Kumpi Eheim Powerline sopivampi?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hepokatti75
Starting Member
Starting Member

Kumpi Eheim Powerline sopivampi?

Viesti Kirjoittaja Hepokatti75 »

Minulla on 160-litrainen akvaario. Olen päätymässä Eheim Powerline -sisäsuodattimeen, mutta kumpiko koko kannattaisi valita? Akvaariokeskuksen sivuja katsottuani pienemmänkin pitäisi riittää, mutta sen oman/asiakkaiden mielipiteen mukaan se riittäisi käytännössä vain 140-litraiseen? Onko 2252 sitten jo liian tehokas, että pölisee niin hiekat, kasvit kuin kalatkin ympäriinsä :| Vai saisiko suihkuputkilla tms. suihkun sopivaksi?

Tällä hetkellä minulla on mattosuodatin ja jokin pikkuinen roskankerääjä, mutta tarkoitus olisi nyt vaihtaa yhteen laitteeseen, joka myös suoriutuisi hommastaan kiitettävästi.
Tieto lisää tuskaa.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

On se 2252 kyllä melkoinen puhuri tuon kokoisessa altaassa, mutta suihkuputkilla tietysti saa kuristettua. Toisaalta 2048 riittää aivan hyvin kyllä kanssa. Isompaa joutuu vaan putsaamaan ehkä hivenen harvemmin.

Jos tulee kasveja ja rauhallisemmasta kierrosta tykkääviä kaloja kallistuisin melkein kyllä tuon pienemmän puolelle.
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
w85
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja w85 »

Eheim powerline mun mielestä on paras sisäsuodatin mitä on.
Oma kohtaiset kokemukset 2252
allas leveys 125 korkeus 45 syvyys 35
ilman suihkuputkea kasvit oli vaakatasos ja kaikki kalat hienosti päätylasis kiinni. eli suihku putki on välttämätön melkein luulisin et isossakin altaas. pumppausteho ilmoitettu 1200 litraa eikä paljon laske vaikka olis likainenkin(kun taas muut suodatimet lopettavat melkein toimintansa). jos tuota pumppausteho vertais muihin suodattimiin niin sanoisin (painepesuri :) )
aivan huippu ostos jos haluaa suodattimen joka kerää roskaa ja paskaa

Ja jos joskus hankit isomman altaan niin 2252 kävis siihenkin

suihkuputkea kannattaa kääntää pikkasen lasihin päin niin virtaus vähä rauhottuu
Hepokatti75
Starting Member
Starting Member

Jaahas. Jopas onkin pähkättävää. Joskus tosiaan oon ajatellut hommata isomman akvan, mutta tuskin ihan lähiaikoina. En vain taas haluaisi ostaa ainakaan liian pienitehoista laitetta, mutta en tietysti mitään painepesuriakaan :( Tuon akvaarion mukana tuli aikoinaan Fluval 3 -suodatin, joka on nyt paljon pienemmässä akvassa puhaltelemassa. Tuppasi tukkeutumaan suhteellisen ripeään tahtiin.. Yllätys. No, odottelen josko vielä joku kertoisi kokemuksistaan.
Tieto lisää tuskaa.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Riippuu paljolti kalastosta, mutta esim. virtaustavaativille plekoille/monneille tuo on kiva virrantuoja altaaseen ja tietysti sitten kätevästi siirtyy siihen isompaan altaaseen. Pienemmän ottaisin sitten jos altaassa asustelee vähemmässä virrassa viihtyviä lajeja(2252;sta ei taida hirveästi hillitä tuo suihkuputkikaan). :)
Hepokatti75
Starting Member
Starting Member

Akvassa asustelee kirsikkabarbeja ja tetroja, avainkirjoahven ja monni.
Tieto lisää tuskaa.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Minulla on tuo 2048 80x50x50 eli 200 litraisessa altaassa ja hyvin on riittänyt vielä tähänkin. Kalasto tosin on aika kevyt, eli helmirasboroita, tulipyrstötetroja, nuolimonneja ja sukarapuja. Kaapin perukoilta löytyy vielä lisäkotelo ja patruuna tuohon 2048 joten ajattelin sen kuitenkin jossain vaiheessa lisääväni, kun sellainen kerran on hommattu.
Tuo Eheim PickUp:kin on hyvä suodatin, siinä saa tuon ulostulovirtauksen kätevämmin suunnattua ihan pinnan tasollekin. Hapetustoimintohan kummastakin toki löytyy.
Tuo Eheim 2252 minulla on 384 litraisessa 160 cm pitkässä 2229 ulkosuodattimen kanssa ja aika puhuria tuo pitää, tosin altaassa on imunuoliaisia jotka sitä arvostavat. Kasveja ei tosin sen lähettyvillä oikein voi pitää, koska ne eivät pysy pohjassa tuon kovan virran takia, samoiten hiekka pöllyää.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Reetta J.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Reetta J. »

Kyllä 2252 on liian puhuri 140 litraiseen akvaan. Kaverilla on 250 litrainen ja siihenkin 2252 oli liian puhuri ilman suihkuputkia, niiden kanssa ok. Putsata hänen täytyy suodatinta 2-3 viikon välein. Uskon siis että 2048 on todellakin riittävä ja joudut siihenkin suihkuputkia hommaan ettei altaassa ole kaikki vaakatasossa. Itsellä kokemusta 2048 ja puhurin sekin saa aikaan ihan kivasti [;)]
Ei akvaariota tällä hetkellä, kotoa löytyy kolme koiraa, kaksi brasilianterrieriä ja yksi englanninkääpiöterrieri
m2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja m2 »

Ilman lisäputkia (ulostulopuolen jatkeita) varsinkin jos kääntää virtausta seinään ei suodatin oikein hyvin roskia kerää (2048).
Ulostulovirtauksen ollessa voimakasta se puhallus kohti seinää painaa roskia pois imuaukoista niin kovin, ettei roskat juuri suodattimeen ajaudu vaan kiertävät altaassa.
Huonoa suunnittelua myös se, ettei imuaukkoja ole muilla sivuilla kuin samalla jossa ulostulo. (Ilman omatoimisia modauksia).

