Ei tuo käynnisty!
Valvoja: Moderaattorit
Sinun pitää laittaa ammoniumia lisää. Nitriittiä on kovin vähän muuten. Eihän sitä nitraattia voi syntyä paljoa enempää kuin syntyy nitriittiä.
'Punaisella' on kypsytyksessä yleensä ihan sopiva, koska testit on tehty kalojen tarpeisiin. Täytyy sitä vastoin tehdä testit laimennetulla vesinäytteellä, mikäli haluaa tietää tarkemmin nitriitin määrän.
Muutenhan tuo on melkein kypsä tai ehkä olisi jo, jos et olisi laskenut pitoisuuksia juuri kun sait arvot hyviksi parhaalle kehitykselle. Bakteereille muonaa jotta riittää, ettei ole ainakaan siitä kiinni kehitys. Jokin alle 1mg/l nitriittiä ei ole juuri mitään - edes aina kaloille.
Kypsymisvaiheessa nuo typpipitoisuudet syntyvät aina enemmän tai vähemmän viiveellä. Bakteereita voi ajatella portteina tai nieluina typenkierrossa eivätkä ne vedä ennen kuin ovat kasvaneet tarpeeksi isoiksi. http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=117355
'Punaisella' on kypsytyksessä yleensä ihan sopiva, koska testit on tehty kalojen tarpeisiin. Täytyy sitä vastoin tehdä testit laimennetulla vesinäytteellä, mikäli haluaa tietää tarkemmin nitriitin määrän.
Muutenhan tuo on melkein kypsä tai ehkä olisi jo, jos et olisi laskenut pitoisuuksia juuri kun sait arvot hyviksi parhaalle kehitykselle. Bakteereille muonaa jotta riittää, ettei ole ainakaan siitä kiinni kehitys. Jokin alle 1mg/l nitriittiä ei ole juuri mitään - edes aina kaloille.
Kypsymisvaiheessa nuo typpipitoisuudet syntyvät aina enemmän tai vähemmän viiveellä. Bakteereita voi ajatella portteina tai nieluina typenkierrossa eivätkä ne vedä ennen kuin ovat kasvaneet tarpeeksi isoiksi. http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=117355
Onko tuo nyt käynnistyny kun tänään nitriittitesti meni keltaiseksi? eli nollaa vilauttelee? vai pitääkö vielä tänään lisätä hss ja huomenna uusi testi? Vai voikos tonne käydä tänään jo hakemassa kasvit ja kaloille leluja
? saakos kalat laittaa samana päivänä kun kasvit ja muut härpäkkeet? Joo me ollaan innoissamme täällä, taisi kuulua naapuriin asti

Siis kävikö nitriitti kuinka korkeana tässä välillä vai oliko tuo 1,5 tuo huippu?
Mites on nitraatti pitoisuuden laita?
Vieläkö korkealla?
Ettkä ole tässä välissä enää vaihdellut vesiä etc. hupsuilija...
Jos näin... vaihda vettä joka laskee nitraattia ja mittaa että se myös jää alhaiseksi nitriitin kanssa.
Älä silti tee ennen mitään ennen kuin olet tänne asian kulusta vastaillut...
Mites on nitraatti pitoisuuden laita?
Vieläkö korkealla?
Ettkä ole tässä välissä enää vaihdellut vesiä etc. hupsuilija...

Jos näin... vaihda vettä joka laskee nitraattia ja mittaa että se myös jää alhaiseksi nitriitin kanssa.
Älä silti tee ennen mitään ennen kuin olet tänne asian kulusta vastaillut...
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
no siis tuon yhden ja ainoan vedenvaihdon jälkeen nitriitti oli siis heti vaihon jälkeen sen 1.6, sitten 0,3 ja eilen kipusi vielä 0.8 asti ja tänään tosiaan oli aivan keltaista eli alle 0,3. Nitraatti oli tänään 25mg. Ja joka päivä oon humpsinu tonne sitä hirvensarvisuolaakin (paitsi tänää), tosin ihan pienen pienen määrän. Älkää nyt sanoko et mä oon taas tehny ihan pieleen? 

