Talkkari altaaseen?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
höylämemmot
Junior Member
Junior Member

Talkkari altaaseen?

Viesti Kirjoittaja höylämemmot »

Mitäs talkkareita muut käyttää malawi altaissa? Olen tässä miettinyt että pitäisikö vaikka partamonni ottaa altaaseen siisteyttä ylläpitämään?
Vaikka en haluisi rikkoa tuota biotooppia tuomalla sinne "vieraskansalaisia" :?
janma
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja janma »

Malaweja en ole pitänyt mutta partamonnin talkkariominaisuus ei ole omasta mielestä kovin hyvä. Syy on elämää suuremmat kakkakasat mitkä jättävät jälkeensä. Melkeinpä suurempi haitta kuin hyöty talkkarina siis.
"A day without sunshine is like, you know, night."
höylämemmot
Junior Member
Junior Member

Aijaa, luulin että parttis olisi hyvä talkkari :roll: no mikä olisi sitten sopivin talkkari malawi altaaseen?
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja naatti »

Monet malawithan toimivat käsittääkseni itse talkkareina syöden leviä.
maape
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja maape »

No kyllä minulla on partamonni talkkarina ja hienosti hoitaa hommansa. Ennen partista oli taustalevy, kivet ja lasikin jatkuvasti levän peitossa. Nyt partis voi paksusti, tausta, kivet ja lasit taas ovat puhtaita. Kyllä minä suosittelen lämpimästi partista. Se on korvaamaton.
Altaat: 400L malawaario
höylämemmot
Junior Member
Junior Member

Omat malawit ei hirveesti ainakaan talkkarin hommia tee, hiukan ehkä joskus näykkivät kivenpäältä levää ja kun näkevät naaraan niin homma jää siihen :roll:
kuinkas monta parttista tarvittaisiin 500l:n altaan siisteyttä ylläpitämään?
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Partis houkuttelee minuakin ja aion yhden sellaisen hankkia kunhan ensin saan jo vuoden päivät mielessä hautuneen uudelleensisustuksen tehtyä. Jospa vaikka sitten pysyisi tuo inha piilevä hieman paremmin poissa...

Njassaemonnini "Nasse" ei kiviä jynssää mutta on muuten hauska veikko. Pohjan kunnosta pitävät huolen sadat kierteiset, jotka kyllä hoitelevat kakkakasat hienompijakoiseen muotoon.

Vedenvaihtojen yhteydessä pölläyttelen hieman pohjalta sakkoja liikkeelle, jolloin niistä osa menee vaihtoveden mukaan ja loput kohti mattosuodatinta. Joskus harvoin (kerran vuodessa) imuroin hieman pohjaa mutta en usko, että se olisi edes tarpeen.

-Juissi
naatti
Advanced Member
Advanced Member

Anteeksi, pikkuisen ohi aiheen, mutta:
Juissi, onko sinulla siis aito njassa? Mistä olet onnistunut hommaamaan ja paljonko oli hintaa?
Juissi

Heh - saattaapi olla se minunkin Nasseni niitä "aitoja". NL-Aquasta hankin sen muutama vuosi sitten. Haluan pysyä siinä uskossa, että on aito. Ja ehkä onkin.

-Juissi
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Oikein - täälläkin on pari ihka aitoa. Kunnes joku toisin todistaa. Liikkeessä ainakin olivat oikealla nimellä ja ainakin omaan silmään kaikki muukin on siellä ollut tasan sitä mitä lapussa lukee. :mrgreen:

EDIT: Ja aiheeseen sen verran että täällä ei olekaan albiinopartis talkkarina (kuten joskus jossain ilmoittelin) vaan tarkistin asiaa myyjältä jolla oli ollut malawilassa pienestä pitäen (2v); helmi-imunuoliaisena kuulemma hälle tullut. Veikeä 15cm sinisilmä se on ja hyvin hoitaa pestinsä.

