Mikä platya vaivaa?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Aislinn
Starting Member
Starting Member

Mikä platya vaivaa?

Viesti Kirjoittaja Aislinn »

Platyni kylki on viikon aikana muuttunut valkoiseksi, tuo valkoinen on siis ihon alla eikä päällä. Kala on myös laihtunut ja eika jaksa paljon uida. Muut platyt voi hyvin...

vesiarvot on platyille sopivat 24 C, Gh 12, ph 7

Kuva
JKE
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja JKE »

Joku bakteeritulehdus tuo voisi olla. Asiaan tarkoitettu lääke voisi auttaa, muttei kyllä tuon kalan osalta hyvältä näytä.
Aislinn
Starting Member
Starting Member

Päätin äsken lopettaa kyseisen platyn kun se vain makasi pohjalla ja kaatuili kyljelleen.
Tutkin sitten vähän tuota ruumista, kun kalaa tökkäisi niin kyljesta tuli iljettävää valkoista mönjää :?
Pitääkö mun nyt pelätä että muutkin platyt sairastuu? Ja mikä lääke tuohon voisi auttaa?
Juupajuu
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Muittenkin sairastuminen on toki mahdollista. Bakteeritauteihin on akvaariokaupoissa olemassa erilaisia yleislääkkeitä.

Mutta ennen kuin lääkitsemään alat, niin järkevintä on selvitellä ensin sitä onko akvaarion olosuhteissa jotain joka alentaa platyjen vastustuskykyä ja saa sairauden puhkeamaan. Tosin vesiarvothan näyttää olevan kunnossa. Kai vedenvaihdot on riittäviä?

Sellainen tulisi mieleen, että jos kala oli vasta ostettu, niin ehkä se oli valmiiksi taudinkantaja ja oireet puhkesivat uuteen paikkaan muuttamisesta aiheutuneen stressin myötä.
zalmari
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja zalmari »

Tuon aislinnin platyn suhteen on vaikea sanoa mitään, mutta yleisellä tasolla tässä yhteydessä tekee mieli pähkäillä sitä, kuinka huonolaatuista ja -kuntoista myynnissä oleva platykanta tuntuu nykyisin olevan. Kolmelta eri kauppiaalta olen kuullut saman, jonka olen itsekin huomannut: jokin kumma heikentää platyja, eikä oikein kukaan tunnu tietävän, johtuuko se loisista, bakteeritaudeista, liiallisesta jalostuksesta vai siitä, että kalat on kasvatettu murtovedessä. Vai kaikista näistä?

Itse olen edellisen puolen vuoden aikana ostanut 126-litraiseen "platyvaariooni" useita sellaisia uusia platyja, jotka ovat pian tultuaan alkaneet hiipua pois: ensin ne laihtuvat, sitten vetäytyvät syrjään eivätkä syö, vetävät evät suppuun ja taipuvat hieman kaarelle. Olen myös ollut huomaavinani, että platyn pyrstöevä ja koko peräpää ikään kuin "halvaantuu": ennen kuolemistaan kala ui vain rintaeviään käyttäen. Lisäksi kalojen kylkiin tai eviin saattaa ilmestyä valkoisia pilkkuja tai laikkuja, jotka jonkin ajan kuluttua itsekseen häviävät.

Jonkin aikaa ajattelin ongelmien johtuvan murtovesikasvatuksesta, kunnes makeassa ja keskikovassa vedessä itselläni syntynyt ja kasvanut, alle vuoden ikäinen platyuros kuoli samoihin oireisiin. Jotain tarttuvaa siis? Onko kellään samanlaisia kokemuksia?