Näyttää hyvältä... ruokkisin akvaa normaalisti vielä tämän päivän VAIKKA tuo jo kuulostaa kypsältä. Mittaa vielä huomenna vesiarvot ja jos nitriitti edelleen "nollissa" ja nitraattia piisaa, vaihtasin vettä puolet ja mittaisin illemmalla pitoisuudet vielä kerran uudestaan. Jos nitraatti jää alhaiseksi ja samoin nitriittikin, oletan akvaarion olevan valmis kasveille ja kaloille.
Pääset perjantaina sitten kalamarkkinoille, minne liikkeeseen ajattelit ampaista?
Myös veden lämpötila sekä pH ja kovuus olisi nyt myös syytä mittailla vielä kertaalleen. Kerrotko nekin...
Mitä kasveja ja kaloja on haaveena hankkia?
Nyt on se H-HETKI
tää on tässä parasta 
Pääset perjantaina sitten kalamarkkinoille, minne liikkeeseen ajattelit ampaista?
Myös veden lämpötila sekä pH ja kovuus olisi nyt myös syytä mittailla vielä kertaalleen. Kerrotko nekin...
Mitä kasveja ja kaloja on haaveena hankkia?
Nyt on se H-HETKI

Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
no tänään ainakin lähdetään ostamaan akvaarioon putket ja koristeet ja varmaan voi kasvejakin jo laitella? kaloja sitten loppuviikosta. Kaloista ei vielä mitään hajua mitä laitetaan, poika on puhunu että tahtoo keltaisen ja punaisen kalan ja rapuja (niitä pieniä katkoja se tahtoo vai mitä lie ovatkaan merkiltään)
Minä en noista kalalajeista vielä niin tiedä, joten selviää liikkeessä mitä mahdollisuuksia meillä on (faunatarista ja blackbullista mennään katsomaan, lahdessa ei oikein muita eläinkauppoja taidakkaan olla..). Minä tahtoisin kokeilla jotain plekoa mutta maksavat aika isosti joten en tiedä meijän taidoilla uskaltaako semmosta vielä hankkia
??
Niin ja noista vesitesteistä, täytyy nolona myöntää että tiukassa rahnukkatilanteessa en raaskinu ostaa kuin nuo nitriitti ja nitraattitestit, elikkäs varmaan tämänpäivän reissulla ostoslistalla on sitten ne liuskatestit, varmaan riittävät? vaikka olen kuullu että niillä se ph-testi ei aina jostain syystä näytä oikein?

