Veden kovetuksesta

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Sophie
Starting Member
Starting Member

Veden kovetuksesta

Viesti Kirjoittaja Sophie »

Eli, Kh:ta saa nostaa 0,5 astetta kerralla(?). Mutta jos haluan nostaa Kh:ta esim. 2 astetta, niin miten nopeasti tämän saa tehdä? Kh on n. 1 ja akvaariossani aksolotleja, jotka tykkäis kovemmasta vedestä. <-- Mitäköhän toikin on numeroina? Ph on muistaakseni n. 6,5. Nyt en pääse mittailemaan. Kotona on käyttämätön purkki Jbl:n AquaDur Plus:saa. Pliis auttakaa
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Kannattaa muistaa että GH on veden kokonaiskovuus ja KH on veden karbonaattikovuus. http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/kovuus.php siitä luettavaa. [;)]
Sophie
Starting Member
Starting Member

Ei selvinnyt mitä kysyin. Eli miten nopeesti kovuutta saa nostaa esim. 2 astetta? Tai jos oikein ymmärsin niin jopa 6 astetta pitäis nostaa.

----------------------

Eikö kukaan viitsi auttaa? Oon varmaan tosi tyhmä kun en löytänyt netistä mitään. :cry:
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Käsittääkseni ei hirveän monta vuorokautta tarvitse prosessin viedä jos kiire on. Toisaalta - onko kiire? Jos aksot eivät oireile jollain erityisellä tapaa, asian suhteen ei liene mikään hätä. Lisää vaikka vähän kamaa nyt, ja parin päivän kuluttua lisää.

mutta tuommonen 0,5 astetta kerralla on aika utooppinen ohje, kuka senkin nyt mittaa. Jos ne otukset on tullut sulle toisesta altaasta - ja mistäs muualta - on ne todennäköisesti kokenut jo kertaalleen kovemman vesiarvosokin muuton yhteydessä.
Minä juon nyt kahvia!
Sophie
Starting Member
Starting Member

Kiitos!! Mulle sanottiin akvaariokaupassa, että pelkkä Kh:n mittaaminen riittää ja ostin sitten mitan ja tota AquaDur Plus-jauhetta. Kukaan ei kuitenkaan tiedä oikeesti mitään mistään vesiarvoista ja mulla menee hermot. SIIS, jos Kh on 1dh, paljonko nostan sitä aksoille ja missä ajassa? Laitanko jauheen suoraan akvaarioon, vai ensin ämpäriin?
..Oon ihan pihalla jo..
Ps: Tää eläinkauppa mistä nää ötökät ostin on samalla paikkakunnalla, joten tuskin hirveää muutosta on kokenut vesiarvoissa.. Jos tämä tieto jotenkin johonkin vaikutti. Ja mun aksolotlit on vähän apaattisia.
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

No siis en nyt tiiä vastaanko mihinkään mutta kuiteskin, sulla tuntuu nyt olevan ihan hakusessa että mikä arvo on mitäkin, eli:

GH on kokonaiskovuus ja sitä nostetaan kipsillä. 1tl 100litraan nostaa kovuutta 1 asteen. TÄMÄ ON VEDEN KOVUUS!

KH on karbonaattikovuus, sitä nostetaan ruokasoodalla, 1tl 100litraan nostaa KH:ta yhden asteen. KH on puskurointiarvo ja se vaikuttaa veden pH arvoon (nostaa sitä). KH:lla ei ole mitään tekemistä varsinaisen kovuuden kanssa! Tuo kovuus sana siinä vaan hämää, se vaikuttaa vain ja ainoastaan veden puskurointikykyyn, eli pitää esmes pH arvot tasaisena.

pH:ta saa siis nostettua nostamalla KH-kovuutta eli lisäämällä ruokasoodaa.

Ja tosiaan en osaa sanoa että mitkä arvot ovat oikeat aksoille.

