonen
Junior Member
Junior Member

vuorimies kirjoitti:Se ei ole tuo " Red top". Se oliskin nätti. Liikkeen tilauslistoilla on neljää eri värimuunnosta saatavilla. "Rosa", "Chilumba", "Orange Pombo" ja sitten ihan pelkkä "Red".

Onko kaikki Aulonacarat hietikkomalaweja?
Kaikki Aulonacarat ovat "hietikkomalaweja". Tuossa on niiden värimuunnoksista melkoinen lista. Kuten näkyy, värejä on paljon... http://www.cichlid-forum.com/profiles/c ... .php?cat=3

Niistä löytyy jopa suomeksi artikkeli: http://www.nl-aqua.com/aulonocarat.htm

Sitten ne trewat:
Chilumba: http://www.cichlid-forum.com/profiles/s ... hp?id=1696

Pombo: http://www.cichlid-forum.com/profiles/s ... hp?id=2299 Tosin hämää tuo "Orange Pombo". Kait siinä on sitten enemmän oranssia. Red ja Rosa ovat sitten ihan arvailujen varassa, sillä niistä ei pikahaun perusteella löydy tietoa juurikaan.

Sitä "Red Top" trewaa on ainakin ennen ollut suhteellisen säännöllisesti NL-Aquassa. Tällä hetkellä niiden varastolistalla ei niitä näy, mutta ei näkynyt silloinkaan kun omani sieltä ostin. Kannattanee siis soittaa/mailata. Tuossa on kuva, joka on väriltään samanlainen: http://www.cichlid-forum.com/profiles/s ... php?id=710

naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja naatti »

Tähän tungen nyt omanikin, eli ovatko nuo lajit sopivia myös 270 litraiseen vai meneekö ahtaaksi? Siihen varmaan kannattaa ottaa max. kolmea lajia, vai?
kasiko
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Mun kauppiaalla on varmaan sama tukkulista [;)] ja nyt altaassa uiskentelee viidettä päivää 8 kappaletta Labidochromis trewavasae 'Red' -kalaa. Eipä näistä vielä tiedä, pieniä harmaita sinttejä, joista osa hiukan sinertää. Kysyin kyllä tilatessa onko ne nyt 'Red Top' vai 'Red', pitäis olla pelkkä punainen. Kalat tulivat kauppaan Ruotsista.

Tuore malawialtaani on 375 litraa ja kaloja on tulossa neljää eri lajia, 6-8 kutakin. Lajeina Cynotilapia afra 'yellow fin', trewat sekä vielä tulossa sauloseja ja hongeja maapelta :D
maape
Junior Member
Junior Member

Jep, jep. Näin aloittelijana näissä poikaspuuhissa opin kantapään kautta, että poikasia on suorastaan mahdoton saada isosta altaasta haavilla kiinni. Mieheltäkin meni jo kalamiehen itsetunto, kun se sitä yritti. [;)]

Viisastuin ja otin kiinni yhden hautovan Saulosinaaraan. Nyt altaassa porskuttelee ainakin 15 pikkuruista vauvelia. Ja ne kyllä saa tuollaisesta 20 litraisesta taatusti kiinni.

Hongeja vilisee isommassa altaassa kivien väleissä. Ei kai siinä muu auta kuin latoa kaikki kivet veke altaasta ja yrittää sitten haavitella poikasia kiinni. Aion kyllä huomattavasti vähentää kivimäärää altaassa. Jatkossa otan vain hautovia emoja kiinni, jos joku poikasia haluaa. Muussa tapauksessa luonto hoitakoot homman.

Tai sitten alan myydä poikasia tyyliin: Saat ilmatteeks kaikki jotka saat kiinni. :mrgreen:
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Kerrohan kasiko sitten minkä värisiksi ne "red"it lopulta värjääntyvät kun asettuvat ja kotiutuvat kunnolla.
Eikös ne ole suht tuoreita asukkeja?

Saapas nähdä ketä tuolla altaassani sittten loppujen lopuksi tulee uiskentelemaan.

Onko se yks lysti hommaako ne kaikki kalat samalla kerta rysäyksellä vaiko pikku hiljaa laji kerrallaan?
maape
Junior Member
Junior Member

Minä rysäytin aika ison määrän kerrallaan altaaseen. Kait siinäkin on kaksi puolta, kuten kaikissa asioissa.

Jos altaassa onkin joku asia pielessä, voi kato käydä kovalla kädellä ja sitten häviö on suuri.

Toisaalta taas kun kaloja hommaa suuren määrän kerrallaan, ne katsoo reviirinsä kerralla kuntoon. Yksitellen jos kaloja lisää myöhemmin altaaseen, niin minä olen ainakin muuttanut vähän kivien paikkaa, jotta uuden tulokkaan on helpompi sopeutua kun muutkin on taas uuden taistelun edessä.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Yksi kaunis treva on mun mielestäni marmelade cat. Kuvassa veljekset, MC oli pitkään ihan samannäköinen kuin naaraat, mutta vähitellen muuttui tuon väriseksi. Kuva

Sinisillä koirailla käy kuulemma paremmin flaksi, eli jos haluaa MC poikasia, kannattaa altaassa pitää pelkästään MC:iltä.
/jari
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Paikallinen akvaariokauppias sanoi listoillaan olevan kalan olevan kirjonenäahven.
No sen verran katselin, että trewahan se on, mutta voiko siitä sanoa, että mikä niistä?
Hän kyllä sanoi, että sillä on oranssi selkäevä. Viittaisi kovasti sitten tuohon red toppiin. Onko se se?

Pitääkö paikkansa, että allasvaatimuksensa on yli 400 litraa?
Elukkakauppias tätä kertoi ja minun altaanihan on alle tuon.
Voinko sitä tuonne sittenkään ottaa?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”