Triops projekti

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
_Marjana_
Member
Member

Triops projekti

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

Nyt vihdoin olen päättänyt että hankin näitä ihania veijareita. Olen seilaillut googllen ja foorumin läpi. Myöskin lukenut kaikki mahdolliset harrastajien sivustot triopseista. Mutta silti jäi jotain aukkoja. Joihin en tunnu saavani kunnollisia vastauksia.

Lainaus aijemmista keskusteluista
allu80 kirjoitti:
Pistin omat triopsit 12. päivä aluilleen ja nyt on kuusi reilu puolentoista viikon ikäistä pikkuvintiöö 50 litran akvaariossa. Kahdeksan oli alunperin mutta kaksi pienintä jostain syystä katosivat peräkkäisinä päivinä alle viikon ikäisinä.

http://s222.photobucket.com/albums/dd266/allu80/triops/
Laitoin tonne muutamat kuvat ja videot
Nyt vaa 40L altaan ostoksille ja varustamaan
Miten usein tota vettä täytyy vaihtaa? Esim juuri 40L?
Mitä soraa tuo on tuossa videossa ja kuvissa?
Olen nähnyt meidän eläinkaupassa samaa, mutta ei ole koralli hiekkaa. Täällä myytävä `koralli hiekka` on enimmäkseen aika isokokoista teräväkulmaista soraa. Eikös ihan hiekka ole paras mahdollinen pohjamaterjaali. Kun tykkäävät kaivautua.

Ja suodattimesta. Näin tuossa yhden harrastajan kuvissa ihanan ¨matto¨ suodatin systeemin. Rakennetaankos se niin että: otetaan pieni suodatin, laitetaan se altaan seinään kiinni. Sitten sen suodattimen ympärille sitä mattoa vai? En oikein käsitä. Miten se kiinitetään sillä tapaa että sen maton saa otettua irti ja putsattua. Anteeksi minua tomppelia :mrgreen:

Jos hankkisin esim 40-50L pikku altaan noille, niin kävisikös tämä sisäsuodatin: Hagen Elite Stingrey 15 sisäsuodatin http://www.akvaariopuoti.net/shop/produ ... .php?p=947

Entäs jokin näistä: http://www.akvaariopuoti.net/shop/produ ... g.php?c=97
En varmaa osaisi enkä jaksa rakentaa mattosuodatinta. Niin tuollainen olisi hyvä?

Omistan monta ilmastin laitetta. Ja niitä ilmastin kiviä. Mutta ne on niin tukossa kaikki olleet kun ostin. Että eivät vieläkään toimi kunnolla Vika varmaankin minussa. Muuten mitkä vesiarvot ovat ihanteellisemmat? Ja miten öttiäiset totutellaan hanaveteen?

Ja vielä muninnasta. Keräättekö munat talteen esim lapolla imuroimalla veden mukana ne munat siitä hiekan pinnalta. Vai oletteko ottaneet kaikki hiekat pois ja kuivattaneet?

Entäs altaan somisteet? Kasveja ei kannata hirmuisesti laittaa, sen ymmärsin. Entäs jokin juurakko joka on laitettu turvallisesti lasipohjaan ja vasta sitten altaaseen lisätty hiekka/sora. Että jos hiekka kun kaivavat, eivät jää juurakon alle.

Olen varma että nämä samat asiat on jo kysytty, ja niihin on vastattu. Mutta koittakaa antaa anteeksi. En vain löytänyt kunnollista vastausta näihin.

PS: Kerran oli näitä minulla. Mutta eivät viihtyneet. Jospa nytten saan ne elämään :mrgreen:
Tell me why we build castles in the sky?
Phoxinus
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Triops projekti

Viesti Kirjoittaja Phoxinus »

_Marjana_ kirjoitti:Nyt vaa 40L altaan ostoksille ja varustamaan
Miten usein tota vettä täytyy vaihtaa? Esim juuri 40L?
Mitä soraa tuo on tuossa videossa ja kuvissa?
Itse olen vaihtanut 30-litraisiin runsaasti kansoitettuihin triopsaltaisiin vettä 30-50% kerran viikossa. Jos triopseja on ollut vain pari kolme en ole vaihtanut vettä ollenkaan, ellei se ole muuttunut läpinäkymätömäksi.

_Marjana_ kirjoitti:Olen nähnyt meidän eläinkaupassa samaa, mutta ei ole koralli hiekkaa. Täällä myytävä `koralli hiekka` on enimmäkseen aika isokokoista teräväkulmaista soraa. Eikös ihan hiekka ole paras mahdollinen pohjamaterjaali. Kun tykkäävät kaivautua.
Korallihiekan ja tavallisen hienon hiekan seos on oivallinen triopseille, helppo kuopsuttaa ja kaivella ja korallihiekka puskuroi vesiarvoja.
_Marjana_ kirjoitti:Ja suodattimesta. Näin tuossa yhden harrastajan kuvissa ihanan ¨matto¨ suodatin systeemin. Rakennetaankos se niin että: otetaan pieni suodatin, laitetaan se altaan seinään kiinni. Sitten sen suodattimen ympärille sitä mattoa vai? En oikein käsitä. Miten se kiinitetään sillä tapaa että sen maton saa otettua irti ja putsattua. Anteeksi minua tomppelia :mrgreen:

Jos hankkisin esim 40-50L pikku altaan noille, niin kävisikös tämä sisäsuodatin: Hagen Elite Stingrey 15 sisäsuodatin http://www.akvaariopuoti.net/shop/produ ... .php?p=947

Entäs jokin näistä: http://www.akvaariopuoti.net/shop/produ ... g.php?c=97
En varmaa osaisi enkä jaksa rakentaa mattosuodatinta. Niin tuollainen olisi hyvä?
Mattosuodattimen teoria ja rakentaminen: http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... /index.php
Myös haulla löytyy sivukaupalla tietoa aiheesta.