Tuon kokoiseen altaaseen kyllä tuo 2048 riittää jos ei ole kovaa virtausta rakentamassa.
Hepokatti75
Starting Member
Starting Member

Reetta: akvani on 160-l, ei 140-l :) Mutta eipä siinä niin isoa eroa ole. Eli taidan päätyä siihen pienempään malliin, kun ne kerran ovat niin mahottomia puhuri-koneita. Ja se isompi taitaisi olla turhan korkeakin, vaikka juuri ja juuri kyllä menisi vielä ilman, että olisi liian pohjalla.

Mitäs minä sitten tartten lisäosina tilata, jottei tartte heti tehdä uutta tilausta perään? Suihkuputki nyt ainakin, kyllähän tuolta nettikaupoista aika hyvät ohjeet löytyy tarvittaviin kokoonpanoihin. Ja hintaerojakin aika kivasti :roll:
Tieto lisää tuskaa.
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

Hepokatti75 kirjoitti:Mitäs minä sitten tartten lisäosina tilata, jottei tartte heti tehdä uutta tilausta perään? Suihkuputki nyt ainakin
Noihin on saatavana myös semmoinen noin 5-senttinen nivelikäs putkenpätkä, jolla virtausta voi kääntää. Itse olen sillä pärjännyt ilman suihkuputkea 200-litraisessa metrisessä altaassa, jossa 2252. Olen siis kääntänyt virtausta lasiin päin/ylös, meillä suodatin majailee tällä hetkellä pohjalla. Mutta joo, kyllähän sitä turbulenssia tuolla isommalla vempaimella silti syntyy, varsinkin kun altaassa on myös ulkosuodatin. Meillä kalasto kuitenkin kestää sen. Kasvistona kyseisessä altaassa on lähes yksikseen 70x40x40 cm kokoinen punamelalehtipusikko, joka rrrrakastaa virtausta :) Voisin kuvitella, että hentoiset köynnöstävät kasvikset eivät olisi yhtä innostuneita..
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

m2 kirjoitti:Huonoa suunnittelua myös se, ettei imuaukkoja ole muilla sivuilla kuin samalla jossa ulostulo. (Ilman omatoimisia modauksia)
Moduulien imuaukot voi kyllä kääntää toisinpäin(taakse) sivuille ei saa, mutta pora käteen sitten.. :mrgreen:
m2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja m2 »

VesiEläin kirjoitti: Moduulien imuaukot voi kyllä kääntää toisinpäin(taakse) sivuille ei saa, mutta pora käteen sitten.. :mrgreen:
Hmmm, jaa kun katsoin niin noi patruunamoduulit ovat epäkeskoja sisuksiltaan eli ei saa menemään paikoilleen kuin vain yhdessä asennossa.
180° ei saa käännettyä, ainakaan tässä 2048 mallissa joka minulla on.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

m2 kirjoitti:
VesiEläin kirjoitti: Moduulien imuaukot voi kyllä kääntää toisinpäin(taakse) sivuille ei saa, mutta pora käteen sitten.. :mrgreen:
Hmmm, jaa kun katsoin niin noi patruunamoduulit ovat epäkeskoja sisuksiltaan eli ei saa menemään paikoilleen kuin vain yhdessä asennossa.
180° ei saa käännettyä, ainakaan tässä 2048 mallissa joka minulla on.
2252:sessa onnistuu, piti ihan asiakseen kokeilla. 8-)
Reetta J.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Reetta J. »

Hepokatti75 kirjoitti:Reetta: akvani on 160-l, ei 140-l :) Mutta eipä siinä niin isoa eroa ole. Eli taidan päätyä siihen pienempään malliin, kun ne kerran ovat niin mahottomia puhuri-koneita. Ja se isompi taitaisi olla turhan korkeakin, vaikka juuri ja juuri kyllä menisi vielä ilman, että olisi liian pohjalla.

Mitäs minä sitten tartten lisäosina tilata, jottei tartte heti tehdä uutta tilausta perään? Suihkuputki nyt ainakin, kyllähän tuolta nettikaupoista aika hyvät ohjeet löytyy tarvittaviin kokoonpanoihin. Ja hintaerojakin aika kivasti :roll:
160 tietenkin, joku oikosulku tuli aivoihin... :?

Vanhoihin powerlineen pitää ostaa adapteri siihen ulostulosuulle mihin sitten voi kiinnittää kulmapalan johon saa suihkuputken (putkia) kiinni. Uusissa joko se suuaukko on oikea jo valmiiksi tai sitten niissä on ne adapteri mukana, en nyt muista...
Ei akvaariota tällä hetkellä, kotoa löytyy kolme koiraa, kaksi brasilianterrieriä ja yksi englanninkääpiöterrieri
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”