Sisustusapua

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Marjut
Starting Member
Starting Member

Sisustusapua

Viesti Kirjoittaja Marjut »

Kaipaisin ehdotuksia saamaan akvaarioni näyttään hyvälle :D
Mitat 120*41*55

Kuva
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Hyvältähän toi näyttää. Itse levittäisin päätypuskia enemmän päätylasien eteen peittämään lasia. Lisäksi laittaisin pitkän ja matalan kannon tuohon lumpeen taakse.
Marjut
Starting Member
Starting Member

Sisustus

Nyt
Joko rupee oleen vai löytyykö vielä jotain mitä voisi tehdä?
Kuva
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Korkea konnanputki pois tuosta tai lyhennä roimasti. Kokeile siirtää se tuollaisenaan tuonne oikeaan takanurkkaan jos se vain sinne sopii.
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Itse laittaisin joko ison kannon, joka jakaa tilan puoliksi, tai kasvattasin nykyisiä kasveja ja pettäisin niillä takalasia.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

f_isu kirjoitti:Korkea konnanputki pois tuosta tai lyhennä roimasti. Kokeile siirtää se tuollaisenaan tuonne oikeaan takanurkkaan jos se vain sinne sopii.
Miksi? Konnanputki on kaunis juuri tuollaisena "ylipitkänä" pnnanmyötäisenä....
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

en kirjoitti:
f_isu kirjoitti:Korkea konnanputki pois tuosta tai lyhennä roimasti. Kokeile siirtää se tuollaisenaan tuonne oikeaan takanurkkaan jos se vain sinne sopii.
Minun mielestäni pomppaa liikaa silmille tuossa kohtaa.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

f_isu kirjoitti:
en kirjoitti:
:D Minusta tuo on juuri konnanputken paras käyttötapa, eli parin varren "kohdekasvi" 8-) (Siis meillä on olltu noin jo kohta 15v joten ehkä olen tottunut sihen. Tosin tällähetkellä 300l n kohta ½ allasta konnaa, kun ei pääse perkaamaan sitä, siellä on 3 rusokirjoahvenen kutua/poikasia ja nokkamonninkutu ainakin...)
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

en kirjoitti:
f_isu kirjoitti:
en kirjoitti:
:D Minusta tuo on juuri konnanputken paras käyttötapa, eli parin varren "kohdekasvi" 8-) (Siis meillä on olltu noin jo kohta 15v joten ehkä olen tottunut sihen. Tosin tällähetkellä 300l n kohta ½ allasta konnaa, kun ei pääse perkaamaan sitä, siellä on 3 rusokirjoahvenen kutua/poikasia ja nokkamonninkutu ainakin...)
Mieltymyskysymyksiähän nämä(kin) ovat. Itse tykkään kasvista, jos sitä on paljon. Esim. äitini altaassa konnanputki pomppaa todella silmiin, mutta tuossa se ei omaa silmää haittaa, koska määrä on noin runsas. Kaunis kasvihan se on, itseltänikin sitä löytyy.
_Marjana_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

Minusta tuo konnanputki on komea, ja antaa sen kasvaa reilusti lisää :). pienenä puskana se on tosin hieman rumahko. Mutta anna sen kasvaa kunnolla, ja karsinnan aikana karsitut konnat vaan pohjaan. Jolloin puskasta tulee paksu ja kaunis! Niin mahtava tulee! :mrgreen:
Tell me why we build castles in the sky?
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

f_isu: mitenkä tuossa kuvan altaassa tuo konnanputki "saadaan" kasvamaan vaakasuoraa ja "pieniä" lehtiä? Meillä lehdet on "lapioita" ja kasvi kasvaa suoraa ylös ja sitten vaakasuoraa... Altaat esim...

