Miesten ja naisten akvaarioitten erot

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

elky74
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 16:29, 25.02.2007
Paikkakunta: Tampere

Miesten ja naisten akvaarioitten erot

Viesti Kirjoittaja elky74 »

Tässä tuli mieleen että mitä eroo on miesten ja naisten akvaarioissa...
Ite oon pannu merkille että miesten akvaario perustuu useimmin tekniikkaan ja kaikkeen hienoon ja taas naisten akvaarioissa kasveihin ym. ym.
Mitä mieltä muut?

Älkääkä feministit nyt lynkakko ... en oo sovinisti.

Edit: Lisätty isot alkukirjaimet.
-Ylläpito
Paskimmillaankin hevi on parasta !!
350+200+85+85 emty
http://kumipalaa.omafoorumi.com/
tmpitkan
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 15:12, 27.09.2004
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tmpitkan »

Jaa-a. Empä allekirjoittaisi. Mutta minulla pysyykin vasara kädessä paremmin, kuin keskiverto miehellä.

Nimimerkillä:Rintamamiestalo remontoitu. :mrgreen:
iisku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 17:19, 22.06.2007
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja iisku »

En oo nähnyt miesten akvaarioita (livenä)! :mrgreen: Ei siis mahdollisuutta ottaa kantaa.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

elky74 kirjoitti:Tässä tuli mieleen että mitä eroo on miesten ja naisten akvaarioissa...
Pieni ero. Samaan altaaseenhan ei suositella koirasta ja naarasta. Itse asiassa kannattaa harkita aina kahdesti minkäänlaisen parin hankintaa. Ne ovat kuitenkin sen verran sosiaalisia, että voivat hyvin ihan akvaristin seuralla, kunhan ei ole pitkään poissa kotoa. http://photofile.ru/photo/fishki_net/29 ... 400203.jpg

http://foorum.akvarist.ee/viewtopic.php?p=66616

:D
optimistx
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 18:40, 05.08.2007
Paikkakunta: Espoo. Varoituksia:1

Re: Miesten ja naisten akvaarioitten erot

Viesti Kirjoittaja optimistx »

elky74 kirjoitti: ...
Ite oon pannu merkille että miesten akvaario perustuu useimmin tekniikkaan ja kaikkeen hienoon ja taas naisten akvaarioissa kasveihin ym. ym.
Mitä mieltä muut?
Jos sinulle näytetään 100 kuvaa akvaarioista, niin monenko omistajan sukupuolen arvelet voivasi päätellä oikein?
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1120
Liittynyt: 15:28, 21.03.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mabo »

En kyllä allekirjoita tuota, että naisilla olisi jotenkin enemmän kasviakvaarioita. Tälläkin palstalla pyörii monta miestä, joille kasvit ovat intohimo. Varsinkin kansainvälisissä Amano-kisoissa näyttäisi olevan enemmän miesten sisustamia, upeita kasvialtaita.
Mutu-tuntumalla sanoisin, että todella suuret lajit (esim. rauskut, arovanat, isot ahvenet ja monnit) ovat suurimmaksi osaksi miesten altaissa. Niissä ei usein ole kasvejakaan, johtunee juuri kalastosta. Tämä ei siis perustu mihinkään muuhun kuin perstuntumaan, enkä väitä, etteikö naisiltakin tällaisia altaita löytyisi.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Miesten ja naisten akvaarioitten erot

Viesti Kirjoittaja millia »

elky74 kirjoitti:Ite oon pannu merkille että miesten akvaario perustuu useimmin tekniikkaan ja kaikkeen hienoon ja taas naisten akvaarioissa kasveihin ym. ym.
Mitä mieltä muut?
Sitä mieltä, että ei pidä paikkaansa.

Jos kiinnostusta riittää, niin laskeppa piruuttas kuinka suuri osa näistä kasviakvaristeista on naisia. [;)]
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Re: Miesten ja naisten akvaarioitten erot

Viesti Kirjoittaja marinum »

millia kirjoitti:
elky74 kirjoitti:Ite oon pannu merkille että miesten akvaario perustuu useimmin tekniikkaan ja kaikkeen hienoon ja taas naisten akvaarioissa kasveihin ym. ym.
Mitä mieltä muut?
Sitä mieltä, että ei pidä paikkaansa.