Kuva
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
maape
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja maape »

höylämemmot kirjoitti:Omat malawit ei hirveesti ainakaan talkkarin hommia tee, hiukan ehkä joskus näykkivät kivenpäältä levää ja kun näkevät naaraan niin homma jää siihen :roll:
kuinkas monta parttista tarvittaisiin 500l:n altaan siisteyttä ylläpitämään?
Tuon kokoiseen altaaseen ottaisin aluksi 2-3 partista. Ovat kuulemma kovia lisääntymään, joten kohta voipi olla tungosta talonmiehen hommiin. [;)]

Minulla allas on 225L ja yksi monni pitää sen kyllä suht siistinä. Toisen ottamista olen kyllä harkinnut, mutta katsotaan nyt, kunhan tuokin kasvaa aikuisen mittoihin, kuinka paljon se jaksaa hommia tehdä.
Altaat: 400L malawaario
naatti
Advanced Member
Advanced Member

Itse ottaisin vain samaa sukupuolta olevia, sillä partiksen keskenkasvuisille poikasille on jo ylitarjontaa.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Ja kyllä levät kuuluu malawilaan sopivassa määrin mielestäni! Eli ai kannata hommata partisarmeijaa koluamaan kaikkea levää pois joka kivestä. Näyttää mielestäni luonnollisemmalta kun on hiukan vihreää joukossa.

Itse aiemmin olin ilman "talkkaria" ja silloin tälöin vedenvaihdon yhteydessä harjasin suurimmat levät pois karkealla hammasharjalla. Ihan kätevästi se niinkin. Nykyisin tuo ylläolevan kuvan jöllikkä pitää kivet mielestäni juuri sopivan vihreinä.

Juissi

Vihreä levä onkin ihan ookoo - se on se ruskea piilevä, joka pimentää ja synkistää koko altaan :frown:

-Juissi
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

No onneksi se ruskea irtoaakin sillä harjalla kun hiukan näyttääkin. :roll:

Juissi

Niinpä. Kaksi vuotta harjasin taustan ja kivet joka viikonloppu. Viimeistään torstaina kaikki oli taas ruskeana. Väsyin ja annoin olla.

-Juissi
höylämemmot
Junior Member
Junior Member

No jos nyt hankkisi yhden partamonnin aluksi... :roll: ei ainakaan pääse armeija kokoihin lisääntymään :mrgreen:
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taju »

Aqualung kirjoitti: EDIT: Ja aiheeseen sen verran että täällä ei olekaan albiinopartis talkkarina (kuten joskus jossain ilmoittelin) vaan tarkistin asiaa myyjältä jolla oli ollut malawilassa pienestä pitäen (2v); helmi-imunuoliaisena kuulemma hälle tullut. Veikeä 15cm sinisilmä se on ja hyvin hoitaa pestinsä.
Tämä on nyt aiheen vierestä, mutta tuo kaveri ei ole albiinopartista nähnytkään, helmi-imunuoliaista (saati mitää imunuoliaista) vielä vähemmän. :D

Äkkiseltään näyttäisi punaiselta noitamonnilta minun silmääni... Olisiko sinulla kaverista lisää kuvia, jotta tunnistuksen voisi varmistaa?

Kyllähän tämäkin tavallaan liittyy otsikon aiheeseen, sillä jos kaveri on mainio talkkari ja vihtyy malawien kanssa, sitä voinee suositella.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Mulla on malawiakvaario kaloja vaille valmis ja olen tiettinyt tuota talkkarijuttua. Partista en voi ottaa, koska altaassa on kotikittikiviä ja kotikittitausta eli partis jyystää sen kuulemma puhki... Kotikittitekeleitä kun ei ole kovetettu epoksilla..
Ovatko kaikki imumonnit niin "voimakkaita", että kotikitti kärsii?
jahonen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jahonen »

Kokeileppa ostaa sinne altaaseesi Neritina-suvun kotiloita. Ovat nättejä ja syövät levää ihan kiitettävästi.

Itselläni on malawissa 6 kpl erinäisiä Neritina-suvun edustajia (akvaariokeskuksesta) 325l:ssa ja ne pitävät mielestäni suht sopivan tasapainon altaassa. Eli syövät hyvin levää, mutta niitä ei ole liikaa, että allas olisi "steriili".

T:Jarkko
RHODESIAN
Member
Member

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Aqualung'n kala on minusta jokin pleko, se kuuluisa tummalevä albiinona kenties?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

RHODESIAN kirjoitti:Aqualung'n kala on minusta jokin pleko, se kuuluisa tummalevä albiinona kenties?
Jea. Siihen on päädytty diagnosoinneissa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”