Valaisimen paino

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-Eve
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Valaisimen paino

Viesti Kirjoittaja -Eve »

Tällainen asia mietityttää tällä kertaa: Tietäisikö joku paljonko n. 130 senttinen tuplaputkinen valaisinkotelo painaa, tai +/- seuraavat koot? Kun tein itse valaisinkansi -tyyppisen kyhäelmän, ja nyt mietityttää painaako se liikaa niin haluaisin vertailun vuoksi tietää kuinka painavia on oikeat akvaariovalaisimet.

Valaisin on neljällä 36 watin putkella, eikä mikään muu valaisimessa paina kuin sellaiset metalli"mötikät" joita on joka joka putkelle omansa. En tiedä miksi niitä kutsutaan, sellaisia n. 12*4 cm kokoisia metallilaatikoita joissa lukee Helvar ja jotain teknistä tietoa. Painavat kokoisikseen ihan tajuttomasti, kaikki yhteensä varmaan muutaman kilon?
Uskallanko jättää ne kiinni itse valaisimeen joka lepää akvan päällä, vai pitäisikö niille tehdä oma ulkoinen kotelo? Valaisimen paino jakaantuu tasaisesti kaikille muille sivuille paitsi etulasiin, ja akvaariossa on jykevät listat, mutta pelkään silti että allas levahtaa valaisimen painosta kuin pahvilaatikko :roll:
Paljonkohan altaat noin yleensä ottaen kestävät painoa päällänsä?
temule
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Valaisimen paino

Viesti Kirjoittaja temule »

Evane kirjoitti: En tiedä miksi niitä kutsutaan, sellaisia n. 12*4 cm kokoisia metallilaatikoita joissa lukee Helvar ja jotain teknistä tietoa. Painavat kokoisikseen ihan tajuttomasti, kaikki yhteensä varmaan muutaman kilon?
Uskallanko jättää ne kiinni itse valaisimeen joka lepää akvan päällä, vai pitäisikö niille tehdä oma ulkoinen kotelo? Valaisimen paino jakaantuu tasaisesti kaikille muille sivuille paitsi etulasiin, ja akvaariossa on jykevät listat, mutta pelkään silti että allas levahtaa valaisimen painosta kuin pahvilaatikko :roll:
Enpä usko että valaisimen paino tulee ongelmaksi. Ne laatikot missä lukee Hevlar, ovat kuristimia. Ne kyllä voi olla valaisinkannessakin kiinni, mutta itse siirsin ne akvaariokaappiin, juurikin painon säästön takia. Tuli valaisinkannesta huomattavasti kevyempi käyttää. painohan kohdistuu lasiin pystysuoraan ja siihen suuntaan lasi kyllä kestää melkoisen kuorman.
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Re: Valaisimen paino

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Evane kirjoitti:Valaisimen paino jakaantuu tasaisesti kaikille muille sivuille paitsi etulasiin, ja akvaariossa on jykevät listat, mutta pelkään silti että allas levahtaa valaisimen painosta kuin pahvilaatikko :roll:
Ei varmasti hajoa neliputkisen valaisimen painosta. Altaat kestävät painoa päällään todella paljon enemmän.
-Eve
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Eve »

Huhhuh voin siis nukkua yöni rauhassa (kieltämättä ekana yönä menetin unet)! Käyttömukavuuden takia olisin halunnut siirtää mötkylät muualle kun mulla tuota voimaa ei liikoja ole, ja on todella vaikea nostaa 130 cm pitkä, painava hökötys yli kainaloiden korkeudelle ja ojentaa kädet vielä suoraan että sen saa paikoilleen, mutta silloin olisi täytynyt jatkaa johtoja ja siihen hommaan mulla ei oo taitoja ts. en olisi tiennyt minkälaista ostaa.

Olkoot sitten noin jos kerran itse allas ei tykkää siitä kyttyrää :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”