Tietty kokeilu kannattaa tehdä siten, että ripsimonni on siinä akvaariossa ennen sitruunaa, sillä jos sitruuna on jo omaksunut purkin reviirikseen, yhteistyöstä ei tule mitään...
Sitruunaihmiset ! (sitruunakirjoahvenpölinää osa 367)
Valvoja: Moderaattorit
-
Azkhaeracan
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Olen kuullut, että esim helmiripsimonnin kanssa sitruuna on menestynyt ainakin jonkin aikaa.. Voihan sitä tietty koittaa täplän kanssa siten, että on itse vahtimassa sitruunan puuhia haavi kädessä kokoajan.
Tietty kokeilu kannattaa tehdä siten, että ripsimonni on siinä akvaariossa ennen sitruunaa, sillä jos sitruuna on jo omaksunut purkin reviirikseen, yhteistyöstä ei tule mitään...
Fishy fella.
Eihän sitä koskaan noista yhdistelmistä tiedä. Onhan aina se mahdollisuus, että yhteiselo jollain käsittämättömällä onnenkantamoisella onnistuisikin, mutta en usko tässä tapauksessa käyvän niin. Täplä on todella nössö ja koko ajan hyvin esillä eli oikein sopiva kohde sitruksen raivonpurkauksille. Todennäköisesti täplä sinkoilisi seinille jo niin suuren ahvenen näkemisestä, vaikka ahven ei päälle kävisikään.
-
Azkhaeracan
- Advanced Member

monni720l kirjoitti:Eihän sitä koskaan noista yhdistelmistä tiedä. Onhan aina se mahdollisuus, että yhteiselo jollain käsittämättömällä onnenkantamoisella onnistuisikin, mutta en usko tässä tapauksessa käyvän niin. Täplä on todella nössö ja koko ajan hyvin esillä eli oikein sopiva kohde sitruksen raivonpurkauksille. Todennäköisesti täplä sinkoilisi seinille jo niin suuren ahvenen näkemisestä, vaikka ahven ei päälle kävisikään.
Niin, se tietty riippuu minkälaisen sitruunan otat ja minkä ikäisenä. Ja olen kyllä tuossa ylempänä puhunut, että sitruunan luonne vaikuttaa paljon asiaan.
Taju: Kyllä mahtuu!! Minkä mallinen purkki on? Pohjapinta-ala on hyvin tärkeä sitruunalle.
Fishy fella.
-
AsberGekko
- Junior Member

-
Azkhaeracan
- Advanced Member

-
riksu70
- Senior Member

Täällä uusi onnellinen Sitruunakirjoahvenen omistaja ilmoittautuu. Tällä hetkellä kaikki ok vaikka on 3 lehtikalaa samassa sai jopa isolta Lehtiseltä kyytiä. Mutta heille on jo koti tiedossa. Olen lueskellut että saattaapi hankaluuksia tulla. Ollut kyllä muiden kalojen kanssa. Ikää en tiedä. Kotina vajaa 500 l allas. (mitäs ei mennyt kaupaksi
)
-
kalakaljami
- Starting Member

- Akvaarioseurat: PAK
- Sukupuoli: Mies
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Kuten monesti on todettu, niin moni sitruuna elää toisten kalojen kanssa sovussa, toiset (kuten minun yksilöni) kasvaa ja ottaa itseään suuremmatkin kalat päiviltä. Se on sitten jokaisen sitruunan hankkijan oma päätös ottaako riskin vai ei. Minä en enää ottaisi kun olen nähnyt mitä voi tapahtua ja koitan tässä kertoa omasta mokastani, jotta muutkin oppisivat. Rotatkin kuulemma oppivat toisten mokista, joten olisi ihan hyvä jos ihmisetkin osaisivat

Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
Veikkonen
- Senior Member

No niin. Pakko oli ostaa pienenpieni kolmesenttinen sitruunan poikanen NL-Aquasta. Tarkoitus on yritää koetta. Saako sitruunasta salonkikelpoisen seura-akvaariokalan, jos se kasvaa lehtikalojen ynnämuiden kanssa pienestä sintistä asti? Tulokset on mitä vain katastrofin ja onnellisen lopun väliltä. 450-litraista asuttaa sortimentti ripsimonneja, pari plekoa ja lehtikaloja ja apistogrammaa. Pienimmistähän täytyy jossain vaiheessa eroon päästä, ettei sapuskaksi joudu. Loistokääpiöahvenkoiraita luonnosta kaksi kpltta ja yksi viljelty naaras siis kaupan lähitulevaisuudessa.
Kokemukseni siis aiemmin on kakskytsenttinen raivopää naaras, joka pisti kaiken lakoon. Sitä pitelin yksinään, kunnes kyrsiinnyin siihen, ettei edes kättään voi altaaseen pistää.
Kalan vanhemmat on kaiketikin nimimerkiltä jjj, ja aiempi omistaja on kai Santte? Asianomaiset korjatkaa jos olen väärässä! Jostain tällaista muistan lukeneeni tai kuulleeni.
Vähän pihalla se vielä on. Raporttia pitää kasvuvauhdista ynnämuusta laittaa, jos ehkä jotakuta kiinnostaisikin.