Se kuinka paljon tarvitsee lisätä esmes ruokasoodaa voi vaikka testata niin että laitat ämpäriin vettä ja sitten kipsiä. Ja sitten mittailet. Riippuu veden muista arvoista että kuinka nopeasti kipsi tai ruokasooda veteen liukenee, ja näitähän me emme voi tietää. Mutta yleensä esmes kipsi liukenee nopeammin happamaan kuin emäksiseen veteen.
Kuvia
317L kalakippo.
marikki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marikki »

Aquadur plus nostaa sekä karbonaattikovuutta (kh) että kokonaiskovuutta (gh). Nyt ensiksi sun pitäisi selvittää, riittääkö pelkkä karbonaattikovuuden säätäminen vai tarvitaanko myös kokonaiskovuuden nostamista. Kun alat nostamaan kovuutta (molempia tai toista), sekoita valitsemasi aine litraan- 10 litraan (en tiedä millaisista vesimääristä on kyse) ja kaada tankkiin. Asteenkin verran voit nostaa vuorokaudessa. Muista jatkossa aina lisätä vedenvaihdossa mömmöjä uutta vettä vastaava määrä. Ja pitkällä tähtäimellä tulee halvemmaksi ruokasoodan ja kipsin yms käyttö kuin aquadurin, silloin saat myös itse säädeltyä juuri oman tarpeen mukaan aineita, valmiissa seoksessa joudut valitsemaan kompromissin.

---------------------

Lontoon-kielisiltä sivuilta löytyy näköjään runsaastikin tietoa aksoista. Se vähä mitä ehdin vilkaista, puhuu nimenomaan karbonaattikovuudesta, unohda siis aquadur kokonaan ja kaiva kaapista ruokasooda-purkki (natriumbikarbonaatti, leivinjauhe ei siis kelpaa). 1tl ruokasoodaa nostaa 1dh karbonaattikovuutta per 100l. Ilmeisesti tarve on lähinnä saada ph:n heittelyt pois jolloin tuollainen 6-10KH lienee riittävä. Mittaa ensin lähtöarvo ja läträä sen mukaan. Surffaa nyt kuitenkin vielä ihmeessä itse lisää tietoa, älä ihan sokeasti mun löpinän perusteella tee mitään :)

Mari
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
Sophie
Starting Member
Starting Member

Kiitos marikki :)
Ei tuo kielipää veny niin pitkälle, että hirveesti sitä lontoota ymmärtäisin [:I] Ja varsinkin kun pitäis melkein mennä jollekin foorumille kyseleen.
Mittasin eilen ennen vedenvaihtoa karbonaattikovuuden ja nyt se näytti 3 (siis ennen minkään aineen lisäämistä)! Ennen se on näyttänyt 1! Mistäköhän tollanen heitto? Millon ne vesiarvot kannattais mitata? Ennen vai jälkeen vedenvaihtoa? Harmi kun en eilen päässyt koneelle ennen kun aloin läträän niitä vesiä. Vaihdoin sitten n. 50 l vettä ja heitin pari mitallista sitä AquaDuria tankkiin. (n. 170 l) Täytyy sit varmaan ostaa se Gh mittarikin.. Ph tais olla ton aineen jälkeen 7-7,5 (ota nyt selvää noista värieroista) :? Ja Kh oli noussut "vähän"..

...Yrittäkää kestää mua ja tyhmiä kysymyksiä <3
marikki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marikki »

Sophie kirjoitti:Kiitos marikki :)
Ei tuo kielipää veny niin pitkälle, että hirveesti sitä lontoota ymmärtäisin [:I] Ja varsinkin kun pitäis melkein mennä jollekin foorumille kyseleen.
Mittasin eilen ennen vedenvaihtoa karbonaattikovuuden ja nyt se näytti 3 (siis ennen minkään aineen lisäämistä)! Ennen se on näyttänyt 1! Mistäköhän tollanen heitto? Millon ne vesiarvot kannattais mitata? Ennen vai jälkeen vedenvaihtoa? Harmi kun en eilen päässyt koneelle ennen kun aloin läträän niitä vesiä. Vaihdoin sitten n. 50 l vettä ja heitin pari mitallista sitä AquaDuria tankkiin. (n. 170 l) Täytyy sit varmaan ostaa se Gh mittarikin.. Ph tais olla ton aineen jälkeen 7-7,5 (ota nyt selvää noista värieroista) :? Ja Kh oli noussut "vähän"..

...Yrittäkää kestää mua ja tyhmiä kysymyksiä <3
Mitä tulee KH:n mittaamiseen, mittaa ennen vedenvaihtoa ja vaikka päivä vaihdon jälkeen, näin tilanne on varmasti tasaantunut akvaariossa. Etenkin pienten arvojen mittaamisessa kannattaa käyttää tuplamäärää nestetta. ELi kun esim tetran tippatestissa 5ml vettä ja yksi tippa on 1dh, laita 10ml vettä jolloin 1 tippa vastaa 0,5dh, saat tarkemman tuloksen. Kannattaa myös hiukan seurata oman hanaveden karbonaattikovuuden arvoja.
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”