Tekniikka piiloon taustan taakse

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pumpkin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 18:08, 07.01.2005
Paikkakunta: Ulvila

Tekniikka piiloon taustan taakse

Viesti Kirjoittaja pumpkin »

Mulle on tulossa Aquarockin tausta tuohon uuteen pyttyyn ( taitaapi olla lasikuitua).

Kertokaahan nyt niin,että meikäläinenkin tajuaa (ja kuvia kans) miten käytännössä tapahtuu tekniikan "piilotus" sinne taustan taakse?
suodatuksen hoitavat sekä sisä että ulkosuodatin.
Ad
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 20:28, 03.09.2007

Viesti Kirjoittaja Ad »

Kyseessä olevasta taustasta sen enempää tietämättä voin kertoa miten oman BTN taustan kanssa olen toiminut.

Eli kaikessa yksinkertaisuudessaan tausta sahataan sopivan kokoiseksi siihen porataan reiät jotta vesi pääsee sinne taakse + reiät suodattimien ulostulolle. Itse porasin n 6,5 cm läpimitaltaan olevan reiän "imupuolelle" ja pienemmät = suodattimen ulostuloputken kokoiset, "tulopuolelle". Tuon imupuolen reikään silikoonilla kiinni hyttysverkkoa takapuolelle, ettei sinne kalat joudu vahingossa. Ainakin BTN taustoissa sinne taakse jää väkisin niin paljon tilaa että hyvin mahtuu kaikki suodattimet + lämppärit sun muut mahdolliset vermeet. Tausta on reunoiltaan myös silikoonilla kiinni joten ainoat reitit vedelle kulkea on nuo reiät.

Tarkennukseksi vielä niin imupuoli on alhaalla kulmassa joten helppo piilottaa jonkun kiven tai kannon taakse ja ulostulo lähellä pintaa jotta saa liikettä pintaan.
-Miksi kalat "uivat"? Eivätkös oikeasti sukella?-
pumpkin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 18:08, 07.01.2005
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja pumpkin »

Ad: kiitos paljon! :D
Ad
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 20:28, 03.09.2007

Viesti Kirjoittaja Ad »

Eipä kestä :)

Toivottavasti auttaa. Tuo oli ihan vaan miten minä olen sen tehnyt ja aika lyhyt kuvaus. Jos se sun tausta on lasikuitua niin en usko että tarvitsee silikoonata kiinni jotta pysyy veden alla. Ainoa sitten jos ei halua että sinne ui kaloja. Jos kalat saa sinne mennä niin voi jopa tahallaan jättää vähän pieneksi niin ei tarvitse porata noita reikiäkään kunhan katsoo että ainakin suodattimesta ulos tuleva vesi pääsee "paraatipuolelle" esteettä. turha sitä vettä on kierrättää pelkästään taustan takana :)
-Miksi kalat "uivat"? Eivätkös oikeasti sukella?-
Juissi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 588
Liittynyt: 09:06, 23.03.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Tästä löytyy haulla aiempaa keskustelua. Mutta tässä oma BTN-toteutukseni:

- tausta kiinni tiiviisti silikonilla
- taustaan reiät joista vesi pääsee imeytymään taakse. Reikien eteen sellaiset ritilät ettei kalat mene läpi. Saa akvaarioliikkeestä.
- taakse pumput ja suodattimet ja lämmittimet.
- pumppujen lähdöt takaisin kalapuolelle

Lisää selostusta ja kuvia http://www.juissi.com/akvaario/suodatus.php

-Juissi

P.S. Jos uudestaan tekisin, laittaisin niin isot aukot että kalatkin voi huoletta kuljeskella taustan taakse ja takaisin. Nyt sinne joskus jotenkin joutuu poikasia ja niitä on mahdotonta saada pois kapeasta välistä. Siellä ne sitten elelevät "pimeyden lapsina" :(
Pipsa-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 18:34, 17.01.2007
Akvaarioseurat: JKL
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

"mattosuodatin" pangean taustan takana

Viesti Kirjoittaja Pipsa- »

Moi!

Tuossa www linkissä on kuvia mun pangean taustan taakse tekemästä suodattimesta. Vilkaise.

T:Pipsa-
pumpkin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 18:08, 07.01.2005
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja pumpkin »

Kiitos Pipsa :D

Onko tuo sinun akvaariosi myös Juwelin Rio? Jos näin on,niin onko sinulla käytössä se alkuperäinen suodatin,joka paketissa tuli mukana?
Pipsa-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 18:34, 17.01.2007
Akvaarioseurat: JKL
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pipsa- »

Joo, se on Juwelin Rio 300. Irrotin suodattimen ja käytin vain roottorin suodattimesta ja se on sijoitettu toiseksi pumpuksi taustan taakse. Sen lisäksi siellä on 1500l/h pyörittävä pumppu.
pumpkin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 18:08, 07.01.2005
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja pumpkin »

Kerrotko vielä Pipsa miten käytännössä tuollainen suodatus toteutetaan? Minä,kun olen vaan päristellyt näiden perus sisäsuodattimien kanssa,joten tuollaiset ratkaisut mulle täyttä hepreaa. :roll:
Pipsa-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 18:34, 17.01.2007
Akvaarioseurat: JKL
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pipsa- »

Koitan kirjoittaa paremmat ohjeet tuonne mun sivuille. Josko niistä selviäisi sitten paremmin suodattimen idea.
pumpkin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 18:08, 07.01.2005
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja pumpkin »

Hieno homma :)
janma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1039
Liittynyt: 21:14, 06.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: "mattosuodatin" pangean taustan takana

Viesti Kirjoittaja janma »

Pipsa- kirjoitti:Moi!