300l, valoina 30w aqua-glo, flora-glo, power-glo ja "kirkas valkea". PMDD viikottain vedenvaihdossa, nestehiiltä noin 2-4*vk. (Ledet noin ø 6cm)

128l valoina 3*18w aquastar, kirkasvalkea ja lämin valkea, hoito kuten edellä (lehdet vähän pienempiä)

230l valoina iänikuiset 18W ja 2*15W kun kauppias ei tunnu pystyvän toimittamaan mulle tilaamaani valaisinta ja hoito kuten edellä, paitsi nestehiili menee maks. 2* viikossa.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

en kirjoitti:f_isu: mitenkä tuossa kuvan altaassa tuo konnanputki "saadaan" kasvamaan vaakasuoraa ja "pieniä" lehtiä? Meillä lehdet on "lapioita" ja kasvi kasvaa suoraa ylös ja sitten vaakasuoraa...
Jaa-a..on vissiin hyvin koulutettua sorttia. Eiköhän tuo konnanputkea ole? Sillä nimellä on ainakin meille tullut.

Tuossa altaassa on litroja 180, valoina 2*30W (putkia en nyt tähän hätään muista, toinen päivävalo ja toinen kasvi). Lämmöt 25-26. Easy Lifen vedenparannusaine, kerta viikkoon Easycarboa ja kasviravinteena Seachem Flourish.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

^OT: tahtoo kanssa koulutettua konnanputkea...
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

en kirjoitti:^OT: tahtoo kanssa koulutettua konnanputkea...
Eiköhän sitä tuosta kohta muutamia oksia liikenisi..
g.rosea
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

Eiköhän tuo hieno kasvu johdu pintaveden voimakkaasta liikkeestä? Liuskavesitähdikki ainakin heiluu veden mukana.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

g.rosea kirjoitti:Eiköhän tuo hieno kasvu johdu pintaveden voimakkaasta liikkeestä? Liuskavesitähdikki ainakin heiluu veden mukana.
hmm. Siis tuo konnanputkien? Meillä tuossa 300l on Fluval 404 (1300l/h), Fluval 3 (olikohan noin 500l/h) ja Eheim 300l/h samassa konnanputkinurkassa (tai siis ½ altaassa)... Luulisi veden liikkuvan vaakasuoraa...
g.rosea
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

en kirjoitti:
g.rosea kirjoitti:Eiköhän tuo hieno kasvu johdu pintaveden voimakkaasta liikkeestä? Liuskavesitähdikki ainakin heiluu veden mukana.
hmm. Siis tuo konnanputkien? Meillä tuossa 300l on Fluval 404 (1300l/h), Fluval 3 (olikohan noin 500l/h) ja Eheim 300l/h samassa konnanputkinurkassa (tai siis ½ altaassa)... Luulisi veden liikkuvan vaakasuoraa...
Juu, konnanputkia tarkoitin. Kyllähän se vesi liikkuu paljolti vaakasuoraan, mutta myös pyörteitä syntyy herkästi kun vesi osuu seinään. Ja vaikka oletettaisiin että vesi menisikin suoraan, niin se työntää herkästi konnanputken kasvamaan noin (pois virrasta). Itsellänikin on 86 litraisessa suodattimen edessä konnanputki vänkyränä pohjaan. [;)]
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Lainaan vähän tätä aihetta, kun otsikko on tilanteeseeni sopiva.

Mulla on tuollainen 228 litrainen kaarevaetulasinen kulma-allas, jonka kasvien sijoittelua olen miettinyt. Tällä hetkellä altaani näyttää tältä.

Olen tilannut altaaseeni vielä punaisen lumpeen, jonka paikkaa olen miettinyt. Mihin sinä sen laittaisit? Johonkin näkyvään tyhjään kohtaan vai pitäisikö jotain siirtää?

