Pallopartalevä hajoaa

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
elisabeth73
Junior Member
Junior Member

Pallopartalevä hajoaa

Viesti Kirjoittaja elisabeth73 »

Hieno pallo on aivan muusina pitkin altaan pohjaa... Onko mitään tehtävissä? Voisinko kerätä hahtuvat ja sitoa ne siimalla vaikka kantoon vai olisiko paras nakata kaikki roskiin? Vedenvaihdon yhteydessä niitä hahtuvia kuitenkin hukkuu imurin syövereihin. Rikkoutuminen sai ilmeisesti alkunsa kun pallo jäi muutaman kerran imuletkuun jumiin ja repäisin sen vaan irti siitä....
born to party, forced to work
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Siimalla kantoon sitominen on hyvä idea. Levä kun on, niin ei se hirmuisesti hetkahda siitä, että on palasina (ellei se sitten ole kokonaan kuolemassa). Kaikki pienimmät hahtuvat kannattanee toki imuroida pois pyörimästä.
sammari
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sammari »

Miten tuo pallopartalevä parhaiten viihtyy? Miten siitä saa pikkupalloja? Tai edes pallot kasvamaan?

Meillä on pari palloa ollut noin 2 vuotta ja ne ei oo muuttunu yhtään miksikään :o Ei kuollu, ei kasvanu, ei yhtään mitään!
ammax
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ammax »

sammari kirjoitti:Miten tuo pallopartalevä parhaiten viihtyy? Miten siitä saa pikkupalloja? Tai edes pallot kasvamaan?

Meillä on pari palloa ollut noin 2 vuotta ja ne ei oo muuttunu yhtään miksikään :o Ei kuollu, ei kasvanu, ei yhtään mitään!
Mulla pallopartalevä ollu noin 2 kuukautta ja oon jo laittanu sen kahtia ja taas vois isommaksi jäänyttä "emo pallo" jakaa, mut ei vielä pakko (menee isoks ruikaleeks) Muusta en tiiä, kuin ett lannoittelen nestemäisellä lannoitteella, epäsäännöllisesti veden vaihdon yhteydessä (miekkakasvien pohja tapuilla ei mahda olla noille merkitystä paljookaan) sekä nestemäistä hiiltä käytän miltei päivittäin. Parin viikon välein puristelen pallot akvan vaihto vedessä puhtaaksi ja se on siinä.. Vesi on hapanta ja läpö noin 24. Tuntuvat viihtyvän. :mrgreen:
Minä jo luulin ymmärtäneeni väärin, kun ostaissani ymmärin että on tosi hidas kasvuinen... Mutta kait nää on vain höpsöjä kasvamaan [;)]
Ne tärkeät mitat; 100x45x45
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Re: Pallopartalevä hajoaa

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

elisabeth73 kirjoitti:Hieno pallo on aivan muusina pitkin altaan pohjaa... Onko mitään tehtävissä? Voisinko kerätä hahtuvat ja sitoa ne siimalla vaikka kantoon vai olisiko paras nakata kaikki roskiin? Vedenvaihdon yhteydessä niitä hahtuvia kuitenkin hukkuu imurin syövereihin. Rikkoutuminen sai ilmeisesti alkunsa kun pallo jäi muutaman kerran imuletkuun jumiin ja repäisin sen vaan irti siitä....
Kuinka kauan tuohon hajoamiseen meni? Pallo lisääntyy hajoamalla. Eli ensin pallopartalevä alkaa mennä epämuodostuneeksi, jonka jälkeen siitä alkaa irtoilla pieniä palloja. Tämän vuoksi yksi akvaariostani on täynnä pientä palloa, peräisin isosta pallopartalevästä. :roll:

Palaset voi sitoa kiinni vaikka siimalla kiveen, varsinkin laavakiveen tarttuu tehokkaasti ajan kanssa. [;)]

Sitten olen kuullut sellaisen "huhun", että pallopartalevän kasvua saisi kiihdytettyä niin, että aina joskus ruiskuttaisi kasviravinnetta vaikka pipetillä suoraan sen sisään. Joskus pallo olisi myös hyvä puristella vaikka juoksevan veden alla, että kaikki töhkät, mitä se kerää sisäänsä saisi pois. Tällaisia juttuja olen kuullut, todenperäisyyttä en tiedä. Itse pesen pallon aina välillä, hyvin kasvaa. :)

Lisäksi pallopartalevän olisi hyvä saada pyöriä virtauksen mukana miten sattuu, jotta joka puoli saisi valoa yhtä paljon. Jos sen sitoo kiinni kiveen niin asia on eri, mutta jos haluaa sen pysyvän pallona, tämä olisi hyvä muistaa.
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
elisabeth73
Junior Member
Junior Member

pallosta

Viesti Kirjoittaja elisabeth73 »

Pallo tosiaan muuttui ensin epämuodostuneeksi, ja olihan se kasvanutkin. olen myös ruiskulla ruutannut sinne sisään lannoitetta, mutta nyt ehti muutaman kuukauden pyöriä oman onnensa nojassa milloin missäkin pohjalla... olen vähän epävarma tosiaan siitä onko se innostunut jakautumaan vai onko tämä kuolema.. Kunhan saan penskat nukkumaan kaivan sipuliverkon kaapista ja sidon sen rääpäleen :roll: kookoksen kuoreen.
born to party, forced to work
ammax
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ammax »

Kun pallo kasvaa isoksi ja jos sitä ei jaeta pienemmäksi se rupeaa hajoamaan, kun sisä osat eivät saa riittävästi valoa.. Tai jotenkin noin jossain on ollu. Siksi oonkin omani jakanu
Ne tärkeät mitat; 100x45x45
marikki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marikki »

ammax kirjoitti:Kun pallo kasvaa isoksi ja jos sitä ei jaeta pienemmäksi se rupeaa hajoamaan, kun sisä osat eivät saa riittävästi valoa.. Tai jotenkin noin jossain on ollu. Siksi oonkin omani jakanu
Juu, noin nimenomaan. Pallo kun kasvaa riittävän isoksi, se tulee sisältä ontoksi kun sisempi osaa kuolee valonpuutteeseen. Pallo hajoaa ja palasista alkaa kehittymään uusia pallurasia.
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”