Niin ja noista vesitesteistä, täytyy nolona myöntää että tiukassa rahnukkatilanteessa en raaskinu ostaa kuin nuo nitriitti ja nitraattitestit, elikkäs varmaan tämänpäivän reissulla ostoslistalla on sitten ne liuskatestit, varmaan riittävät? vaikka olen kuullu että niillä se ph-testi ei aina jostain syystä näytä oikein?
Jep, hyvältä näyttää. Mutta kannattaa tosiaan kuormittaa edelleen viimeiset mahdollisetkin päivät, koska typenkierto näin edelleen paranee ja nopeutuu. Jokainen uusi ammoniumannos siis prosessoituu aina nopeammin nitraatiksi ja yhä vähemmin nitriitein siinä välissä.
edit. Hoplaa ehti väliin. Kasveja toki. Älä laita rahoja turhuuteen, kuten liuskatestiin. Vähilläkin testeillä pärjää. On kiva että ne ovat kunnollisia ja riittoisia. Ei kaikkea tarvitse aina mitata.
edit. Hoplaa ehti väliin. Kasveja toki. Älä laita rahoja turhuuteen, kuten liuskatestiin. Vähilläkin testeillä pärjää. On kiva että ne ovat kunnollisia ja riittoisia. Ei kaikkea tarvitse aina mitata.
Kiitos kiitos. Vähillä rahoilla ei varmaan kauhean järkevää ole lähteä heti akvaariokauppaan lainkaan, vaan katsella kasveja toisilta harrastajilta. Saattaisit saada akvaarion täyteen kasveja, mikä auttaisi alussa muutenkin. Jos on kovin autiota on leväinvaasio aina vaarana - varsinkin alussa.
Mieti rauhassa mitä vesiarvoja todella haluaisit ja tarvitsisit tietoosi ja seurattavaksi ja ota lisää selkoa myös hyvistä / parhaista testeistä. pH tai KH - kenties GH voisi olla ensijaisia nyt - tärkeimmät riippuvat siitä mitä on akvaarioon suunnitteilla ja mitä tiedät hanavedestäsi. Myös oikea hoito ja parempi yleistietämys akvaariosta ja sen vedestä, erilaisista vesityypeistä, tekee usein turhaksikin testien ottamisen.
(Esimerkiksi jos vettä tarvitsee kovettaa, ei siinäkään oikeasti tarvita kovuustestiä (GH) kunhan hanaveden kovuus on muuten tiedossa.)
Mieti rauhassa mitä vesiarvoja todella haluaisit ja tarvitsisit tietoosi ja seurattavaksi ja ota lisää selkoa myös hyvistä / parhaista testeistä. pH tai KH - kenties GH voisi olla ensijaisia nyt - tärkeimmät riippuvat siitä mitä on akvaarioon suunnitteilla ja mitä tiedät hanavedestäsi. Myös oikea hoito ja parempi yleistietämys akvaariosta ja sen vedestä, erilaisista vesityypeistä, tekee usein turhaksikin testien ottamisen.
(Esimerkiksi jos vettä tarvitsee kovettaa, ei siinäkään oikeasti tarvita kovuustestiä (GH) kunhan hanaveden kovuus on muuten tiedossa.)
GH on kai sitten 1,8 dH astetta? (Kerroin 5,631.) http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/kovuus.phpHoplaa kirjoitti:no näköjään nuo vesiarvot näkee kunnan sivuiltakin
täällä olis ph 7,3 ja sitten lukee kokonaiskovuus mmol/l on 0,32 eli mitäs toi nyt sitten on?
Sanotaanko alkaliteettia tai haponsitomiskykyä (KH)? Entäpä mitä tietoa löydät veden alkuperästä ja käsittelystä? Käytetäänkö klooria tai kloramiinia? (Sitä ei tosin tietääkseni aina kerrota, vaikka käytettäisiin.)
Noniin, nyt on shoppailukierros tehty ja saldoksi saatiin 160euroa, eli kasveja otettiin 10 kpl ja ja koristusesineitä ja uudet putket valaisimeen. Nyt on sit palanu akvaarion uusikslaittoon 320 eeroa. Ja lisää kasveja tarvitaan sekä ne kalat
Että voisi väittää että tää on tasan viimenen kerta kun uhraudun akvaarioni uusiksi laittamaan, ja hyvä esimerkki siitä kuinka huonot hermot mulla on, alunperinhän se käpy paloi järkyttävään levänkasvuun jotta päätin että nyt lähti kaikki veks ja uusiksi.
Liian monimutkaisia juttuja minulle nuo vesiarvot, joten en viitsi edes yrittää ymmärtää näitä
Mutta tuossa tuo taulukko mistä vilkaisin noita vesijuttuja http://www.hollola.fi/tekninen/vesi/vedenlaatu.htm .
Ja päätettiin että ensimmäiset kalat jotka tuonne akvaarioon pääsee uiskentelemaan perjantaina on ne vekkulit selkäuimarit, oli hauskoja

Liian monimutkaisia juttuja minulle nuo vesiarvot, joten en viitsi edes yrittää ymmärtää näitä
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Ja päätettiin että ensimmäiset kalat jotka tuonne akvaarioon pääsee uiskentelemaan perjantaina on ne vekkulit selkäuimarit, oli hauskoja