Yhtenä siirtelyvaihtoehtona olen itse miettinyt, että se lumme tulisi noiden kahden matalan melalehden paikalle (tavoitteena vähän niin kuin kultainen leikkaus, joka on tuon mallisessa altaassa vähän hankala käsite...) ja ne melalehdet tulisivat sen kivikon eteen noin suunnilleen aromivedensuosikin paikalle ja aromivedensuosikki saisi täyttää oikean kulman, joka on siinä nyt tyhjänä. Miltä kuulostaa? Muutakin voisi siis ehdottaa...
viivis
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja viivis »

Vähän samaan kohtaan minäkin sen visioin, ennen kuin luin kirjoitustasi loppuun saakka. (Hätähousut jalassako?)
Siirtäisin (edestä päin katsottuna) aromivedensuosikkia himpun oikealle. Isompaa melalehteä siirtäisin vasemmalle ja pienemmän melalehden reilusti etuviistoon vasemmalle, isomman eteen, kivien ja kannon välimaastoon. Lumme sopisi hyvin juurikin tuohon pienemmän melalehden paikalle. ( Tai kannon "taakse" isomman melalehden tienoolle ja isompi melalehti lumpeen eteen)

Nätti allas sisustoineen kyllä muutenkin jo :D .
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kiitos viivis! Minä kävin heti suurella innolla kasvien kimppuun, koska ehdotuksesi kuulosti hyvälle! Vielä, kun saan sen lumpeen tuonne, niin sitten pitäisi olla tälläerää valmista. Laitan kuvia taas nähtäville, minkä näköistä tuli, kun lumme on saatu tuonne.
viivis
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja viivis »

Sinulla on kaunis ja selkeä allas. Tuohon välillä pyrin itsekin, mutta taas se oma purkki on päässyt viidakoitumaan [:I] . Jäädään nyt odottelemaan uutta kuvaa :D
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Sisustusapua

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Marjut kirjoitti:Kaipaisin ehdotuksia saamaan akvaarioni näyttään hyvälle :D
Mitat 120*41*55

Kuva
Tämä on jo vanha viesti, eikä allaskaan varmasti näytä enää samalta, mutta sain kuvasta hienon vision jonka jaan tietysti kanssa, halusittepa tai ette :mrgreen:

Laittaisin oikeaan etukulmaan samanlaisen kiviröykkiön kuin vasemmalla ja siirtäisin jaavansaniaista aavistuksen vielä vasemmalle, jolloin altaaseen muodostuisi selkeästi kaksi kasviryhmää. Molemmat olisivat ylhäältä katsottuna kolmion mallisia, mutta vasen kasviryhmä olisi hiukan pidempi ja ulottuisi altaan keskelle asti, kun taas oikea ryhmä olisi hiukan pienempi, mutta kivikasa saisi sitten ollakin hiukan isompi kuin vasemmalla. Kasviryhmät voisi myös tavallaan reunustaa edestä kivillä, mutta se antaa aika puutarhamaisen vaikutelman, toiset tykkää ja toiset ei. Konnanputki sopisi minusta kasviryhmän yhteyteen, niin että se erottuu mutta ei loista silmään yksittäisenä koska se on niin paljon vaaleampi kasvi kuin muut.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

viivis kirjoitti:Sinulla on kaunis ja selkeä allas. Tuohon välillä pyrin itsekin, mutta taas se oma purkki on päässyt viidakoitumaan [:I] . Jäädään nyt odottelemaan uutta kuvaa :D
Kiitokset! Sain nyt sen lumpeen sijoitettua tuonne eli tältä se allas nyt näyttää.

Kiitos viivis vielä vinkeistäsi! Eiköhän jotain niistä ole tullut yritettyä toteuttaa...
Marjut
Starting Member
Starting Member

Akvaarioni

Sisustus muuttunut jonkin verran, mut joku ei miellytä silmää oikeassa kulmassa. Helmiruohoa tulossa ensi viikolla ja se pitäs johonkin vielä asettaa.

Kuva
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mikälie kyllästyminen melalehtiin muhun iskenyt, mutta en katsellut niitä siinä kovinkin näkysällä paikalla kovin pitkään. Tein niistä yhden puskan sinne kivien luo ja ylimääräiset alut toiseen altaaseen. Luultavasti melalehdet häipyy tuolta altaasta kokonaan, sotkemasta maisemaa, jos saan tuon punaisen lumpeen kasvamaan.

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”