Kasvissa kasvaa "karvaa" Miksi?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mäni
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Kasvissa kasvaa "karvaa" Miksi?

Viesti Kirjoittaja mäni »

Okei, eli mun kasvissani kasvaa karvaa. Tai siltä se näyttää.. En tosiaan tiedä mitä se on joten olisiko jollain vastausta? Ja toisekseen, voiko muovikasveista sulaa muovia altaaseen? Hiekalleni on ilmestynyt vihreää möhnää ja muovikasvit on ruskettuneet. Outoa.

Kuva karva kasvista myös löytyy jos kiinnostaa..
kaisa.s
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kaisa.s »

8O Ompas tosi oudon kuuloista! Tuohon karva-asiaan nyt en oikeen osaa sanoa, paitsi jos laitat kuvan tähän?
Ja mitä tulee muovikasveihin, niin jos ovat ihan akvaarioon tarkoitettuja, niin ei niiden kyllä mitenkään sulaa pitäisi. Jos ne sitte ovat jotakin tekokukkia jotka tarkoitettu huoneeseen koristeeksi, niin en kyllä mene vannomaan.
Akvaarioharrastusta vuodesta -92. Harrastuksena myös koirat, käärmeet ja moottoripyöräily.
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Itse ei muovikasviasiaan ole mitään tietoa, mutta tämä "karva" kuulostaa ihan levätä. Levää voi tulla monesta syystä ja jos syytä ei selvitä se harvemmin häviää itsestään.
Jos puhdistuskertojen väli pitenee niin levää voi muodostua, kuin myös liiasta lannoittamisesta, tai liiasta valaistuksesta...
Allas myynnissä (240l) HINTAA PUDOTETTU!!
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 22#6680122
Dixie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Kasvien karvoituksesta :mrgreen: , tulee tosiaan mieleen levä (pituudesta riippuen esim turkkilevä, tupsu- tai partalevä, rihmalevä). Muovikasvien ruskettumisesta tulee mieleen taas piilevä. Lähteekö pois raputtamalla? Millaista tuo vihre möhnä on? Laattamaista tummanvihreää, haisee voimakkaasti ja irtoaa helposti? Mikäli noin on niin se taas kuulostaisi sinilvältä.

Pientä leväinvaasiota ilmassa?

Laita vaan kuvia jos löytyy [;)]
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
mäni
Junior Member
Junior Member

Kiitos Teille nopeasta vastauksesta!

Elikkäs mömmö on mun mielestä juuri sellaista kuten dixie kuvaili:

-laattamaista tumman vihreää
-haisee
-irtoo helposti hiekasta..

Kasveja en ole koittanut rapsutella. Mites nyt toimitaan? Peitänkö akvaarion pariksi päiväksi ja jätän kalat ruokkimatta? Jotain muuta?

Yritän saada kuvia heti kun saan kameran kuntoon.. Ei nyt suostu siirtämään kuvia koneelle..
Dixie
Senior Member
Senior Member

Kerro vähän tarkemmin altaastasi. Kauanko ollut pystyssä? Millainen valaistus? Millä lannoitat? Kalasto? Yms?
mäni
Junior Member
Junior Member

Tällä hetkellä asukit ovat seuraavat:
10 mustaneontetra
15 kirsikkabarbi
7 jaguaarimonninen
1 partaimumonni
3 kääpiörihmaa

Akvaario on ollut pystyssä nyt noin 1.5 kuukautta varmaankin. Tarkkaa en muista mutta uusi akvaario siis kyseessä. Käytän Tällä hetkellä akvaariossa seuraavia aineita:

-Tetra Aqua Safe
-Tetran nestemäistä lannoitetta.. En nyt muista nimeä. Saman näköinen purkki kuin edellinen.

Kyseessä on Juwelin Rekord 160:
101 x 41 x 46 cm
Valo: 2 x 30 W
Suodatin 600 l / h
Lämmitin 200 W

Mitä muuta haluatte tietää? Koitan vastata parhaani mukaan.
Dixie
Senior Member
Senior Member

Onko sulla muuten juwelin omat loisteputket? Itselläni aiheuttivat älytöntä levän kasvua, joten yhdessäkään altaassa en niitä ole sen jälkeen pitänyt. Osaatko sanoa paljonko altaassa nitraattia? Hoitorutiinit? Oletko harkinnut hiilidioksidin lisäämistä?
mäni
Junior Member
Junior Member

http://i100.photobucket.com/albums/m8/p ... 1197824654
http://i100.photobucket.com/albums/m8/p ... 1197824681

Tuossa linkit kuviin. Joka perjantai vaihdan altaasta noin 40-60 litraa vettä. Mulla on Juwelin omat putket käytössä. Mitä putkia suosittelet?