Jos kiinnostusta riittää, niin laskeppa piruuttas kuinka suuri osa näistä kasviakvaristeista on naisia. [;)]
Itse ajattelisin, että Länsimaisessa ja ehkä enenemässä määrin tässä egokeskeisessä kulttuurissa suuri osa miehistä saattaa ilmentääkin enemmän toimintaa liittyen tekniikkaan ja maskuliinisiin asioihin, kun taas jossain muualla maailmankolkassa miehet ovat suuntautuneet enemmän ehkä visuaalisiin ja feminiinisiinkin seikkoihin. Yleistää ei toki koskaan voi, aina löytyy eri tavoilla ja eri lähtökohdista toimivia ihmisiä ympäri maailman [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
elisa83
Member
Member
Viestit: 294
Liittynyt: 22:04, 06.09.2006
Akvaarioseurat: has
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja elisa83 »

Meillä miehen ja minun makuero ilmenee kalojen koossa.

Akvaariot oli ihan tylsiä ja turhuutta, kunnes saatiin oskareita ja isoja plekoja.. Tuo 720l missä nuo kalaset ovat, on miehen mielestä meidän "ainut hieno akvaario. Muut on ihan hirveitä, kun on niin paljon kasveja ettei kaloja näy yhtäkään ikinä!"

Minä taas tykkään kasveista ihan kauheasti..
Kaksinkertainen rapula( 67l & 27l) :D ja kaksi seropia

-Kasveja ei voi ikinä olla liikaa-
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Kyllä joillakin miehillä on niin mahtavia akvaarioita, että ihan kateeksi käy. Kyllä tuo mies meillä kehuu tuota allasta kun paljon kasveja. Ja tuntuu, että miehet jaksaa enemmän suunnitella ja säätää joka kasvin oikeaan paikkaan, itselläni menee hermot, jotain pikkutarkkoja suunnitelmia edes ajatellessa.
NinZe
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 21:31, 25.04.2007
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Oon kans huomannu et toi sisustus ei oo lainkaan mun juttuni. Hermo menee ja nopeesti noitten kasvien kanssa. :roll:
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
lapranlikka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 18:47, 15.01.2006
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja lapranlikka »

Mullakin on sellainen kuva, että miehet innostuu ennemmin isoista akvaarioista tai isoista kaloista, kuin vaikkapa 40-l rasbora-altaasta. Tuohon kasviasiaan en osaa sanoa mitään, en tunne niin montaa akvaristimiestä, että osaisin vertailla sisustusinnokkuutta.
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Ainakaan kasviasiassa en ole sitä mieltä että naiset taitaisivat rehut paremmin. Minusta varsinkin kasvien kohdalla on yse niin tekniikasta, kasvienhoidota kuin sisustamisestakin. Tekniikkaa tarvitsee altaassa paljon ja mitä rehevämmän altaan haluaa niin sitä suurempi painoarvo on tekniikalla.
Minä olen sitämieltä että naiset pitävät EHKÄ paremmin kiinni vedentyhjennys päivistä sun muista. Itsellä tv vie usein voiton akvaarion siivoamisesta ja akvaario on karsea, toisinaan jaksan taan panostaa paljonkin. Varmaa tietoa ei ole kun en naisakvaristia ole pääässyt liiemmin tarkkailemaan, mutta tällainen mututuntuma minulla olisi.
Allas myynnissä (240l) HINTAA PUDOTETTU!!
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 22#6680122
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

lapranlikka kirjoitti:Mullakin on sellainen kuva, että miehet innostuu ennemmin isoista akvaarioista tai isoista kaloista, kuin vaikkapa 40-l rasbora-altaasta.
Meillä minä olen se, jolla on 700-litrainen "isoahvenallas" ja ukolla on sinttejä jotka eivät näy pohjalta/pohjasta jos ei osaa etsiä oikeista paikoista [;)] Vieraat välillä ihmettelevät onko altaassa muuta kuin kierteissarvia miljoona, vaikka asukkeja onkin aika reippaasti. Ulkonäöllisesti ukon allas on aina varsin tyylikäs, ei mikään kasvirönsy eikä mikään amano, mutta omalla pelkistetyllä tavallaan aina erittäin kaunis.

Meillä ukko on toki näppärä tekniikan suhteen, mutta en sanoisi, että altaat ovat perustettu pelkän tekniikan takia. Minulla on kasvit pääosassa, myönnettäköön, mutta samalla asunnon rujoin allas on se minunn "isoahvenallas" 8-)
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Miehillä harrastus lähtee helpommin linjalle "iso ja vaarallinen kala" tai "kallein mitä löytyy". Naiset taas tahtovat pieniä, helppoja, vaarattomia ja söpöjä kaloja. Kun harrastukseen pääsee sisään löytyy se oikea kiinnostuksen kohde ja alkuasetelmat voi kääntyä ihan päälleen :mrgreen: .