Lipeää lisätään nostamaan pH-arvoa ja klooria desinfioimaan. Kohdassa "Hollolan talousveden käsittely" jää tosin hieman epäselväksi, lisätäänkö myös Salpakankaalla lipeää ja klooria. Ehkäpä, koska kohdassa "Pohjavesi" lukee: bakteerikantojen hallitsematonta kasvumahdollisuutta jakeluverkostossa rajoitetaan varmuuskloorauksella. Onko klooria jäljellä käyttäjien hanoihin saakka tultaessa, ei myöskään saada tuosta tekstistä valaistusta. Lisäksi Kukkilan vedenottamolla on ajoittain merkittävä määrä nitraattia.Hoplaa kirjoitti:Liian monimutkaisia juttuja minulle nuo vesiarvot, joten en viitsi edes yrittää ymmärtää näitäMutta tuossa tuo taulukko mistä vilkaisin noita vesijuttuja http://www.hollola.fi/tekninen/vesi/vedenlaatu.htm .
Samoja lukemia suurinpiirtein tuo näyttää tänään kuin eilenäkin, hirvensarvisuolaa mä tosin tässä lopussa olen laittanu aika vähän mutta kai se riittää? Eli maustemitalla kun tota olen napsinu niin se ei ole lähelläkään puolillaan tuo mitta mitä mä laitan akvaarioon, ehkä puolet puolesta. No kummiskin, me "rikotaan lakia" ja käydään tänään illalla ostamassa muutama kala tonne jo
Kun mä lupasin pojalle kun on tuo 3vee joutunu aikas kauan sitä kalaa odottamaan, ei enää jaksa sanoa että huomenna ja taas huomenna.. 
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)

Mitä kaloja aattelit ostaa?
Vaihda nyt vielä puolet akvan vettä ennen kuin lähette niitä kaloja hankkimaan ja muista kotiuttaa huolellisesti ja hiljakseen... tiedät kait miten
- pussit avonaisina akvaan kellumaan (varo ettei pussin vettä pääse akvaasi)
- vartin päästä lisää kolmannes uutta vettä lisää, toista tämä vartin välein ainakin kolme kertaa
- haavi kalat varovasti uuteen kotiinsa ja kaada pussin vesi viemäriin eikä akvaan
Meijänkin kolmevee tyttö vinkuu kilpikonnaa mutta sanoo kun sille asiaa perustelee hieman konnan hoitamisen vastuista... "sitten kun mä oon kouluikäinen sitten mulle tulee se konna, kyllä minä jaksan odottaa kun mulla on niin paljon hoidettavia asioita muutenkin..." (6 kissaa, koiranpentu, ehkä toinenkin..., käärmeet 3kpl, ja noi akvan kalat) Kyllä se ikäinen jo ymmärtää asioita kun sille malttaa selittää miksei kalaa saa ottaa liian aikasin, se saattaa kuolla jos akvaarion vesi ei ole sille kalalle vielä sopivaa...![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Vaihda nyt vielä puolet akvan vettä ennen kuin lähette niitä kaloja hankkimaan ja muista kotiuttaa huolellisesti ja hiljakseen... tiedät kait miten

- pussit avonaisina akvaan kellumaan (varo ettei pussin vettä pääse akvaasi)
- vartin päästä lisää kolmannes uutta vettä lisää, toista tämä vartin välein ainakin kolme kertaa
- haavi kalat varovasti uuteen kotiinsa ja kaada pussin vesi viemäriin eikä akvaan
Meijänkin kolmevee tyttö vinkuu kilpikonnaa mutta sanoo kun sille asiaa perustelee hieman konnan hoitamisen vastuista... "sitten kun mä oon kouluikäinen sitten mulle tulee se konna, kyllä minä jaksan odottaa kun mulla on niin paljon hoidettavia asioita muutenkin..." (6 kissaa, koiranpentu, ehkä toinenkin..., käärmeet 3kpl, ja noi akvan kalat) Kyllä se ikäinen jo ymmärtää asioita kun sille malttaa selittää miksei kalaa saa ottaa liian aikasin, se saattaa kuolla jos akvaarion vesi ei ole sille kalalle vielä sopivaa...
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ei onnistu lain rikkominen, kun sellaista ei ole. Sitäpaitsi kuten todettu, typenkierto jo toimii. Erittäin hyvin on asiat tässä suhteessa, jos olet eilenkin laittanut hirvensarvensuolaa kuten suosittelimme. Nyt ei sitten enää tietenkään ja yleensä vaihdetaan vesi päätteeksi viimeistään tuntia ennen kaloja.Hoplaa kirjoitti:Samoja lukemia suurinpiirtein tuo näyttää tänään kuin eilenäkin, hirvensarvisuolaa mä tosin tässä lopussa olen laittanu aika vähän mutta kai se riittää? Eli maustemitalla kun tota olen napsinu niin se ei ole lähelläkään puolillaan tuo mitta mitä mä laitan akvaarioon, ehkä puolet puolesta. No kummiskin, me "rikotaan lakia" ja käydään tänään illalla ostamassa muutama kala tonne jo
Hyvät neuvot kalojen istutukseen tulivatkin jo. Kirkas valo saattaa säikyttää kaloja, joten hämärässä lamppu pois päältä voisi olla paras. Kalojen pyydystyksessä ja siirrossa on vakava uhka terveydelle. Stressihormoneita erittyy.
Vesiarvojen nopeat muutokset eivät ole hyväksi. Lämpötila on tärkeimpiä niistä.
kaloja eilen katseltiin ja tosiaan ne selkäuimarit ois hauskoja ja sitten helmimonniset kiinostaa. Muista kaloista ei sitten olekkaan hajua, mitä tuonne ylempiin kerroksiin pistelisi. Kääpiörihmat oli ihan nättejä mutta niitä voi kai samaan laittaa vain 2 kipaletta? Olis kiva laittaa pari jotain aavistuksen isompaa ja hienompaa kalaa tuonne ja sitten joku pikkukalaparvi. Ainakaan mitään hirveetä kalasoppaa en halua että muutama kala sitä lajia ja toinen tätä, vaikka helposti siihen mennään jos 3vee saa valkata kaloja (mitä en tietenkään anna tehdä
)