Helpommalla pääset kun ostat ilmapumppuun liitettävän vaahtomuovisuodattimen.
KuvaKuva

_Marjana_ kirjoitti:Omistan monta ilmastin laitetta. Ja niitä ilmastin kiviä. Mutta ne on niin tukossa kaikki olleet kun ostin. Että eivät vieläkään toimi kunnolla Vika varmaankin minussa. Muuten mitkä vesiarvot ovat ihanteellisemmat? Ja miten öttiäiset totutellaan hanaveteen?
Ilmastimen on parempi antaa pulputtaa isoja kuplia ilman ilmastuskiveä. Ainakin teoriassa ne pienet kuplat voivat juuttua triopsien selkäkilven alle ja aiheuttaa komplikaatioita. Itse en ole käyttänyt ilmapumppua alle 2 viikon ikäisille poikasille. Sen jälkeen olen yleensä siirtynyt suoraan vaahtomuovisuodattimeen.

Triops longicaudatus kasvaa jonkinverran paremmin perusvesijohtovettä kovemmassa vedessä ja kuolee harvemmin kuorenvaihto-ongelmiin, siksi korallihiekkaa.

Hanaveteen totuttamisen olen aloittanut triopsien saavutettua viikon iän jolloin olen alkanut täyttää allasta pienellä määrällä vesijohtovedettä päivittäin.
_Marjana_ kirjoitti:Ja vielä muninnasta. Keräättekö munat talteen esim lapolla imuroimalla veden mukana ne munat siitä hiekan pinnalta. Vai oletteko ottaneet kaikki hiekat pois ja kuivattaneet?

Allas tyhjäksi ja hiekan munineen annetaan kuivua.
_Marjana_ kirjoitti:Entäs altaan somisteet? Kasveja ei kannata hirmuisesti laittaa, sen ymmärsin. Entäs jokin juurakko joka on laitettu turvallisesti lasipohjaan ja vasta sitten altaaseen lisätty hiekka/sora. Että jos hiekka kun kaivavat, eivät jää juurakon alle.
Voihan sitä yrittää, itse en kyllä suosittele mitään somisteita triopstankkiin. Paitsi kasveja.
_Marjana_ kirjoitti:Olen varma että nämä samat asiat on jo kysytty, ja niihin on vastattu. Mutta koittakaa antaa anteeksi. En vain löytänyt kunnollista vastausta näihin.

PS: Kerran oli näitä minulla. Mutta eivät viihtyneet. Jospa nytten saan ne elämään :mrgreen:
Jos ostat triopsin munia minulta saat ne ainakin kuoriutumaan. ;)
Monninomistaja jo vuodesta -94.
_Marjana_
Member
Member

Olen lukenut sen antamasi suodatin linkin moneen otteeseen. Mutta kiitos silti. Voisitkos kertoa hieman enemmän tuosta omasta systeemistäsi? Olisikos parempaa kuvaa, siis sellaista joka ei ole ylhäältä alas otettu. Paljon tuollainen maksaa? Ja miten se kasataan?

Edit: Poistettu turha lainaus.
-Ylläpito
Phoxinus
Senior Member
Senior Member

_Marjana_ kirjoitti:Olen lukenut sen antamasi suodatin linkin moneen otteeseen. Mutta kiitos silti. Voisitkos kertoa hieman enemmän tuosta omasta systeemistäsi? Olisikos parempaa kuvaa, siis sellaista joka ei ole ylhäältä alas otettu. Paljon tuollainen maksaa? Ja miten se kasataan?
Tähään hätään ei löydy parempaa kuvaa. Hurjan kallis viritelmähän tämä on:

-35 l muovilaatikko Ikeasta, 2,50 €, kansi 1,5 € http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/80023960
-Elite ilmapumppu 8 €
-Vaahtomuovisuodatin imukupeilla, tarjous, 3 €
-Hiekka 1-4 €
_Marjana_
Member
Member

Joo järkyttävän kallista :mrgreen:
Tarkoitin tuota suodatin viritelmää :D .

Vai olisikos jokin näistä suodattimista tarpeeksi turvallinen ja hyvä?

EHEIM aquaball 2206 - 2208
EHEIM aquaball 1212 powerhead
EHEIM compact 300
Fluval Plus1
Sera koteloimaton suodatin F 400
Phoxinus
Senior Member
Senior Member

Tuo koteloimaton Seran F400 vaikuttaisi parhaalta. Triopsit eivät luultavasti imeydy siihen.

Suosittelen silti edelleen ilmapumppuun kytkettävää vaahtomuovisuodatinta. Se on turvallinen ja ei aiheuta voimakasta virtausta ja on biologiselta suodatusteholtaan erinomainen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”