Kokemukseni siis aiemmin on kakskytsenttinen raivopää naaras, joka pisti kaiken lakoon. Sitä pitelin yksinään, kunnes kyrsiinnyin siihen, ettei edes kättään voi altaaseen pistää.
Kalan vanhemmat on kaiketikin nimimerkiltä jjj, ja aiempi omistaja on kai Santte? Asianomaiset korjatkaa jos olen väärässä! Jostain tällaista muistan lukeneeni tai kuulleeni.
Vähän pihalla se vielä on. Raporttia pitää kasvuvauhdista ynnämuusta laittaa, jos ehkä jotakuta kiinnostaisikin.

Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
-
Veikkonen
- Senior Member

*nauraa* ehkä olis vedon paikka. Mutta ihan vakavasti, olen jotenkin niin kiinnostunut lajista, ollut aiemmin, ja jo pitkään, että tätä on ihan pakko kokeilla, kun tuli mahdollisuus. Kasvuvauhti on myös kiinnostava juttu, en oikein osaa arvioida sitä. Olisikohan se (tietysti ruokinnasta ja lämpötilasta?) riippuen puolen vuoden päästä ehkä triplannut kokonsa? Vesi on 27 asteista. Ai niin, tyypin nimi on Presidentti.JJVi kirjoitti:Olisko vedonlyönnin paikka, eli kuinka kauan sittis pysyy aisoissa...ite veikkaisin että tiikeri ei pääse juovistaan ja alle kahdessa vuodessa se asuu jossain yksin...
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
Hyvin todennäköisesti sama isukki kyseessä. Mulla tuo Santen vanha kutupari on ollut jo noin vuoden verran,ja ovat tulleet esim. tulipuikkojen,marmorisuoankeriaan,keuhkomonnien yms. kalojen kanssa hyvin toimeen.
Erittäin hyvät vanhemmatkin ovat,muuttomme aikana näillä sitruunoilla oli juurikin tuo poikue jonka jouduimme laittamaan eri ämpäreihin muuton ajaksi. Toisin sanoen eri tilaan mihin vanhemmat mahtuivat. Oli suuri ennakkoepäilys sitten siitä että viimeistään koiras söisi poikasensa tuon muuttamisen jälkeen,kun laitan poikaset takaisin emojensa suojeluun,mutta toisin siinäkin sitten onneksi kävi. Itse kutu ja poikasien syntymä tapahtui siis sovussa seura-akvaariossa,poikasien kasvatus taas lajiakvaariossa jotta poikasia jäisi mahdollisimman paljon eloon muilta kaloilta.
-
Topi
- Starting Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Viesti:
Onko kukaan kotioloissa kokeillut pitää isoa joukkoa aikuisia sitruunoita todella suuressa, hyvin suodatetussa altaassa?
Tuntuu toimivan yllättävän hyvin jo noin tuhat litraisessa, vielä paremmin vähän isommassa akvaariossa. Meillä "töissä" (Konstanz:in yliopisto Etelä-Saksassa) on useita satoja sitruunoita (pitkälle toista tuhatta jos alle 7 senttiset lasketaan), useimmat juuri yllä mainitulla tapaa pakattuna. Yhdessä noin parin tuhannen litran altaista on usein yhtäaikaa 4 kutuparia puolustamassa reviiriään (eikä yksikään muista sitruunoista ole päässyt hengestään)...
"Sitruuna"lajilistalta löytyy ainakin:
Amphilophus amarillo, A. astorquii, A. chanco, A. labiatus, A. sagittae, A. zaliosus ja toki myös "citrinellus" tyyppisiä kaloja. Hyvänkään akvaariokaupan ahvenvalikoimat ei enää tee ihan samanlaista vaikutusta kuin joskus aikaisemmin....
Tuntuu toimivan yllättävän hyvin jo noin tuhat litraisessa, vielä paremmin vähän isommassa akvaariossa. Meillä "töissä" (Konstanz:in yliopisto Etelä-Saksassa) on useita satoja sitruunoita (pitkälle toista tuhatta jos alle 7 senttiset lasketaan), useimmat juuri yllä mainitulla tapaa pakattuna. Yhdessä noin parin tuhannen litran altaista on usein yhtäaikaa 4 kutuparia puolustamassa reviiriään (eikä yksikään muista sitruunoista ole päässyt hengestään)...
"Sitruuna"lajilistalta löytyy ainakin:
Amphilophus amarillo, A. astorquii, A. chanco, A. labiatus, A. sagittae, A. zaliosus ja toki myös "citrinellus" tyyppisiä kaloja. Hyvänkään akvaariokaupan ahvenvalikoimat ei enää tee ihan samanlaista vaikutusta kuin joskus aikaisemmin....