Meillä helpotettiin "ootus aikaa" muovikaloilla. Ihmettelivät oikeitten kalojen tulon jälkeen miks niitä ei enää jaksa seurataHoplaa kirjoitti:No kummiskin, me "rikotaan lakia" ja käydään tänään illalla ostamassa muutama kala tonne joKun mä lupasin pojalle kun on tuo 3vee joutunu aikas kauan sitä kalaa odottamaan, ei enää jaksa sanoa että huomenna ja taas huomenna..

Ne tärkeät mitat; 100x45x45
Oo tarkkana ton selkäuimarin kanssa, myynnissä on suuriksi kasvavia selkäimarin näköisiä lajeja monasti samoissa myynti altaissa.
- huomioi etenkin suun ja selkä- ja rasvaevän seutuvien eroavaisuuksia... jo nuorilla selkäuimareilla on melko pienet "viikset" (tähän kyllä joku puuttuu kun huomaa, enkä korjaakaan, hehe) ja toi rasvaevä on myös matalampi ja lyhyempi muihin samankaltaisiin lajeihin verrattuna, ole tarkkana
- yleensä selkäuimarit nuorena on aikas vaalean laikukkaita ja uivat mielellään kiinteässä parvessa, hanki niitä väh, 5-6kpl
- jos näitä kaloja haluaa nähdä enemmänkin kannattaa nk. piilopaikkoja sijoitella akvaarion etu osaankin sillä taatusti jossain vaiheessa ne piiloutuvat niin hyvin että luulet niiden kadonneen vallan
- lämpötila sinne +26C paikkeille
Helmimonninen eli Raipe täällä mansessa on tosi hyvä valinta, niitä kymmenen parvi vähintään niin lajin toimivuus tulee parhaiten esiin akvaariossa. Jos sattuu olemaan luonnon muotoa, kalasta voi kasvaa isokin verrattuna viljeltyihin samanlaisiin (max. 7cm)
Tässä pienempi vaihtoehto jos alkaa tuo koko arveluttamaan...
- C. caudimaculatus täpläpyrstö
- yleensä monniset vaatii hieman viileämpää mutta nämä lajit kyllä pärjää tuossa lämpötilassa ihan hyvin (eihän sulla ole vaan tarramittaria vaan lasiputkimittari lämpötilan tarkkailua varten)
Mikäs suodatin sulla olikaan?
Toivottavasti jokin ulkosuodatin muuten tuli nyt sitten ahmaistua liian suuri pala kakusta
Selkäuimarit vaatii ehdottomasti nitriitti vapaata vettä ja nitraatinkin pitäisi saada pysyttelemään alhaisissa pitoisuuksissa juurikin hyvä suodatus massan ansiosta.
Nyt alkaa olla alakerta täynnä
Sitten tuohon väliveteen;
- olisiko parvi vai kenties jokin laji "haaremi" mielestäsi parempi aihtoehto kun noita rihmoja ehdottelit
- pienet rihmalajit on aikas herkkiä enkä niitä suosittele hankittavaksi heti jos niihin oot mieltynyt
- helmi- tai sinirihma haaremi (koiras+muutama narttu) olis tuohon yläkertaan labbareista sellanen sopiva setti jos sattuu löytymään (koiraan erottaa helposti pidemmästä/terävä kärkisestä selkäevästä joka natuilla on lyhyt ja pyöreähkö)