Kuvittelenkohan vaan, vai onko valtaosa kiekkoilijoista miehiä?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
optimistx
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 18:40, 05.08.2007
Paikkakunta: Espoo. Varoituksia:1

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Yksi punatukkainen akvaristi harrasti paljon kasveja, ja sitten huomasin että toinenkin harrasti kasveja ja oli punatukkainen . Siitä tulikin mieleen, että olisiko niin, että punatukkaset harrastavat kasveja?

Merkillistä, aina kun huomasin yhdistelmän punatukkainen-kasveja, niin tahdoin uskoa tähän ihmeelliseen ikiomaan havaintooni ja sain vahvistusta sille. Kun sitten oli jossain punatukkainen, jolla ei ollut kasvin lehteäkään, niin eihän semmoista havaintoa oikeastaan ollutkaan, Jos kuitenkin minun oli pakko huomata moinen yhdistelmä, niin selittelin taitavasti sen pois: onhan harvinaisia poikkeuksia ja oikeastaan tuota tapausta ei muutenkaan tarvitse ottaa huomioon, kun on vähän outo ihminen muutenkin.

Näin olen tukevasti todistanut itselleni ja kaikille muillekin, että punatukkaiset harrastavat kasveja. Ugh.

Sitten tuli yksi ilopilaaja kyynikko, joka pyysi kertomaan lukuja: montako punatuukkaista harrasti kassveja, moniko ei, ja montako ei-punatukkaista harrasti kasveja ja moniko heistä ei. Mutta sehän on matematiikkaa, jota minun ei tarvitse osata, joten moisia vastaväitteitä ei tarvitse ottaa huomioon. Olenpa siis hiljraa.

Siis punatukkaiset harrastavat kasveja, ugh.
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:55, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

Samaa mieltä Adriannan kanssa tuosta iso ja vaarallinen, tai kaikkein kallein. :) Jotenkin tuntuu että miehet ehkä hiukan helpommin menee asioissa äärimmäisyyksiin. Mutta olen kyllä samaa mieltä ketjun aloittajan kanssa siinä, että naisilla olisi kumminkin enemmän kasvipitoisia akvaarioita ja tällä itse tarkoitan nimenomaan kasvipitoisia seura-akvaarioita. Tämä johtunee siis mahdollisesti siitä että kun moni naispuolinen harrastaja omistaa ns. tavallisen seura-akvaarion, miesharrastajat taas ovat hajautuneet melko kiitettävästi myös malawi ja merivesi puolelle, missä ei hirvesti kasviksia altaissa lillu. :) Nämä ajatukset ovat siis omaa mutuani, ei mitään tutkittua faktatietoa.
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
Anza
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 18:33, 19.10.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

Tuo on kyllä ihan totta, että naiset kiinnostuvat helpommin pikkuruisista kaloista, kuten rasboroista ja pienistä tetroista. Lähes kaikki piraijaharrastajat, joita itsellä käy akvaarioliikkeessä asiakkaana, ovat miehiä. Myös muut vähän isommat ja erikoisemmat kalat kuten vaikakpa käärmekalat, tuntuvat kiinnostavan miehiä enemmän. Myöskin isot kirjoahvenet kuten oskarit, tulikirjoahvenet sun muut lähtevät useammin miesasiakkaiden matkaan.
Törökala
Member
Member
Viestit: 391
Liittynyt: 22:08, 01.06.2003
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Jos mies saisi päättää, että mitä meillä akvaariossa olisi niin sieltä löytyisi petokaloja ja kiviä. Akvaario on mun ja sieltä löytyy kivoja pieniä kaloja ja paljon kasveja. Hmmm, olen kyllä haaveillut sitruunakirjoahvenesta joten ei se niin taattua ole, että aina seura-akvaariossa "naisellisesti" pysyn. :mrgreen:
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Anza kirjoitti:Myös muut vähän isommat ja erikoisemmat kalat kuten vaikakpa käärmekalat, tuntuvat kiinnostavan miehiä enemmän.
Hehe, koitin esitellä Marin kaupassa puolisolle käärmekalaa. Otti varmuudeksi kaksi askelta taakse päin ja totesi "EI". :mrgreen:
Törökala kirjoitti:Jos mies saisi päättää, että mitä meillä akvaariossa olisi niin sieltä löytyisi petokaloja ja kiviä.
Samoin! Iso pleko ja isoja saksellisia rapuja, ehkä isoja ahvenia vielä lisäksi, tällainen olisi meidän allas jos minä en pitäisi päätösvaltaa :roll: . Tosin, jos olisi tilaa ja rahaa niin altaan pitäisi kuulemma olla isompi, todella paljon isompi, kuin tuo 300 l... Ei huono käänne [;)] .