Nyt kuolemat tuntuvat jo talttuneen - ja tässä kohtaa koputan puuta. Enkä kyllä enää vähään aikaan osta altaaseen ainuttakaan uutta kalaa, vaan pysyn oman, selvästi vahvemman sekaroituisen kannan varassa.
litroja 720+400+126
Aislinn
Starting Member
Starting Member

zalmari: Olen huomannut ihan saman asian! Tuo kuvassa oleva platy oli mulla ehkä kuukauden ja alkoi heikentyä. Ja tämän vuoden aikana on mullekin käynyt niin että ehkä 5 ostettua platya on elänyt vaan parista viikosta pariin kuukauteen, laihtuvat ja eivät enää jaksa uida. Kummallista, vesiarvot on kuitenkin kunnossa ja vanhat platyt voi hyvin... tosin nyt itelläni on myös n. 2-vuotias platy alkanut epäilyttävästi laihtua että näyttäis tuo kumma tauti tarttuneen siihenkin :(
Juupajuu
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

zalmari kirjoitti:, mutta yleisellä tasolla tässä yhteydessä tekee mieli pähkäillä sitä, kuinka huonolaatuista ja -kuntoista myynnissä oleva platykanta tuntuu nykyisin olevan.
Tuosta tulee mieleen jatkopähkäillä, että mistähän kaikkialta akvaarioliikkeissä myynnissä olevat platyt ovat peräisin? Liekö mitään tilastoja siitä paljonko on kotimaista ammattikasvatusta, kotimaista harrastajakasvatusta ja ulkomailta tuotua.

Ulkomailta tuodun osuus olisi erikseen kiinnostava. Ehkä siinä olisi selitystä platyjen heikkouteen? Koska jos oletetaan niiden olevan usein murtovedessä kasvatettuja. Itselleni on tullut hiukan sellainen tuntuma, etteivät kauppiaat kovin mielellään sano sitä mistä kalat ovat peräisin...
hyaSINTTI
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja hyaSINTTI »

Onpa huojentavaa lukea, että muutkin painivat tismalleen samanlaisten platyongelmien kanssa! Ikävää tietysti, mutta silti "synninpäästö" minulle.. Olen olevinaan tehnyt kaikki mitä osaan platyjen olojen suhteen, vettä kovetettu ja mittailtu ja säädetty ja väännetty...mutta silti vaan juuri tuollaisia laihtumisia ja pikkuhiljaa kuihtumisia tapahtuu.
Tuo laihtuminen ja peräpään voimattomuus on näkyvin oire, myös apaattisuus, ruokahaluttomuus ja säikkyily.
Tosi ärsyttävää katsella suht voimattomana vierestä tuollaista elämän hiipumista.
Toivottavasti joku keksis mistä tämä johtuu!?
zalmari
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja zalmari »

Kappas vaan, tuntuu olevan samoja vaivoja liikkeellä muuallakin. Tylsää ja ikävää, vaikkakin omalla tavallaan mielenkiintoista. Jos platyvaivat ovat näin yleisiä, olisi tosiaan hyvä saada niiden syy selville. Itseltäni lähti jälleen eilen yksi uusi platynaaras autuaammille uiskentelumaille oltuaan muutaman päivän huonossa kunnossa voimattomine pyrstöineen.
Eipä olisi pitänyt mennä sanomaan kuolemien talttumisesta mitään... :(

Näitä uudempia, tämän vuoden kesän ja syksyn puolella hankittuja platyja on altaassa nyt jäljellä enää kaksi, kuolema on korjannut viisi. Yhdessäkään altaassani ei ole koskaan tainnut kuolla näin lyhyen ajan sisällä näin montaa kalaa - eikä muissa altaissa ole aikoihin ollut ainuttakaan kuolemantapausta.
Vesiarvot platyille varta vasten muokatut, hoitorutiinit kunnossa. Junglen Pepso foodia syötetty, seuraavaksi kai lääkekuureja arpomaan, jos tarttuu vielä yhteenkään itsellä syntyneeseen kalaan...
Sapettaa! [}:)]

Onko kukaan vielä kääntynyt näiden vaivojen kanssa EELA:n puoleen?
litroja 720+400+126
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”