Se olis sitten kaksatasen kalasto aluksi siinä... pikkukalaparvea voisi harkita myöhemmin jos näyttää siltä että akvaariossa nitraatti pysyy alhaisissa pitoisuuksissa eikä nosta nitriittiäkään viikottaisen veden vaihtovälin aikana. Tarkkaillaan tilannetta.
Lupa lähteä kalakauppaan myönnetty
- huomioi etenkin suun ja selkä- ja rasvaevän seutuvien eroavaisuuksia... jo nuorilla selkäuimareilla on melko pienet "viikset" (tähän kyllä joku puuttuu kun huomaa, enkä korjaakaan, hehe) ja toi rasvaevä on myös matalampi ja lyhyempi muihin samankaltaisiin lajeihin verrattuna, ole tarkkana
- yleensä selkäuimarit nuorena on aikas vaalean laikukkaita ja uivat mielellään kiinteässä parvessa, hanki niitä väh, 5-6kpl
- jos näitä kaloja haluaa nähdä enemmänkin kannattaa nk. piilopaikkoja sijoitella akvaarion etu osaankin sillä taatusti jossain vaiheessa ne piiloutuvat niin hyvin että luulet niiden kadonneen vallan
- lämpötila sinne +26C paikkeille
Helmimonninen eli Raipe täällä mansessa on tosi hyvä valinta, niitä kymmenen parvi vähintään niin lajin toimivuus tulee parhaiten esiin akvaariossa. Jos sattuu olemaan luonnon muotoa, kalasta voi kasvaa isokin verrattuna viljeltyihin samanlaisiin (max. 7cm)
Tässä pienempi vaihtoehto jos alkaa tuo koko arveluttamaan...
- C. caudimaculatus täpläpyrstö
- yleensä monniset vaatii hieman viileämpää mutta nämä lajit kyllä pärjää tuossa lämpötilassa ihan hyvin (eihän sulla ole vaan tarramittaria vaan lasiputkimittari lämpötilan tarkkailua varten)
Mikäs suodatin sulla olikaan?
Toivottavasti jokin ulkosuodatin muuten tuli nyt sitten ahmaistua liian suuri pala kakusta

Selkäuimarit vaatii ehdottomasti nitriitti vapaata vettä ja nitraatinkin pitäisi saada pysyttelemään alhaisissa pitoisuuksissa juurikin hyvä suodatus massan ansiosta.
Nyt alkaa olla alakerta täynnä

Sitten tuohon väliveteen;
- olisiko parvi vai kenties jokin laji "haaremi" mielestäsi parempi aihtoehto kun noita rihmoja ehdottelit
- pienet rihmalajit on aikas herkkiä enkä niitä suosittele hankittavaksi heti jos niihin oot mieltynyt
- helmi- tai sinirihma haaremi (koiras+muutama narttu) olis tuohon yläkertaan labbareista sellanen sopiva setti jos sattuu löytymään (koiraan erottaa helposti pidemmästä/terävä kärkisestä selkäevästä joka natuilla on lyhyt ja pyöreähkö)
Se olis sitten kaksatasen kalasto aluksi siinä... pikkukalaparvea voisi harkita myöhemmin jos näyttää siltä että akvaariossa nitraatti pysyy alhaisissa pitoisuuksissa eikä nosta nitriittiäkään viikottaisen veden vaihtovälin aikana. Tarkkaillaan tilannetta.
Lupa lähteä kalakauppaan myönnetty