Tuossa www linkissä on kuvia mun pangean taustan taakse tekemästä suodattimesta. Vilkaise.

T:Pipsa-
Upea tausta. Saako pangean taustoja muualta kun Tanskasta ja mitä joutuu pulittamaan?
"A day without sunshine is like, you know, night."
pumpkin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 18:08, 07.01.2005
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja pumpkin »

Auttakee nyt vielä naista mäessä; mulle tuli nyt tänään elämäni ensimmäinen ulkosuodatin ( ja oon ihan huolesta kireenä milloinka vedet on lattialla... :roll: )
Suodattuuko vesi kunnolla mikäli laitan putket taustan taakse,siis nämä imut ja puhallukset. Taustaa ei ole silikoonattu kiinni lasiin ja vedenpinnan sekä taustan yläreunassa on noin sentin rako,josta esim. kalat pääsevät mainiosti sujahtamaan taustan "väärälle" puolelle.

Niin ja saa kehua vielä,rohkaisuksi,kuinka hyvä ja turvallinen vaihtoehto ulkosuodatin on sisäsuodattimen lisäksi. Isäntä jo uhkasi avioerolla mikäli suodattimen takia tulee vesivahinko. 8O
Tpip
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 13:16, 16.01.2004
Paikkakunta: lappeen Ranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tpip »

pumpkin kirjoitti:Auttakee nyt vielä naista mäessä; mulle tuli nyt tänään elämäni ensimmäinen ulkosuodatin ( ja oon ihan huolesta kireenä milloinka vedet on lattialla... :roll: )
Suodattuuko vesi kunnolla mikäli laitan putket taustan taakse,siis nämä imut ja puhallukset. Taustaa ei ole silikoonattu kiinni lasiin ja vedenpinnan sekä taustan yläreunassa on noin sentin rako,josta esim. kalat pääsevät mainiosti sujahtamaan taustan "väärälle" puolelle.

Niin ja saa kehua vielä,rohkaisuksi,kuinka hyvä ja turvallinen vaihtoehto ulkosuodatin on sisäsuodattimen lisäksi. Isäntä jo uhkasi avioerolla mikäli suodattimen takia tulee vesivahinko. 8O
Kunhan kaikki liitokset kiristää huolella ja katsoo että tiivisteet ovat paikallaan, niin kyllä se ihan turvallinen on.

Itse laittaisin (ja olen BTN-taustan kanssa laittanutkin) ulostulon "altaan" puolelle. Imupuoli taasen on piilossa taustan takana. Jos taustaan ei ole tehnyt minkäänlaisia reikiä jää toki suurimmat roskat ja bashat tällöin killumaan altaaseen. Tällöin voi olla hyvä olla olemassa sisäsuodatin roskankerääjänä altaan puolella, tosin silloin taas tulee tekniikkaa näkyviin altaan puolelle. Itse puhkaisin taustaan kaksi pyöreää reikää, joihin silikoonasin kiinni kasvipottien mukana tulevat ritilämäiset ruukut. Toimineet vallan mainiosti, vähän isommatkin roskat pääsevät lävitse, mutta kalat eivät.
Pipsa-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 18:34, 17.01.2007
Akvaarioseurat: JKL
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Pangea

Viesti Kirjoittaja Pipsa- »

Pangean taustaa saa tilattua ilmeisesti ainakin faunattaren kautta, sieltä minä tilasin. Maahan toimittaa muistaakseni Amazon Oy.
pumpkin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 18:08, 07.01.2005
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja pumpkin »

No just,en kauaa jaksanut kuunnella tuota suodatinta ja vesi ei ollut yhtään sen kirkkaampaa kuin aiemminkaan. Ihan kaamean paksut ja pitkät sekä hankalasti akvaarion takse/kaappiin piilotettavat letkuhässäkät, jotenka lahjoitin auliisti suodattimen isännän "pihalammikko"-virittelyjen välineeksi 8O :? [:I]

Taidanpa vaan tyytyä noihin sisäsuodattimiin,ettei tarvitse kakka housussa muutenkaan odotella mahdollista vesivahinkoa...
_________________
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Kuunnella? Mikäs kone sulla oli käytössä ja kuinka kauan? Kai olit töninyt sitä sen verran että oli kaikki ilma tullut ulos sieltä? Ainakin uudet vaahtomuovimassat pitävät ilmaa yllättävän kauan sisällään sitä pikku hiljaa päästäen. Vanhat "vettyneet" siinä parempia.

Täällä menossa pikku hiljaa hiukan erilainen yritys tuon tekniikan piilottamisessa taustan taakse.. Lisää infoa alkuvuodesta kun on jo oppirahat (toivon mukaan) maksettuna.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
pumpkin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 18:08, 07.01.2005
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja pumpkin »

Aqualung: mulla oli siellä Sacemin Marathon kakstonninen. Kyllä mua varoteltiin siitä,että on kovaääninen,mutta,kun ei voi uskoa ennenkuin itse kokeilee :roll:
Jaaba
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 17:27, 09.02.2007
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Jaaba »

Omat viritykseni löytyvät www-linkin takaa. On varsin toimiva ratkaisu. Kalat mahtuvat koloista taakse vielä täysikasvuisinakin ja roskat kulkeutuvat suodattimiin asti. Toivottavasti noista kuvista selviää jotain.

edit: tankin sisustus on muuttunut tuosta melkoisesti.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Pangea

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Pipsa- kirjoitti:Pangean taustaa saa tilattua ilmeisesti ainakin faunattaren kautta, sieltä minä tilasin. Maahan toimittaa muistaakseni Amazon Oy.

Ei ainakaan täällä Nokialla Faunatar niitä toimita kun kysyin...Onko muita ehdotuksia mistä saisi?
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”