Sammalet kuolevat, apua kaivataan!

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Sammalet kuolevat, apua kaivataan!

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Ongelmana ovat nyt sammalet, jotka viihtyvät altaassa ensin muutaman kuukauden, mutta sen jälkeen alkavat vähitellen muuttua ruskeiksi ja irrota alustastaan.
Jaavansammalseinä (olin siis päällystänyt mattosuodattimen jaavansammalella) kuoli myös, jaavansammal muuttui ruskeaksi ja irtosi seinästä kokonaan.

Toinen tapaus. Weeping moss, jonka olin kiinnittänyt verkolla kookoksenkuoreen, oli muuttunut sisältä ruskeaksi mössöksi. Tämän huomasin kun vahdoin sammaleeseen näkymättömämpää verkkoa.

Tänään huomasin tuon peacock-sammalen muuttuvan ruskeaksi. Tämä on kiinnitetty kantoon siimalla. Tähän asti viihtynyt hyvin ja kasvanut nopsaan.

Veden vaihdan joka viikko, n. 50% tai joskus enemmän. Joka päivä lisään altaaseen nestemäistä hiiltä (Easy Carbo). Viikottain pmdd:tä. Lisäksi muille kasveille annan saviturvepalloja ja rautatabletteja.

Valaituksena 15W kasvivalo, akvaario 65 litraa.
Lämpötila n. 25-26 astetta.

Kalastona keltakääpiöahvenpariskunta poikasineen (poikaset väliaikaisesti) sekä leväsukarapuja 4 kpl.

Eli mikähän voisi olla vikana?

Haluaisin tosiaan nuo sammalet säästää, varsinkin jos hoidosta löytyy jotain vikaa.
g.rosea
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

Tämä ilmiö on ilmeisesti rantautunut Suomeenkin. Syytä ei oikein kukaan tunnu tietävän, sammalet vain kuihtuvat pois. Jotkut ovat epäilleet korkeaa lämpötilaa syyksi, mutta tiedä hänestä. Lisää tietoa saa Täältä.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kannattaa huolehtia että sammalakvaariossa vesi liikkuu reippaasti. Monet sammalet tuntuvat viihtyvän virtaavassa ja hapekkaassa vedessä. Sammalseinän sisään kertynee helposti kaikenlaista tauhkaa, mikä saattaa tukahduttaa sammalen.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
ammax
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ammax »

Onko kellä kokemusta nestemäisen hiilen ja sammalien yhteen sopivuudesta/sopimattomuudesta kokemuksia/tietoa?
Ne tärkeät mitat; 100x45x45
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Mulla ovat tulleet hyvin toimeen keskenään nuo sammalet ja EasyCarbo 2x annostuksella.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Monet sammalet myös kuolevat sisältä/pohjasta jos eivät saa valoa sinne. Minulla kaunis pystysammal lähti irti kannosta kun kasvoi liian paksuksi. Myös miekkakasvin varjoon jäänyt pystysammal alkoi ohentua ja rusehtaa kauttaaltaan.

Minulla 150 W valaisimen suorassa valossa, reippaalla hiilarilisällä sekä pari kertaa viikossa lisätyllä PMDD-annostuksella kasvavat hyvin. Lämpöä on noin 14 astetta (siinä lämmössä ei isonäkinsammal enää tahdo pärjätä).
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Jaavansammalseinä voi hyvin monta kuukautta. Tähän voisi olla kyllä syynä tuo alustasta irtoaminen, jos siis kasvoi liian paksuksi. Mutta kun koko sammal muuttui ruskeaksi.
Myös päällimmäiset osat.

Weepingiä taas oli aika ohkainen kerros, kuten myös peacockia.

Easy Carboa olen alkanut lisätä vasta n. kuukausi sitten. Jaavansammal kuoli jo ennen sitä.

Karsin muita kasveja runsaalla kädellä, joten akvaario on nyt valoisampi. Tämän jälkeen peacock otti nokkiinsa.

Akvaariossa on mattosuodatin, joten kauheaa puhuria ei tosiaan ole. Vesi liikkuu silti reippaasti.

Kiitokset tähänastisista vastauksista, lisää apua? :|
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Onko jotain keinoa jolla tuon voisi estää?
Nuo kaksi sammallajia haluaisin vielä pelastaa.
Riccia voi ihan hyvin, kuten myös muut kasvit.

Auttaako tuo Easy Carbo noihin kuoleviin sammaliin? :|
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”