*kirjaa lasiputkilämpömittarin ostoslistaan* hehee
eli tuommonen kökkö tarrahan meillä, joskin oon kyllä huomannu ettei sillä tee hittookaan.
Ja suodatin on tosiaan eheim classic 2215. Tässä uusimisen lomassa ostettiinkin siihen kuulemma parempi (?) suodatus eli semmosia pallukoita eikä niitä levyjä enää. En tiedä johtuuko tuo paremmuus sitten vaa siitä että ovat pitkäikäisempiä kuulemma kuin nuo levyt.
Täytyypä tänään katsella nuo helmimonniset sitten, tosiaanko 10 kipaletta olis hyvä määrä? Täällä yhden hinta oli muistaakseni 15,80. Noh eihän tässä vaiheessa kirpase enää mikään hinta, ainakaan pitäisi

Ja suodatin on tosiaan eheim classic 2215. Tässä uusimisen lomassa ostettiinkin siihen kuulemma parempi (?) suodatus eli semmosia pallukoita eikä niitä levyjä enää. En tiedä johtuuko tuo paremmuus sitten vaa siitä että ovat pitkäikäisempiä kuulemma kuin nuo levyt.
Täytyypä tänään katsella nuo helmimonniset sitten, tosiaanko 10 kipaletta olis hyvä määrä? Täällä yhden hinta oli muistaakseni 15,80. Noh eihän tässä vaiheessa kirpase enää mikään hinta, ainakaan pitäisi

Noniin, nyt on kalat altaassa ja tosiaan 10kpl helmimonnisia tuli ja sitten ostettiin 5 kipaletta lippukirjoahvenia ja 1 albinopartis. Tässä kotiuttamistilanteessa vaan hermoon pistää tuo meidän isäntä jonka mielestä valoja ei tarvitse sammuttaa ja kalatkin huljahti vesineen kaikkineen kippoon, toki totuteltiin puolisen tuntia niin että lisäiltiin akvaariosta pussiin vettä jne.. Mutta miehet on jästipäitä 

Huu. Alkaa vaikuttaa siltä, että kemian kirja on kaivettava jostain esiin. Tuo kypsytyshomma kauhistuttaa jo etukäteen, tulen kohta siihen lopputulokseen, että heitän omaan altaaseeni kourallisen lampaanpapanoita ja kalanruokaa ja alan uskoa ihmeisiin. Vastaako mikään jippo tuota safestartia (toimivaa) edes suht varmasti, vai kannattaako hommata vielä sitäkin? Mitä se muuten oikeasti sisältää?Jonkinmoisen typpibakteerikannan?
Et tarvii kemian kirjaa, mutta tuossa ois linkki mistä löytyy paljon tietoa. Tiedät sitten mitä kysyä noilta viisailta
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=67551
Niin ja sitten haku on kyllä hyvä..

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=67551
Niin ja sitten haku on kyllä hyvä..
Ne tärkeät mitat; 100x45x45
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Safestart (kunnollinen) sisältää kasvukykykyisiä typpibakteereita.
Tuo kasvukykyinen tarkoittaa että pienin mahdollinen pullollinen riittää vaikka miten suureen akvaarioon, kunhan ensin ruokkii bakteereita ammonumilla ja pienellä määrällä kalanruokaa.
Ensin kannattaa testata pienessä astiassa pienellä ammoniumlisäyksellä, että pullossa on eläviä bakteereita. Jo samana tai viimeistään seuraavan päivänä pitää osan ammoniumista olla vähintään nitriittinä ja hyvin pian nitraattina.
Mahdollisesti viallinen pullollinen sitten vain vaihtoon.
Hyvin helppoa ja hyvin varmaa ohjeellani:
http://www.aquahoito.info/suomi/kypsytys/palikka.php
Tuo kasvukykyinen tarkoittaa että pienin mahdollinen pullollinen riittää vaikka miten suureen akvaarioon, kunhan ensin ruokkii bakteereita ammonumilla ja pienellä määrällä kalanruokaa.
Ensin kannattaa testata pienessä astiassa pienellä ammoniumlisäyksellä, että pullossa on eläviä bakteereita. Jo samana tai viimeistään seuraavan päivänä pitää osan ammoniumista olla vähintään nitriittinä ja hyvin pian nitraattina.
Mahdollisesti viallinen pullollinen sitten vain vaihtoon.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Hyvin helppoa ja hyvin varmaa ohjeellani:
http://www.aquahoito.info/suomi/kypsytys/palikka.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.