Matoja akvaarion lasissa
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Matoja akvaarion lasissa
Eilen huomasin aksolotli-akvaarioni laseissa pieniä, valkoisia matoja. (muutaman millin pituisia, hiuksen ohuita) Matoja on tosi paljon! Kävin akvaariokaupassa kyselemässä ja kauppias sanoi, ettei kannata huolestua, kyllä madot sieltä häviävät lappouksessa. Ja jos ei häviä, vois kokeilla jotain myrkkyä.
Illalla sitten lapposin pohjan (Oli tosi töhnänen!) Ja vaihdoin vettä melkein puolet. Jäi vieläkin kökköseks mutta en uskaltanut vaihtaa vettä enempää.
Koska uskaltaisin lapota uudestaan?
Sitten toinen kysymys, matoja on siis vieläkin ihan tuhottomasti. Pitäiskö koittaa jotain myrkkyä? Ja eikös sammakkoeläimet ole aika herkkiä kaikenlaisillle "aineille"? Uskaltaako tonne laittaa sellaista. Kiitos jo etukäteen.
Illalla sitten lapposin pohjan (Oli tosi töhnänen!) Ja vaihdoin vettä melkein puolet. Jäi vieläkin kökköseks mutta en uskaltanut vaihtaa vettä enempää.
Koska uskaltaisin lapota uudestaan?
Sitten toinen kysymys, matoja on siis vieläkin ihan tuhottomasti. Pitäiskö koittaa jotain myrkkyä? Ja eikös sammakkoeläimet ole aika herkkiä kaikenlaisillle "aineille"? Uskaltaako tonne laittaa sellaista. Kiitos jo etukäteen.
-
cichlid
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Oletan, että sinulla on sorapohja akvaariossasi? Kerroit ensimmäisessä viestissä, että olit vasta laponnut pohjan ja oli ollut erittäin töhnäinen. Juuri töhnäisessä sorapohjassa laakamadot viihtyvät, käyttävät ravinnokseen kaikkea eloperäistä, hajoavaa jätettä, esim. kalanruokaa. Pohjalietettä vähentämällä myös laakamadot vähenevät. Lappoat siis lietteen mahdollisimman tarkkaan pois ja vähennät kalojen ruokintaa. Tai vaihdat hiekkapohjan, siinä eivät laakamadot viihdy. Itselläni niitä oli sorapohjaisessa akvaariossa mutta nyt hiekkapohjissa ei matoja ole näkynyt.
Vielä lohdutuksen sana: Nämä madot eivät ole loisia eivätkä siis tartu ihmiseen. Ja vielä: myös akvaariokalat syövät laakamatoja. Haitta näistä madoista on siis lähinnä psykologinen ja esteettinen.
Vielä lohdutuksen sana: Nämä madot eivät ole loisia eivätkä siis tartu ihmiseen. Ja vielä: myös akvaariokalat syövät laakamatoja. Haitta näistä madoista on siis lähinnä psykologinen ja esteettinen.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
Akvaariossa asustaa kaksi aksolotlia, eli sellaisia sammakkoelukoita..
Pohjamateriaalina on isoja koristekiviä, arvaa onko hankala lapota.. En voi vaihtaa pohjaa koska nää syö kaikki pienet kivet ja soran.
Ja allas on siis vieläkin ihan törkynen. Kuinka pian uskallan lapota lisää, kun eilen tein niin suuren vedenvaihdon?
Kävi myös mielessä, että voisinkohan laittaa yhden partiksen sinne toisesta akvaariostani tilapäisesti? Syökö se ne madot?
Pohjamateriaalina on isoja koristekiviä, arvaa onko hankala lapota.. En voi vaihtaa pohjaa koska nää syö kaikki pienet kivet ja soran.
Ja allas on siis vieläkin ihan törkynen. Kuinka pian uskallan lapota lisää, kun eilen tein niin suuren vedenvaihdon?
Kävi myös mielessä, että voisinkohan laittaa yhden partiksen sinne toisesta akvaariostani tilapäisesti? Syökö se ne madot?
-
cichlid
- Advanced Member

Ei sinun varmaan päivittäin kannata nyt alkaa lappoamaan. Kerran viikossa kun teet vedenvaihdon ja siinä samalla aina huolellisen lappoamisen. Vähitellen lasissa kiipeliijät sitten vähenevät. Partamonnit varmaan syövät laseja pitkin kiipelevät laakamadot. Yleensäkin jos akvaariossa on pohjaa tonkivia kaloja niin silloin laakamadot eivät ihan hurjasti pääse lisääntymään ennen kuin joutuvat parempiin suihin.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Älä turhaan sekoita kaloja sammakkoeläinaltaaseen. Ruoki aksoja varovaisemmin, huolehdi että ylimääräistä ruokaa ei jää nurkkiin mätänemään. Hikarin carnivore pellets tai ihan kuivattu kuore pikku paloina on aika sopivaa ruokaa, pieni määrä riittää aksoille ja annostelu on helppoa ja siistiä!
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Ok.. En olis kyllä millään raaskinut edes laittaa partistani sinne vaikka mielessä kävi 
En ollut kuullut, että kuorre käy aksoille! Oon kissoille sitä joskus antanut, eiks se oo hirveen kovaa, nehän tukehtuu siihen?(Aksot siis..) Aksut on ollu mulla vasta kolmisen viikkoa ja oon ruokkinut niitä lähinnä sirkoilla, madoilla ja pari kertaa jbl:n tubifex-kuutioilla. (Kerran katkaravuilla). Jauhomadon kuoria ja tubifexejä siellä pohjalla oli sotkemassa :/
Surviaistakin olen yrittänyt antaa, mutta noi syö vaan pinseteistä. Onko vinkkejä miten ne oppis syömään pohjalta? Tack.
En ollut kuullut, että kuorre käy aksoille! Oon kissoille sitä joskus antanut, eiks se oo hirveen kovaa, nehän tukehtuu siihen?(Aksot siis..) Aksut on ollu mulla vasta kolmisen viikkoa ja oon ruokkinut niitä lähinnä sirkoilla, madoilla ja pari kertaa jbl:n tubifex-kuutioilla. (Kerran katkaravuilla). Jauhomadon kuoria ja tubifexejä siellä pohjalla oli sotkemassa :/
Surviaistakin olen yrittänyt antaa, mutta noi syö vaan pinseteistä. Onko vinkkejä miten ne oppis syömään pohjalta? Tack.
-
chanteloup
- Junior Member

- Viesti:
Täällä kyllä syö ihan pohjalta. Luulen että olet hellinyt niitä liikaa pinsetillä syöttämisellä(?) Meillä uppoo katkaravut ja kastemadot (kesällä niitä löytyy vaikka kuin paljon) katkarapu pelletit ovat automaatissa kolme kertaa päivässä tipahtelee noin 10-15kpl neljälle paksulle liskolle, punaset toukat on kanssa herkkua, ja joskus vippaan sinne sukarapuja kiekkoaltaan suodattimesta.
Intelligence is not having all the answers; it's knowing how to think!
Re: Matoja akvaarion lasissa
Nyt saattekin auttaa minua
Mulla on tulilisko allas, ja siellä on tollasia matoja, mutta ne eivät ole sorapohjassa avan laseissa kaikki ja niitä on varmaan tuhat
Onkosnää kanssa niitä äskön mainittuja matoja? liikkuu aika nopeesti.
Muuta: ruokinta tapahtuu surviassääsken toukilla joka toinen päivä.
Muuta: ruokinta tapahtuu surviassääsken toukilla joka toinen päivä.