Mitenköhän tuo kalojen viljely, tuntuu että siinäkin miehillä on enemmän intoa ja viitsimistä kuin naisilla. Tarkoitan siis oikein isoja ja kalliita viljelyallasprojekteja :D.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
optimistx
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 18:40, 05.08.2007
Paikkakunta: Espoo. Varoituksia:1

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Anza kirjoitti:Tuo on kyllä ihan totta, että naiset kiinnostuvat helpommin pikkuruisista kaloista, kuten rasboroista ja pienistä tetroista. Lähes kaikki piraijaharrastajat, joita itsellä käy akvaarioliikkeessä asiakkaana, ovat miehiä....
.
Ohoh, pistitpä jauhot suuhuni! (pthui, nieleskelee, näköjään vehnää, 26 senttiä kilo, puolikarkeita).

Joo akvaarioliikkeen pitäjä voisi kyllä paraatipaikalta havainnoida miesten ja naisten mieltymysten eroja. Mutta tulipa mieleen, että kuinkahan siinäkin hommassa voisi estää omien ennakkoluulojen vaikutuksen havaintoihin, vaikkapa näin:

'Aha, raavas mies asteleikse ovesta. Miehet varmaan ovat piraiojen harrastajia, koetanpa, ostaako. '

'Hei tässä olisi tosi mahtavan ilkeitä ihmissyöjäpiraijoja, uskallatkohan ottaa hoitoosi? Mitähän tuttavasi arvelevat, kun ne hotkaisevat lihanpalasen, toivottavasti ei kädestäsi.'

Ja niin MIES osti piraijoja, koska MIEHET ovat semmosia :)
Sarianna69
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 20:44, 09.05.2007
Paikkakunta: Etelä-Lappi

Viesti Kirjoittaja Sarianna69 »

...Juups, meillä olisi (jos Mieheltä asiaa kyseltäisiin) vähintään tonninen tankki KELLARISSA, jossa uiskentelisi muikkua, silakkaa ja ahventa :mrgreen: Ja varmaan kiviä ja hiekkaa pohjalla [;)] Siinä koko komeus.

Ei vaineskaan; kyllähän tuo mies joskus erehtyy pysähtymään tuossa 140 litraisen kohdallakin ja saattaa kyylätä kalojen karkelointia pienen hetken. Mutta siihen se jää, eikä tuo vieläkään tiedä tai muista mitään perustietoihinkaan liittyvää asiaa, vaikka olen sille vähin annoksin ja valikoidusti koittanut asioista kertoa ja opastaa :mrgreen: .
jumase
Senior Member
Senior Member
Viestit: 705
Liittynyt: 10:56, 17.07.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jumase »

Miehille on ominaista kiinnostus tekniikkaan ja rakenteluun. Pieneen taistoaltaaseen voi rakennella vain rajatusti omaa tekniikkaa. Epäilisin, että siitä johtuu miesten harrastamisen painotus suurempiin ja "vaativampiin" lajeihin. Suuressa kiekko-altaassa tai riutta-altaassa riittää projektia hieman toisessa määrin kuin rapulassa.

Lisäksi miesten maailmassa enemmän tai vähemmän on perinteitä esitelle kavereille omia vempeleitä ja laitteita. Muutaman kymmenen litran taisto-altaalle kaverit luultavasti lähinnä nauraisivat ja kaataisivat sinne bisset illanvieton lomassa. 1200 litrainen malawi-allas saattaa aiheuttaa kavereissa toisentyyppisen reaktion.

Itse painotun tuohon ensimmäiseen joukkoon. Pienestä on lähdetty liikkeelle, mutta jossain vaiheessa kaikki altaat ovat olleet teknisesti "valmiita" ja uutta on pitänyt lähteä suunnittelemaan. Kaverit pitää sekopäänä oli allas 60 litraa tai 1000 litraa, joten sieltä suunnalta ei propseja heru. Eli se ei voi olla omassa tapauksessa kantava voima suurempien altaiden tarpeeseen.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Hmm... itse olen mies ja ylistän omaa hiukan yli 50 litran allastani, jossa on kääpiöhammaskarppeja.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
tanjakemp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 13:30, 03.11.2007
Paikkakunta: Paltamo

Viesti Kirjoittaja tanjakemp »

Meillä mies on ihan selkeästi enemmän kiinnostunut akvaarioiden tekniikasta, kuin kaloista ja kasveista. Toisaalta on mukava, kun juuri tuohon tekniikka- ja virittelypuoleen saa apua, niin voi sitten itse keskittyä sisustamiseen. Esimerkiksi suodattimien puhdistamisen hoitaa meillä mies ja vieläpä erittäin mielellään. Samoin hiilarikiljupöntöt toimivat jatkuvasti moitteettomasti juuri mieheni ansiosta.
317, 240, 128, 100 ja 80 litraa akvaarioissa, sängyssä ja ammeessa hiukan lisää
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”