Oletko harkinnut hiilidioksidin lisäämistä? Tätä en olekkaan ajatellut.. Nitraatista en nyt valitettavasti osaa sanoa. Minulla on vain liuskatestit ja en osaa oikein niistä katsoa... :(

Se kasvilannoite on Tetra FloraPride
Hermis
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hermis »

No tuo vihreä laatta on ainakin sinilevää. On vissiin aika yleinen uusien altaiden kanssa, itsellänikin on sitä ollut kaikissa uusissa altaissa. Toiset sanoo, että siihen auttaa altaan pimennys. Itse pääsin siitä eroon, kun mekaanisesti keräsin näkyvän levän pois. Pikkuhiljaa sitten, kun allas alkoi olemaan kunnolla tasapainossa, ei sinilevää sitten enää tullut.
Dixie
Senior Member
Senior Member

Vihreät laatat näyttävät juu sinilevältä. Tuo karvoitus taas minun silmiini partalevältä. Ihan ekaksi neuvoisin poistamaan kaikki näkyvät levät mekaanisesti. Esin partalevää voi kokeilla kierittää hammasharjaan, hankala tuo on poistaa rikkomatta kasvia. Samoin artalevä tykkää korkeista nitriittiavoista. Suosittelisin vaihtamaan vettä 50% viikossa. Nestemänen hiilikin saattaisi auttaa ja kunnon hiilidioksidi levitys olisi melkoisen bueno [;)] . Myös valaisukatkoja voi kokeilla.
mäni
Junior Member
Junior Member

Hermis

Otin kaikki näkyvät mömmöt pois ja pimensin akvaarion. Saa nyt nähä mitä siellä akvaariossa on parin päivän päästä vastassa.

----------------------

Dixie ehtikin väliin :D Elikkäs hankin vaikkapa tuota hiiltä nyt sitten kanssa.. Ja pitää etsiä tietoa tuosta hiilidioksi hommelista myös.. [;)]
Dixie
Senior Member
Senior Member

Mä olin juuri muokkaamassa viestistä kirjoitusvirheitä, mut kerkesit väliin :mrgreen: . Paljonko muuten altaassasi on oikeita kasveja? Putkista vielä, että esim arcadian putket ovat hyviä. Kannattaa laittaa heijastimet kanssa [;)] .

Ja ylemmässä viestissäni tarkoitin tietenkin nitraattiarvoja.
mäni
Junior Member
Junior Member

Dixie
Oikeita kasveja tällä hetkellä vain kolme kappaletta. Lisää tulossa tietenkin :)

Millaista hiilidioksidi levitintä suosittelette? Koitan nettikauppoja tässä selailla.. Pitää varmaan viedä vesi testattavaksi kauppaan.. Jos vaikka ensi viikolla saisin aikaiseksi.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Kuinka paljon annostelet sitä kasvilannoitetta? Nimittäin jos sulla on vain kolme kasvia siellä, annostusta pitää pienentää normaalista. Ja jos sulla on miekkakasveja, ne tarvitsevat lähinnä pohjalannoitusta, ei nestemäistä (kuvassa näytti olevan miekkakasvin lehtiä). Liiallinen kasvilannoitekin innostaa leviä.
Dixie
Senior Member
Senior Member

Meinasin juuri, että sinuna luopuisin tekokasveista ja täyttäisin altaan oikeilla, tosin partalevä on melkoisen tarttuvaa, joten siitä pitäisi ensin eroon päästä. Altaasi on siis 160l. Nutrafin olisi omien kokemusteni mukaan hyvä, mutta yksi ei taida riittää altaaseesi. Tosin se yksikin on parempi kuin ei mitään. Voit myös yrittää tehdä itse. Haulla löytyy hyviä ja selkeitä ohjeita esim.

Mikäli altaassasi ei tällä hetkellä ole köynnöstäviä kasveja jättäisin nestemäisen lannoitteen pois. Tai lisäisin hyvin varovasti. Pohjalannoitteita esim jbl 7balls+cryptot suosittelen miekkojen juurille.
fish_miss
Member
Member

Viesti Kirjoittaja fish_miss »

Minun altaassani esiintyy myös tuollaista 'karvoitusta'. Sitä oli karvalehdissä. Välillä lähti pois. Olenko oikein ymmärtänyt, että nestemäinen hiili auttaa kasvien kasvuun ja levien lähtemiseen?
mäni
Junior Member
Junior Member

sani
Annostelen ohjeen mukaan.. Eli siis liikaa varmastikin tällä hetkellä.. [:I] Siinä taitaa siis olla yksi syy levien kasvuun.

Dixie
Nutrafiniä katsoinkin itseasiassa.. Oli ihan sopivan hintainenkin ja litramäärätkin näytti riittävän. Mutta sinä suosittelet että ostaisin kaksi vai? Noista kasvilannotteista.. Suosittelit kahta. Molempiako pitäisi käyttää samaan aikaan? Mutta jos ostan muitakin kasveja kuin miekkoja niin käytänkö sitten lisäksi nestemäistä?
Dixie
Senior Member
Senior Member

Kokeile ensin yhtä nutrafiniä. Lisäät toisen jos näyttää että tarttee. Minä olen Käyttänyt sekä 7ballseja että cryptoja samanaikaisesti. Kasvit ovat tykänneet. Mikäli hommaat köynnöstäviä, niin ne kyllä tykkäävät nestemmäisestä lannoitteesta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”